Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا،جدیدترین گزارش‌ها از افغانستان حاکی از این است که مذاکرات میان احمد مسعود و طالبان راه به جایی نبرده و رهبری طالبان به نیروهایش دستور داد این ولایت را به زور تصرف کنند. در همین راستا، «احمد مسعود» پسر احمد شاه مسعود هشدار داد که اگر طالبان راه نظامی را انتخاب کند، کشور درگیر جنگ داخلی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 پنجشیر دره‌ای است طویل و کوهستانی و فوق‌العاده صعب‌العبور. این ولایت به تسخیرناپذیری‌ شهره است و از آن به‌عنوان مرکز مقاومت در مقابل نیروهای شوروی سابق و بعد طالبان یاد می‌شود. می‌توان این را یکی از دلایلی دانست که طالبان تلاش کرد از راه گفت‌وگو کنترل پنجشیر را به دست بگیرد. حمله به پنجشیر ممکن است پیامدهای سنگینی برای طالبان داشته باشد؛ از جمله فراهم شدن امکان حمله به آنها در دیگر مناطق افغانستان، مثل حملات اخیر در بغلان که کنترل سه ولسوالی از دست طالبان خارج شد.

احمد مسعود در یک گفت‌وگوی تلفنی با رویترز از محل اقامتش در پنجشیر گفت: «می خواهیم طالبان بفهمند که تنها راه به جلو از طریق مذاکره است. ما نمی‌خواهیم جنگی آغاز شود.»

سخنان مسعود در حالی است که رهبری طالبان روز یکشنبه ۳۱ مردادماه اعلام کرد که «صدها» تن از مبارزانش عازم پنجشیر شده‌اند. در همین راستا گفته شده که طالبان زبده‌ترین فرمانده نظامی خود یعنی «قاری فسیح» را برای جنگ با احمد مسعود به پنجشیر فرستاد. طالبان در توییتر خود به زبان عربی نوشت: «صدها مجاهد امارت اسلامی برای تصرف پنجشیر عازم آنجا شده‌اند؛ چرا که مقام‌های آنجا از تسلیم مسالمت‌آمیز سر باز زدند.» در ویدئویی که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، یکی از افرادی که به نظر می‌رسد از نیروهای طالبان باشد، می‌گوید: «این کاروان به سوی پنجشیر در حرکت است. چهار ساعت به آنها وقت داده‌ایم، اگر تسلیم نشوند به سزای اعمال خود خواهند رسید. تقریبا ۵۵ تانک و رینجر آماده حمله است.

 همزمان «بسم‌الله محمدی» وزیر دفاع پیشین افغانستان، در توییتر خود نوشت: «پنجشیر همیشه سبز و استوار خواهد ماند، طالبان تروریست خواب تسخیر پنجشیر، زادگاه قهرمان ملی را با خود به گور ببرند. مقاومت علیه تروریست‌ها بر هر یک ما فرض است.»

تاکنون عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق و انس حقانی از اعضای هیأت مذاکره کننده طالبان به پنجشیر سفر کرده و با افراد با صلاحیت این استان از جمله احمدمسعود فرزند احمدشاه مسعود دیدارهای داشته اند.

نتیجه این گفت وگوها هنوز روشن نیست اما منابع خبری به نقل از احمدمسعود نوشته اند که طالبان قصد مصالحه و تشکیل دولت مشارکتی و فراگیر را ندارند و می خواهند پنجشیر را بگیرند.

اما وی گفته است که اگر مذاکرات با طالبان به شکست بیانجامد و گفت وگوها برای مذاکرات به نتیجه نرسد، پنجشیر را به طالبان تسلیم نخواهد کرد و از مردم خود دفاع می کنند.

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان  در توئیتر خود نوشته است که مذاکرات برای حل مسالمت آمیز مسئله پنجشیر ادامه دارد و آنها آمادگی نظامی نیز دارند و این استان را در محاصره خود قرار داده اند.

"سهیل شاهین "یکی از سخنگوی دیگر طالبان هم گفته است تا زمانی که نیروهای خارجی از این کشور بصورت کامل خارج نشوند، هیچ دولتی تشکیل نخواهد شد.

وی به آمریکایی‌ها نیز هشدار داده است که اگر در ۳۱ اگوست  از این کشور خارج نشوند، برای ادامه حضور آنها موافقت نخواهند کرد و هشدار به حمله نظامی نیز داده اند.

اما رئیس کمیسیون فرهنگی طالبان دیروز سه شنبه درنشستی که با شماری از علما برگزار کرده بود ضمن هشدار با افرادی که برای امریکایی ها کار کرده بودند   تصریح  کرد این افراد مورد عفو قرار گرفته اند.

برخی منابع هم نوشته اند که طالبان فرمان عفو "محمداشرف غنی" رئیس جمهوری و "امرالله صالح "معاون اول را نیز صادر کرده اند اما منابع بی طرف و رسمی در این باره اظهار نظری نکرده اند.

این روزها طالبان در حال انتخاب افراد برای وزارتخانه های مهم از فبیل فرهنگ ، دادگستری ،اداره گذرنامه و بانک مرکزی است و این امر نشان می دهد که طالبان بدون توجه به اظهارنظرها در حال تکمیل کابینه است.

برخی از کارشناسان افغان هشدار می دهند در صورتی که طالبان دولتی فراگیر با شرکت نمایندگان احزاب و گروههای و اقوام مختلف تشکیل ندهد خطر آغاز جنگ داخلی در این کشور وجود دارد.

سید عیسی حسینی مزاری رئیس خبرگزاری اوا روز گذشته با صدور بیانیه ای ۱۰ ماده ای از شکست آمریکا و قطع رابطه طالبان با این کشور استقبال کرد و از طالبان خواست که دولتی مشارکتی و فراگیر تشکیل دهد.

برچسب‌ها ذبیح‌الله مجاهد کابل طالبان تحولات افغانستان پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ذبیح الله مجاهد کابل طالبان ذبیح الله مجاهد کابل طالبان تحولات افغانستان احمد مسعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۰۲۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود

مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان با اشاره به ترافیک شدید هیئت‌های خارجی در کابل گفت جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شفیع اعظم» مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان در «ایکس» نوشت: افغانستان اکنون در موقعیتی قرار دارد که هر قدرتمند زمان و تاریخ، تهاجم به آن را امتحان کرده اما در پنجه، شکست و زخم و فرار گرفتار شده است.

وی با اشاره به مخالفان و نظامیان غربی افزود: در حال حاضر، بسیاری از فراریان تلاش می‌کنند تا تهاجم دیگری را به‌وجود آورند، اما جواب رد می‌شنوند.

این مقام ارشد وزارت خارجه حکومت طالبان تصریح کرد: همه درک کرده‌اند که این کشور را کسی جز افغان‌ها نمی‌تواند اداره کند. دنیا به سمت تعامل پیش می‌رود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور طی گزارشی اذعان کرد قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: طالبان قدرت خود را در افغانستان تقویت کرده است همچنین تعامل بین‌المللی را تقویت کرده و به اجرای احکام دینی اولویت داده است.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردرئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل با طالبان شدچین، روسیه و پاکستان کشورهای دیگر را به تعامل با طالبان دعوت کردند

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان نیز بارها تاکید کرده است نیت خوبی نسبت به همسایگان افغانستان داریم و از کشورهای دیگر نیز خواستار همین انتظار هستیم.

وی تاکید کرده بود حکومت افغانستان با همه همسایگان و کشورهای جهان خواستار تعامل و روابط مثبت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل