Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@07:15:18 GMT

بدافزار پگاسوس بلای جان بحرینی‌ها شد

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۱۶۴۷

بدافزار پگاسوس بلای جان بحرینی‌ها شد

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از gizmodo، بر اساس گزارش جدید منتشر شده، گوشی آیفون ۹ فعال سیاسی بحرینی اخیراً با استفاده از نرم افزار جاسوسی Pegasus گروه NSO هک شده است. به گفته Citizen Lab، یک واحد تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو، بین ماه‌های ژوئن ۲۰۲۰ تا فوریه ۲۰۲۱ تلفن افراد مرتبط با مرکز حقوق بشر بحرین و اعضای سازمان‌های سیاسی ممنوع در داخل این کشور مورد حمله قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه حمله نرم افزار جاسوسی Pegasus به ۹ فعال سیاسی بحرینی

در همه این موارد، هکر‌ها از iMessage و بدون کلیک NSO استفاده کردند. حمله‌ای قوی که نیازی به فیشینگ ندارد و فقط از ضعف‌های امنیتی در کد برنامه پیامرسان برای به خطر انداختن یک دستگاه استفاده می‌کند. بدافزار Pegasus، می‌تواند تلفن مورد نظر را به طور کامل به خطر بیاندازد و به هکر‌ها اجازه می‌دهد متن‌ها را بخوانند، به تماس‌ها گوش دهند و میکروفون و دوربین دستگاه را هک کنند.

واحد تحقیقاتی Citizen Lab حداقل چهار مورد از هک‌ها را به دولت بحرین نسبت می‌دهد که از آن به عنوان «سوء استفاده کننده مشهور نرم افزار‌های جاسوسی» یاد می‌شود و از سال ۲۰۱۷ از محصولات NSO استفاده می‌کند. بحرین سابقه سرکوب وحشیانه مخالفان را دارد و سال‌های زیادی است که گروه NSO متهم به کمک به دولت‌های فاسد است، زیرا آن‌ها از مخالفان سیاسی، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر جاسوسی می‌کردند.

چنین ادعا‌هایی در اوایل سال جاری با انتشار پروژه پگاسوس مشروعیت بیشتری پیدا کرد که در خلال این پروژه فهرستی از ۵۰ هزار شماره تلفن همراه تعدادی از بزرگان جهان از جمله روسای جمهور، نخست وزیران سابق و یک پادشاه فاش شده که به گفته محققان اهداف احتمالی پگاسوس را نشان می‌دهد.

پاسخ شرکت NSO به ادعا‌های اخیر دولت بحرین

البته شرکت NSO به طور مداوم از خود در برابر اتهامات ناشایست دفاع و ادعا می‌کند که محصولات آن صرفاً برای مبارزه با تروریسم استفاده می‌شود. همچنین این کمپانی می‌گوید فقط به سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی محصولاتش را می‌فروشد و در پاسخ به ادعا‌های اخیر دولت بحرین، این شرکت به گاردین گفت: "مثل همیشه، اگر NSO اطلاعات معتبری در رابطه با سوء استفاده از سیستم‌ها دریافت کند، با جدیت ادعا‌ها را بررسی کرده و بر اساس یافته‌ها با مجرمان برخورد خواهد شد."

با این حال علی‌رغم نیم دهه دخالت در نقض حقوق بشر، گروه NSO مرتباً ادعا می‌کند که متعهد به حفاظت از حقوق بشر هستند که با افزایش شواهدی مبنی بر استفاده نرم افزار‌های جاسوسی توسط رژیم‌های اقتدارگرا علیه فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و سایر اعضای جامعه مدنی مغایرت دارد.

بیشتر بخوانید

ادعای یک گروه هکر ناشناس؛ فروش اطلاعات ۷۰ میلیون مشترک AT&T

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بدافزار جاسوسی حمله سایبری هکرها دولت بحرین گوشی آیفون نرم افزار حقوق بشر ادعا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۱۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین

رئیس‌ جمهور سوریه امروز با وزیر امور خارجه بحرین در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه امروز یکشنبه «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین را به حضور پذیرفت.

به گزارش سانا، در این دیدار روابط دوجانبه دو کشور و راه های توسعه آن در زمینه های مختلف در جهت تامین منافع دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار همچنین تمهیدات و تلاش های انجام شده توسط بحرین برای موفقیت آمیز بودن اجلاس سران کشورهای عربی که برای ماه آینده برنامه ریزی شده است، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است.

بشار اسد همچنین بر تقویت همبستگی عربی و کار مشترک برای ثبات منطقه در سایه تحولات جهانی تأکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • خاخام صهیونیست: ما جلوی موشک‌های ایران را گرفتیم!
  • بیمارستان محب مهر پلمب نشده است
  • افزایش خشم چین علیه اتهام زنی‌های جاسوسی از طرف آلمان
  • کاریکاتور/ کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • تشدید تدابیر امنیتی در آستانه مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان
  • چین سفیر آلمان را احضار کرد