Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@22:48:52 GMT

وطندوستی در ۸۰ سالگی دفاع از ایران

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۲۷۲۷

وطندوستی در ۸۰ سالگی دفاع از ایران

هر چند که قوای نظامی بیگانه در روز سوم شهریور ۱۳۲۰ به رغم اعلام بی طرفی کشورمان، به میهن ما تجاوز کردند، ولی در آن زمانه اشغال، وطن‌دوستانی در سرحدات این کشور خدمت می‌کردند که با مقاومت در برابر این تجاوز، برگ زرینی در پرونده دفاع از میهن و مردم ثبت کردند.

امسال ۸۰ سالگی تجاوز به خاک ایران در خلال جنگ دوم جهانی است ولی مردمان این خطه از کشورمان به رغم گذشت نزدیک یک قرن، آن حادثه را فراموش نکرده و همچون آن ایام، با حس وطن‌دوستی، آماده جانفشانی در حراست از مرزهای ایران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخ آذربایجان در دوره قاجاریه و پهلوی یکی از مقاطع حساس و پرحادثه این خطه از ایران محسوب می‌شود که فرازهایی از آن در رویدادهای بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار بوده است.

در سحرگاه روز ۲۵ اوت ۱۹۴۱ میلادی برابر با سوم شهریور ۱۳۲۰ شمسی، درست ۱۱ روز بعد از انتشار منشور آتلانتیک که طی آن چرچیل و روزولت آزادی استقلال و حق تعیین سرنوشت را برای کلیه ملل جهان به رسمیت شناخته بودند، کشور بی طرف ایران از شمال و جنوب مورد تجاوز قرار گرفت و نیروهای شوروی و انگلستان با توسل به همان شیوه‌هایی که به دشمنان خود نسبت می‌دادند، به ایران حمله کردند.

نیروهای روسیه در آن تاریخ از چندین نقطه شمالی ایران از جمله جلفا، خداآفرین، بیله سوار، گرمی، آستارا و نمین به خاک ایران وارد شده و شهرهای شمالی ایران را به اشغال خود درآوردند ولی این حمله اشغالگران بدون دفاع هم نماند و سربازان این خاک در جای جای نقاط مرزی این سرزمین به مقابله برخاستند.

فجیع‌ترین جنایت نیروهای شوروی در حمله به ایران در سوم شهریور ۱۳۲۰ در شهرستان بیله‌سوار مغان رخ داد به طوری که در جریان این حمله نابرابر، همه سربازان مستقر در بیله‎‌سوار تا آخرین نفس جنگیده و در راه میهن به شهادت رسیدند و در پی حمله متجاوزان قوی روس و ارتش شوروی، تعدادی از اهالی بیگناه شهر نیز جان خود را از دست دادند.

پس از حمله قوای اتحاد جماهیر شوروی، مردم غیور شمال استان اردبیل به همراه سربازان تا ظهر در مقابل حمله متجاوزان ایستادگی کرده اما به علت نبود امکانات و تعداد کم سربازان مستقر در مرز، شهر بیله سوار سقوط می کند و قشون بیگانه این شهر را به اشغال خود در می آورد.

سه روز بعد از اشغال بیله‌سوار مغان یعنی در روز ششم شهریور ۱۳۲۰ مردم بیله سوار در جنوب شرقی پاسگاه نزدیک مرز، اجساد مرزداران شهید را دفن می‌کنند که امروزه محل دفن این سربازان "گلزار شهدای گمنام و مرزدار" نامگذاری و این تاریخ به نام روز بیله سوار نامگذاری شده است و اکنون با گذشت ۸۰ سال هنوز هم خانواده‌های سربازان برای زیارت مزار شهدای خود به بیله‌سوار می‌آیند.

اهالی منطقه و مردم شهرستان بیله سوار نیز روزهای پنجشنبه هر هفته و به ویژه در سالروز این حادثه غمبار، با غبارروبی و زیارت مزار شهدا، یاد و خاطره سربازان سرافراز وطن را گرامی می‎دارند.

تلخ‌ترین و ماندگارترین حماسه دفاع از خاک پاک ایران در تجاوز قوای بیگانه در پاسگاه کَلوَز(صدآفرین) شهرستان نمین رخ داد به طوری که یک سرباز غیرتمند اهل آذربایجان ایران در نقطه صفر مرزی به دفاع از خاک کشور خود پرداخت و پس از ساعت‌ها مقابله با متجاوزان در راه میهن به شهادت رسید.

برابر شواهد متقن تاریخی، همزمان با تجاوز قوای شوروی به ایران و با وجود اعلام تسلیم دولت ایران در برابر ورود قوای متجاوز به مرزهای این کشور، احتمال ورود نیروهای مسلح خارجی به پاسگاه کلوز شهرستان نمین اطلاع داده می شود ولی سربازی به نام "حسینعلی صدآفرین" که به عنوان معاون پاسگاه مشغول مرزبانی سرحدات ایران بود، اعلام می کند که در برابر قوای متجاوز به خاک ایران خواهد ایستاد.

حسینعلی که در آن زمان ۱۷ سال سابقه خدمت داشته، پس از شنیدن خبر احتمال حمله قوای متجاوز به مرزهای ایران و به رغم عدم تمایل رئیس پاسگاه و ترک محل خدمت از سوی برخی از هم خدمتی‌های خود، به خانه خود رفته و پس از وداع با خانواده به پاسگاه برگشته و برای درگیری با متجاوزان، منتظر قوای متجاوز می ماند.

وی تنها اسلحه برنو در اختیار خود از ساعت چهار صبح که حمله قوای متجاوز شروع می‌شود، به دفاع از خاک ایران پرداخته و آنها را در مسیر تجاوز به عمل خاک ایران متوقف می‌کند.

ستون اصلی قوای شوروی قصد ورود به خاک ایران از این منطقه را داشته و انتظار دفاع در این منطقه را نداشتند، به احتمال حضور سربازان پرشمار ایرانی، پاسگاه کَلوَز را با توپ گلوله باران می‌کنند.

حسینعلی سرباز فداکار ایرانی که تا ساعت هشت صبح در برابر قوای روس شجاعانه جنگیده بود و با وجود این که یگان‌هایی از قوای متجاوز از ساعات ۶ صبح از سمت نمین و ارشق با عبور از دهات و قصبه‌ها وارد شهر اردبیل شده بودند، در برابر ستون اصلی نیروهای متجاوز مقاومت کرده و آنها را در حوالی پاسگاه کَلوَز زمین‌گیر می‌کند.

توپخانه دشمن پاسگاه را ویران کرده و به علت طولانی شدن درگیری فشنگ های اسلحه حسینعلی سرباز جان فدای وطن نیز تمام شده و او با مشاهده اتمام فشنگ، برای این که اسلحه‌اش به دست دشمن نیفتد، اسلحه در دست خود را با کوبیدن بر سنگ می‌شکند و کار به درگیری تن به تن با قوای روس می‌کشد.

حسینعلی در این درگیری به شهادت می‌رسد و سربازان روس وقتی متوجه می‌شوند که فقط یک نفر با آنها می‌جنگیده است، با قساوت تمام، سر از تن این سرباز غیرتمند ایرانی جدا می‌کنند.

فرمانده نیروهای روس وقتی اسم شهید را می‌پرسد، او را حسینعلی صدآفرین معرفی می‌کنند و از این که نیروهای تحت امرش این سرباز غیور ایرانی را کشته اند، سربازان روس را مؤاخده می‌کند و با تحسین شجاعت این سرباز ایرانی، او را به جای "صدآفرین"، با لقب "هزار آفرین" خطاب می‌کند.

اهالی روستای خواجه بلاغی در نزدیک پاسگاه کَلوَز که در حین جنگ روستا را خالی کرده و نتوانسته بودند همسر و فرزندان حسینعلی را با خود ببرند، در حالی که فقط چراغ خانه حسینعلی روشن مانده بود، به محل زندگی خود و به سراغ پاسگاه رفته و با جنازه شهید راه وطن حسینعلی مواجه می‌شوند.

همسر حسینعلی با دو پسر و همسرش که مربی قرآن و ساکن روستا بود، به همراه اهالی روستا و ملامرتضی سیدحسینی پیله رود بر پیکر او نماز می خوانند و جنازه این مدافع وطن در همان پاسگاه به خاک می سپارند.

سال ۱۳۷۴ همسر این شهید که در زنجان زندگی می‌کرد، بر سر مزار حسینعلی صدآفرین حضور یافته و از ۲۰ متری مزار، سینه‌خیز تا سر خاک او می‌رود و اشک‌ریزان مزار او را زیارت می‌کند.

چند سال پیش نیز شخص غیوری به نام طومار جعفری از اهالی روستای خواجه بلاغی آرامگاه این سرباز وطن را در این منطقه مرزی پاسگاه بازسازی کرد.

چند سال بعد پاسگاه کَلوَز که در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان نمین و در نقطه صفر مرزی ما بین روستای خواجه بلاغی و خوش آباد پیله رود قرار دارد، به علت دلاوری‌های حسینعلی صدآفرین در برابر قوای متجاوز روس به نام پاسگاه "صدآفرین" تغییر نام یافت.

همه ساله در سالگرد این حادثه غمبار، اهالی منطقه در سر مزار این سرباز شهید وطن حاضر شده و دلبستگی خود را به خاک پاک میهن نشان می‌‍دهند.

برچسب‌ها روسیه شهید آذربایجان استان اردبیل جنگ جهانی دوم خداآفرین دولت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه شهید آذربایجان روسیه شهید آذربایجان استان اردبیل جنگ جهانی دوم خداآفرین دولت ایران حسینعلی صدآفرین خاک ایران شهریور ۱۳۲۰ قوای متجاوز بیله سوار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۲۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی

تین نیوز مسعود ذهبیون :

در اشعار فارسی کلمات و عبارات و اصلاحات حمل و نقلی متعددی توسط شاعران و سخنوران ادیب، دانشمند، خوش ذوق و هنر پرور ایرانی استفاده شده است که مضامین و مفاهیم حالب و ارشمندی را در خود دارد. در اینجا این کلمات را استخراج و در معرض دیدگاه مخاطبین قرار می دهیم.

امیدواریم عزیزانی با تحقیق و پژوهش بیشتر در این آثار بتوانند به اعتلای مفاهیم این حوزه کمک کنند.          

ردیف کلمه/ عبارت تعداد اشعار و متون حاوی (حدود*) آدرس اشعار و متون از سایت گنجور توضیح 
1 راه 1986 لینک اشعار و متون حاوی کلمه راه  
2 جاده 60 لینک اشعار و متون حاوی کلمه جاده  
3 قطار 300 لینک اشعار و متون حاوی کلمه قطار  
4 ترن 14 لینک اشعار و متون حاوی کلمه ترن  
5 بن بست 6 لینک اشعار و متون حاوی کلمه بن بست  
6 بندر 40 لینک اشعار و متون حاوی کلمه بندر  
7 خیابان 112 لینک اشعار و متون حاوی کلمه خیابان  
8 کوچه 96 لینک اشعار و متون حاوی کلمه کوچه  
9 پل 54 لینک اشعار و متون حاوی کلمه پل  
10 چرخ 980 لینک اشعار و متون حاوی کلمه چرخ  
11 هندسی 51 لینک اشعار و متون حاوی کلمه هندسی  
12 مهندس 136 لینک اشعار و متون حاوی کلمه مهندس  
13 پرواز 2280 لینک اشعار و متون حاوی کلمه پرواز  
14 دریا 7380 لینک اشعار و متون حاوی کلمه دریا  
15 دریایی 500 لینک اشعار و متون حاوی کلمه دریایی  
16 هواپیما 2 لینک اشعار و متون حاوی کلمه هواپیما  
16 راننده 17 لینک اشعار و متون حاوی کلمه راننده  
16 خلبان 1 لینک اشعار و متون حاوی کلمه خلبان  
19 ملوان 3 لینک اشعار و متون حاوی کلمه ملوان  
20 کشتیبان 17 لینک اشعار و متون حاوی کلمه کشتیبان  
21 موج 522 لینک اشعار و متون حاوی کلمه موج  
22 ساحل 1180 لینک اشعار و متون حاوی کلمه ساحل  
23 ریل 0 لینک اشعار و متون حاوی کلمه  
24 کوپه 0    
25 اتومبیل 0    
26 ماشین 8 لینک اشعار و متون حاوی کلمه ماشین  
27 بالن 3 لینک اشعار و متون حاوی کلمه بالن  
28 پارو 6 لینک اشعار و متون حاوی کلمه پارو  
29 قایق 4 لینک اشعار و متون حاوی کلمه قایق  
30 سفر 3560 لینک اشعار و متون حاوی کلمه سفر  
31 مسیر 260 لینک اشعار و متون حاوی کلمه مسیر  
31 گردش 2560 لینک اشعار و متون حاوی کلمه  
32 حرکت 270 لینک اشعار و متون حاوی کلمه حرکت  
33 موتور 4 لینک اشعار و متون حاوی کلمه موتور  
34 اسب 116 لینک اشعار و متون حاوی کلمه اسب  
35 بار 12920 لینک اشعار و متون حاوی کلمه بار  
36 مسافر 300 لینک اشعار و متون حاوی کلمه مسافر  
37 عزیمت 320 لینک اشعار و متون حاوی کلمه عزیمت  
37 مقصد 960 لینک اشعار و متون حاوی کلمه مقصد  
39 راندن 200 لینک اشعار و متون حاوی کلمه راندن  
40 ارابه 0 لینک اشعار و متون حاوی کلمه  
  سوار 21 لینک اشعار و متون حاوی کلمه سوار  
  پیاده 13 لینک اشعار و متون حاوی کلمه پیاده  
         

* توجه: تعداد درج شده به معنای تعداد کلمه بکار رفته نیست، بلکه تعداد شعر یا متنی است که از سایت گنجور یافته شده است. به این معنی که ممکن است در یک قطعه شعر یا متن(پاراگراف) چند بار این کلمه یا عبارت بکار رفته و استفاده شده است. لذا این عدد معرف تعداد دفعات استفاده شده نیست. برای استخراج تعداد کلمه و یا هرگونه اطلاعات بیشتر باید به اشعار و متون مراجعه کرد.

این صفحه تکمیل می شود. شما هم کلمات مناسب و مرتبط را پیشنهاد دهید تا به این فهرست افزوده شود!

 

منبع این اطلاعات از سایت گنجور می باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سربازان وظیفه، تنها تماشاگران امشب فوتبال ایران
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگ سازی برای موتورسواران مشهدی
  • اجرای طرح تشویقی فرهنگسازی برای موتورسواران مشهدی
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • ضبط مناظره دو نامزد حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد