Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس به تشریح علل گرانی برخی محصولات کشاورزی از جمله هویج در روزهای اخیر پرداخت. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، ذبیح الله اعظمی دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما در خصوص روند تأیید صلاحیت وزرا در مجلس شورای اسلامی، گفت: از مجموع 1٩ وزیر پیشنهادی، بررسی سه وزیر نیرو و نفت و ورزش و جوانان باقی مانده که امروز به اتمام می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره قالیباف رئیس مجلس، ابتکاری داشت و برای اولین بار تمام وزرا به کمسیون‌ها آمدند و بیش از 270 جلسه برگزار شد.

وی افزود: در همین راستا برای وزرای کشاورزی و نیرو و راه وشهر سازی، جلسه تخصصیِ دو ساعت و نیم برگزار شد و همه نماینده‌ها از این وزرای پیشنهادی سوالات‌شان را پرسیدند. سایر وزرا هم در جلسات یک ساعت و نیم به سوالات پاسخ دادند. بیش از 50 درصد از نماینده‌ها در همین جلسات، تصمیم‌شان را گرفتند.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس درباره تفاوت روند تأیید صلاحیت وزرا در این دوره با دوره‌های قبل خاطرنشان کرد: دوره‌های قبل زمان تأیید صلاحیت وزرا عده‌ای کار چاق کن و دلال وارد مجلس می‌شدند و برای رأی آوردن وزیر چاپلوسی می‌کردند. در این دوره اجازه ورود به مجلس به افراد غیر داده نشد ولی در عین حال  ارتباط خوبی بین وزرای پیشنهادی و نمایندگان برقرار شد. 

ساردویی همچنین علل گرانی برخی محصولات کشاورزی از جمله هویج در روزهای اخیر گفت: من عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست هستم. حوزه انتخابی بنده، یعنی جیرفت در جنوب کرمان، قطب مهم کشاورزی است. در هر 31 استان کشور یک سازمان کشاورزی وجود دارد؛ اما استثناً در کرمان دو سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد که یکی در جنوب کرمان است. کشت این منطقه از این ماه آغاز می‌شود. انصافاً کشاورزان جنوب کرمان و جنوب‌شرق استان استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در کشت زمستانه خطر می‌کنند و گاهی همین سیب زمینی و پیاز را آفریقا و پاکستان و هند وارد می‌کردیم. اما گاهی همین تولیدات به حجمی می‌رسید که روی دست کشاورز می‌ماند. درباره کشت هویج هم چون گفته شد برای کرونا خوب است؛ همه برای خرید آن هجوم آوردند. به خاطر این عرضه و تقاضا، تعادل در این بازار به هم خورد.  اگر مردم بدانند اکثر سبزیجاتی که ماده رنگی دارند برای تقویت سیستم ایمنی بدن خوب هستند؛ دیگر فقط برای خرید هویج هجوم نمی‌آورند.

وی با اشاره به مدیریت نادرست وزارت کشاورزی و صمت در خصوص این ماده خوراکی، افزود: صادرات هویج به کشورهای عراق و افغانستان داشته‌ایم. قانون انتزاع یا تمرکز سال 92 در مجلس مصوب شد و تا سال 96 دست وزارت جهاد کشاورزی بود. رئیس جهور وقت اما این را به وزارت صمت منتقل کرد. دلیل برخی گرانی‌ها در حوزه اقلام خوراکی مثل مرغ و تخم‌مرغ که باید توسط وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می‌شد، همین بود که تصمیم درباره آن به سمت وزارت صمت که نگاه تجاری به قضیه دارد، رفت. مثلا وقتی هویج کم می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی تشخیص می‌دهد این را وارد بکند یا منتظر محصول از فلان استان باشد؛ بنابراین ممکن است دو هفته هم صبر کند. اما وزارت صمت اینطور نگاه نمی‌کند و تشخیص می‌دهد، محصول را وارد کند. در این وضعیت باید به کشاورز حق داد. نباید از جیب کشاورز به مصرف کننده یارانه بدهیم؛ این را باید دولت بپردازد. 

اعظمی درباره حق کشاورز افزود: از صد در صد سود یک محصول، 27درصد آن به کشاورز می‌رسد و باقی آن به جیب دلال می‌رود. این دامدار و کشاورز نیست که محصول را گران می‌کند. مسیر رسیدن محصول بعد از کشاورز تا مصرف کنند است که باید کنترل شود تا قیمت‌ها افزایش پیدا نکند. کار خوبی که رئیس جهمور انجام داد، پیشنهاد فردی به عنوان وزیر است که یک سال و نیم در کمیسیون جهاد و کشاورزی حضور داشته و به این مسائل آگاه است.

وی در خصوص شورای تعیین قیمت اقلام کشاورزی خاطر نشان کرد: قیمت جهانی گندم 300دلار به ازای هر تن است؛ یعنی حدود 10هزرا تومان. در این شرایط چرا دولت نباید این 10هزارتومان را به کشاورز بدهد که مجبور به واردات شود. شورای قیمت‌گذاری اما فعلا قیمت 7500 تومان را برای گندم اعلام کرده است. 1500 تومان هم هزینه حمل و نقل تا سیلوها است. 

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص میزان تولید گندم گفت: زمانی که بارندگی خوب بوده، تولید گندم خوبی هم داشته‌ایم. امسال کمترین میزان بارندگی در50 سال اخیر را داشتیم. امسال در استان کرمان اوضاع بسیار وخیم بوده است. 14 میلیون تن نیاز سالانه گندم ما است. با حضور مهاجرین، این میزان افزایش هم دارد. امسال هفت میلیون تن گندم از کشاورز تحویل گرفته شده است و باقی را باید وارد کنیم. تولید محصولات کشاورزی در کشور ما به میزان بارندگی وابسته است. علوفه هم که برای دامداری نیاز است به واسطه حجم پایین بارش کم بود و مجبور به واردات بودیم.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجلس مجلس دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس جهاد کشاورزی وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۳۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم

حادثه تروریستی مسجد امام زمان شهر هرات یکبار دیگر بحث حضور و فعالیت داعش در افغانستان را در کانون توجه قرار داد،به ویژه این که عملیات اخیر دومین حمله تروریستی یه غیر نظامیان و به طور خاص شیعیان افغانستان در کمتر از 10 روز گذشته بوده است.شواهد و قرائن و پذیرش مسئولیت حمله اول تروریستی در کابل توسط داعش،این گروه را در جایگاه مظنون اصلی حمله به مسجد شیعیان در هرات نیز قرار می دهد .بنابر این لازم است به نکاتی در مورد فعالیت داعش در افغانستان اشاره شود؛                                                 

1)مقامات امارت اسلامی طالبان مدتی است که مدعی نابودی کامل  داعش در افغانستان هستند و تاکید دارند که اگر در این میان مشکلات امنیتی هم وجود دارد،به طور خاص نتیجه کم کاری ،اهمال و حتی دسیسه چینی همسایگان است. اظهارات چند روز قبل "متقی" سرپرست وزارت خارجه طالبان در متهم ساختن سه کشور همسایه به تامین نیرو،انتقال و ترانزیت و در نهایت تجهیز و آموزش داعش دقیقا در همین راستا انجام گرفته و بازتاب  فراوانی یافت.اما عملیاتهای تروریستی اخیر علاوه بر این که استمرار فعالیت داعش در افغانستان را نشان می دهد،این موضوع را هم آشکار می کند که مسئله حضور داعش در منطقه با فرافکنی ،سلب مسئولیت از خود و مقصر جلوه دادن دیگران قابل حل نخواهد بود.در مقابل، نابودی داعش تنها در سایه همکاری ، تعامل  و درک کشورهای منطقه  از ملاحظات سیاسی و امنیتی یکدیگر حاصل خواهد شد؛همان نکته ایی که سفیر جمهوری اسلامی در کابل پس از حملات اخیر و با شریک خواندن کشورها در مبارزه با این تهدید مشترک،مورد تاکید قرار داد.

2)محدود کردن داعش به یک چارچوب سازمانی و تشکیلاتی مشخص،محدود و بسته، چه از جانب طالبان و چه از جانب دیگر کشورهای منطقه اشتباهی بزرگ محسوب می شود ، چرا که داعش یک طرز تفکر و ایدئولوژی است که از ظرفیت جذب و همراهی با اشخاص و گروههای تروریستی  مختلف دیگر در منطقه برخوردار است.دقیقا به همین دلیل است که پاکستان تفاوتی میان داعش و طالبان پاکستانی قائل نمی شود و جمهوری اسلامی گروههای  تروریستی جیش العدل و داعش را در یک راستا می نگرد.در افغانستان هم طالبان این نکته را در نظر بگیرند که بیش و پیش از مبارزه با سازمان و تشکیلات داعش،باید مانع بسط و گسترش تفکرات و ایدئولوژی های داعشی و یا داعش پسند در این کشور شوند.به عنوان نمونه و در بحث شیعیان باید گفت که اگر چه دیدگاهی که حملات اخیر را بر مبنای ایجاد تفرقه میان امارت و شیعیان و یا جمهوری اسلامی ایران تحلیل می کند،کاملا خور تامل به نظر می رسد،اما عملکرد مقامات و مسئولین امارت هم نباید به گونه ایی باشد که تمیز و تشخیص  تفکرات و عملکرد آنها با دیدگاه داعش در مورد شیعیان به دشواری انجام گیرد

دیگر خبرها

  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • لایحه بودجه و برنامه در دستورکار مجلس/اسامی غایبان جلسه
  • 10 خبر خوشی که به مذاق دشمنان خوش نیامد | از آخرین دستاوردهای کشور بیشتر بدانید
  • حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی ایرادات طرح مالیات بر سوداگری
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • خسارت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بارندگی اخیر به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی شهرستان راور