Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-30@15:44:48 GMT

سفر معاون بایدن به ویتنام

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۱۳۶۱۵

سفر معاون بایدن به ویتنام

معاون رئیس جمهور آمریکا پس از به تعویق انداختن سفرش به ویتنام به دلیل نگرانی‌هایی نسبت به یک حادثه مرموز مرتبط با سلامتی که به احتمال زیاد به سندروم مرموز هاوانا مربوط است، روز سه‌شنبه به ویتنام سفر کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا پس از یک تاخیر سه ساعته در سنگاپور، وارد هانوی، پایتخت ویتنام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت آمریکا گزارشات دال بر اینکه فردی در هانوی احتمالا هدف سندروم هاوانا قرار گرفته است را مقصر این تاخیر دانست. سندروم هاوانا وضعیتی با منشاء ناشناخته است که علائمی از جمله سرگیجه، تهوع، سردرد، ناشنوایی و عارضه مغزی دارد.

این حادثه، توجهات را از تلاش معاون ارشد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای جلب حمایت متحدان واشنگتن برای به چالش کشیدن سیاست خارجی قاطعانه چین در منطقه منحرف کرد.

کمالا هریس با رئیس جمهور این کشور کمونیستی در هانوی ملاقات کرد. او در کنار نگوین ژوان پوک ، رئیس جمهور ویتنام و وو ته آن ژوان ، معاون رئیس جمهور ، زیر مجسمه نیم‌تنه هوشیمین ، رئیس جمهور سابق این کشور ، که در فاصله 1945 تا 1969 رئیس جمهور بود ، ایستاد و سپس در اتاق آینه کاخ ریاست جمهوری هانوی با رئیس جمهور پوک دیدار کرد.

هانوی ، پایتخت ویتنام ، 1000 مایل در شمال شهر هوشی مین ، که قبلاً سایگون نامیده می شد ، محل تحقیرآمیزترین شکست نظامی ایالات متحده است.

هریس وعده داده است که آمریکا به ویتنام برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا کمک خواهد کرد ، اما به دلیل چشم‌پوشی از افغانستان در این سفر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است

سفر هریس در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده دهها هزار افغان را از کابل در صحنه هایی وحشتناک شبیه شکست آمریکا در سال 1975 تخلیه می کند. مرحله ویتنام در تور آسیایی پس از تخلیه آشفته شهر کابل با مقایسه آسیب‌های سایگون 1975 ، زمانی که هلیکوپترهای آمریکایی آخرین مهاجران را از پشت بام سفارت در آخرین روزهای جنگ ویتنام منتقل کردند ، انتقاداتی را برانگیخت.

در همین حال، پکن تلاش کرده تا با یک نشست غیرمنتظره در ویتنام و اهدای دو میلیون دوز واکسن کرونا به این کشور،  روابط دیپلماتیک خود را عملی کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: پیش از سفر کامالا هریس به هانوی، یک مورد سندروم هاوانا در ویتنام گزارش شد اما تایید نشد. پیش از حضور هریس در هانوی ارزیابی‌های امنیتی انجام شد.

سفارت آمریکا در ویتنام اعلام کرد: دفتر معاون رئیس جمهور آمریکا از گزارشی درباره یک حادثه احتمالی مرتبط با سلامتی در هانوی مطلع شد.

ویلیام برنز، میر سازمان سیا اعلام کرد: حدود ۲۰۰ مقام آمریکایی و خویشاوندانشان از جمله مقامات سازمان سیا به سندروم هاوانا مبتلا شده‌اند.

هیاتی از آکادمی ملی علوم آمریکا در دسامبر سال گذشته پی برد که یکی از تئوری‌های احتمالی این است که نویزهای هدایت‌شده باعث ایجاد این سندروم شده باشد؛ بیماری که سندروم هاوانا نام گرفت چرا که برای نخستین بار توسط مقامات آمریکایی مستقر در سفارت آمریکا در کوبا در سال ۲۰۱۶ میلادی گزارش شد.

سازمان سیا قویا احتمال می‌دهد که این سندروم تعمدی ایجاد شده باشد و احتمالا روسیه مسئول آن است، اما از نتیجه‌گیری‌های قطعی تا زمان انجام تحقیقات بیشتر اجتناب کرد. این در حالی است که روسیه هرگونه دست داشتند در این موضوع را رد می کند.

این رویداد در حالی صورت گرفت که واشنگتن با روابطی سرد با یکی دیگر از رقبای جهانی‌اش یعنی چین مواجه است.

همزمان با به تاخیر افتادن سفر هریس به هانوی، "فام مین چین"، نخست وزیر ویتنام نشستی از پیش اعلام نشده با "شیونگ بو"، سفیر چین در هانوی برگزار کرد که در جریان آن فام مین چین گفت: ویتنام خود را با یک کشور در برابر کشوری دیگر همسو و هم تراز نمی‌کند.

هریس اوایل روز سه‌شنبه پکن را به تهدید و ارعاب برای جلب حمایت از ادعاهای قلمرویی‌اش در دریای چین جنوبی متهم کرد. این صریح‌ترین اظهارات هریس خطاب به چین در جریان سفر به جنوب شرق آسیا بوده است؛ منطقه‌ای که به گفته وی برای امنیت آمریکا مهم و حیاتی است.

دولت ویتنام در بیانیه‌ای گفت: نخست وزیر تاکید کرد که ویتنام به یک سیاست خارجی مستقل، متکی به خود، چندجانبه و متنوع پایبند است و یکی از اعضای مسئول جامعه بین‌الملل محسوب می‌شود.

در این بیانیه آمده است: ویتنام خود را با یک کشور در برابر کشوری دیگر همسو وهم تراز نمی‌کند. اختلافات قلمرویی در دریای چین جنوبی باید طبق قوانین بین‌المللی و قضاوت صحیح حل شوند.

در این نشست، نخست وزیر ویتنام از سفیر چین به خاطر واکسن‌های اهدایی تشکر کرد اما هنوز مشخص نیست چین چه واکسن کرونایی اهدا کرده است.

دولت امریکا دشمنی با چین را به عنوان "بزرگ‌ترین آزمون ژئوپلیتیکی" قرن توصیف کرده است./ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهور آمریکا معاون رئیس جمهور سندروم هاوانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۱۳۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین جلسه ستاد هماهنگی و پشتیبانی اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش عصر امروز به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

مخبر در این جلسه با گرامیداشت یاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم گفت: همه ما مدیون تلاش‌ها و زحمات معلمان هستیم و تمامی پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور آثار خدمات و زحمات معلمین است.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید از انگیزه‌های مادی، معنوی و شغلی معلمان مراقبت شود خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم در برنامه‌های آموزش‌وپرورش موفق باشیم ابتدا باید برای تقویت انگیزه معلمان تلاش کنیم چرا که این عزیزان در حقیقت مجری تصمیمات و برنامه‌ها برای آموزش‌وپرورش دانش آموزان هستند.

وی همچنین بر ضرورت به کارگیری روش‌های نوین آموزشی و تربیتی تأکید کرد و گفت: لازم است از روش‌های جدید و بروز در حوزه آموزش برای تحقق اهداف آموزش‌وپرورش استفاده کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه در خصوص بازماندگان از تحصیل گفت: جذب بازماندگان از تحصیل نیازمند مشارکت و حضور فعالانه مردم و خیرین کشور است و با اتکا به این ظرفیت بزرگ می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت جذب بازماندگان از تحصیل برداریم.

معاون اول رئیس‌جمهور، آموزش‌وپرورش را موتور پیشران کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه دستیابی به پیشرفت و توسعه بدون توجه به آموزش‌وپرورش تصوری خام و نادرست است، از وزیر آموزش‌وپرورش خواست گزارشی جامع و دقیق از آمار بازماندگان از تحصیل تدوین شود و آیین‌نامه‌های مرتبط با انسداد بی‌سوادی هر چه سریع‌تر نهایی و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش وارد مرحله اجرا شود.

مخبر افزود: به هر میزان که در بخش آموزش‌وپرورش هزینه کنیم در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری است که بهره‌وری بسیار بالایی دارد چرا که هیچ سرمایه‌گذاری تا این حد توجیه اقتصادی ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش در جهت مهارت‌آموزی، کارهای انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توجه به اوقات فراغت دانش آموزان موضوعی بسیار پراهمیت بشمار می‌رود و مهارت‌آموزی یکی از بهترین ابزارها برای پر کردن اوقات فراغت و رشد دانش آموزان است.

در این جلسه که وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر دادگستری، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند، گزارشی از ۶ پروژه ملی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش ارائه شد و اقدامات صورت گرفته در راستای مهارت‌آموزی و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست همچنین راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل، شناسایی دلایل دوری از مدرسه، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان و انسداد مبادی بی‌سوادی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت آموزش‌وپرورش به همراه دستگاه‌های مرتبط برنامه‌ای جامع برای جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بی‌سوادی تدوین و در جلسه آتی ارائه کند.

همچنین در این جلسه مقرر شد آیین‌نامه‌های مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش هر چه سریع‌تر تدوین شود به نحوی که وظایف دستگاه‌ها، برنامه مشارکت مردم و خیرین و سایر جزئیات مربوطه در آن لحاظ شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • بایدن: آمریکا٬ مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن با امیر قطر و السیسی درباره آتش‌بس در غزه
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ تحولات غزه محور گفتگو‌ها
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • حد نصاب تازه «جو بایدن» کمترین میزان محبوبیت رئیس جمهور در ۷۰ سال اخیر
  • گاف بی بی سی درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی
  • موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست