Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@02:01:16 GMT

دومین گنجینه جواهرات تهران کجاست؟

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۲۰۴۷۶

دومین گنجینه جواهرات تهران کجاست؟

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی: ساختمان دفینه نخستین سازه پیش‌ساخته ایران است و نام معماران برجسته‌ای مثل نظام عامری و کمال کمونه را روی پیشانی خود دارد؛ شاگردان «فرانک لوید رایت» معماری که آوازه جهانی دارد و طراحی‌ها و معماری‌هایش هر سال گردشگران زیادی را به آمریکا و آریزونا می‌کشاند. ساختمان دفینه یکی از یادگاری‌های بنیاد رایت در تهران به شمار می‌رود که با همکاری نظام عامری ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درهای این ساختمان به‌عنوان موزه پول به روی عموم مردم باز است.  
در ساختمان دفینه می‌توان آثار مختلف هنری و اشیای باستانی از دوره‌های مختلف تمدن بشری را مشاهده کرد. این آثار در ۲ بخش هنرهای ایرانی و خارجی جا می‌گیرند. طبقه زیرین ساختمان دفینه که در سال‌های نخست ساخته شدن به‌عنوان انبار مواد پروتئینی سوپرمارکت مورد استفاده بود، این روزها به بخش جواهرات موزه تبدیل شده است.

داخل حفاظ‌های شیشه‌ای ضد گلوله قریب به۹۰۰ اثر مانند جواهرات، صدف، سنگ، طلا، عاج، استخوان و... متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد. در این طبقه از موزه پول می‌توانید اوج هنر و ظرافت طلا و جواهرسازان دوران مختلف تاریخ را به تماشا بنشینید. قدمت برخی از این جواهرات به ۳هزار سال پیش برمی‌گردد. یکی از دیدنی‌ترین نمونه‌های این اشیای ساخته شده از طلا و جواهر، عصای زرینی است که از دوره هخامنشیان به جا مانده. گنجینه جواهرات و طلای موزه دفینه علاوه بر اشیای طلای باستانی و به جا مانده از دوران کهن، اشیایی هم از دوره اسلام و بعد از آن به نمایش گذاشته است. از جمله کیف وسایل آرایش ناصرالدین شاه که دسته‌های شانه و برس و قیچی و... آن روکش طلا دارد.

کد خبر 622582 برچسب‌ها همشهری محله موزه تاریخ - آثار باستانی موزه‌های ایران جواهرات و زیورآلات

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله موزه تاریخ آثار باستانی موزه های ایران جواهرات و زیورآلات ساختمان دفینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر

شهرداری منطقه ۷ درباره قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ‌موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی توضیحاتی ارائه کرد.   به گزارش شهر، این روابط عمومی طی اطلاعیه اظهار کرده است:   ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می‌رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.   در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه‌ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضا‌های سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد.   از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد، شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می‌زند.   در پایان اعلام می‌کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه هستیم. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • موزه قجری در کاخ مخصوص
  • آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس
  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • مرکز عمده فروشی جوراب در بازار تهران کجاست؟
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • ایستگاه راه‌ آهن همدان کجاست؟
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • آیت الله خاتمی: در مساله عفاف و حجاب دوقطبی ساخته نشود