Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک ، اگر پوست خشکی داشته باشیم، خیلی زود در اطراف چشم هایمان چین و چروک ایجاد می ‎شود و این چین و چروک ها در هوای سرد و خشک زمستان برجسته تر به نظر می‎ رسند.به همین دلیل برای پیشگیری از ایجاد این چین و چروک ها لازم است که از سن ۲۵ یا ۳۰ سالگی به بعد، از ماسک های حاوی مواد مرطوب کننده مانند آووکادو، آلوئه ورا و روغن زیتون برای اطراف چشم هایمان استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین لازم به ذکر است که با افزایش سن، چروک های پنجه کلاغی در گوشه های خارجی چشم ایجاد می‎شوند و ماسک های دور چشم باعث از بین رفتن این چروک های پنجه کلاغی نمی ‎شوند اما به بهبود ظاهر آن ها کمک فراوانی می‎ کنند. در این گونه ماسک ها از موادی طبیعی مانند روغن های طبیعی، عسل و جینسینگ کمک می ‎گیریم.

استفاده از این ماسک ها همچنین باعث پیشگیری از ایجاد لک بر روی پوست صورت و جلوگیری از ایجاد سایه های تیره در پوست اطراف چشم می‎ شود.

نحوه استفاده از ماسک های ضد چروک دور چشم

پیش از این بارها در بخش سلامت پوست و موی نمناک گفته ایم که دلیل اصلی ایجاد چروک های پنچه کلاغی در زنان ، ضعف لایه های پوستی است که با افزایش سن، تولید کلاژن در سلول های پوستی کاهش می ‎یابد و در نهایت متوقف می ‎شود و همچنین گردش خون نیز کند تر می ‎شود اما نباید نا امید شوید زیرا ماسک های ضد چروک دور چشم که حاوی مواد طبیعی و همچنین ویتامین های A ،E و C هستند، باعث بهبود این چروک ها خواهند شد. پیشنهاد می کنیم حتما قانون استفاده از این ماسک ها و مراقبت از پوست صورت خود را بدانید.

قانون اول:

این است که مرتبا از پوست خود مراقبت کنید. اگر جوان هستید، کافی است که هر ۱-۲ هفته یک بار از این ماسک ها استفاده کنید اما با این حال، اگر پوست خشکی دارید می ‎توانید هفته ای ۲-۳ بار از این ماسک ها استفاده کنید.

قانون دوم:

این است که از ایجاد کشش در اطراف چشمان خود خودداری کنید و مراقب باشید که این ماسک ها به درون چشم هایتان نفوذ پیدا نکنند. ماسک را طولانی تر از زمان لازم روی پوست خود نگه ندارید و معمولا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه زمان مناسبی برای نگه داشتن ماسک رو پوست اطراف چشمتان است و بهتر است از این ماسک ها قبل از رفتن به رخت خواب استفاده نکنید و هنگام پاک کردن آن ها پوست اطراف چشمان خود را بیش از حد نکشید.

همچنین لازم به ذکر است که قبل از استفاده از این ماسک، نسبت به نداشتن حساسیت به آن اطمینان حاصل کنید. ( به راحتی آن را روی قسمتی از پوست بدن خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که به آن ها حساسیتی ندارید ).

روش های رفع چین و چروک دور چشم با ویتامین ای

روغن ویتامین ای:

استفاده هر شب از روغن برای ماساژ زیر چشم درمان مناسبی است برای از بین بردن چروک های زیر چشم و کنار چشم می باشد.

ترکیب آن با کرم:

شما می توانید روغن ویتامین E را با قرص این ویتامین مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب آن را زیر چشمتان ماساژ دهید.

ماسک کردن:

شما می توانید این روغن را ۱۵ دقیقه زیر چشم ماسک کنید تا خطوط تیره و چروک های کنار چشم از بین برود.

ترکیب آن با روغن های گیاهی:

شما می توانید روغن ویتامین را با روغن های دیگر مثل بادام و زیتون مخلوط کنید و اگر با استفاده کردن از روغن ها راحت نیستید از کپسول آن استفاده کنید.

ویتامین E و قهوه:

ژلی از پودر قهوه و روغن ویتامین E درست کنید یعنی در واقع آن را دم کنید و صبح ها آن را زیر چشم ماسک کنید.

۱. ماسک ضد چروک دور چشم آووکادو 

در میان خواص آووکادو در مورد اثرات مفید جوانسازی پوست این میوه بسیار گفتیم، برای استفاده از آن به عنوان ماسک ضد چروک کافیست به دستوری که در ادامه گفته ایم عمل کنید.

مواد لازم:

نصف یک عدد آووکادو 

طرز تهیه و نحوه استفاده:

آووکادو ماده ای درجه یک برای مبارزه با چین و چروک است ، این میوه بی نظیر حاوی عناصر مفیدی است که بر بدن و پوست ما تاثیرات مثبتی می ‎گذارد.

به سادگی نیمی از میوه را به خوبی له کرده و به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست اطراف چشم خود نگه دارید و اگر آووکادو با مقداری از آب آلوئه ورا ترکیب شود، نتیجه بهتری خواهد داشت ( یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا با ۲ قاشق غذاخوری آووکادو له شده ). این ترکیب را روی پوست اطراف چشمان خود بمالید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه روی این نواحی باقی بمانند و سپس چشمان تان را با آب گرم تمیز کنید.

۲. ماسک ضد چروک عسل 

عسل ماده ی دیگری برای رفع چین و چروک اطراف چشم است که برای ماسک کردن آن باید: 

مواد لازم:

یک زرده تخم مرغ

یک قاشق غذا خوری عسل

طرز تهیه و نحوه استفاده:

در صورت داشتن پوست خشک و حساس، ماسک عسل برای شما گزینه بسیار مناسبی می ‎باشد. کافی است که عسل و زرده را با یکدیگر ترکیب کنید و مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه در اطراف چشم خود نگه دارید و سپس چشمان تان را با آب گرم بشویید.

۳. روغن های طبیعی 

همچنین برای مقابله با چین و چروک های اطراف چشم می ‎توان از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن بادام و روغن هسته انگور استفاده کرد.

طرز تهیه و نحوه استفاده:

هر یک از این روغن ها رطوبت و عناصر لازم برای پوست شما را فراهم می ‎کنند و بعد از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می‎توانید چشمان خود را بشویید و روغن ها را از اطراف چشمان تان پاک کنید. اضافه کردن ۴-۵ قطره روغن ویتامین E به این روغن ها باعث می‎ شود که مانند یک کرم شب عمل کنند. 

۴. ماسک موز و کره 

چنانچه در این بخش از ماسک های زیبایی در نمناک گفته ایم ترکیب موز و کره باعث آبرسانی پوست زیر چشم شما خواهد شد و از ایجاد چین و چروک در این نواحی پیشگیری خواهد کرد. تمام آنچه که برای تهیه این ماسک نیاز دارید:

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری موز له شده

۱ قاشق غذا خوری کره 

طرز تهیه و نحوه استفاده:

کره را قبل از مخلوط کردن با موز کمی گرم کنید و ترکیب را زیر چشم خود بمالید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه چشمان خود را بشویید.

ماسک موز 

۵. ماسک خیار 

در اکثر ماسک های جوانسازی خانگی، خیار به عنوان ماده ی اولیه اصلی معرفی می شود. اگر قصد رفع چین و چروک اطرف چشم هایتان با خیار را دارید به سادگی روشی که اینجا گفته ایم عمل کنید.

مواد لازم:

یک عدد خیار متوسط 

طرز تهیه و نحوه استفاده:

خیار یکی از گزینه های مناسب برای رفع خشکی پوست است، این گونه که یک عدد خیار را حلقه حلقه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید.

۶. ماسک سیب زمینی 

یکی دیگر از موادی که خواص شگفت انگیزی در مبارزه با چروک های پنجه کلاغی اطراف چشم دارد، سیب زمینی است. سیب زمینی اثر جوانسازی پوست دارد و برایرفع چین و چروک دور چشمتان میتوانید از ان به روش زیر استفاده کنید.

مواد لازم:

یک عدد سیب زمینی رنده شده

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یا خامه ترش

طرز تهیه و نحوه استفاده:

برای استفاده از این ماسک می ‎توانید از سیب زمینی های خام و یا پخته استفاده کنید و فقط توصیه می‎ شود که ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون و یا خامه ترش را به سیب زمینی رنده شده و یا پوره شده اضافه کنید و سپس ترکیب مورد نظر را به زیر چشم خود بمالید و اجازه دهید که ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند.

۷. ماسک جو دوسر

جو دوسر باعث بهبود روند پیری پوست می ‎شود. می ‎توانید قبل از رفتن به مراسمات مهم از این ماسک استفاده کنید و آثار شگفت انگیز آن را بر روی پوست اطراف چشم خود مشاهده کنید.

مواد لازم:

مقداری پودر جو دوسر

مقدری شیر گرم

طرز تهیه و نحوه استفاده:

 تنها کاری که لازم است بکنید این است که مقداری پودر جو دو سر را با مقداری شیر گرم مخلوط کنید و هنگامی که حالت چسبناکی پیدا کرد، ترکیب مورد نظر را روی پوست زیر چشم خود بمالید و اجازه دهید که ۲۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند و سپس آن را با آب خنک بشویید.

۸. ماسک گوجه فرنگی 

آب گوجه فرنگی، ماده ای مناسب برای آبرسانی پوست اطراف چشم به شمار ‎می ‎آید.

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری آب گوجه فرنگی تازه

۱ عدد زرده تخم مرغ

طرز تهیه و نحوه استفاده:

مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و روی پوست اطراف پلک خود بمالید و اجازه دهید که این ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب گرم بشویید.

ماسک گوجه فرنگی  

۹. ماسک هندوانه 

هندوانه ماده دیگری است که می ‎توان از آن به منظور آبرسانی پوست صورت استفاده کرد، البته به روش زیر:

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری آب هندوانه

۱ قاشق غذاخوری خامه ترش

مقداری آرد گندم و یا جو دو سر

طرز تهیه و نحوه استفاده:

کافی است مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و برای غلیظ تر شدن آن نیز می‎ توانید آرد گندم یا جو دوسر اضافه کنید ماسک را روی پوست اطراف چشم خود بمالید و اجازه دهید که این مخلوط حدود ۲۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند و سپس با آب بشویید. 

۱۰. ماسک توت 

در مطلب خواص توت در بخش سلامت نمناک گفته شد که توت ها موادی موثر برای تغذیه پوست اطراف چشمان شما هستند و با دستوری که در ادامه خواهید خواند می توانید از آن به عنوان نسخه ضد چروک دور چشم بهره ببرید.

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری خامه ترش

۱ قاشق غذاخوری عسل

۱ قاشق غذاخوری توت له شده

طرز تهیه و نحوه استفاده:

فقط کافی است که مواد ذکر شده را با یکدیگر ترکیب کنید و اجازه دهید که این ماسک حدود ۳۰ دقیقه روی پوست اطراف چشمتان باقی بماند و سپس پوست تان را بشویید. 

۱۱. ماسک تخم مرغ

از خواص تخم مرغ برای جوانسازی پوست غافل نشوید و دستور گفته شده را امتحان کنید .

مواد لازم:

۱ عدد سفیده تخم مرغ

۱ قاشق غذا خوری هویج ریز خورد شده

۱ قاشق چای خوری آلوئه ورا 

طرز تهیه و نحوه استفاده

مواد لازم را درون یک ظرف به خوبی ترکیب کنید و با چنگال هم بزنید تا حالت خامه ای ایجاد شود. با دست تمیز و یا به وسیله یک برس، ماسک را بر روی پوست اطراف چشم خود بمالید. در صورت تمایل می‎توانید ماسک را به کل نواحی صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه روی پوستتان باقی بماند تا پوستی محکم و سفت برای شما به ارمغان آورد. برای پاک کردن این ماسک می‎توانید از یک حوله نرم و مرطوب استفاده کنید و سپس پوست خود را به خوبی بشویید .

ماسک هویج 

۱۲. ماسک ماست و شکر قهوه ای

ماست به دلیل داشتن ترکیبات عالی برای پوست و شکر قهوه ای به دلیل خاصیت اسکرابی که دارد، گزینه ی بعدی پیشنهادی ماست.

مواد لازم

۵ قاشق غذاخوری ماست

۵ قاشق غذا خوری شکر قهوه ای

۱.۵ قاشق غذاخوری پودر ویتامین C ( بدون هیچ نوع طعم و رنگی)

چند قطره روغن نرولی که یکی از موثر ترین روغن های اساسی ضد پیری است و همچنین رایحه بسیار خوبی به این ماسک می‎ دهد. 

طرز تهیه و استفاده

همه مواد لازم را با هم ترکیب کنید وسپس آن را روی پوست خود به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه نگه دارید.

می‎توانید باقی مواد ماسک خود را درون یخچال نگه دارید و در طول هفته از آن استفاده کنید. 

*** در صورت داشتن هرگونه حساسیت به هر یک مواد موجود در ماسک های پیشنهاد شده، می‎ توانید از استفاده از آن ماده خودداری کرده و از ماده جایگزین دیگری در ماسک خود بهره ببرید ***

پربیننده ترین «لامبدا» پاییز به ایران می‌رسد آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۶/۴) این ۷ماده‌ غذایی کلسترول خون را پایین می آورد هشدار ، تزریق اشتباه این آمپول خطر مرگ دارد کنجد را در صبحانه ها جایگزین گردو کنید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چروک چشم استفاده از این ماسک ۲۰ دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس ضد چروک دور چشم ۱ قاشق غذاخوری ماسک ها رفع چین و چروک قاشق غذا خوری روغن ویتامین استفاده کنید ترکیب کنید مخلوط کنید اطراف چشمان روی پوست گوجه فرنگی روغن زیتون ۱ قاشق غذا مواد لازم نگه دارید چشمان خود آلوئه ورا سیب زمینی چروک ها ویتامین E گفته ایم ۱۵ دقیقه پوست خود خامه ترش تخم مرغ جو دوسر زیر چشم روغن ها یک عدد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۲۴۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان

یک روانشناس در مورد تنبیه کودک گفت: شما می‌توانید با استفاده از محرومیت‌سازی، محدویت‌های کلامی یا تقویت منفی به صورت غیرفیزیکی کودک را تنبیه کنید. چرا که تنبیه بدنی می‌تواند خشم، پرخاشگری، و طیف وسیعی از اختلالات هیجانی و رفتاری را برای کودک به همراه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، سحر پهلوان‌نشان روانشناس کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان تعریف تنبیه از دیدگاه روانشناسی گفت: در روانشناسی کودکان و نوجوانان، تنبیه را به عنوان یکی از شیوه‌های رایجی که ذیل رفتار درمانی به شمار می‌آید در نظر می‌گیرند، شیوه‌ای که برای آموزش برخی از مفاهیم یا اجتناب از انجام برخی از موارد، توسط خانواده‌ها یا افرادی که در حوزه آموزش، تعلیم و تربیت هستند می‌تواند اعمال شود.

شکل‌های مختلفی از تنبیه وجود دارد

این روانشناس در ادامه با بیان اینکه کلمه تنبیه در نظر عوام، همان تنبیه فیزیکی و بدنی است، گفت: ما شکل‌های مختلفی از تنبیه را داریم برای مثال شکلی از تنبیه می‌تواند به شکل تقویت منفی باشد. در شکل دیگر از تنبیه، کودک از موضوع مثبتی که برای او لذت یا خوشحالی به همراه داشته دور شود، یا در اختیار او قرار نمی‌دهیم. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از محرومیت‌سازی، محدویت‌های کلامی یا تقویت منفی به صورت غیرفیزیکی کودک را تنبیه کنید. چرا که تنبیه بدنی می‌تواند خشم، پرخاشگری، و طیف وسیعی از اختلالات هیجانی و رفتاری را برای کودک به همراه داشته باشد.

از تنبیه بدنی در موارد خاصی استفاده می‌شود

پهلوان نشان تأکید کرد: تنبیه‌ها اگر بخواهند مؤثر باشند نباید جسمی و فیزیکی باشند مگر در مواقعی که یک آسیب جدی متوجه کودک می‌شود یا کودک ناخواسته آسیب جانی که به فرد دیگر یا به اموال و دارایی دیگران وارد می‌کند. مثلاً  آتش‌افروزی‌هایی که برخی کودکان انجام می‌دهند یا بازی‌های خطرناکی که می‌تواند حتی منجر به مرگ کودک یا فرد همسال او شود. یا برای بچه‌هایی که سابقه مشکلات رفتاری مانند اوتیسم و کم‌توانی ذهنی‌ دارند، چون قوه ادراک آنان از لحاظ شناختی رشد پیدا نکرده است. در برخی مواقع از تنبیه‌های فیزیکی هم استفاده می‌شود. ولی در مواردی غیر از این، بیشتر توصیه می‌شود که از شیوه تنبیه‌های غیر جسمی مثل تقویت منفی، محروم‌سازی، تقویت‌های مثبت و .. استفاده شود.

ما شکل‌های مختلفی از تنبیه را داریم برای مثال شکلی از تنبیه می‌تواند به شکل تقویت منفی باشد.در شکل دیگر از تنبیه، کودک از موضوع مثبتی که برای او لذت یا خوشحالی به همراه داشته دور شود، یا در اختیار او قرار نمی دهیم. محرومیت سازی، تنبیه‌های غیرکلامی مانند سکوت یا پاسخ ندادن پدر یا مادر در موقعیت‌های مدنظر آنها، شیوه های دیگری از تنبیه غیر جسمی هستند.

عوامل تأثیرگذار بر تنبیه کودکان

این روانشناس ادامه داد: برای آموزش مفاهیم خاص مانند نظم نخست باید منظور خود از نظم را برای کودک مشخص کنیم. به کودک نشان دهیم رعایت نظم می‌تواند پیامدهای مثبت به همراه داشته باشد و عدم رعایت  آن می‌تواند به تنبیه‌های مانند محرومیت از امتیاز خاص منجر شود.‌

وی افزود: نکته دوم درباره مؤثر بودن تنبیه‌ها این است که باید متناسب با کاری که کودک انجام داده یا نداده، تنبیه انجام شود. مثلاً اگر کودک درس خود را نخواند ما نمی‌توانیم به او بگوییم که خوب من به تو قول داده بودم که آخر هفته تو را به شهربازی ببرم و الان نمی‌برم. قول‌هایی که به کودک داده می‌شود اساساً باید اجرا شوند. در واقع در حال حاضر عدم اجرای این قول یک بی‌اعتمادی را در کودک ایجاد می‌کند. بنابراین تنبیه یا محرومیت مد نظر باید حول‌ محور همان موضوع و یا در فاصله‌ی نزدیک به آن موقعیت و نه در روزهای آینده باشد.

پهلوان نشان خاطرنشان کرد: شدت تنبیه‌ها باید متناسب با سن کودک در نظر گرفته شود مثلاً زمانی باید صحبت از محروم‌سازی شود که کودک کار اشتباهی را انجام داده است. این زمان بندی باید براساس سن کودک باشد یعنی اگر کودک 3 ساله است حدوداً بین 3 تا 6 دقیقه بعد از انجام کار خطا، تنبیه مناسب صورت گیرد.

این روانشناس گفت: توصیه ما این است که والدین بیشتر بر روی رفتارهای مثبت کودک تمرکز کنند که بتواند برای کودک تشویق به همراه داشته باشد. از این رو وقتی کودک خطایی انجام می دهد و در لحظه مورد تنبیه قرار می‌گیرد باید کوچک‌ترین اتفاق مثبت را هم مورد تشویق قرار داد. این تشویق‌ها می‌تواند تصدیق کلامی، تشویق اجتماعی و نظام اقتصاد ژتونی(پاداش دادن به کودک درقبال رفتارهای مطلوب) باشد. تا کودک برای انجام رفتارهای درست، انگیزه بیشتری پیدا کند. با این شیوه اگر کودک برای جبران اشتباه تلاشی انجام دهد. با استفاده از اقتصاد ژتونی می‌تواند یک تعدادی از آن مجازات و یا تنبیه‌هایی که برای او در نظر گرفته‌شده، را کاهش داد.

تأثیرات منفی تنبیه بدنی در کودکان‌

این روانشناسی درباره‌ تأثیرات منفی تنبیه بدنی در کودکان گفت: تأثیرات آن را از منظر گوناگون می‌توان بررسی کرد. این که کودک در چه بازه سنی قرار داشته باشد، یا جنس کودک چی باشد، یا کدام یک از والدین در چه موقعیت مکانی و زمانی این تنبیه را انجام داده باشند، متفاوت است. در قسمت اول یکی از تبعات این گونه از تنبیهات احساس شرم و نقص را در کودک به همراه می‌آورد که ممکن است نسبت به آن فرد تنبیه‌کننده پدر، مادر، مربی یا هر فرد دیگری، احساس ناکامی ایجاد شود که متعاقب آن می‌تواند خشم، پرخاشگری، و طیف وسیعی از اختلالات هیجانی و رفتاری را در ادامه برای کودک ایجاد کند.

 پهلوان‌نشان ادامه داد: یکی دیگر از واکنش‌های که کودک در مقابل تنبیه بدنی می‌تواند انجام می‌دهد پرداختن به کارهایی است که والدین به آن حساس هستند. به این روش معمولا کودکان والدین خود را کنترل می‌کنند.

وی معتقد است: در فضای یادگیری مشاهده‌ای هم کودک یاد می‌گیرد که این یک شیوه‌ای است که خانواده می‌تواند  به وسیله آن به اهدافش برسد. بنابراین او هم در ارتباط با همسالان هم‌جنس یا غیر هم‌جنس خود و یا افرادی بزرگ‌تر از خود می‌تواند به کار ببرد. شیوه‌ای برای کسب توجه و به هدف رسیدن کودک از این منظر که دیگران را مجبور کند تا یکسری کارهایی را برای او انجام دهند.

 این  روانشناس تأکید کرد: غیر از موردی که گفته شد ما شاهد یک فاصله‌گیری عاطفی هم در بچه‌ها هستیم. اگر اولین شیوه‌ خانواده وقتی‌که کودک اشتباه یا خطایی را انجام می دهد، شیوه تنبیه فیزیکی و داد و بیدادهای همراه با آن باشد، باعث می‌شود که ویژگی‌هایی مانند صبر، تحمل ناکامی یا به تأخیر انداختن ارضای نیازها در بچه‌ها با مسائل زیادی مواجهه شود که آسیب‌های آن در دوران بعدی زندگی کودک هم برای ما کاملاً مشخص است. کودک از پدر و مادر خود فاصله می‌گیرد و خلأهای عاطفی زیادی برای او به وجود می‌آید و این موضوع خیلی مواقع باعث می‌شود که ارتباط ایمن کودک با منابع دل‌بستگی اولیه او مثل پدر و مادر هم  دستخوش تغییر شود.

خشم، انزجار، تنفر، پرخاش، طیف وسیعی از هیجان‌های منفی که می‌تواند برای کودک اتفاق بیافتد برای او عادی می‌شود و به ابعاد مختلف زندگی کودک هم سرایت پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: خیلی وقت‌ها ما با والدین مخصوصاً والدینی با حالت تکانشی‌تر یا سابقه اختلالات روان‌شناختی یا آستانه تحمل پایین صحبت می‌کنیم، می‌گویند که من در آن لحظه متوجه نشدم که چه اتفاقی افتاده است و بعد از آن هم پشیمان شدم. اما آن آسیبی که تنبیه بدنی حتی برای بار اول در ذهن یک کودک ایجاد کند، می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را داشته باشد.

 پهلوان‌نشان خاطرنشان کرد: البته خود اختلال‌های روان‌شناختی یا اختلال خاص والدین در این زمینه باید ارزیابی شود، تا در نظر گرفته شود که رفتار کودک چه طرح‌واره‌ای را در ذهن والدین فعال می‌کند که با اشتباه کودک خشم عجیب غریبی در مادر یا پدر فعال می‌شود که به طبع آن رفتار فیزیکی بر روی کودک انجام می گیرد.

اگر اولین شیوه‌ی خانواده وقتی‌که کودک اشتباه یا خطایی را انجام می دهد، شیوه تنبیه فیزیکی و دادو بیدادهای همراه با آن باشد باعث می‌شود که ویژگی‌هایی مانند صبر، تحمل ناکامی یا به تأخیر انداختن ارضای نیازها در بچه‌ها با مسائل زیادی مواجهه شود که آسیب‌های آن در دوران بعدی زندگی کودک هم برای ما کاملاً مشخص است. کودک از پدر و مادر خود فاصله می‌گیرد و خلأهای عاطفی زیادی برای او به وجود می‌آید و این موضوع خیلی مواقع باعث می‌شود که ارتباط ایمن کودک با منابع دل‌بستگی اولیه او مثل پدر و مادر هم  دستخوش تغییر شود.

علت مقابله به مثل کودکان در تنبیه بدنی‌

این روانشناس کودک در پاسخ به سؤالی درباره‌ی این‌که چرا بچه‌ها وقتی مورد تنبیه بدنی قرار می‌گیرند دقیقاً مقابله به مثل می‌کنند و همان رفتار را در مقابل والدین انجام می‌دهند، گفت: در سنین تقریباً 3تا 6 سالگی که کودکان در مرحله دوم روان‌شناختی خود هستند نیروی اراده در حال شکل گرفتن است. این نیروی اراده و آن مقاومت گرایی‌ها و منفی‌گرایی‌هایی که کودکان دارند. باعث نه گفتن‌ آنان می‌شود و در سطح جسمی هم کودک متوجه توانایی بدنی و ماهیچه‌ای خود شده است و می‌خواهند در مقام عمل این توانایی را نشان دهد تا ببیند آیا دقیقاً می‌توانند همان کار را انجام دهد.

پهلوان‌نشان تأکید کرد: به هر حال منبع الهام کودک والدین هستند تصور آن‌ها این است که اگر والد کاری را انجام می‌دهد این کار، درست است. بنابراین او هم امتحان می‌کند تا ببیند آن نتیجه‌ای که والد می‌خواهد از کودک بگیرد کودک هم می‌تواند آن نتیجه را از والد بگیرد؟ به همین خاطر است که می‌گوییم  از آنجایی که بچه‌ها مشاهده کنندگان قوی هستند و تقریبا در 5 تا 6 سال اول زندگی‌شان هم این شخصیت روانی در حال شکل گیری است، اکیدا توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد، گفتگوی همدلانه بدون برانگیختگی احساس شرم و نقص در کودک اتفاق بیافتد تا هیجان کودک به شکل درستی بررسی شود. البته تنبیه اصولی مانند محرومیت، تقویت منفی، جداسازی یا شیوه‌های غیرکلامی با توجه به شرایط سنی و روشی صحیح می‌تواند یکی از روش‌های کارآمد در تربیت کودک باشد.

این  روانشناس در ادامه گفت: مسئله بعدی که به شدت توصیه می‌کنیم این است که خانواده‌ها انتظارات‌شان را از کودکان در سطح متعارف، منطقی و مطلوب متناسب با سن، جنس و ویژگی‌های تحولی کودکان قرار دهند، در کنار آن پیامدهایی‌ که انجام یا عدم انجام آن رفتار، با شکل‌های مختلف به کودک گفته شود.

اصرار کودکان بر درستی اشتباهی که انجام می‌دهند

 پهلوان‌نشان در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ مقاومت کودکان و اصرار آن‌ها بر اشتباه نبودن کارشان اظهار کرد: دلایل زیادی باعث می‌شود که کودک اصرار بر درست بودن کار خود داشته باشد. اگر کودک در بازه‌ سنی 3 تا 6 سال باشد این مقاومت و منفی‌گرایی اساسا جزو شاخصه‌های تحولی او است. والدین باید از شیوه‌های دیگر و به شکل غیر مستقیم مانند استفاده از کارتون‌ها، قصه‌ها، نمایش ها و بازی با عروسک‌ها، سعی کنند آن مفهوم را آموزش دهند.

وی ادامه داد: از دلایل دیگری که باعث می‌شود بچه‌ها اشتباهات خود را نپذیرند این است که کودک در فضای ذهنی خود این داده را دارد که من اگر الان به اشتباه خود اقرار کنم کتک می‌خورم چون قبل‌تر از این هم همین موضوع اتفاق افتاده است.

این روانشناس کودک گفت: اساسا والدین در تنبیه‌های خود به دنبال راه‌حل مسئله نیستند بلکه به دنبال آن هستند که آن احساس شرم و نقص در کودک بالا بیاد و به او بقبولانیم که تو مقصر هستی. در صورتی که صورت مسئله اصلی ما باید آن اتفاق باشد. زمانی که کودک دارد به چهره والدین نگاه می‌کند و می‌بیند که این والدین بسیار برافروخته هستند و شاید ابزار خاصی هم در دست داشته باشند. مسلما از پذیرفتن اشتباه خود اجتناب می‌کند. از سوی دیگر در دوره‌ای که کودک استقلال‌ورزی را تجربه می‌کند، آن احساس شرم  برای او آزار دهنده است. بنابراین شاید بهتر باشد در موقعیتی که هم والد عصبانی است و هم کودک پذیرا نیست. شروع به تنبیه کردن یا شکافتن مسئله نکنیم و اجازه دهیم کمی زمان بگذرد تا بار هیجانی فروکش کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه باید والدین تمرکز خود را روی خود اتفاق بگذارند. تصریح کرد: بچه‌ها متمرکز بر حال هستند و آینده‌نگری ندارند. ممکن است کاری را هم به اشتباه انجام بدهند. ولی واقعاً نیت عامدانه‌ای نبوده است. به این دلیل بعضی وقت‌ها کودکان می‌گویند که من نمی‌دانستم که این اتفاق می‌افتد و فقط می‌خواستم تجربه کنم. از این رو ما باید بر روی گفت‌وگوی همدلانه‌ای با کودک تمرکز کنیم و ببینیم که کودک در آن لحظه چگونه فکر می‌کرده و چه احساسی را داشته و چه هیجانی را تجربه کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • ببینید | وعده علیرضا زاکانی به تهرانی‌ها؛ خانه ارزان قیمت در راه است؟
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها
  • سیگار چه بلایی بر سر پوست می‌آورد؟
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • قیمت سنگ قبر هم نجومی شد
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش