Web Analytics Made Easy - Statcounter

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل  در گفت‌گو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اوضاع و احوال سیاست خارجی دولت جدید و مذاکرات برجامی گفت: انداختن توپ در زمین طرف مقابل تنها شگرد آمریکایی ها نیست و کشورهای دیگر هم در تعاملات بین‌المللی و مذاکرات خود با دیگر کشورها از آن استفاده می‌کنند، حتی گاهی در کشور خودمان نیز سیاست‌مداران از این شیوه استفاده می‌کنند، برای مثال در دولت قبل می‌دیدیم که دولت در برخی مسائل توپ را در زمین مجلس می‌انداخت، البته آمریکا بسیار زیاد از این سیاست استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره سیاست خارجی مد نظر ایران با توجه به تغییرات روزهای گذشته بیان کرد: ما اینجا با دو بحث مواجه هستیم، یک اینکه ما کشور را معطل مذاکرات می‌کنیم؟ که ما امید خواهیم داشت که چنین اتفاقی همانطور که در دولت آقای روحانی رخ داد پیش نیاید و کشور معطل مذاکرات نشود که در فرمایشات روز گذشته رهبری هم این مسئله برای بار چندم تکرار شد و امیدواریم تغییری در سیاست خارجی کشور باتوجه به تغییرات گذشته شاهد باشم. بحث دیگر این است که مذاکره بشود یا نشود، خب طبیعتا اگر مذاکره کردن مطابق با منافع ملی باشد مذاکره خواهیم کرد و اگر بر ضد منافع ملی مذاکراتی رخ نخواهد داد؛ مذاکره یا عدم مذاکره صفر و صد نیست و باید دید از مذاکره چه انتظار و توقعی داریم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره راه حل رفع مشکلات موجود نیز گفت: بخشی از مشکلات کشور مربوط به تحریم یا سیاست خارجی نیست و مشکل، مدیریت داخلی، عدم استفاده از توانمندی های موجود و ... است و نکاتی که مرتبط با سیاست خارجی نیست پس مشکلات هم مربوط به آن نخواهد شد و در جای دیگری باید این مشکلات حل شود.

وی افزود: بخش بعدی مشکلات مربوط به سیاست خارجی است که باید مسئولان برآورد کنند که اگر وضعیت کشور بعد از مذاکرات بدتر می‌شود خب نباید مذاکره پیش‌روی کند، اتفاقی که در رابطه با برجام افتاد و ما حالا هم محدودیت های هسته ای را داریم و هم تحریم های اقتصادی، پس مذاکرات نتیجه مطلوبی نداشته است. اولویت ما باید حل مسئله‌ای باشد که قابل حل است نه مسائلی که قابلیت حل شدن را ندارند که خوشبختانه در دولت آقای رئیسی شاهد رسیدگی به مسائل قابل حل هستیم، یعنی ارتباط با همسایگان و... .

ایزدی درباره علاقمندی دو طرف به ادامه مذاکرات نیز اشاره کرد: دولت آقای رئیسی به این علت که به تازگی شروع به کار کرده و وعده‌های اقتصادی زیادی را هم به مردم داده است. با این اصل که برخی مشکلات مربوط به سیاست خارجی است و با مذاکره بسیاری از مشکلات رفع می‌گردد، دولت سیزدهم به توافق و ادامه مذاکرات علاقمند است، اما آمریکا به دنبال توافقی فراتر از برجام از طریق برجام است. در مجموع باید گفت که هر دو طرف به ادامه مذاکرات علاقه دارند اما ممکن است این مذاکرات به نتیجه نرسد.

فواد ایزدی در پایان گفت: آمریکا در افغانستان از طالبان و مردم افغانستان شکست خورد درحالی که طالبان آنچنان سلاح و توان نظامی برای مقابله با آمریکا که از قدرت‌های نظامی جهان است را بر روی کاغذ نداشت، اما آمریکا بعد از ۲۰ سال در افغانستان شکست خورد و پا به فرار گذاشت. با آمریکا باید با زبان زور صحبت کرد چرا که فقط از این طریق است که عقب‌نشینی می‌کند، نکته بعد این است که آمریکایی که نتوانست طالبان را شکست دهد چگونه می‌خواهد با ایران رو‌در‌رو شود؟ و این نکته را خود آمریکایی‌ها نیز می‌دانند؛ پس این نکته که گفته می‌شود اگر برجام نبود جنگ می‌شد باتوجه به تحولات کنونی دیگر قابل تکرار کردن نیست.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برجام روابط ایران و آمریکا سیاست خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۵۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم‌اندیشی با مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های جمعی کشور به دعوت حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز یکشنبه با هدف گفتگو و تبادل‌نظر پیرامون مهم‌ترین محورهای مرتبط با روابط خارجی و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، تحولات منطقه‌ و جهان در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در آغاز این نشست مدیران مسئول و مدیران عامل رسانه‌های گروهی کشور ارتباط رسانه و دستگاه دیپلماسی در روشنگری افکار عمومی به‌ویژه در تصویرسازی واقع‌گرایانه را با اهمیت توصیف کردند.

همچنین رویکرد و عملکرد وزارت امور خارجه در جریان عملیات طوفان الاقصی به‌ویژه هماهنگی و تعامل هم‌افزا با نیروهای مسلح کشور در جریان‌ عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی را در ابعاد مختلف سیاسی و بین‌المللی در راستای دفاع از امنیت و منافع ملی، مدبرانه و قابل‌تقدیر دانستند.

مدیران رسانه‌های کشور از طیف‌های مختلف سیاسی، دیدگاه‌های خود را در خصوص موضوعات متنوعی از مسائل سیاست خارجی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی، روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی بین‌المللی مطرح کردند.

در ادامه این نشست امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تأکید بر اهمیت پیوند و همکاری مکمل میان دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ها و تشکر از نقش رسانه‌های عمومی کشور در حمایت از سیاست خارجی و تبیین و روشنگری سیاست‌های نظام برای افکار عمومی داخلی و خارجی، بر اهمیت ارتقای این همکاری‌های مشترک و سازنده در راستای منافع ملی تأکید کرد.

 امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از نقش محوری و حکیمانه مقام معظم رهبری در عبور کشور از گذرگاه‌های سخت و دشوار، رویکرد دولت جناب آقای دکتر رئیسی در پیگیری و تحقق منافع ملی در چارچوب روابط متوازن و دیپلماسی پویا با حوزه‌های مختلف جغرافیایی را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه همچنین با مروری بر مهم‌ترین تحولات فراروی کشور در عرصه سیاست و روابط خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، ابعادی از نحوه مدیریت این مسائل و چالش‌ها و نتایج حاصله را برشمرد.

 امیرعبداللهیان با اشاره به بحران غزه، برخی از ابعاد نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماتیک در حمایت از ملت مظلوم فلسطین در هفت‌ماهه جنگ اخیر علیه غزه را تشریح کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه این نشست ضمن با اهمیت خواندن نقش کنشگری رسانه‌ها همپای دولت و دستگاه دیپلماسی، به سؤالات حاضران پاسخ گفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • کل غزه را نابود کنید | از حالا به بعد باید با موشک و بمب با حماس صحبت کنیم
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد