Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیده زهرا عباسی-نادره وائلی‌زاده-  همشهری آنلاین:

وزیر کشور، جهادکشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، سیدابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی کردند. ۳ اولویت در این سفر رسیدگی به موضوع آب و فاضلاب، طرح نیمه‌تمام احیای اراضی موسوم به طرح مقام معظم رهبری و شرایط ویژه کرونا اعلام و با توجه به همین اولویت‌ها نکاتی در جلسه شورای اداری استان خوزستان طرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نکات در قالب ۲۵ بند دسته‌بندی شده و قرار است کارگروهی برای پیگیری امور مطرح شده و مصوبه‌ها با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهوری بر اجرایشان رسیدگی کند. رئیس‌جمهوری تأکید کرده سفر بعدی به خوزستان زمانی است که وعده‌ها محقق شده باشد.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این جلسه علاوه بر طرح موضوع واکسیناسیون، افزایش تختخواب و پرداخت معوقه کادر درمان، بر ساخت بیمارستان هزار تختخوابی تأکید کرد و گفت: سرانه تخت بیمارستان در خوزستان ۷/۱ و نسبت به میانگین پایین‌تر است. نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ۲۵ موضوع مطرح‌شده در سفر استانی به خوزستان تأکید کرد وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو حقابه کشاورزی خوزستان را در سندی مشخص ابلاغ کنند تا دیگر اعتراض‌هایی مانند انتقال آب مطرح نباشد. سیدکریم حسینی، همچنین بر ضرورت تکمیل طرح‌های آبرسانی غدیر و شمال شرق خوزستان تأکید کرد و افزود: اجرای این طرح‌ها می‌تواند به پایداری آب مورد نیاز روستاها و شهرهای استان خوزستان منجر شود.

  بندهای مطرح‌شده در این جلسه
۱- تعریف برنامه کوتاه‌مدت فوری و آنی برای رفع مشکلات خوزستان
۲- تشکیل شورای راهبردی نمایندگان و صاحب‌نظران برای کمک به دولت و حل مشکلات
۳-  داشتن روحیه جهادی در میان مدیران برای حل مشکلات
۴- استقرار مدیران در استان و تجدید نظر در فعالیت مدیران پروازی
۵- نظارت مستمر مدیران استان بر انجام امور برای داشتن سیستم اداری سالم
۶- فعال‌کردن و توسعه‌دادن صنایعی که ظرفیت آنها خالی است.
۷- اشتغال‌زایی با سرمایه‌گذاری و دادن مشوق‌های سرمایه‌گذاری
۸- ایجاد صنایع پایین‌دستی پتروشیمی
۹- ایجاد صنایع تبدیلی در خوزستان، قطب تولید محصولات کشاورزی
۱۰- رسیدگی به فاز دوم طرح ۵۵۰ هکتاری در نخستین جلسه هیأت دولت
۱۱- تکمیل و تسریع پروژه‌های فاضلاب استان
۱۲- کوتاه کردن دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی
۱۳- تسریع پرداخت خسارت خشکسالی و سیل کشاورزان
۱۴- جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته
۱۵- تخصیص اعتبار طرح‌های آبرسانی و از سرگیری پروژه‌های این بخش
۱۶- تمهیداتی برای جذب سرمایه‌گذاری
۱۷- توجه ویژه به خوزستان با توجه به بحران کرونا و رساندن دارو و تجهیزات
۱۸- تغییر وضعیت پرسنل بهداشت و درمانی و پرداخت مطالبات معوقه
۱۹- جبران ۵۰ درصد کمبود تخت بیمارستانی در هفته جاری و بقیه در ماه‌های آینده
۲۰- اجرای اقدامات لازم برای پیشگیری از آبگرفتگی‌های پاییز
۲۱- برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات کشت پاییزه و تامین حقابه
۲۲- لایروبی انهار و شبکه‌هایی که آبگرفتگی دارند
۲۳- تخصیص سهمیه ویژه واکسن به خوزستان برای واکسیناسیون همگانی
۲۴- تامین مالی پروژه‌های نیمه‌تمام با عنوان ماده ۵۶
۲۵- تعیین کارگروه پیگیری مصوبه‌ها با مسئولیت معاون اول رئیس‌جمهوری.

  ۴ بند از موضوعات مطرح شده در جلسه شورای اداری خوزستان   به شبکه آب و فاضلاب مربوط می‌شود؛ تکمیل و تسریع پروژه‌های فاضلاب، اجرای اقدامات لازم برای پیشگیری از آب‌گرفتگی‌های پاییز، لایروبی انهار و شبکه‌هایی که آب‌گرفتگی دارند و تخصیص اعتبار طرح‌های آبرسانی و ازسرگیری پروژه‌های این بخش.

همه مشکلات آب و فاضلاب خوزستان
اما چرا موضوع آب و فاضلاب خوزستان تا این اندازه اهمیت دارد؟ در کل کشور هیچ شهری در زمینه جمع‌آوری فاضلاب با بحرانی شبیه اهواز روبه‌رو نیست. میانگین سرانه دسترسی به شبکه فاضلاب مدرن در کشور به بیش از ۵۰ درصد رسیده، اما این رقم در خوزستان ۳۷ درصد است. در اهواز طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۳۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب تولید و از این رقم ۲۵۰ هزار مترمکعب به‌طور مستقیم وارد منابع آبی می‌شود.

از سوی دیگر اهواز و سایر شهرهای خوزستان شبکه دفع آب‌های سطحی ندارند، شبکه فاضلاب هم جوابگوی جمعیت فعلی نیست و به همین دلیل پس از هر بارندگی آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب فرسوده استان وارد می‌شود و در نتیجه آب و فاضلاب بالا می‌زند.

مهدی قمشی، استاد دانشکده مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز پیش از این به همشهری گفته بود که در زمان بارندگی، بار آب‌های سطحی بر دوش شبکه فاضلاب قرار می‌گیرد و این شبکه باید حداقل ۷ برابر ظرفیت آب تخلیه کند که در نتیجه ۶۵ مترمکعب از آن به‌تدریج و طی چند روز تخلیه می‌شود؛ مهم‌ترین دلیل آب‌گرفتگی و باقی ماندن آب در خیابان‌های اهواز، ماهشهر، خرمشهر، بندرامام(ره) و... همین است.

شهرداری به‌عنوان متولی اصلی شبکه آب‌های سطحی و آبفا به‌عنوان متولی شبکه فاضلاب در همه سال‌های گذشته عنوان می‌کرد که بودجه کافی برای ساماندهی شبکه ندارند. شورای پنجم شهر اهواز هم عدد تقریبی و حداقل برای ایجاد شبکه دفع آب‌های سطحی را ۸ هزار میلیارد تومان، شورای شهر بندر امام‌خمینی(ره) ۵۰ میلیارد تومان و آبفای خوزستان حل مشکل فاضلاب اهواز را ۵۰۰ میلیون یورو برآورد کرده‌ بودند.

اصلاح ساختار مدیریت آب و فاضلاب در خوزستان
با این شرایط و با توجه به نکات مطرح شده در سفر استانی اما معاون سیاسی پیشین استانداری خوزستان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در این‌باره به همشهری می‌گوید: مشکلات آب و فاضلاب خوزستان از سایر بخش‌ها متفاوت است و فقط به اعتبار مربوط نیست.

علی حسین حسین‌زاده،  ادغام آبفای شهری و روستایی را اقدامی غیرکارشناسی می‌داند و می‌افزاید: علاوه بر این ادغام غیرکارشناسی، تداخل وظیفه هم با سازمان آب و برق وجود دارد و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل در حل مشکل، اصلاح ساختار آب و فاضلاب خوزستان از سوی وزارت نیروست.

او تصریح می‌کند: تا ساختار چابک و پویایی در مدیریت آب و فاضلاب شکل نگیرد، هر اعتباری هم اختصاص یابد حال و روز خوبی نخواهد داشت و در نتیجه اعتبار تعیین و تخصیص شده با نگاه کارشناسی و درازمدت صرف نمی‌شود و اقدامات بیشتر جنبه موقتی پیدا می‌کند. به‌عنوان کسی که سال‌ها مسئول بودم، به این نتیجه رسیدم که تداخل کاری موجب بروز مشکل می‌شود و به همین دلیل معتقدم کارها با ساختار فعلی کار پیش نخواهد رفت.

طرح ۵۵۰ هکتاری؛ معطل اعتبار
این جامعه‌شناس در ادامه صحبت‌های خود، بندهای اعلام شده در جلسه شورای اداری خوزستان را مصوبه‌های خوبی می‌داند که به‌نظر می‌رسد مبتنی بر رصد مشکلات از قبل مطرح شده است و می‌توان این مصوبه‌ها و همچنین نخستین سفر دولت به خوزستان را به فال نیک گرفت که نشان می‌دهند دولت جدید اراده و توجه ویژه‌ای برای رفع مشکلات این استان جنوبی دارد.

حسین‌زاده همچنین حضور ۲ خوزستانی یعنی محمد مخبر به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری و محسن رضایی به‌عنوان معاون اقتصادی با پست و اختیار ویژه در کابینه را برای این استان مثبت ارزیابی و اظهار می‌کند: یکی از بندهای مطرح شده در جلسه شورای اداری، تشکیل کارگروه ویژه با حضور صاحب‌نظران و دلسوزان است که به اعتقاد من این کارگروه می‌تواند نظارت بر عملکرد مدیران در استان را هم انجام دهد و الگو و مدلی برای استان‌های دیگر باشد.

معاون سیاسی پیشین استانداری خوزستان همچنین با اشاره به بندی مربوط به طرح ۵۵۰ هکتاری توضیح می‌دهد: مرحله اول این طرح در دولت قبل اجرا شد و کارهای مقدماتی و مطالعاتی فاز دوم هم انجام شده است و درصورت تامین اعتبار وارد فاز اجرایی خواهد شد. به همین دلیل اجرای آن با توجه به نکات مطرح شده در جلسه شورای اداری دور از انتظار نیست. طرح ۵۵۰ هکتاری احیای دشت خوزستان و ایلام در ۲ فاز تعریف شده بود که فاز یک آن در ۲۹۵ هزار هکتار و با تخصیص اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسید. فاز اول طرح در سال ۹۲ تامین اعتبار شد که از مجموع اعتبار تخصیص یافته ۴/۱ میلیارد دلار آن به وزارت جهادکشاورزی و ۱۰۰ میلیون دلار آن به وزارت نیرو داده شد.

مجوز انتقال آب لغو شود
 در سفر رئیس‌جمهوری یک‌بار دیگر مطالبه توقف طرح‌های انتقال آب نیز به میان آمد. سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی بحث اول خوزستان را پس از کرونا، منتفی شدن طرح‌های انتقال بین‌حوضه‌ای از سرشاخه‌های کارون اعلام کرد. یکی از مطالبات مردمی در اعتراضات اخیر خوزستان نیز توقف این طرح‌ها بوده. با وجود این در بندهای مطرح شده در جلسه شورای اداری استان اشاره‌ای به موضوع انتقال آب نشده و فقط به تعیین حقابه خوزستان اکتفا شده است.

رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌وگو با همشهری خواستار توقف طرح‌های انتقال آب کارون می‌شود و می‌گوید: مجوز طرح انتقال آب بهشت‌آباد باید در شورای‌عالی آب لغو شود. مهدی قمشی می‌افزاید: اگرچه بخشی از برنامه وزیر نیروی جدید درست و منطقی است اما وی باید درباره طرح‌های انتقال آب، موضع خود را اعلام کند. هم‌اکنون حدود یک میلیارد مترمکعب از سرشاخه‌های کارون به حوضه زاینده‌رود و بخشی نیز به قم منتقل می‌شود و باید از اجرای طرح‌های جدید جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شورای‌عالی آب یک شورای کارشناسی و علمی نیست، اضافه می‌کند: وزیر نیروی جدید را باید با کلمه «نه» آشتی دهیم زیرا دیگر آبی برای انتقال و یا آبی برای مصارف جدید وجود ندارد. بنابراین وزیر نیرو باید به همه تقاضاهای آب جواب منفی بدهد و تسلیم درخواست‌های غیرکارشناسی مسئولان محلی و یا نمایندگان مجلس نشود، در غیراین‌صورت مشکلات آب ادامه می‌یابد.

قمشی ادامه می‌دهد: در حوضه‌هایی که از چند استان عبور می‌کنند همچون رودخانه کرخه نیز باید مدیریت صحیح اعمال شود. هم‌اکنون بیش از دوبرابر متوسط آورد کرخه روی این رودخانه سدسازی شده درحالی‌که مشخصات فنی سد در حال ساخت معشوره در بالادست این رودخانه نیز از سد جریانی به سد مخزنی تغییر کرده و برای آن مصارف کشاورزی تعریف شده است. بدین‌ترتیب مشخص است که هیچ آبی به هورالعظیم در منتهی‌الیه کرخه نخواهد رسید، بنابراین مدیریت اشتباه در حوضه کرخه نیز نباید ادامه یابد.

این استاد علوم آب همچنین تصریح می‌کند: تا زمانی که نگرش بهره‌بردارانه به آب اصلاح نشود، نمی‌توانیم امیدی به بهبود شرایط داشته باشیم. آب یک وظیفه اکولوژیکی دارد، یعنی باید اکوسیستم را تغذیه کند، بنابراین بهره‌کشی‌ها نباید بیش از حد باشد. ما مجاز به استفاده از ۴۰ درصد ظرفیت آب‌های شیرین قابل استحصال هستیم و بقیه آن وظیفه اکولوژیک دارد و باید وارد طبیعت شود درحالی‌که در نگرش مهندسی که حاکم است، برای مصرف همه منابع آبی برنامه‌ریزی می‌شود که نتیجه آن سرنوشتی بهتر از وضع فعلی نیست.

معاون پیشین استاندار خوزستان و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این‌باره می‌گوید: با توجه به شرایط اقلیمی، همه مناطق دیر یا زود دچار مشکل خوزستان می‌شوند و به همین دلیل مدیریت یکپارچه و علمی منابع آبی یک کار مهم و ضروری است. اگر نگاه کارشناسی حاکم شود، قطعا با طرح‌های انتقال آب مخالف خواهد بود.

علی‌حسین حسین‌زاده می‌افزاید: قضاوتی برای مدیران جدید ندارم، اما قضاوتم نسبت به قبل این است که در ۲ دهه گذشته مدیریت آب کشور علمی نبوده و بخشی و منطقه‌ای بوده و آسیب زده است.

وی با تأکید بر اینکه کارون مانند دماوند یک نماد ملی است و نباید اجازه دهیم این مسیر آبی دچار مرگ و نابودی شود، ادامه می‌دهد: نباید اجازه صدمه‌های جبران‌ناپذیری مثل اجرای طرح بهشت‌آباد را بدهیم.  

کد خبر 623386 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی استان خوزستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سید ابراهیم رئیسی استان خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز آب و فاضلاب خوزستان طرح های انتقال آب طرح ۵۵۰ هکتاری همین دلیل رئیس جمهوری شبکه فاضلاب آب های سطحی مصوبه ها حل مشکل طرح ها طرح شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۹۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید

 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: نظارت و پایش هدفمند از طرح‌های بهره‌مند از تسهیلات بخش کشاورزی از سوی سازمان جهاد کشاورزی همدان با شدت و جدیت انجام می‌گیرد.

احمد قدیمی گفت:سال گذشته حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع مختلف با همکاری و مشارکت بانک‌ها به متقاضیان واجد شرایط و دارای اهلیت اجتماعی و فنی و اولویت دار استان پرداخت شد.

او گفت: بازدید و نظارت از طرح‌های تولیدی بهره‌مند از تسهیلات بانکی به صورت جدی و هدفمند در دستور کار جهاد کشاورزی استان همدان است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: نظارت بر هزینه کرد تسهیلات در سه مرحله قبل از پرداخت، هنگام اجرا و پرداخت تسهیلات همچنین بعد از پرداخت صورت می‌گیرد.

او با اشاره به محدودیت‌های منابع بانکی گفت: باید این منابع به سمت و سوی تولید با محوریت مزیت نسبی استان سوق داده شود به عبارتی اولویت‌های بخش کشاورزی در سال جاری گلخانه‌ها، دام و طیور، صنایع تبدیلی و اجرای طرح مولدسازی روستایی است.

این مسوول نیاز تسهیلاتی واحد‌های تولیدی استان را در ابعاد مختلف احداثی و ایجادی، احیای واحد‌های نیمه فعال و راکد و به ظرفیت رساندن طرح‌های زیر ظرفیت اسمی همچنین تامین نقدینگی و سرمایه در گردش را رقمی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال دانست.

قدیمی گفت: در نظر است از ظرفیت‌های مختلف از جمله منابع بانکی، جذب سرمایه‌گذار، اوراق استفاده شود تا بخشی از نیاز‌های واحد‌های تولیدی و متقاضیان را تامین کنیم.

او گفت: واحد‌هایی که منابع دریافتی را درست استفاده نکرده باشند یا از دیدگاه کارگروه مربوط انحراف ایجاد شده باشد برابر ضوابط قانونی با آنها برخورد می‌شود.

منبع ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • حمایت آبفای کشور از پروژه های اولویت دار ایلام در حوزه آبرسانی
  • خوزستان آماده برای سیل احتمالی / نگرانی برای نابودی گندم‌ها
  • آماده‌باش خوزستان همزمان با ورود احتمالی بارش‌های سیل‌آسا
  • آمادگی ایستگاه‌های پمپاژ برای دفع آب‌های سطحی در خوزستان
  • امحاء مزارع آلوده به فاضلاب خام در شرق شیراز
  • اجرای طرح زون بندی شبکه آب شوشتر
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • کاهش ۵ درصدی سرانه مصرف آب از اولویت‌های آبفای کشور است