Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ۶ شهریورماه سالجاری خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «تلخکامی باغداران از سرمازدگی / دامِ دلالان و صادرات خام برای بادام!» به مشکلات پیش روی بادام‌کاران چهار محال و بختیاری پرداخت.

صادرات بادام به‌عنوان محصول غیرنفتی، ارزآوری فراوانی را برای کشور به همراه دارد، اما نکته اصلی صادرات بادام در استان چهارمحال و بختیاری فروش این محصول به‌صورت خام است، درحالی‌که با تکمیل زنجیره تولید و عرضه در این استان و تولید محصولات فرآوری شده از بادام می‌توان ارزش ریالی صادرات را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند اجرایی شهرک بادام مطلوب است

این در حالیست که امروز احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی در آئین افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های عمرانی شهرکرد با بیان اینکه احداث شهرک صنعتی بادام برای استان ضروری است، اظهار کرد: روند اجرایی این شهرک مطلوب است.

طراحی رشته‌های تحصیلی فرآوری بادام از نیازهای استان است

وی طراحی رشته‌های تحصیلی فرآوری بادام را از نیازهای استان دانست و ادامه داد: دانشگاه شهرکرد برای فعال کردن این رشته‌ها اقدام کند.

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رفع مشکل تأمین برق شهرکرد صنعتی دو شهرکرد، عنوان کرد: هم اکنون ۲۵۰ سرمایه گذار در نوبت دریافت زمین در این شهرک صنعتی هستند.

راستینه به تغییر الگوی کشت در استان اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح دو هزار و ۵۰۰ هکتاری باغ در «سودجان»، استان چهارمحال و بختیاری می‌تواند به قطب تولید چهار نوع محصول باغی در کشور تبدیل شود.

۱۷۰ سرمایه گذار در زمینه فرآوری بادام اعلام آمادگی کردند

وی احداث ناحیه تخصصی صنعتی محصولات باغی در استان را ضروری دانست و تصریح کرد: مجوزهای لازم برای احداث طرح سرمایه‌گذاری دامپروری با ظرفیت شش هزار رأس دام در استان صادر شده است.

نماینده مردم شهرکرد، سامان و بن در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: تا کنون ۱۷۰ سرمایه گذار در زمینه فرآوری بادام اعلام آمادگی کرده اند.

بنابراین گزارش، بادام به دلیل دارا بودن تمام ویتامین‌ها، ریبوفلاوین، نیاسین و کولین به‌عنوان یکی از اقلام آجیل پرمصرف محسوب می‌شود که صادرات بالایی به کشورهای هند، امارات و کویت دارد.

عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به صادرات بادام به کشورهای هند، امارات، کویت و ترکیه، در این رابطه به مهر گفت: مامایی، ربیع، سفیده، شاهرودی و سنگی ارقام بادام‌های تولیدی در استان هستند که مامایی و ربیع بیشترین و کم‌ترین تولید بادام را به خود اختصاص داده‌اند.

بادام از مهم‌ترین محصولات صادراتی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل گمرک استان چهارمحال و بختیاری هم پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بادام یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی این استان محسوب می‌شود، اظهار کرد: در پنج‌ماهه نخست امسال ۱۷۹ تن مغز بادام صادرشده است.

اسماعیل الله دادی ارزش بادام‌های صادرشده از استان را یک‌میلیون و ۹۸۲ هزار دلار عنوان کرد و گفت: در سال گذشته بیش از ۳۰۶ تن بادام به خارج از کشور صادرشده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ارقام بادام صادراتی از استان چهارمحال و بختیاری از نوع «مامایی» بوده است، تصریح کرد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات بادام ۳۶۸ درصد افزایش‌یافته است.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بادام‌های صادرشده در پنج ماه نخست سال تولیدات سال گذشته است، ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۶ تن مغز بادام به ارزش دو میلیون و ۹۴۱ هزار دلار از استان صادرشده است.

آخرین وضعیت شهرک صنعتی بادام در سامان

بنابراین گزارش، در حال حاضر شهرک صنعتی بادام در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری در دست احداث است که با افتتاح آن زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری تکمیل می شود.

عملیات اجرایی این شهرک در اردیبهشت‌ماه امسال آغاز و تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال برای این شهرک تخصیص داده‌شده که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای تکمیل آن موردنیاز است.

مسئولان از پیشرفت ۵۰ درصدی عملیات اجرایی این طرح، خبر داده و گفته اند: تا پایان سال برق شهرک صنعتی تأمین و عملیات واگذاری زمین به سرمایه‌گذار عملیاتی می‌شود. همچنین تخصیص آب این شهرک صنعتی صورت پذیرفته است و جای نگرانی برای سرمایه‌گذاران نیست.

با بهره‌برداری از این شهرک صنعتی زنجیره تولید بادام در چهارمحال و بختیاری تکمیل و پایانه گمرکی در این شهرک ایجاد می‌شود که این مهم تأثیر بالایی در امر برند سازی و افزایش صادرات فرآورده‌های بادام دارد.

کد خبر 5292036

منبع: مهر

کلیدواژه: احمد راستینه دامپروری شهرک صنعتی جذب سرمایه گذاری آبرسانی پروژه عمرانی ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا شیوع کرونا گرگان کرمانشاه خطبه های نماز جمعه اردبیل افتتاح طرح عمرانی سفر رئیس جمهور به خوزستان محرم 1400 خراسان رضوی استان چهارمحال و بختیاری فرآوری بادام صادرات بادام سرمایه گذار شهرک صنعتی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۱۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد اعلام کرد: یک هیات تجاری متشکل از طرف ایرانی و روسی با ورود به بندر امیرآباد با مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد دیدار و در خصوص گسترش همکاری تجاری و سرمایه گذاری در بندر امیرآباد بحث و گفتگو کردند.

در ابتدا طرف روسی که در زمینه کشتیرانی و حمل ریلی کالا در روسیه فعالیت دارد، هدف از این دیدار را ترانزیت کالا از کشور‌های حوزه CIS از طریق کریدور شمال – جنوب به هندوستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و صادرات محصولات باغی استان مازندران به کشور روسیه عنوان کرد و اعلان نمود، این شرکت با دارا بودن ۲۳ فروند شناور و بیش از ۵۰۰ Teu کانتینر یخچالی در دریای خزر، در زمینه حمل ریلی نیز در روسیه فعالیت دارد و فعال سازی حداکثری خط دریایی استاراخان به امیراباد برای مبادلات تجاری را از اهداف و برنامه‌های اصلی خود بر شمرد و اظهار داشت برای تحقق این مهم نسبت به تشکیل شرکت بازرگانی و سرمایه گذاری مشترک دو ملیتی اقدام نموده اند.

محمدعلی موسی پور مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد در این دیدار ضمن برشمردن مزایا و امکانات بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر، گفت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب و توان تجهیزاتی، موقعیت بندر امیرآباد را در دریای خزر تثبیت کرده و امروزه شاهد بالاترین میزان فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری انواع کالا در این بندر هستیم.

او با استقبال از پیشنهادات طرف روسی ضمن ارائه آمار عملکردی و میزان فعالیت این بندر بعنوان یک بندر استراتژیک و تنها بندر متصل به ریل در شمال کشور، افزود: خوشبختانه موقعیت بندر امیرآباد در شمال ایران و اتصال به شبکه ریل سراسری این بندر را متمایز کرده و بهره برداری از شقوق مختلف حمل و نقل ترکیبی سبب شده تا جایگاه بسیار خوبی در کریدور شمال – جنوب داشته باشیم و با تکیه بر این عوامل در سال گذشته توانستیم به بالاترین رکورد تخلیه و بارگیری در ادوار فعالیت ۲۳ ساله بندر دست یابیم.

موسی پور یکی از اقدامات مهم بندر امیرآباد را در سال گذشته شروع صادرات مرکبات استان مازندران از طریق حمل دریایی به روسیه عنوان کرد و گفت: با انتقال چند محموله گلوگاه‌های مسیر شناسایی و طی سفر استاندار اسبق مازندران به کشور روسیه توافقات مناسبی در زمینه تسهیل فرایند واردات و صادرات بین بنادر دو کشور، امور گمرکی، استاندارد و دامپزشکی صورت پذیرفته است که با اقدامات انجام شده و برنامه ریزی‌های صورت گرفته مطمئنا در سال جدید شاهد توسعه تجارت در بخش دریایی و شقوق حمل و نقل چند وجهی خواهیم بود.

او در ادامه از اعلان آمادگی طرف روسی جهت سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی، خدماتی و لجستیکی استقبال کرد و بر اساس توافق بعمل آمده مقرر گردید طرفین نسبت به عقد تفاهم نامه و برگزاری نشست فنی و تخصصی در هفته‌های اتی اقدام و پس از بررسی‌های فنی و ارزیابی‌های اقتصادی در چارچوب دستورالعمل سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در سریعترین زمان ممکن قرارداد سرمایه گذاری امضا نمایند

مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد همچنین به امکانات و تسهیلات بندر امیرآباد و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب جهت صادرات میوه و مرکبات اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک واحد سردخانه و سورتینگ ۴ هزار و ۵۰۰ تنی و ۱۴۰ پلاک برای تامین برق کانتینر‌های یخچالی در بندر امیرآباد وجود دارد و با توجه به ظرفیت بالای طرف روس در تامین کانتینر یخچالی و شناور کانتینری شرایط بسیار خوب برای صادرات محصولات کشاورزی و مرکبات استان مازندران فراهم است و پیشنهاد ما به طرف روسی این است که فعالیت خود را در زمینه صادرات میوه و مرکبات و محصولات باغی استان مازندران شروع کند که این فعالیت تجاری مطمئنا شروعی برای گسترش همکاری‌ها خواهد بود.

موسی پور در پایان گفت: گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور منجر به رونق و فعالیت بیش از پیش کریدور شمال – جنوب خواهد شد و این اطمینان وجود دارد که جایگاه ویژه بندر امیرآباد در این مسیر کمک شایانی به ترانزیت کالا‌های ایران و روسیه در این مسیر خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • تامین زیرساخت‌های صادراتی مهمترین حلقه زنجیره ارزش
  • اولویت زنجیره ارزش بادام و آبزی‌پروری در چهارمحال و بختیاری
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • معرفی چهار زنجیره تولید چهارمحال‌وبختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • وجود ۳۰ محصول صادرات محور در چهارمحال و بختیاری
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی