Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@22:46:16 GMT

چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۵۸۵۹

چشم‌اندازهای آینده حمل و نقل شهری

وسایل حمل و نقل موتوری در قرن بیستم مالکیت خودروها را به دست گرفت اما چنین به نظر می‌رسد که این روزها شیوه‌های تردد تغییرات قابل توجهی را تجربه می‌کند و آینده حمل و نقل را بسیار متفاوت با قبل رقم می‌زند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه امروزه همچنان شیوه‌های تردد حمل و نقل متفاوت نظیر استفاده از قطار، اتوبوس، تراموا، تاکسی، موتورسیکلت، دوچرخه، خودروهای شخصی و پیاده‌روی به عنوان یک سیستم هماهنگ با یکدیگر در سراسر دنیا رایج است با این حال، پیش‌بینی می‌شود مقتضیات زمان نحوه رفت و آمد بشر را طی چند دهه آینده به طور قابل توجهی متحول کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر در تغییر نحوه عبور و مرور مردم در آینده می‌توان به واکنش آن‌ها نسبت به تغییرات اقلیمی، شیوه‌های جدید طراحی شهری متناسب با رشد جمعیت، توسعه اقتصاد مشارکتی، افزایش بهره‌گیری از کلان‌داده‌ها و ظهور خودروهای بدون راننده اشاره کرد.

همه این عوامل می‌تواند دست در دست هم دهد تا آینده تردد داخل شهر را متحول کند. در ادامه به معرفی بعضی از شیوه‌های عبور و مرور پرداخته می‌شود که ممکن است آینده حمل و نقل شهری را در دست گیرد.

شاتل‌های اشتراکی

بسیاری از منتقدان شهری چنین پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده وسیله‌های نقلیه اشتراکی نظیر تاکسی‌ها، مینی‌بوس‌ها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها در سراسر نقاط جهان ترویج یابد. بدیهی است که بهره‌گیری از این شیوه تردد بسیار راحت است و تنها از طریق ثبت نام و پرداخت مبلغی جزئی امکان‌پذیر می‌شود. از سوی دیگر، خرید خودروهای شخصی مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار بالا است ضمن اینکه امروزه تردد آن‌ها در بسیاری از مناطق شهری با محدودیت‌ها و قوانین ویژه‌ای مواجه می‌شود. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود در آینده استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی به طور قابل توجهی در شهرهای سراسر جهان افزایش یابد و نرخ مالکیت خودروهای شخصی با کاهش مواجه باشد.

سیستم‌های بهم پیوسته

دنیای تکنولوژیک امروز را سیستم‌های بهم پیوسته در بر گرفته است و در آن، مردم دسترسی به اطلاعات شخصی خود را در عوض بهره‌گیری از سیستم‌های حمل و نقل کارآمد امکان‌پذیر کرده‌اند. امروزه به لطف خدماتی که مدیران شهرها در زمینه تردد برای ساکنان فراهم آورده‌اند، مردم می‌توانند از یک شبکه بهم پیوسته برای رسیدن به مقصد نهایی خود بهره گیرند. به عنوان مثال، مسافران می‌توانند در آغاز سفر خود ابتدا از دوچرخه‌های اشتراکی یا پیاده‌روی بهره گیرند تا خود را به ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی یا حتی پارکینگ‌های خودروهای شخصی خود برسانند، سپس از طریق وسایل نقلیه عمومی مسیری نسبتاً طولانی را سپری کنند تا به نزدیک‌ترین مکان به مقصد خود برسند و پس از پیاده شدن، مجدداً از شیوه دیگری مانند دوچرخه‌های الکتریکی اشتراکی برای رسیدن به مقصد نهایی خود بهره برند.

افزایش خودروهای الکتریکی بدون راننده

امروزه خودروهای الکتریکی بدون راننده به تدریج حضور خود را در نقاط مختلف جهان به تصویر کشیده است با این حال، محققان پیش‌بینی کرده‌اند که در آینده‌ای نه چندان دور، این وسیله‌های حمل و نقل سه چهارم سفرها در مناطق کم‌جمعیت با بیشترین بهره از فناوری را از آن خود کند. در واقع، طی چند دهه آینده اغلب وسایل حمل و نقل عمومی با این نوع خودروها جایگزین خواهد شد که استفاده از آن‌ها کمترین زیان را به محیط زیست نیز وارد خواهد کرد. اگرچه گرایش مردم به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی برای مسیرهای کوتاه افزایش یافته است با این حال، راحتی خودروهای الکتریکی جدید به حدی بالا خواهد بود که مردم در آینده بیش از هر شیوه دیگری به استفاده از آن‌ها روی خواهند آورد.

ترویج سفر از طریق هایپرلوپ‌ها تا سال ۲۰۲۵

هایپرلوپ نسل جدیدی از حمل و نقل تندرو به شمار می‌رود که می‌تواند با سرعتی باورنکردنی مسافران را به مقصد برساند. مخترعان این شیوه تردد ادعا کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۵ استفاده از هایپرلوپ‌ها را در بسیاری از نقاط دنیا با صرف کمترین هزینه از سوی کاربران و بیشترین ایمنی و راحتی برای آنان فراهم خواهند آورد. این وسیله نقلیه همچون کپسول‌هایی است که در یک محفظه آلومینیومی قرار می‌گیرد و می‌تواند با سرعتی بیش از هزار کیلومتر بر ساعت حرکت کند بدون اینکه مسافران آن، شتاب حرکت را احساس کنند و دچار اضطراب شوند.

بازار حمل و نقل

امروزه همچنان استفاده از خودروهای شخصی بیش از هر شیوه دیگری بر عبور و مرور شهری حاکم است چرا که بسیاری از مردم به زندگی در حومه‌های شهری روی آورده‌اند و برای رفت و آمد به محل کار خود در مراکز شهری چاره‌ای جز بهره‌گیری از وسایل نقلیه شخصی خود را ندارند. این در حالی است که در بسیاری از شهرهای جهان، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی به علت وجود فاصله زیاد بین محل سکونت و کار به ندرت انجام می‌شود. شواهد حاکی است که اخیراً تردد از طریق وسایل حمل و نقل عمومی کاهش یافته که همین امر کاهش در مسیرهای سفر این خودروها را نیز در پی داشته و به کاهش بیشتر گرایش مردم به سفر با آن‌ها منجر شده است.

در بعضی از نقاط دنیا، استفاده از خودروهای شخصی با کاهش چشمگیری مواجه بوده است که بسیاری از منتقدان علت این امر را هزینه‌های بالای عوارض‌های عبور و مرور در جاده‌ها تلقی کرده‌اند.

کد خبر 518132

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان حمل و نقل حمل و نقل عمومي شاتل خودروی الکتریکی هایپرلوپ خودروهای بدون راننده شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق وسایل حمل و نقل خودروهای شخصی بهره گیری عبور و مرور پیاده روی پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۵۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G | چینی ها استارت زدند

به گزارش همشهری آنلاین، شبکه۵G در سال۲۰۱۹ با هدف دستیابی به سرعت و پوشش‌دهی بالاتر، در حال جایگزینی شبکه۴G است. بسیاری از کشورها از جمله چین، کره‌جنوبی، ایالات متحده و کشورهای اروپایی به‌سرعت نسل جدید اینترنت ۵G را در اپراتورهای خود راه‌اندازی کرده‌اند.

در کشور ما نیز تاکنون چند دکل مخصوص این اینترنت پرسرعت تدارک دیده شده است و گوشی‌های اندروید و iOS مدل جدید آن را پشتیبانی می‌کنند. البته در نسخه نوین‌تر یعنی ۵.۵G از آنجایی که فعلا چین موفق به توسعه این شبکه شده است، گوشی‌های هوشمند چینی مبتنی بر سیستم ‌عامل اندروید برندهایی از جمله هواوی و شیائومی برای آن طراحی شده است.

فناوری ۵G چیست؟

نسل پنجم اینترنت موبایل یا ۵G، بر ۳ویژگی اصلی تمرکز دارد.

- ارتباطات با تأخیر بسیار کم که مناسب برای اپلیکیشن‌های حساس به تأخیر مانند بازی‌های آنلاین و خودروهای خودران است.

- پهنای باند بالا که باعث افزایش سرعت در انتقال داده‌ها در شکل دانلود و آپلود می‌شود.

- اتصال دستگاه‌های زیاد که توانایی پشتیبانی از تعداد زیادی دستگاه به‌طور همزمان، مفید برای اینترنت اشیا (IoT) را شامل می‌شود. البته با گذشت ۵سال از راه‌اندازی این نسل نوین، همچنان نرخ نفوذ این شبکه در بین مصرف‌کنندگان بسیار پایین است و فقط ۱.۶میلیارد مشترک به شبکه‌۵G دسترسی دارند. البته پیش‌بینی می‌شود که تعداد اتصالات به اینترنت۵G تا سال۲۰۳۰ به ۵.۵میلیارد برسد.

برتری ۵.۵G

شبکه ۵.۵G که با عنوان ۵G پیشرفته هم شناخته می‌شود، برای رفع نیازهای فزاینده به شبکه‌های بسیار سریع‌تر و قابل اعتمادتر از سوی چینی‌ها طراحی شده است. این تکنولوژی شامل چند بهبود کلیدی است.

سرعت‌های بالاتر: اینترنت۵.۵G قصد دارد سرعت‌های انتقال داده‌ها را به سطحی فراتر از توانایی‌های ۵G برساند که به‌گفته کارشناسان تا ۱۰برابر اینترنت نسل قبل‌تر از خود خواهد بود. این یعنی سرعتی برابر با ۱۰گیگابایت در ثانیه.

پایداری بهتر: این نسل جدید شبکه اتصال، به‌دنبال بهبود پایداری شبکه در مناطق شلوغ و دورافتاده است که باعث بهبود تجربه کاربری در همه مدیوم‌های قابل استفاده برای کاربر می‌شود.

کاهش تأخیر: با کاهش تأخیر در ارتباطات، ۵.۵G اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌های حساس‌تر به زمان مانند روبات های جراحی از راه دور و خودروهای هوشمند به شکل مؤثرتری عمل کنند.

امنیت بهبود یافته: امنیت ارتقایافته در ۵.۵G به‌ویژه برای داده‌های حساس و ماموریت‌های بحرانی که نیاز به حفاظت از اطلاعات در برابر تهدیدات امنیتی دارند، طراحی شده است.

مقایسه فنی

در حالی ۵G که قادر است پاسخگویی به نیازهای کنونی را برآورده سازد، ۵.۵G می‌تواند این توانایی‌ها را به سطوحی بسیار بالاتر ببرد. برای مثال، اگر شبکه اتصال۵G می‌تواند تا ۵گیگابایت بر ثانیه سرعت ارائه دهد، ۵.۵G امیدوار است این رقم را دوبرابر کرده و به ۱۰گیگابایت بر ثانیه برساند، همچنین تأخیر در ۵G که حدود یک میلی‌ثانیه است در ۵.۵G به‌شدت کاهش یافته و به کمتر از نصف خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

راه‌اندازی اپراتور هوش‌مصنوعی در ایران | مزرعه پردازشی حجم عظیمی از داده‌ها را پردازش می‌کند نتیجه‌گیری

۵.۵G نه‌تنها قرار است ارتباطات موبایل را به سطح بعدی ببرد، بلکه باعث تسهیل بکارگیری فناوری‌های آینده مانند واقعیت ترکیبی، خودروهای خودران و شهرهای هوشمند می‌شود. با این حال، باید منتظر ماند و دید که چگونه این فناوری در سال‌های آینده عملی و پیاده‌سازی خواهد شد.

کد خبر 848149 برچسب‌ها شرکت شیائومی شرکت هواوی اینترنت - بیطرفی شبکه‌ای مدیریت داده‌ها اینترنت

دیگر خبرها

  • تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است
  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار در اصفهان
  • ظهور خودروهای پرنده در آسمان چین/ ثبت سفارش در سال جاری!
  • آغاز عرضه خودروهای وارداتی برقی و بنزینی از یکشنبه هفته آینده
  • ◄ احداث و بهره‌ برداری از ۲ جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان
  • عرضه خودروهای برقی از یک شنبه هفته آینده آغاز می‌شود
  • قرارداد احداث ۲ ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان با شرکت مپنا امضا شد
  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری در اصفهان
  • پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G | چینی ها استارت زدند
  • احداث و بهره‌برداری از ۲ جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در اصفهان