Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:01:23 GMT

کتابخانه عمومی روشناوند گناباد افتتاح شد

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۲۵۶۶

کتابخانه عمومی روشناوند گناباد افتتاح شد

ایسنا/خراسان رضوی کتابخانه عمومی آیت‌الله علی روشناوندی شهر روشناوند گناباد همزمان با هفته دولت، آیین افتتاح آن با حضور نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی و جمعی از مسئولان و مقامات شهرستان گناباد برگزار شد.

در ابتدای مراسم افتتاحیه، محمد صفایی، نماینده مردم شهرستان گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، گفت: قاعدتا کتاب نباید کهنه بشود چرا که کتاب آخرین معجزه الهی است و به نظر می‌آید با پیشرفت تکنولوژی و فضای سایبری، کتاب همچنان ماندگاری خود را در جامعه حفظ کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شهر روشناوند شهری علمی، فرهنگی و پیشتاز در مناسبت‌های انقلابی در زمینه پرورش شهیدان انقلابی و علمای دینی است و به حق شایسته وجود این کتابخانه به عنوان یک مجموعه فرهنگی است. امیدوارم بتوانیم با بهره‌برداری هر چه بهتر و مفیدتر از این کتابخانه در آینده گام‌های بلندتر و موثرتری در راستای پیشرفت علمی و فرهنگی این شهر برداشته شود.

در ادامه حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، گفت: در آخرین روزهای هفته دولت این کتابخانه صرفا نه به عنوان یک ساختمان بلکه به عنوان یک فرهنگ‌سرای اجتماعی، دانشگاه مردم و مرکز آموزشی غیررسمی افتتاح شد. امروز کتابخانه‌ها باید به نیازهای اطلاعاتی مردم پاسخ دهند تا در راستای تغییر و ارتقای سبک زندگی به شیوه‌های درست و اسلامی و همچنین تربیت نسل آینده‌ساز جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی ادامه داد: روشناوند شهر ایثار، شهادت و عالم‌پرور با قدمتی چند هزار ساله است اما باید به این مساله دقت کرد که این کتابخانه جایگاهی برای معرفی و پیام‌رسان فرهنگ مردم شهر روشناوند نه تنها در سطح استان و کشور بلکه در سطح جهانی است. این کتابخانه می‌تواند منشا اثر و برکت برای معرفی آثار باستانی، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم شما در سطحی جهانی باشد.

سبزیان بیان کرد: هدف از احداث کتابخانه انجام رسالت به حق خود یعنی ایجاد نشاط فرهنگی، رشد آگاهی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است. حضور و همراهی خیرین در فضای فرهنگی علاوه بر کمک در منابع مالی باعث ایجاد دلگرمی و نشاط در سایر افراد جامعه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر در عرصه کتاب و کتابخانه‌سازی است.

حامد قربانی، فرماندار شهرستان گناباد، نیز در آیین افتتاحیه این کتابخانه عنوان کرد: گناباد جزو شهرستان‌های شاخص در حوزه کتاب و فرهنگ در جنوب استان است و همین امر نشان‌دهنده این است که شهرستان گناباد ارزش کتاب را می‌داند.

وی افزود: افتتاح کتابخانه روشناوند و وجود ۱۵ کتابخانه دیگر در این شهرستان این مساله را یادآور می‌شود که کتاب در عمق خانواده‌ها نفوذ کرده است. خوشبختانه با همت مجموعه کتابخانه‌های عمومی شهرستان گناباد این انس و الفت نه تنها در دوران کرونا کاهش پیدا نکرده بلکه به صورت گسترده‌تر در فضای مجازی اجرا می‌شود.

در ادامه یدالله شریفی، رئیس شورای اسلامی شهر روشناوند، نیز اظهار کرد: افتتاح این کتابخانه را در راستای ارتقای فرهنگی این مرز و بوم به فال نیک می‌گیریم. این حرکت خجسته جز با همراهی و همیاری دستگاه‌های اجرایی و خیرین امکان‌پذیر نبود. امیدوارم وجود این کتابخانه در شهر روشناوند باعث پرورش بزرگانی همچون آیت‌الله علی روشناوندی و نسلی انقلابی و جهادی شود.

پروژه احداث کتابخانه عمومی آیت الله علی روشناوندی گناباد در سال ۱۳۹۰ در زمین اهدایی دهیاری روشناوند به متراژ ۱۱۴۰ متر مربع توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی به عنوان پیمانکار آغاز شد. این پروژه با پیشرفت ۵۰ درصدی و هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال تا بهمن ماه ۱۳۹۹ توسط پیمانکار در حال انجام بود و در نهایت از بهمن ماه ۱۳۹۹ به همت ابوالفضل قلی‌زاده نوغابی، خیر شهر روشناوند، با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در خرداد ماه ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تجهیز کتابخانه عمومی آیت‌الله علی روشناوندی گناباد با بخش‌های مخزن کتاب، ۲ سالن مطالعه مجزا برای خانم‌ها و آقایان، بخش‌های نشریات و کودک نیز توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کتابخانه گناباد خبرهای شهرستان گناباد کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد کتابخانه عمومی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۲۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل

کمال‌الدین میرجعفریان در نشست با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: توسعه فضای کتابخانه‌ای در اردبیل و نزدیک شدن به سرانه متوسط کشوری یکی از مطالبات دانش‌آموزان و دانشجویان در سال‌های اخیر بوده است.

او ادامه داد: در پاسخ به این نیاز و رفع نیازمندی‌ها پس از جلسات متعدد کارشناسی پراکندگی کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر اردبیل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و برای رفع مشکلات فرهنگی تلاش می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هم در این جلسه از مذاکره با خیر کتابخانه‌ساز برای احداث کتابخانه عمومی خبر داد و افزود: خیرین کتابخانه‌ساز آماده احداث پروژه احداث کتابخانه عمومی پس از تحویل زمین هستند.

پروانه رضاقلیزاده خاطر نشان کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود طی یک تا ۲ سال آینده بتوانیم کتابخانه‌هایی شایسته در مناطق مختلف شهر اردبیل افتتاح کنیم تا شهروندان ساکن در این مناطق از فضای مطالعاتی و خدمات کتابخانه‌ای آن بهره‌مند شوند.

او ادامه داد: دسترسی آسان به کتابخانه یکی از استاندارد‌های فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) می‌باشد و این امر مستلزم افزایش تعداد کتابخانه‌ها در مناطق مختلف شهری و روستایی است.

در این جلسه مقرر شد تا در خصوص تامین زمین مورد نظر برای احداث کتابخانه عمومی در محلات دروازه مشگین و میدان جهاد که وسعت و تراکم جمعیت قابل توجهی داشته و از کتابخانه‌های عمومی شهر فاصله چشمگیری دارد، اقدامات لازم توسط دستگاه‌های ذیربط صورت بگیرد.

همچنین اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل مکلف شد زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع در خیابان دامپزشکی برای احداث کتابخانه در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل قرار دهد.

استان اردبیل با ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است. در حال حاضر تعداد کتابخانه‌های استان اردبیل ۸۲ باب (با یک میلیون جلد کتاب) است که ۶۵ باب از آنها زیر نظر مستقیم اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود و ۱۷ باب دیگر با مشارکت سایر ارگان‌ها و نهاد‌های خصوصی و دولتی فعالیت می‌کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی