Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@15:30:23 GMT

دیوید آلموند؛ مارکز ادبیات کودک

تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۷۷۸۴

دیوید آلموند؛ مارکز ادبیات کودک

دیوید آلموند از نویسندگان شاخص ادبیات کودک و نوجوان متولد سال 1951م است. او در جوانی به کارهای مختلفی پرداخت ولی اکنون علاوه بر نوشتن تمام وقت، استاد نوشتن خلاق در مراکز گوناگون است. آثار او به بسیاری از زبان‌های مختلف ترجمه و موفق به کسب جوایز متعدد و معتبر ادبی جهان شده است، از جمله جایزه مهم کریستین اندرسن در سال 2010 که به نوبل ادبیات کودک معروف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آلموند نویسنده‌ای اخلاق گرا و منتقد کاستی‌ها، تباهی‌ها و سیاهی هاست. دیدگاه‌های فلسفی و هستی‌شناسی او به نوعی در تمامی آثارش وجود دارد. در داستان‌هایش به مرگ و زندگی، نور و تاریکی، غم و شادی، رنج و لذت، جنگ و صلح، بلوغ، تعلیم و تربیت و البته نقش خانواده و مدرسه می‌پردازد. از موضوع‌های جهانشمول استفاده می‌کند و نکات سنگین و پیچیده را با هدف آگاه ساختن مخاطبانش باز می‌کند، بی‌آنکه با پیامی مستقیم و راهکاری قطعی مخاطب را وادار به اطاعت کند. او معتقد است مرز آشکاری بین واقعیت، فانتزی، خیال و سوررئال وجود ندارد، آثارش پر از رمز و راز، تخیل و رؤیا و خاطره، درهم آمیختن گذشته و حال و بیان دیدگاه‌های مختلف است. او به مارکز ادبیات کودک معروف شده است و در بسیاری از آثارش ردپای رئالیسم جادویی دیده می‌شود.
آثار این نویسنده در ایران نیز با استقبال قابل توجهی روبه رو شده است؛ از جمله کتاب بندبازان که داستانی واقع گرا از کارگران کشتی‌سازی و زندگی نوجوانان و خطرات موجود در سر راه آنهاست، قصه آنجلینا براون که نقد جامعه و افراد سودجو و روش کلیشه‌ای و غیرخلاقانه در مدارس است، «رنگ خورشید» که چگونگی کنار آمدن با فقدان عزیزان و کسب تجربه‌های جدید است، جنگ تمام شد که کتابی ضد جنگ و تشویق مخاطب به صلح و آزادی است، «گِل» که در آن به سؤال‌های پیرامون هستی و دوران ناپختگی و نوجوانی می‌پردازد، «تابستان زاغچه» که در آن موضوع بلوغ و ماجراجویی‌های نوجوانی برجسته است و کتاب جدیدش، «پسر کاملاً جدید»، که نقد نظام آموزش و توجه به هنر، طبیعت بازی و تکنولوژی در دنیای مدرن فعلی است.
جنگ تمام شد و پسرکاملاً جدید
دیوید آلموند
شهلا انتظاریان
ایران بان

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ادبیات کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۷۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد مهدی قاسمی مدیر شبکه آموزش سیما و علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی و سرود با هم دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست به جایگاه ویژه میراث پرشکوه شعر فارسی که گنجینه بی نظیر معرفت واخلاق و زیبایی و معنویت است، جایگاه شایسته شعر در بخش‌های گوناگون، موسیقی ملی و آیینی و انقلابی در برابر ابتذال اشاره و در جهت تولید و ارتقاء آثار مرتبط و همکاری گسترده‌تر فی مابین بحث و گفتگو شد.

در ادامه قاسمی گفت: با عنایت به اهمیت زبان و ادبیات فارسی و ضرورت سیاست گذاری و برنامه ریزی در این خصوص و با توجه به اهداف، ماموریت‌ها و اولویت‌ها، شبکه آموزش سیما آمادگی دارد تا در خصوص ادبیات فارسی، شعر و موسیقی اصیل ایرانی هر گونه همکاری لازم با دفتر شعر و موسیقی و سرود و دیگر مجموعه‌ها و نهاد‌ها را به عمل آورد.

همچنین گسترش فرهنگ و ادبیات فارسی، بهره گیری از ظرفیت اقوام و موسیقی فولکلور و محلی، آواز، تصنیف و مناجات خوانی، ارتباط و تعامل با شبکه نوای موسیقی و شعر اداره کل، پایش و تولید برنامه‌های جدید، تخصصی و فاخر در این حوزه‌ها و آموزش صحیح و تخصصی شاعری، نویسندگی و برنامه ریزی برای تولید مشترک برنامه «شیر و شکر» از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد بحث و گفتگو و در دستور کار طرفین قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • تمجید جالب مویس از کلوپ: یورگن سریع‌تر از لیورپول برو!
  • (ویدیو) تصاویری که حسن یزدانی ۲ روز بعد از حذف دیوید تیلور منتشر کرد
  • خوشحالم کلوپ رفت: قدبلند با دندانهای خیلی سفید!‏
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • دیوید تیلور، بی‌رحم دوست داشتنی