Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@22:03:58 GMT

کشور در ایمنی هسته‌ای نابالغ است

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۷۵۲۳

کشور در ایمنی هسته‌ای نابالغ است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ناصر راستخواه با اشاره به انتخاب محمد اسلامی از سوی دولت سیزدهم به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بنده هیچ شناخت قبلی از ایشان ندارم افزود: طبیعی است وقتی فردی خارج از سازمان انرژی اتمی در جایگاه ریاست معرفی می شود باید سوابق و کارنامه او را در سازمان و وزارتخانه قبلی‌اش بررسی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در سازمان انرژی اتمی افراد غیرتخصصی هم در جایگاه ریاست داشتیم که موفق هم بودند. آقای آقازاده از این نمونه هستند که خوشبختانه سوابق کاری خوبی هم داشتند، ایشان مسایل را کلان می دیدند و به کارشناسان و متخصصان اعتماد داشتند و وارد مسایل جزیی نمی شدند، اگر آقای اسلامی هم بتوانند در این سطح، فارغ از اینکه من ایشان را بشناسم یا خیر، باشند حتما توفیقات زیادی به دست خواهد آمد.

راستخواه درباره ضرورت حضور یک مدیر با تخصص هسته ای در راس سازمان انرژی اتمی گفت: بهتر بود چنین اقدامی انجام می‌شد اما خیلی نسبت به این مساله تاکیدی ندارم که حتما یک فرد فنی ـ هسته‌ای باید مدیر سازمان باشد.

وی ادامه داد: سازمان انرژی اتمی الان شرایط خوبی به لحاظ داخلی و جایگاه مناسبی در کشور دارد، اگر بخواهند در سطح وزارت راه و شهرسازی و غیره به سازمان نگاه کنند موفق نخواهند شد، سازمان انرژی اتمی به نظر کوچک است اما مسایلش به اندازه یک وزارت خانه بزرگ است.

این مقام پیشین سازمان انرژی اتمی در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی باید از مسایل سیاسی داخلی و بین‌المللی هر چه سریع‌تر خارج شود، گفت: اگر آقای اسلامی بتوانند سازمان را از مسایل سیاسی خارج کنند، خوب است البته مساله سیاسی سال‌هاست که بر مسایل فنی غالب شده است. حتی در بحث برجام هم که همیشه از آن دفاع کرده‌ام و معتقدم برجام می تواند برای کشور بسیار راهگشا باشد باید تلاش کرد تا مسایل سیاسی و بین‌المللی را از آن دور کرد. سازمان امروز به نقطه ای رسیده است که هر موضوعی در آن می‌تواند به یک بحران تبدیل شود در حالی که اگر سایه مسایل سیاسی از سر آن برداشته شود و عقلانیت به کار رود، در برنامه های آتی خود بسیار موفق خواهد بود.

رییس پیشین نظام ایمنی هسته‌ای کشور درباره اولویت ها و برنامه هایی که از نظر وی رییس جدید سازمان باید به آنها بپردازد خاطرنشان کرد: الان وضعیت قانون استفاده ایمن از صنعت هسته‌ای مشخص نیست، همچنین اورژانس هسته‌ای کشور نامشخص است و کنوانسیون هایی که کشور باید به آن ها بپیوندد هم بلاتکلیف هستند. انتظار من به عنوان فردی که در این بخش قبلا مسئولیت داشتم این است که در این بخش‌ها کارهای موثر و دقیقی انجام شود. مسایل فنی سازمان تا حدود زیادی روی ریل افتاده است، اما با وجود اقدامات انجام شده در این بخش‌ها، کشور و سازمان هنوز نابالغ است.

وی گفت: امارات متحده عربی دومین نیروگاهش را راه اندازی کرده است و ترکیه برای دومین نیروگاهش پی ریزی کرده است. پاکستان نیز برنامه های نیروگاه های اتمی خود را گسترش می دهد از این رو در آینده نزدیک ایران همسایگانی با ظرفیت بالای نیروگاهی در بخش هسته ای خواهد داشت. سوال این است که ایران چقدر با این کشورها که کار هسته‌ای و نیروگاهی انجام می دهند در بخش ایمنی هسته‌ای ارتباط و تبادل اطلاعات دارد؟ این مساله امکان پذیر نیست جز اینکه به کنوانسیون‌های بین‌المللی در این رابطه وارد شویم. اگر وارد نشویم این کشورها الزامی به پاسخ‌گویی به کشورهای همجوار از جمله ایران نخواهند داشت و باید دست به دامان آژانس در این رابطه شویم که آن هم مشکلات خاص خود را دارد. ایران به عنوان کشوری که برای اولین بار نیروگاه اتمی در آن فعال شده است و بیش از ده سال است که از فعالیت آن می گذرد، باید برای کشورهای اطراف خود الگو باشد.

وی با اشاره به حضور علی اکبر صالحی در دولت قبل اظهار کرد: آقای صالحی جامع الشرایط بودند یعنی هم تخصص فردی داشتند و هم شناخت خوبی بر روی موضوعات بین المللی و درگیری‌ها و مسایل داخلی سازمان داشتند. کارهای زیربنایی خوبی هم در دوره ایشان انجام شد از جمله در حوزه رادیوداروها که شاید تا ۳۰ سال دیگر هم این اقدامات توجیه داشته باشد.

راستخواه در پایان ضمن آرزوی توفیق برای محمد اسلامی، از زحمات علی اکبر صالحی نیز قدردانی و برای او آرزوی سلامتی کرد.

پربیننده ترین راه حل نجات ایران از خشکسالی چیست؟ سایه تقاضای چین بر بازار نفت / نفت ۷۳دلاری منطقی است؟ ثبت رکورد تولید انرژی خورشیدی در اروپا / تکیه بر تجدیدپذیرها افت مجدد قیمت نفت در پی تعطیلی پالایشگاه‌ های آمریکایی/ آثار فاجعه‌ بار طوفان آیدا تا چه زمانی باقی می‌ ماند؟ گاز هلیوم به عنوان یک سرمایه ملی فراموش شده است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: انرژی هسته ای سازمان انرژی اتمی مسایل سیاسی بین المللی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۷۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.

داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم