Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:58:34 GMT

استقبال مادورو از آشتی مخالفان با انتخابات

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۷۸۷۹۱

استقبال مادورو از آشتی مخالفان با انتخابات

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ائوروپا پرس، نیکلاس مادورو در سخنرانی در شبکه تلویزیونی وی‌تی‌وی گفت: تصمیم‌گیری مخالفان شامل چهار گروه اصلی اوپوزیسیون از جمله گروهی که تحت رهبری خوان گوایدو است، برای مشارکت در انتخابات، شایسته تشویق است.

پس از سه سال تحریم کلی روند انتخاباتی در این کشور از سوی مخالفان از جمله انتخابات دور دوم ریاست جمهوری نیکلاس مادورو در سال ۲۰۱۸ به بهانه فقدان وجود شرایط لازم برای رقابت‌های آزاد و عادلانه، این برای نخستین بار است که احزاب مخالف ونزوئلا موسوم به «پلتفرم واحد» (Unitary Platform) و به رهبری خوان گوایدو برای مشارکت در انتخابات پیش رو اعلام آمادگی کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفان با انتشار بیانیه ای، هدف از این تصمیم‌گیری را «فوریت یافتن راه حل‌های دائمی» برای چالش‌های موجود در کشور اعلام کردند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همزمان با توصیف انتخابات نوامبر به عنوان «پیروزی کامل در فرهنگ سیاسی چاویستا» خاطر نشان کرد: هر رایی که داده می‌شود، شرطی برای صلح، آشتی و گفت‌وگو است زیرا چاویسم بخشنده است، چاویسم حافظه دارد و فراموش نمی‌کند اما همزمان از این ظرفیت برای بخشش و پیشرفت اهداف عالی کشور بهره مند است.

خبرگزاری افه نیز نوشت: مادورو با بیان اینکه انتخابات آتی «دموکراتیک و فراگیر» خواهد بود، تاکید کرد: هیچکس نمی‌تواند رویای تصاحب قدرت را بدون حضور در پای صندوق‌های رای داشته باشد.

مادورو معتقد است که مشارکت انتخاباتی مخالفان به لطف میانجیگری رئیس پارلمان این کشور و رئیس هیئت دولتی در مذاکرات با این گروه، فراهم شده است.

تارنمای تحلیلی «میسیون بِردد» نیز به تازگی در گزارشی نوشت: آغاز این فرآیند مذاکرات برای ونزوئلا، به منزله نقطه عطفی است چرا که این حقیقت را اثبات می‌کند که حذف قدرت سیاسی ونزوئلا از طریق فشار، اجبار، مداخله و محاصره اقتصادی و دیپلماتیک شکست خورده است.

به نوشته تارنمای میسیون بِردد، انگیزه‌ها از انجام مذاکرات در چارچوب یک هدف کلان و در قالب توافق امضا شده تعریف شده است و آن، دستیابی به یک توافق از طریق گفت‌وگوهایی مستحکم، جامع، رو به افزایش و مسالمت‌آمیز به منظور ایجاد قوانینی روشن است. قوانینی که همزیستی سیاسی و اجتماعی با احترام مطلق به قانون اساسی این کشور، اصول بنیادین آن است.

براساس سند امضا شده، مذاکرات با در نظرگرفتن حقوق سیاسی یکسان برای همه بازیگران، ضمانت‌های انتخاباتی یکسان برای دو طرف، لغو تحریم‌ها، احترام به دولت مشروطه، همزیستی سیاسی و اجتماعی، صیانت از اقتصاد ملی و همچنین تضمین اجرا و نظارت بر توافق‌ها، انجام خواهد شد.

در متن این تفاهم‌نامه که توسط دو طرف امضا شده است، «ضرورت لغو تحریم‌ها علیه دولت ونزوئلا به عنوان مداخله خارجی آسیب‌زا و به رسمیت شناختن استقلال، آزادی، حق حاکمیت و تعیین سرنوشت و همچنین تمامیت ارضی به عنوان حقوق مسلم مردم ونزوئلا مورد تاکید قرار گرفته است.  

در حالی که خواسته اصلی دولت ونزوئلا برای حضور پای میز مذاکره، لغو تحریم‌های آمریکا است اما به نوشته میسیون بِردد، برای مخالفان که در حال حاضر نیز در شرایط سیاسی نامطلوبی به سر می‌برند، زمان عمل‌گرایی بی سابقه‌ای فرا رسیده که این گفت‌وگوها معیار سنجش آن است.

دولت کاراکاس که همزمان در دو جبهه فشارهای آمریکا و فعالیت‌های مخالفان در داخل مبارزه کرده است، همواره طی این سال‌ها بر مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی‌های واشنگتن و همچنین استقلال ونزوئلا تاکید داشته که به نظر می‌رسد نتایج مطلوبی در این مسیر به دست آورده است.

ونزوئلا انتخابات محلی و منطقه ای ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱ (۳۰ آبان ۱۴۰۰) برای گزینش فرمانداران، شهرداران، شوراهای قانونگذاری ایالت‌ها و همچنین شوراهای شهر را پیش رو دارد.

انتخابات محلی ونزوئلا نخستین انتخاباتی است که توسط شورای انتخابات جدید این کشور که اوایل ماه جاری (می/ اردیبهشت) انتخاب شد، برگزار می‌شود و این شورا شامل سه عضو از حزب تحت حمایت دولت و دو عضو متمایل به مخالفان است. شورای قبلی فقط از سوی وفاداران به نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور تشکیل شده بود.

برچسب‌ها نیکلاس مادورو ونزوئلا خوان گوایدو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نیکلاس مادورو ونزوئلا خوان گوایدو نیکلاس مادورو ونزوئلا خوان گوایدو نیکلاس مادورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۷۸۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح

جنبش‌های حماس و فتح و یک دیپلمات در پکن عصر جمعه اعلام کردند که چین میزبان مذاکرات آشتی داخلی میان گروه‌های فلسطینی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز به نقل از ۲ مقام در جنبش‌های فتح و حماس گزارش داد که ریاست هیئت حماس برعهده موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی این جنبش و ریاست هیئت جنبش فتح برعهده عزام الاحمد، یکی از اعضای کمیته مرکزی این جنبش است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات در پکن که اشاره‌ای به نامش نشده است، گزارش داد که این مذاکرات با هدف حمایت از تلاش‌ها در راستای آشتی میان ۲ جنبش فتح و حماس انجام می‌شود.

پیشتر مسکو میزبان نشست مشابهی در اواخر ماه فوریه برای رایزنی درخصوص تشکیل دولت وحدت ملی فلسطین و بازسازی نوار غزه بود.

یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس پیشتر به شبکه المیادین اعلام کرد که این جنبش با دعوت چین از همه جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی» موافقت کرده است.

پس از آنکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۸ آوریل گفت که ایالات متحده باید از قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس در نوار غزه حمایت کند، مقامات چینی به طور فزاینده‌ای به تجاوزات مداوم اشغالگران به نوار غزه پرداخته‌اند.

وزیر خارجه چین با تکرار درخواست‌های پکن برای «آتش‌بس فوری»، جنگ اسرائیل علیه غزه را «تراژدی برای بشریت و ننگ تمدن» توصیف کرد.

در ماه مارس گذشته، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر لزوم توقف حمله به غزه و توقف آسیب‌های وارده به غیرنظامیان تاکید کرد.

وی خواستار «لزوم رفع محاصره تحمیلی غزه و برداشتن موانع ورود اقلام بشردوستانه و اطمینان از ورود آن‌ها به مقدار کافی به غزه» شد.

شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین نیز خواستار برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل مناقشه» شد.

دیگر خبرها

  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • استقبال ‌روس‌ها از کالاهای ایرانی
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • فرار نافرجام از زندان + فیلم
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی
  • نیروگاه‌های برق به استقبال روزهای اوج مصرف تابستان می روند | وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد