Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-06@20:44:56 GMT

آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۱۴۹۱

آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران با سخنرانی حضرت آیت‌الله جوادی آملی در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل از مهر؛ در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران ضمن خیرمقدم به طلاب جدیدالورود، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امسال شاهد رشد ۳۰ درصدی جذب طلبه نسبت به سال گذشته در استان تهران بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به فعالیت‌های سال گذشته عنوان کرد: سال گذشته علی‌رغم سختی‌ها و مشکلاتی که با توجه به شرایط کرونایی بر طلاب و اساتید تحمیل شد، تلاش شد همه فعالیت‌های حوزوی به خوبی به اتمام برسد.

رحیمی صادق با اشاره به شرایط موجود حوزه علمیه تهران، اولویت‌هایی را برای سال تحصیلی جدید مطرح کرد و اظهار داشت: حفظ سلامت طلاب و اساتید با پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون، انجام بخشی از فعالیت‌های حوزوی و تدوین برنامه‌های مدارس علمیه بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه پنج ساله، مشخص نمودن سهم مدارس در تحقق برنامه‌ها از جمله اولویت‌های حوزه‌های علمیه تهران در سال تحصیلی جدید به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه ارتباط مدیریت و نظارت بر مدارس در سال تحصیلی جدید قوی‌تر و وسیع‌تر خواهد شد، تصریح کرد: حوزه علمیه استان تهران حضور در صحنه‌های جدید و ایفای نقش در موارد مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و حتی تقنینی را از جمله وظایف خود می‌داند و در این زمینه رایزنی‌هایی در حال انجام است. توسعه و رشد زیرساخت‌های معنوی و پژوهشی نیز از دیگر وظایف حوزه علمیه تهران محسوب می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به اینکه امسال دو سطح ۴ در حوزه علمیه تهران راه اندازی می‌شود، گفت: راه اندازی امور مربوط به مدارج علمی و پایان نامه سطح ۳ و چهار با رایزنی‌هایی که با قم انجام گرفت امسال در حوزه علمیه تهران با عنوان نخستین حوزه علمیه کشور اجرایی خواهد شد.

وی افزود: همچنین تأسیس قرارگاه فرهنگی، و جهادی، اردوگاه علمی و تربیتی و مراکز مشاوره از جمله اقداماتی بود که از سوی حوزه علمیه تهران انجام و فعالیت‌های این مجموعه‌ها به صورت رسمی با حضور آیت الله اعرافی آغاز خواهد شد.

در بخش بعدی آیت‌الله علی اکبر رشاد رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه در عالم دنیا هر چیزی ملکوتی دارد، تصریح کرد: زمان و مکان همه دارای ملکوت هستند و وظیفه نخست طلاب مواجهه معنوی با این ملکوت است تا بتوانند به عمق عالم و ملکوت پی ببرند و وظیفه دیگر رفتار بر اساس و مقتضای آن ملکوت است.

وی با بیان اینکه معنویت از کتاب و سنت اخذ می‌شود، گفت: طلبه باید به دنبال این نوع عرفان باشد. معنویات یک مشت معرفت‌های نظری و انتزاعی نیست بلکه معنویت باید با عمل پیوند خورده باشد. اگر معتقد هستیم عالم معنا و غیبی دارد و بر اساس آن معنا عمل کنیم رفتارمان نیز تغییر کرده و کاملاً آشکار می‌شود؛ در این صورت است که سخن یک طلبه می‌تواند تأثیرگذار باشد و با یک جمله نیم سطری جهانی را تکان دهد.

آیت الله رشاد افزود: حضرت امام، چون بر اساس معنویتی که داشت عمل می‌کرد و بر اساس آن معرفتی که داشت سخن می‌گفت، توانست با یک فتوا ۷۲ ملت را در کنفرانس وحدت اسلامی متحد سازد. اگر کلام امام نافذ بود به خاطر آن نبود که ایشان یک سیاستمدار، فیلسوف، فقیه و یا عالم بود بلکه این نفوذ ناشی از باطن و حقیقت درونی امام است؛ طلبه باید اینگونه باشد.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران تمرکز بر سلامت معنوی را از جمله وظایف طلاب و حوزه‌های علمیه برشمرد و تاکید کرد: متأسفانه ما طلبه‌ها در این زمینه کوتاه آمدیم و در این زمینه مقصر هستیم چرا که کمتر به مساله معنویت جامعه پرداختیم؛ حوزویان اهل منبر، خطابه، پژوهش، مدیریت و تحقیق از این تکلیف غفلت دارند. وظیفه اصلی طلاب سوق دادن جامعه به سوی معنویت است و این مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد غفلت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اخلاق از درون و ملکوت انسان می‌جوشد، گفت: اخلاق معنوی است که می‌تواند دنیا را تغییر دهد و یا انقلابی را با عنوان انقلاب اسلامی به پیروزی برساند. آن درس‌های اخلاقی که امام در مدرسه فیضیه داشت سبب شد جریان انقلاب اسلامی آغاز شود نه آن درس‌های اصول فقه و غیره؛ با اینکه امام بنیانگذار فلسفه فقه بودند، اما فلسفه اخلاق، عرفان و معنویت ایشان بود که دل‌ها را دگرگون کرد و جامعه را تکان داد.

آیت الله رشاد بیان داشت: چنانچه طلبه به رؤیت ملکوت دست یافت و بر اساس آن عمل کرد در این صورت سلامت معنوی در وجودش ایجاد می‌شود و این سلامت را نیز باید در جامعه ایجاد و گسترش دهد. تأسیس رشته سلامت معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه یکی از اقدامات در دست اجرا است که سال گذشته مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه طلبه باید اهل تهجد و سحر باشد، یادآور شد: طلبه تا عامل نباشد عالم نخواهد شد. التزام به درک فضیلت نماز اول وقت، قرائت قرآن کریم همراه با تدبر و توسل به اهل بیت (ع) از جمله اقداماتی است که طلبه باید در عرصه خودسازی به آن اهتمام داشته باشد. برچسب ها: حوزه علمیه ، سال تحصیلی ، طلبه ، حوزه ، دانشگاه ، استان تهران ، فلسفه ، آیت الله جوادی آملی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: حوزه علمیه سال تحصیلی طلبه حوزه دانشگاه استان تهران فلسفه آیت الله جوادی آملی حوزه های علمیه استان تهران حوزه علمیه استان تهران حوزه علمیه تهران انقلاب اسلامی سال تحصیلی سال گذشته آیت الله بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۱۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم اقامه عزای امام جعفرصادق (ع) در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی (ره) مشهد گفت: حوزه باید عالم به زمان خود و فرهنگ‌های رایج روزگارش باشد و از سیاست و سیاست مداران زمان با خبر و دنیای خودش را بشناسد و از آنچه که در غرب، مراکز نظامی، اماکن صنعتی و نظام بانکداری اطلاع جامع داشته باشد.

آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی افزود: حوزه علمیه علاوه بر عالم بودن و نگهبانی از ارزش‌های دینی، و صیانت از عزت، شرف و استقلال ملت باید اهل عمل باشد، چرا که اگر از پیشرفته‌ترین فنون و مهارت‌ها در عرصه‌های مختلف دانش برخوردار باشد، اما اهل عمل نباشد در انجام رسالتش موفق نخواهد شد.

وی گفت: حوزه با مردم و در میان مردم باشد، چرا که اگر حوزه به عنوان علامه دهر روزگار خود شناخته شود، اما از مردم بریده و جدا باشد، دیگر نمی‌تواند نگهبان ایمان، عقیده، فرهنگ، اخلاق، ادب و حجاب و عفاف ملت باقی بماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه مردم پشتوانه حوزه‌های علمیه هستند، یکی از دلایل پایداری روحانیت را، حمایت ملت خواند و افزود: حوزه‌های علمیه با همه زهد، تقوا و دیانت بدون حمایت مردم اعتبار ندارند.

آیت الله حسینی خراسانی در ادامه  با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: نظام جمهوری اسلامی به فرماندهی فرمانده کل قوا و فقیهی از مکتب امام صادق (ع) توانست مراکز حساس اسرائیل را هدف قرار دهد و گنبد آهنین این رژیم منحوس را در هم کوبد.

 

دیگر خبرها

  • فراخوان پذیرش داوطلب برای حوزه علمیه استان
  • چهارمین همایش حوزه انقلابی، حوزه منتظر برگزار می‌شود
  • خیزش دانشگاهی علیه ظلم در جهان آغاز شده است
  • ‌چهارمین همایش «حوزه انقلابی، حوزه منتظر» در شیراز برگزار می‌شود
  • بزرگداشت آیت الله ضیاءالدین نجفی(ره) در قم برگزار شد
  • حوزه‌های علمیه در مقابل اهداف دشمن رسالت سنگینی دارند
  • کسی احساس تکلیف کند در برابر مشکلات تسلیم نمی‌شود
  • عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در حوزه علمیه آخوند همدانی
  • آغاز ثبت‌نام آزمون جهش تحصیلی دانش‌آموزان/ شرایط و نحوه بررسی صلاحیت‌های هوشی
  • حوزه علمیه مدیون امام جعفر صادق (ع) است