Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این مطلب اهمیت مدیریت منابع انسانی و مشکلاتی که در نبود واحد منابع انسانی برای سازمان ها به وجود می آید و راهکارهای مقابله با این مشکلات را می خوانید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام اقیانوس آبی، برخی از مدیران به ویژه در شرکت های کوچک و متوسط، فکر می کنند نبود بخش منابع انسانی مهم نیست و خودشان می توانند مسائل مربوط به کارمندانشان را حل و مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خب حق هم دارند، چون مدیریت منابع انسانی یک حوزه خیلی فنی مثل نقشه کشی یا مدیریت فرآیند تولید نیست. اینطور هم نیست که واحد منابع انسانی برای ادامه کار یک سازمان ضروری باشد. حالا سوال اینجا است که آیا کسب و کار کوچک شما اصلاً به واحد مدیریت منابع انسانی نیاز دارد یا نه؟

مدیریت منابع انسانی تا چه اندازه ضرورت دارد؟ 

مدیران اکثر کسب و کارها این طرز فکر را دارند که اهمیت مدیریت منابع انسانی چندان زیاد نیست، واحدهای منابع انسانی (واحد (HR در حال حذف شدن هستند و وظایف مدیریت منابع انسانی توسط خود مدیر سازمان انجام می شود.
بگذارید همین جا خیالتان را راحت کنیم که این طرز فکر و اهمیت ندادن به اصول مدیریت منابع انسانی برای کسب و کار شما بسیار خطرناک است. بدون واحد HR مشکلاتی به وجود می آید که در نهایت می تواند کل کسب و کار شما را مختل کند. اگر باور نمی کنید بگذارید یک مثال از یک شرکت خارجی معروف برای شما بزنیم.

مثالی از اهمیت مدیریت منابع انسانی 

اتفاقی که برای شرکت Uber افتاد، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!

( Uber یک شرکت آمریکایی است که خدمات آن شامل حمل و نقل، تحویل غذا، تحویل بسته، پیک، حمل و نقل بار و اجاره دوچرخه برقی و اسکوتر موتوری است؛ تقریبا شبیه اسنپ)
شرکت Uber اولین متخصص HR خود را در سال ۲۰۱۴ استخدام کرد، در حالی که بیش از ۵۰۰ کارمند داشت و محدودیت مالی نیز برای استخدام یک متخصص منابع انسانی نداشت. شرکت Uber بعد از ایجاد واحد منابع انسانی، وظیفه استخدام را در اولویت قرار داد و برای دیگر وظایف مهم مثل رعایت اخلاق، انگیزش منابع انسانی، پرداخت پاداش ها و مهم تر از همه ارزیابی دقیق عملکرد کارمندان اهمیتی قائل نبود. اولویت نداشتن این مسائل برای مدیریت Uber در نهایت موجب ایجاد مشکلات پیچیده و استعفای مدیرعامل آن شد.
داده ها نشان می دهند که در بیش از ۸۵% از انواع کسب و کارهای امریکایی، مشکلات و انتقادات عمده کارمندان تنها با انجام درست وظایف مدیریت منابع انسانی حل می شود.

در نبود واحد مدیریت منابع انسانی چه مشکلاتی پیش می آید؟ 

۱. سازمانی ۱۰۰ کارمند دارد و آن ها می خواهند به تعطیلات تابستانی بروند. تایید و بررسی مرخصی ها از وظایف مدیریت منابع انسانی است. حال اگر خود مدیر مجموعه بخواهد یکی یکی مرخصی ها را تایید کند، به طوری که مجموعه با کمبود کارمند مواجه نشود و کارها روی زمین نماند، می توانید تصور کنید که چقدر از زمان با ارزش مدیر که می تواند صرف کارهای مهم تر شود هدر می رود؟
۲. حالا سازمانی را در نظر بگیرید که خیلی سریع به نیرو احتیاج دارد و می خواهد استخدام کند. استخدام یک فرآیند مرحله ای است و هر کدام از آنها که به درستی انجام نشوند، استخدام خوبی صورت نخواهد گرفت. یک استخدام بد می تواند میلیون ها تومان به کسب وکارتان ضرر بزند و اعتبار برند شما را لکه دار کند، زیرا کارمندان سفیران برند شما هستند. می توان گفت که تنها به همین دلیل، سازمان های کوچک نیز به واحد منابع انسانی نیاز دارند، حتی اگر فقط یک نفر در آن بخش کار کند.

اگر امکان ایجاد واحد مدیریت منابع انسانی وجود نداشته باشد، چه باید بکنید؟ 

انجمن مدیریت منابع انسانی توصیه می کند زمانی که تعداد کارمندان یک شرکت به ۱۵ تا ۲۵ نفر می رسد، حتما باید فردی به عنوان مسئول واحد منابع انسانی استخدام شود. اگر این امکان برای شرکت شما وجود ندارد و یا می خواهید یکی از کارمندانتان را که هیچ سابقه منابع انسانی ندارد انتخاب کنید، چند راهکار وجود دارد:

۱.موقع بروز مشکلات حساس، از مشاور منابع انسانی کمک بگیرید.

اصول مدیریت منابع انسانی مانند ارزیابی عملکرد یا مرخصی را هر فردی می تواند انجام دهد. اما وقتی مسائل حساسی مانند ادعای آزار و اذیت جنسی پیش می آید، بهتر است از یک متخصص منابع انسانی کمک بگیرید.

۲.قوانین مربوط به مدیریت منابع انسانی را یاد بگیرید.  

همواره با یک متخصص منابع انسانی و یا یک وکیل مشورت کنید تا از قوانین این حوزه اطلاع پیدا کنید. آشنا نبودن با قوانین، همیشه به ضرر شما تمام میشود.

۳.از نرم افزارها برای کنترل منابع انسانی استفاده کنید.
 

تمام فرآیندهای منابع انسانی مثل استخدام، حقوق و دستمزد، مزایا و... را تا آنجا که میتوانید سیستمی کنید تا بهینه بودن عملکرد افراد را حفظ و کنترل کنید.

۴.به مدیران آموزش منابع انسانی بدهید. 

 بسیاری از کارمندان بدون هیچگونه آموزشی در زمینه مدیریت افراد، حل تعارض یا استخدام به سمت های مدیریتی ارتقا پیدا می کنند. این که مدیران شما به اندازه کافی برای وظایف خود آموزش ببینند و مهارت پیدا کنند، به جلوگیری از مشکلات منابع انسانی کمک زیادی خواهد کرد.

نتیجه گیری 

اشتباهات مربوط به حوزه مدیریت منابع انسانی Human Resources Management می تواند تأثیر بیشتری بر مشاغل کوچک و متوسط داشته باشد تا مشاغل بزرگ. به منابع انسانی زمان و منابع مورد نیاز را اختصاص دهید، چون موفقیت کسب و کار شما مستقیما به مدیریت درست منابع انسانی مرتبط است.
انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدیریت منابع انسانی اقیانوس آبی مدیریت واحد مدیریت منابع انسانی واحد منابع انسانی کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل سرمایه گذاری در بخش دامپروری با اصلاح جرائم بهداشتی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ دبیر ستاد صدور مجوز‌های تولیدات دامی جهاد کشاورزی گفت: برابر ماده ۶ قانون نظام دامپروری کشور که در سال ۱۳۸۸ مصوب گردیده، می‌بایستی حریم سرمایه‌های منابع دامی در قالب یک آیین نامه‌ای به تصویب هیئت محترم برسد و بعد از آن ابلاغ شود. نقشبندی افزود: با توجه به شرح وظایف و وظایفی که محول شده به دبیرخانه هیئت مقررات زدایی در راستای بهبود و تسریع و تسهیل در سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی در سال گذشته و همچنین با قوت قلبی که از دیدگاه مقام معظم رهبری در رأس شعار سال که همان جهش تولید با مشارکت مردم است، با یک نقطه عطف بیشتری در این حوزه ورود پیدا کردیم. وی تصریح کرد: اقلیم ما در سراسر کشور عرصه‌های مستعد و منابع لازم برای تولید را در سطح کشور با پراکندگی یکسان ندارد و ما در یک محدوده جغرافیایی خاصی می‌توانیم این سرمایه گذاری‌ها را به سرانجام برسانیم، لذا آنچه که در دبیرخانه پیگیری میشود این است که این حرایم سرمایه گذاری با عدله‌های علمی، پژوهشی ورود پیدا کنند و با یک اجماع خاصی ما به این نتیجه برسیم که در این حرایم تغییراتی ایجاد کنیم. دبیر ستاد صدور مجوز‌های تولیدات دامی جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره مزایای کاهش فواصل بهداشتی گفت: کاهش حرایم بهداشتی دو مزیت برای کشور دارد، یکی از مزیت‌های آن تسهیل و تصحیح سرمایه گذاری‌ها است.  وی درباره دومین عامل مزیت کاهش فواصل بهداشتی که بسیار تأثیرگذار است گفت: ما تولیدکنندگانی داریم که از مراجع قبلی مثل جهاد سازندگی سابق، پروانه کسب و کار گرفتند ولی، چون نتوانستند آن حرایم را در حال حاضر رعایت کنند عملاً از گرفتن پروانه بی بهره ماندند.  نقشبندی تاکید کرد: یقیناً این اصلاح حرایم می‌تواند به واحد‌های فعال موجودی که دارای تولید هستند و آنهایی که از نظر ضوابط فنی و از نظر ضوابط بهداشتی مورد نظر، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و نظام دامپزشکی هستند، می‌تواند کمک شایانی به آنها کند. گفتنی است: هم اکنون بیش از ۳۰ درصد مجوز‌های کسب و کار در بخش کشاورزی به علت شیوه نامه قدیمی سازمان دامپزشکی معطل مانده است.  مقررات حرائم بهداشتی واحد‌های دامی، با هدف پیشگیری از شیوع بیماری‌ها و آفات احداث واحد‌های دامی و صنایع وابسته در فواصل نزدیک را ممنوع می‌کند، اما منتقدان معتقدند که این قانون به دلیل جامعیت کلی، در موارد متعددی سختگیرانه عمل کرده و مانع از توسعه این صنایع شده است. از نگاه منتقدان مقررات حرائم بهداشتی، بدون استفاده ماندن اراضی اطراف یک واحد تولیدی مانند دامداری، نخستین پیامد آشکار اجرای این قانون بود و باعث شد، به مرور، زمین‌های بسیاری باوجود برخورداری از شرایط و امکانات مناسب، بدون استفاده بماند. براساس قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، این فاصله‌ها با هدفِ جذب سرمایه در بخشِ کشاورزی و استفاده بهینه از منابع تولیدی بخش کشاورزی، تعدیل می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی اصلاح ضوابط حرایم بهداشتی به منظور فرصت سرمایه گذاری مناسب و سهولت در صدور مجوز‌ها تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد رشت معرفی شد
  • گردهمایی همسنگران نیروی انسانی لشکر ۱۷ علی ابن ابی طالب
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • تمامی استخدام‌های شرکت واحد اتوبوسرانی مربوط به پیش از سال ۸۵ است / قرارداد با ۱۶ شرکت خصوصی+فیلم
  • تمامی استخدام‌های شرکت واحد اتوبوسرانی مربوط به پیش از سال ۸۵ است/قرارداد اتوبوسرانی با ۱۶ شرکت خصوصی+فیلم
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها و رخداد صاعقه در برخی استان‌ها
  • تسهیل سرمایه گذاری در بخش دامپروری با اصلاح جرائم بهداشتی
  • معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد
  • اورژانس قزوین ‌۱۲۰ نیرو کم دارد