Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@11:51:22 GMT

افزایش عجیب آتش هوایی طالبان

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۶۱۶۳

افزایش عجیب آتش هوایی طالبان

یک روزنامه انگلیسی روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به ادوات نظامی غنیمت گرفته شده از سوی نیروهای طالبان از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان، نوشت که اینک  قدرت آتش نیروی هوایی طالبان بیش از یک سوم اعضای ناتو شده است.

روزنامه «دیلی میل» نوشت، طالبان یک نیروی هوایی به ارزش ده‌ها میلیون پوند از جمله بالگردهای آمریکای و هواپیماهای تهاجمی را به تصرف خود درآورده‌اند که به آنها از یک سوم اعضای ناتو قدرت آتش هوایی بیشتری می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی چند ماه گذشته، نیروهای طالبان ۱۰ پایگاه هوایی مهم از «بگرام» تا «مزارشریف» را تسخیر کردند و به تازگی با یک فروند بالگرد ۶ میلیون دلاری «بلک هاوک» در نبرد با نیروهای مستقر در «دره پنجشیر» رفتند.

بر اساس این گزارش، روسای طالبان به نیروهای خود دستور داده‌اند تا خلبانان نیروی هوایی منحل شده افغانستان را که آموزش‌های گرانقیمت را از ایالات متحده و متحدانش برای پرواز با هواپیماهای جنگی و بالگردهای پیشرفته دیده‌اند، یافته و به خدمت بگیرند.دفتر بازرسی دولت آمریکا در ۳۰ ژوئن نیز اعلام کرد نیروی هوایی افغانستان ۱۶۷ هواپیما شامل ۱۰۸ بالگرد و ۵۹ هواپیمای نظامی دارد.

این درحالی است که ازبکستان قبل از سقوط کابل تایید کرد که ۴۶ هواپیمای افغانستانی از جمله ۲۴ بالگرد به منظور جلوگیری از افتادن آنها به دست طالبان وارد این کشور شده است.

ژنرال «فرانک مک کنزی» فرمانده‌ای که مأموریت تخلیه قوای آمریکا را به عهده داشت گفت که نیروهای آمریکایی ۷۳ فروند هواپیما را قبل از خروج از افغانستان از کار انداختند. گفته می‌شود 48 فروند هواپیما توسط طالبان توقیف شده است، اگرچه هنوز مشخص نیست که این هواپیماها و بالگردها چه خرابی‌هایی دارند، با این وجود نیروهای طالبان قدرت هوایی بیشتری از ۱۰ عضو از ۳۰ عضو ناتو از جمله آلبانی، بوسنی،استونی، ایسلند، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مونته نگرو، مقدونیه شمالی و اسلوونی دارند.

در ناتو ایالات متحده با بیش از ۱۳۰۰۰ هواپیما در رتبه نخست قراردارد و پس از آن فرانسه با ۱۰۵۷، ترکیه با ۱۰۵۶، ایتالیا با ۸۷۶ و انگلستان با ۷۳۸ فروند هواپیما در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

هنوز مشخص نیست که طالبان چه تعداد خلبان سابق را جذب کرده است، اما ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می داد که گروهی از شبه نظامیان در حال پرواز با بالگرد «17 Mi-17»ساخت روسیه هستند.

یک فیلم دیگر نیز روز چهارشنبه نشان داد که یک بالگرد بلک هاوک به طرف دره پنجشیر در شمال شهر کابل، پایتخت افغانستان پرواز می‌کند. بعید است که یک خلبان مبتدی بتواند چنین بالگردی را از زمین بلند بکند، چه برسد به اینکه بتواند آن را فرود بیاورد.

بر اساس گزارش ۳۰ ژوئن دفتر بازرس کل ویژه بازسازی افغانستان مستقر در آمریکا، نیروی هوایی افغانستان دارای ۴۳ فروند بالگرد «MD-۵»، بالگردهای «Mi-۱۷ بلک هاوک»، ۱۹ فروند هواپیمای تهاجمی سبک «توربوپراپ» و ۳ فروند هواپیمای لجستیکی هرکولس«C-۱۳۰» است.

بالگرد بلک هاوک حدود 6 میلیون دلار قیمت دارد، در حالی که یک هواپیمای ترابری هرکولس 14 میلیون دلار قیمت دارد./فارس

 اتحادیه اروپا: تحولات افغانستان نشان داد باید از آمریکا استقلال عمل داشته باشیم

رئیس شورای اروپا گفت، اقدامات آمریکا در افغانستان نشان داد که اتحادیه اروپا باید بتواند مستقل از آمریکا عمل کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا روز چهارشنبه گفت، با توجه به تحولات افغانستان، اتحادیه اروپا باید بتواند مستقل از آمریکا عمل کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، میشل گفت: «از دیدگاه من، نیاز به رویداد ژئوپولیتیک دیگری نداریم تا آن را دستاویز این قرار دهیم که اتحادیه اروپا باید استقلال بیشتری در تصمیم‌گیری و ظرفیت اقدام در سطح جهانی داشته باشد».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و بامداد روز گذشته (سه‌شنبه) آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

پس از تصرف کابل از سوی طالبان و فرار اشرف غنی از افغانستان، در فرودگاه کابل که مسئول امنیت آن آمریکایی‌ها بودند، هرج‌ومرج غالب شد. نحوه اجرای سراسیمه و بی‌نظم خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از آمریکا و خالی کردن پشت متحدان افغان توسط دولت واشنگتن، موجب تشکیک دیگر متحدان آمریکا در عمل به تعهداتش شده است.

پیش از خروج متفضحانه از افغانستان نیز، فشار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به کشورهای اروپایی برای افزایش سهم خود از هزینه‌های اتحاد نظامی علیه روسیه، موجب شده بود اتحادیه اروپا بحث ایجاد توان مستقل نظامی و بی اعتمادی به تعهدات واشنگتن را مطرح کند.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: طالبان دیلی میل اتحادیه اروپا فروند هواپیما نیروی هوایی بلک هاوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۶۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف

سفارت طالبان در مالزی اعلام کرد: رئیس سازمان بررسی و توسعه اتاق تجارت مالزی از نقیب‌الله احمدی، سفیر طالبان در این کشور برای حضور در کنفرانس بین‌المللی وقف که به میزبانی مالزی برگزار می‌شود، دعوت کرد.

این سفارت افزود: این مقام مالزیایی اظهارداشت که سرمایه‌گذاران مالزی خواهان سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • انتقال هوایی نوجوان ۱۳ ساله مسجدسلیمانی برای اهدای اعضاء
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • استقرار بالگرد نیروهای مسلح در استان ایلام ضروری است
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • افزودن ۲ فروند بالگرد به ناوگان هوایی همدان