Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@16:10:33 GMT

جبران خطرات بد خوابی با ورزش

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۸۷۵۲۵

جبران خطرات بد خوابی با ورزش

به گزارش جام جم آنلاین، محققان داده های نزدیک به ۴۰۰.۰۰۰ فرد میانسال را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که در یک دوره ۱۱ ساله، افرادی که خواب ضعیفی همراه با سطوح پایین PA داشتند ، ۵۷ درصد بیشتر در معرض مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و ۶۷ درصد بیشتر در معرض مرگ ناشی از هر نوع سرطانی و ۹۱ درصد بیشتر در خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در مقایسه با همتایان خود با خواب خوب و سطوح بالای PA قرار داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این مطالعه ۲۹ ژوئن به صورت آنلاین در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شد.

جلوه های ترکیبی:

فعالیت بدنی و خواب هر دو برای سلامتی بسیار مهم هستند ، اما در سطح جهانی ، بسیاری از افراد سطح لازم از هر دو را دریافت نمی کنند که باعث بار سنگین بیماری ها و کیفیت بد زندگی می شود.

فعالیت بدنی و خواب هر کدام به طور مستقل بر پیامدهای سلامتی تأثیر می گذارند. همچنین ممکن است آنها از طریق مسیرهای مرتبط بر شرایط سلامتی تأثیر بگذارند. با این حال، ما در مورد اثرات ترکیبی این دو جنبه کلیدی از شیوه زندگی خود اطلاعات کمی داریم.

برای بررسی اثرات ترکیبی احتمالی، محققان از داده های شرکت کنندگان در Biobank انگلستان ، گروهی بالغ بر ۵۰۰،۰۰۰ بزرگسال که بین سالهای۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ ثبت نام شده بودند و همچنین اطلاعات مرگ و میر از مجموعه داده های ملی استفاده کردند.

سطوح نرمال هفتگی PA شرکت کنندگان در معادل متابولیک (MET-min) اندازه گیری شد که تقریباً معادل مقدار انرژی مصرف شده در دقیقه فعالیت بدنی است.

سازمان بهداشت جهانی ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه ورزش قوی در هفته را توصیه می کند.

محققان بر اساس تحقیقات خود پنج ویژگی خواب سالم را اعلام کردند:

کرونوتیپ صبحگاهی، مدت زمان خواب مناسب (۷ تا ۸ ساعت در روز) که معمولاً بی خوابی را تجربه نمی کنند.

خروپف کردن و خواب آلودگی مکرر در طول روز وجود ندارد. نمرات خواب ۱ تا ۵ به شرکت کنندگان داده شد، بزرگترو مساوی ۴ نشان دهنده خواب سالم ۲ تا ۳ نشان دهنده خواب متوسط و کوچکتر و مساوی ۱ نشان دهنده خواب ضعیف است.

متغیرهایی شامل سن، جنس، شاخص توده بدن (BMI)، وضعیت اقتصادی اجتماعی، مصرف میوه و سبزیجات، رفتارهای بی تحرک، وضعیت سلامت روانی، سیگار کشیدن، وضعیت اشتغال، مصرف الکل و PA در نمرات خواب موثر است.

شرکت کنندگان با سابقه ابتلا به CVD یا سرطان حذف شدند. محققان همچنین بیمارانی را که بر اثر کووید ۱۹ فوت کرده بودند حذف کردند.

اثرات هم افزایی:

از افرادی که معیارهای ورود را داشتند با میانگین سن، ۵۵ سال ؛ ۳درصدخواب ضعیف ، ۴۲درصد خواب متوسط ​​و ۵۵درصد خواب سالم داشتند.

بیش از نیمی (۵۹٪) سطوح بالایی از PA داشتند. ۱۶٪ فاقد MVPA بودند. ۱۰٪ PA کم داشتند. و ۱۵٪ PA متوسط ​​داشتند.

شرکت کنندگانی که جوانتر بودند، زنانی که لاغرتر بودند و با محرومیت اجتماعی و اقتصادی کمتری روبرو بودند، سبزیجات و میوه بیشتری مصرف می کردند، کمتر می نشستند ، هیچ مشکلی برای سلامت روان نداشتند، هرگز سیگار نمی کشیدند، الکل کمتری مصرف می کردند و PA بیشتری داشتند نمرات خواب سالم تری داشتند.

در مقایسه با شرکت کنندگانی که سطح PA بالایی داشتند، افرادی که سطح PA پایین تری داشتند پس از تعدیل مواد مخدوش کننده در معرض خطر مرگ و میر گرفتند.

شرکت کنندگان با ضعیف ترین کیفیت خواب و همچنین کمترین ورزش بیشترین خطر را برای پیامدهای نامطلوب داشتند (به غیر از سکته مغزی هموراژیک) ارتباطات زیانبار خواب ضعیف با خطر مرگ و میر به دلایل و علت های خاص ، با PA پایین تشدید می شود و احتمالاً اثرات هم افزایی را نشان می دهد.

منظور از اثرات هم افزایی این است که عدم فعالیت بدنی خطرات سلامتی ناشی از خواب ضعیف را به گونه ای افزایش می دهد که خطر مرگ و میر ناشی از عدم تحرک بدنی و خواب ضعیف بیشتر از مجموع خطرات مستقل خواب به تنهایی و عدم تحرک بدنی به تنهایی است.

«برد - برد»

سخنگوی آکادمی پزشکی خواب می گوید که اگرچه این مطالعه ارتباطی است و علیت را ارزیابی نکرده است، با این حال به مجموعه تحقیقات مرتبط با خواب سالم و فعالیت بدنی با بهبود سلامت می افزاید.

وی می گوید که پزشکان هم اهمیت سلامت خواب و هم فعالیت بدنی همه بیماران در مراقبت های اولیه در نظر می گیرند.

با افزودن نسخه فعالیت بدنی به برنامه درمان اختلال خواب ، پزشکان به بیماران کمک می کنند تا از بسیاری از مزایای مستقیم یک شیوه زندگی فعال برای سلامتی برخوردار شوند، الگوهای خواب خود را بهبود بخشند و همانطور که مطالعه جدید نشان می دهد حتی ممکن است برخی از خطرات ناشی از خواب ضعیف را کاهش دهد. سرمایه گذاری در فعالیت بدنی برای همه پزشکان و عموم مردم یک سرمایه گذاری همه جانبه است.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: فعالیت بدنی سرطان ریه ورزش بی خوابی اختلال خواب شرکت کنندگان فعالیت بدنی خواب سالم خواب ضعیف مرگ و میر خطر مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۸۷۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید

به گزارش خبرآنلاین، اگر تیروئید شما کم‌کار است، احتمالاً ورزش آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید؛ چرا که بیماری تیروئید با علائمی چون خستگی، تورم و دردهای مفصلی و عضلانی شما را از هرگونه تحرک فیزیکی بازمی‌دارد. اما کارشناسان بر این باورند که فعالیت بدنی می‌تواند به شما کمک کند تا این علائم را کنترل کنید و احساس بهتری داشته باشید.

برای کنترل علائم تیروئید کم‌کار توصیه می‌شود این فعالیت‌ها را امتحان کنید:

۱) پیاده‌روی

پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین تمرینات ورزشی محسوب می‌شود. پیاده‌روی با سرعت متوسط، عملکرد قلب شما را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود حدود ۲۸۰ کالری در ساعت بسوزانید و از اضافه وزن ناشی از کم‌کاری تیروئید پیشگیری کنید.

۲) یوگا

یوگا با ایجاد کسشانی در عضلات، آنها را تقویت می‌کند. تمرینات یوگا به شما کمک می‌کند تا روی تنفس خود تمرکز داشته باشید. نتایج یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید پس از تداوم و استمرار در انجام تمرینات تنفسی یوگا به مدت ۶ ماه، عملکرد ریوی بهتری داشتند.

۳) حرکات کششی

از آنجا که درد مفصلی و عضلانی یکی از علائم کم‌کاری تیروئید است، انجام حرکات کششی به تحرک کافی مفاصل کمک می‌کند تا در هنگام ورزش یا هرگونه تحرک فیزیکی، فشار زیادی به آنها وارد نشود.

بیشتر بخوانید:

چگونه پرکاری تیروئید را به طور طبیعی کنترل کنیم؟ ۴ ترفند ساده برای کنترل علائم تیروئید کم‌کار

منبع: webmd

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900495

دیگر خبرها

  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • کم‌کاری تیروئید را با این ۳ ورزش جبران کنید
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم‌ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسال لیگ کارگری هم خواهیم داشت
  • رئیس فدراسیون ورزش کارگری: فعالیت خانم ها و آقایان یکسان می‌شود/ امسا لیگ کارگری هم خواهیم داشت