Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور، روز گذشته رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی اعلام کرد که ورود سیمان به بورس باعث جلوگیری از ۲ نرخی شدن قیمت این محصول و کوتاه شدن دست سودجویان و دلالان از سیمان و تعادل قیمت در بازار می‌شود، به همین منظور به بازار مصالح‌فروشان نیشابور می‌رویم تا نظر آنها را در این مورد جویا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرضه سیمان در بورس و آشفتگی بیشتر بازار 

 یکی از مصالح‌فروشان بلوار شهید بهشتی می‌گوید: واگذاری عرضه سیمان به بازار بورس کالا سبب آشفتگی بازار، سردرگمی فروشندگان مصالح ساختمانی و افزایش قیمت سیمان شده است.

رضا حسینی ادامه می‌دهد: قیمت سیمان قبل از ورود به بازار بورس کالا پاکتی ۲۸ هزار تومان بود، در حالی‌که الان هر پاکت سیمان به قیمت ۳۹ هزار تومان در بازار بورس کالا عرضه می‌شود، البته مصالح‌فروشانی که کد بورسی ندارند مجبور به خرید سیمان با قیمت پاکتی ۴۴ هزار تومان از واسطه می‌شوند.

وی با بیان اینکه مصالح‌فروش برای خرید سیمان از بازار بورس کالا باید کد بورسی داشته باشند، می‌افزاید: برای دریافت کد بورسی هم باید حداقل ۲ ماه را معطل کارگزاری بماند، بعد از گرفتن کد بورسی هم باید منتظر باشد تا در صورت پاسخگویی، کارگزار سیمان را از بورس خریداری کند و بعد از گرفتن پورسانت به او تحویل دهد، از طرفی پول بلوکه شده در حساب کارگزاری‌ها پس از گذشت سه روز کاری به حساب کارخانه واریز می‌شود از این رو مصالح‌فروش باز هم باید چند روزی منتظر بماند تا کارخانه اعلام موجودی کرده و بار را ارسال کند.

بورسی کردن سیمان فقط به نفع دولت است 

این مصالح فروش اهل نیشابور موارد مذکور را فقط گوشه‌ای از مشکلاتی می‌داند که بازار سیمان و مصالح ساختمانی را به صورت نیمه‌تعطیل در آورده و تصریح می‌کند: این سیاست بورسی کردن سیمان فقط و فقط به نفع دولت و به ضرر مردم است، چرا باید سیمانی که در داخل کشور تولید می‌شود‌ در بازار بورس کالا با افزایش تقاضا روبرو شود؟ بدیهی است در چنین بازاری کارخانه‌ها عرضه را کم می‌کنند تا قیمت رقابتی شود. از این رو هر هفته شاهد افزایش قیمت سیمان هستیم.

حسینی با بیان اینکه هنوز بیشتر مصالح‌فروشان موفق به گرفتن کد بورسی نشدند و این موضوع تنها به نفع فرصت‌طلبانی است که سیمان را در انبارهایشان ذخیره کرده و چند برابر قیمت می‌فروشند، حرفش را با طرح چند پرسش ادامه داده و می‌گوید: عرضه و فروش سیمان چه مشکلی داشت که دولت سیمان، این پرمصرف‌ترین چاشنی ساختمانی را  وارد بازار بورس کالا کرده؟ ما قبلاً سیمان را مستقیم از درب کارخانه بی‌واسطه خریداری می‌کردیم و با نرخ مصوب دولت به مشتری می‌دادیم اما حالا باید از کارگزار با قیمتی بالاتر از قیمت عرضه سیمان در بازار بورس کالا خریداری کنیم با چند روز تاخیر و البته گران‌تر به دست مشتری برسانیم.

وی می‌افزاید: این‌ها منوط به وضعیتی است که بازار بورس باز و مشغول فعالیت باشد، کافی است یک هفته بورس تعطیل شود به جز نابسامانی در بازار مصالح ساختمانی، افزایش چندین و چند برابری قیمت سیمان تا رسیدن به دست مشتری رقم می‌خورد.

خرید سیمان از بورس محدود به روز شنبه است

وارد فروشگاه بزرگ مصالح ساختمانی در خیابان کاشمر، نیشابور می‌شوم، پیرمرد که به گفته خودش میراث‌دار شغل آبا و اجدادی است با بیان اینکه هرگز شاهد چنین وضعیت آشفته‌ای در بازار سیمان نبودم، می‌گوید: از آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم با ورود سیمان به بازار بورس کالا و بعد از آن هم محدود شدن خرید سیمان به روز شنبه از بازار بورس کالا ما هر هفته هم شاهد افزایش قیمت سیمان هستیم.

وی اظهار می‌کند:  تا قبل از ورود سیمان به بازار بورس کالا ما هر تن سیمان را با نرخ مصوب دولت به قیمت ۴۶۶ هزار تومان از درب کارخانه خریداری می‌کردیم اما امروز قیمت هر تن سیمان در بازار بورس کالا به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که این قیمت هم ثابت نبوده و قطعا در هفته‌های آینده افزایش می‌یابد.

این فروشنده مصالح که تمایلی به ذکر نامش در گزارش ندارد، ادامه می‌دهد: ناهماهنگی، عدم کنترل و نظارت دقیق بر کرایه حمل و نقل و تامین انرژی برق در تولید مستمر با استفاده از حداکثر توان تولید کارخانجات را که تاثیرات مضاعفی بر روی آن اعمال می‌کند از دیگر مشکلاتی است که سبب افزایش ۲ یا ۲ و نیم برابری قیمت سیمان می‌شود.

وی می‌افزاید: افزایش بی‌رویه قیمت سیمان باعث افزایش قیمت دیگر مصالح ساختمانی مرتبط از قبیل بلوکه‌های سیمانی، تیرچه و پالونه شده که نتیجه این افزایش، کاهش فروش و نصف شدن درآمد ماست.

بورسی شدن سیمان باعث رونق بازار دلال‌ها شد

این مصالح‌فروش با بیان اینکه در بازار کمبود سیمان نداریم، اما قیمت آن بالاست، عنوان می‌کند: سریال دلالی هم حکایتی است تکراری در بازار سیمان که تنها راه چاره آن خروج از بازار بورس کالا است، ما منتظر اقدام رییس جمهور هستیم.

به سمت بلوار رسالت می‌روم تا درد دل مصالح‌فروشان این منطقه را هم بشنوم.

یکی از مصالح‌فروشان بلوار رسالت این‌طور اظهار می‌کند: در اواخر روزهای کاری دولت دوازدهم با ورود سیمان به بازار عرضه بورس کالا و محدودیت خرید به روزهای شنبه، امروز قیمت هر پاکت سیمان از ۲۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان در بازار مصرف رسیده است که با این رویه قطعا بیشتر هم خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: مگر می‌شود مردم هر روز نان را با یک قیمتی از نانوایی بخرند؟ چرا باید هر هفته سیمان را با قیمتی جدید از بازار بورس بخریم؟

هنوز گلایه‌های فروشنده تمام نشده که چند نفر وارد مغازه شده و سفارش خرید مقدار قابل توجهی سیمان، تیرچه و چند مصالح ساختمانی دیگر را می‌دهند، فروشنده می‌گوید: امروز چند پاکت سیمان بیشتر ندارم، باید صبح شنبه بیایید که بازار بورس عرضه سیمان دارد و توزیع بیشتری در سطح شهر انجام می‌شود.

متوجه می‌شوم یکی از خریداران عضو انجمن انبوه‌سازان نیشابور است، نظرش را در مورد تاثیر افزایش قیمت سیمان بر پروژه‌های ساختمانی و عمرانی می‌پرسم، می‌گوید: ساخت‌و ساز تقریبا متوقف شده‌ و هیچ پروژه‌ جدیدی در دست ساخت نیست.

هزینه ساخت‌وساز ساختمان‌ها فراتر از رقم قراردارد پیش‌فروش شده است

محمد دارالشانی معتقد است افزایش قیمت سیمان روی قیمت مصالح، سازه‌های ساختمانی و حتی دستمزد کارگران ساختمانی هم تاثیر گذاشته است.

او تصریح می‌کند: این اندک فعالیتی که در بازار ساخت‌وساز مشاهده می‌کنید مربوط به اتمام پروژه‌های نیمه تمام سال گذشته است که پیش‌فروش شده و باید در زمان مقرر قرارداد تحویل مالکان شود.

عضو انجمن انبوه‌سازان نیشابور می‌گوید: چه کسی پیش‌بینی می‌کرد بسازو‌بفروشی که زمان زیادی برای تحویل واحدهای آپارتمانی به مالکان ندارد، برای تامین مصالح ساختمانی یا باید تا روز شنبه کار را تعطیل کرده و منتظر بماند یا اینکه از دلال با چند برابر قیمت سیمان بخرد؟ هر متر مربع آپارتمانی که سال گذشته پیش‌فروش کردیم امروز با ضرر باید تحویل دهیم زیرا هزینه ساخت‌وساز فراتر از رقم قراردارد است و هیچ‌کس هم جوابگوی رکود بازار ساخت و ساز نیست.

مشکل بازار سیمان قطعی برق و کاهش تولید است

به اداره صنعت، معدن و تجارت نیشابور می‌روم تا نظر مسئول  اتحادیه مصالح‌فروشان را در این باره جویا شوم.

احمد رودی در خصوص گرانی سیمان با بیان اینکه سیاستگذاری دولت مبنی بر فروش سیمان کارخانجات در کالای بورس ایران، همزمان شدن قطعی برق در کل کشور و نیز کمبود عرضه سیمان دربورس کالا مشکلاتی بوجود آورده است، اضافه می‌کند: البته بامرور زمان وصل شدن برق کارخانجات و عرضه بیشتر سیمان دربورس کالا، مشکل کمبود سیمان درحال برطرف شدن است.

وی بیان می‌کند: باشفاف‌سازی خریداران سیمان دربورس کالا، شرکت‌ها و اشخاصی که از نظر اداره دارایی و مالیات مشکل ندارند اخذ کد بورسی به سهولت انجام می‌شود.

رودی اذعان می‌کند: پروسه کاری زمان براست از این رو شرکت‌هایی که مشکل دارایی نداشتند همان ابتدا از بورس کالا سیمان خریداری و باسود ۳ درصد، توزیع می‌کنند.

مسئول اتحادیه مصالح‌فروشان نیشابور ادامه می‌دهد: در حال حاضر با توجه به مصرف بالای سیمان درسطح شهرستان، همه روزه بازار رصد شده و سیمان بین مصالح فروشان دارای جواز کسب توزیع می‌شود، توزیع سیمان پاکت زاوه ۳۸ هزار و پاکت قاین ۳۹ هزارتومان است که بیشتر مصالح‌فروشی‌های مجاز هم سیمان با نرخ دولتی توزیع می‌کنند.

وی با اشاره به این مطلب که با شفاف‌سازی معاملات و امکان خرید تمامی اشخاص در بازار بورس کالا در درازمدت بازار به تعادل خواهد رسید، می‌افزاید: علت تنش موجود در بازار قطع برق و کاهش تولید کارخانجات است که با سردی هوا مشکل حل شده و شاهد افزایش تولید و عرضه بیشتر سیمان در بازار خواهیم بود.

در حالی که فروشندگان مصالح ساختمانی عرضه سیمان در بازار بورس کالا را عامل افزایش قیمت سیمان، بیکاری کارگران ساختمانی و توقف پروژه های ساختمانی و عمرانی می‌دانند. مسئول اتحادیه مصالح فروشان نیشابور علت افزایش قیمت سیمان را قطع برق و کاهش تولید کارخانجات عنوان می‌کند، از طرفی رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صمت خراسان رضوی اعلام کرده که ورود سیمان به بورس باعث جلوگیری از دونرخی شدن قیمت آن و کوتاه شدن دست سودجویان و دلالان از سیمان و تعادل قیمت آن در بازار می‌شود!

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: سیمان بورس افزایش قیمت بازار بورس کالا بازار بورس کالا افزایش قیمت سیمان مصالح ساختمانی سیمان در بازار سیمان به بازار عرضه سیمان بازار بورس ورود سیمان مصالح فروشان ادامه می دهد بازار سیمان مصالح فروش خرید سیمان هزار تومان کد بورسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۹۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا

شرکت پریمیر گرافن از بتن گرافنی خود در چند پروژه به صورت آزمایشی استفاده کرده و نتایج مثبتی از این کار گزارش شده است.

به گزارش ایسنا، پریمیر گرافن (Premier Graphene)، یک شرکت پیشرو در حوزه مواد پیشرفته با تمرکز بر تحقیق، تولید و بازاریابی گرافن دوستدار محیط زیست است. این شرکت به تازگی از دستاوردهای خود در زمینه استفاده از گرافن در مصالح ساختمانی خبر داده است.

به گفته مسئولان این شرکت، مطالعات داخلی اخیر، کیفیت بالای بتن هیدرولیک با گرافن را ثابت کرده است. یافته‌ها حاکی از بهبود بی‌نظیر در عملکرد سیمان است که منجر به تولید محصولات بتن با کیفیت برتر می‌شود. این سیمان حاوی گرافن، مقاومت و استحکام بیشتری را در کنار زمان‌های خشک شدن سریع‌تر نشان می‌دهد که در مجموع به صرفه‌جویی در هزینه‌ها در پروژه‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ کمک می‌کند.

اسکار دوارت، مهندس سازه و مدیر یکی از شرکت‌های حوزه ساختمان می‌گوید: این محصول شگفت‌انگیز بوده و انقلابی در صنعت سیمان و ساختمان ایجاد می‌کند. این بتن نانویی زمان خشک شدن را کاهش می‌دهد.

آزمایش‌های اولیه انجام شده در یک دوره ۱۴ روزه نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه داشته است و گزارش نهایی آن به زودی ارائه می‌شود. تیم پریمیر گرافن مطمئن است که داده‌های آینده مزایای استثنایی ترکیب گرافن در بتن و سایر مصالح ساختمانی را بیشتر تایید می‌کند.

رامیرو رومرو، مالک یکی از ساختمان‌هایی که این بتن به صورت آزمایشی در آنجا استفاده شده، می‌گوید: ما از کیفیت گرافنی شگفت‌زده شده‌ایم. ما آزمایش با آسفالت و آلیاژهای فلزی حاوی گرافن را آغاز کرده‌ایم و منتظر نتایج شگفت‌انگیز آن هستیم. در مرحله بعد گرافن را با فولاد تست خواهیم کرد.

رویکرد نوآورانه پریمیر گرافن فراتر از بتن است، با آزمایش‌های مداوم شامل آسفالت برای ساخت و ساز جاده، آلومینیوم برای ابزارهای تخصصی و فولاد، این شرکت کار خود را پیش می‌برد. هدف این تلاش‌ها کشف کاربردهای دیگر گرافن است که می‌تواند دوام، کارایی و پایداری مصالح ساختمانی را به طور چشمگیری افزایش دهد.

به نقل از ستاد نانو، پریمیر گرافن همچنین از سرمایه‌گذاری مشترک با Clear Asset Holdings خبر داد که یک شرکت نوپا در هیوستون، تگزاس در تولید سیمان است.

پریمیر گرافن با استناد به این نتایج مثبت، آماده است تا در کالیفرنیا از این فناوری برای ساخت سازه‌های جدید استفاده کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • استفاده از بتن حاوی گرافن در آمریکا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید