Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری در پساکرونا چه در انتظارمان خواهد بود؟ این سوالی است که شاید در ذهن بسیاری از افراد جامعه وجود داشته باشد، بیماری کرونا در بیش از ۱۸ ماه گذشته بخش‌های زیادی از زندگی افراد جامعه را تحت تاثیر تبعات منفی خود قرار داده است، قطعا تبعات این آسیب‌ها تا سالیان سال در جامعه باقی خواهد ماند و هر چه روند این بیماری طولانی‌تر شود، جبران تبعات این آسیب‌ها نیازمند زمان بیش‌تری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بحران سلامت این روزها حساسیت‌ها نسبت به آسیب‌های اجتماعی در جامعه را کمرنگ‌تر کرده است، طبق آمارهای ارائه شده بسیاری از حوزه‌های سلامت روان، سلامت اجتماعی و سلامت معنوی افراد در جامعه تحت تاثیر تبعات شوم بیماری کرونا قرار گرفته و باتوجه به اینکه در حال حاضر تمام تمرکز نهادهای متولی بر روی بحث سلامت متمرکز شده از سایر آسیب‌های بی‌توجهی به سلامت روان غفلت کرده‌ایم.

در ایام شیوع کرونا شاهد افزایش خشونت خانگی، نزاع، افسردگی، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی بودیم، اما هیچ برنامه مدونی برای جلوگیری از افزایش این آسیب‌ها پیشنهاد نشده، زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی در پساکرونا به صدا درآمده است و اگر چاره‌ای برای این موضوع اندیشده نشود قطعا دیگر این تبعات قابل جبران نخواهد بود.

پادشاهی کرونا بر روی زمین موجب افزایش تنهایی، دلهره، ناامیدی، اضطراب، وسواس، افسردگی، خودکشی و ... در جهان شده است، عموما افرادی که به کرونا مبتلا شده و مدتی را در قرنطینه به‌سر برده‌اند با ناراحتی‌های روحی خفیف تا شدیدی رو برو شده‌اند و روانشناسان هشدار می‌دهد تبعات روانی شیوع کرونا احتمال تشدید آسیب‌های سلامت روان و سلامت اجتماعی را افزایش می‌دهد.

طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال‌جاری ۲۳۱۵ فرد برای انجام معاینات نزاع( جسمانی) به این سازمان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶۲۲ نفر زن و ۱۶۹۳ نفر مرد بوده‌اند که این آمار در مقایسه با سال گذشته رشد داشته است.

افزایش خشونت خانگی در کرونا/ سلامت روان مورد غفلت واقع شده است

نرگس عسگری- مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی سلامت صرفا به‌معنای نداشتن بیماری نیست، بلکه بهره‌مندی از رفاه در تمامی جنبه‌های سلامت باعث می‌شود یک فرد را سالم تلقی کنیم، جنبه‌های سلامت شامل سلامت جسم، روان، سلامت اجتماعی و معنوی است.

وی افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا تمامی توجه‌ها در بحث سلامت به بخش سلامت جسم معطوف شده است و از ابعاد دیگر سلامت تا حدود زیادی غفلت کرده‌ایم، شاید یکی از دلایل اصلی این مسئله ساختار ویروس کرونا و قدرت سرایت‌پذیری بالای این بیماری است و موجب شده افراد برای حفظ سلامت حضورشان در جامعه را کمرنگ کنند، بنابراین افراد اغلب درونگرا شده‌اند.

عسگری با بیان اینکه به‌علت شرایط کرونایی سلامت اجتماعی به‌واسطه کاهش تعاملات در جامعه تحت تاثیر قرار گرفته است، تصریح کرد: در گذشته افراد با حضور در دورهمی‌های اجتماعی هیجانات خود را تخلیه می‌کردند، اگر این هیجانات تخلیه نشود، باعث می‌شود آرامش روان فرد دچار خدشه و اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی و ... کاهش پیدا کند.

مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا افراد دچار افکار وسواسی شده بودند و به‌همین علت استفاده از مواد ضدعفونی به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرد، همچنین افکار وسواسی، اضطراب و افسردگی در این ایام افزایش داشت.

وی با تاکید بر اینکه کرونا یک مسئله کوتاه مدت نبود، گفت: از حدود بیش از ۱۸ ماه گذشته درگیر پاندمی کرونا هستیم، افراد به‌دلیل واهمه و ترس از ابتلا به کرونا برای درمان اختلالات روانی خود مانند افسردگی و افکار اضطرابی به روانشناس و روانپزشک مراجعه نمی‌کنند، حتی بسیاری از افراد فکر نمی‌کنند این افکار می‌تواند آسیب‌زا باشد و باید درمان شود.

عسگری با بیان اینکه سلامت روان نیز به اندازه سلامت جسم دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که بیماری جسمی نیازمند درمان به‌موقع است، یک بیماری روانی نیز باید به موقع درمان شود و اگر به موقع درمان نشود امکان تشدید آن وجود دارد و درمان آن در آینده سخت‌تر خواهد شد.

مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: حدود ۲۳ درصد افراد جامعه دارای اختلال افسردگی هستند و اغلب این اختلال درمان می‌شود، اما در ایام کرونا مراجعات بسیار کاهش داشته است و اگر این بیماری تشدید شود آسیب‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه عموما افرادی که اقدام به خودکشی موفق می‌کنند، دارای زمینه اختلالات روانی از جمله افسردگی هستند، توضیح داد: اگر افسردگی درمان نشود، امکان اینکه فرد اقدام به خودکشی کند، بسیار زیاد است، اگر سطح تحمل افراد کاهش پیدا کند، خشونت در محیط افزایش پیدا خواهد کرد.

عسگری افزود: در ایام شیوع کرونا و باتوجه به کاهش تعاملات اجتماعی، خشونت خانگی افزایش پیدا کرده است، امروزه شاهد افزایش دگرآزاری به‌ روش‌های مختلف از جمله همسرآزاری و کودک آزاری هستیم، مشکل دگرآزاری به‌صورت بالقوه در جامعه و در این شرایط وجود دارد.

مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه آسیب‌های استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی در پساکرونا نمود بیش‌تری پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: امروزه تقریبا هیچ مرزی برای استفاده از فضای مجازی در خانواده‌ها وجود ندارد، دانش‌آموزان و دانشجویان به بهانه آموزش مجازی بی‌محابا از این فضا استفاده می‌کنند و والدین نیز نظارت چندانی بر این فضا ندارند، این موضوع به‌صورت یک عادت در حال نهادینه شدن در بین خانواده‌ها است.

وی اضافه کرد: این روزها به‌واسطه حفظ سلامت و نیاز به فضای مجازی برای رفع نیازها وابستگی به این فضا به شدت افزایش پیدا کرده است، شاید در حال حاضر احساس نیاز به این فضا برای رفع احتیاجات بالا باشد، اما برای نهادینه شدن یک عادت مدت دو سال کافی است و قطعا اعتیاد به اینترنت آسیب‌زا خواهد بود.

عسگری خودمحور شدن افراد را از دیگر آسیب‌های شرایط کرونایی عنوان کرد و گفت: در این ایام روحیه همدلی، همکاری، دلسوزی به میزان چشمگیری به‌علت کاهش تعاملات اجتماعی کم شده است، بیش‎‌تر افراد امروزه نگران سلامتی خود هستند، به‌واسطه ضرورت حفظ سلامتی سالمندان تعامل با این قشر نیز کاهش پیدا کرده است و این مسئله در بلندمدت مشکل ایجاد خواهد کرد.

مدیرکل سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر فرهنگ و پیشینه کشورمان در زمینه احترام به سالمندان و درخواست مشورت از آن‌ها دچار خدشه شود، قطعا تبعات آن جبران‌ناپذیر خواهد شد، امروزه شاهد خودمحوری کودکان هستم، زیرا به واسطه کاهش تعاملات نحوه برخورد با بزرگسالان و والدین در حال فراموشی است، امکان دارد این خودمحوری در پساکرونا در جامعه پررنگ‌تر شود.

افسردگی و دلمردگی از نتایج نبود شادی و فعالیت‌های نشاط‌ آفرین در ایام شیوع کرونا است

شهرام مقدس- جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تبعات بی‌توجهی به آسیب‌های اجتماعی در ایام شیوع کرونا، اظهار کرد: به‌واسطه تامین ضرورت‌های مرتبط با حفظ سلامت و جان مردم، تمرکز اصلی بر روی پیشگیری و درمان این بیماری در کشور قرار گرفته است.

وی افزود: شعار در خانه بمانیم و حفظ فاصله اجتماعی برای جلوگیری از شیوع کرونا موجب شد تا کلیه فعالیت‌های نشاط‌آفرین و عرصه‌های مرتبط با فعالیت‌های اجتماعی و ابعاد زندگی انسان‌ها متوقف شود و این توقف موجب به‌وجود آمدن پیامدهای منفی در زندگی افراد شده است.

مقدس با اشاره به اینکه به ارتباطات و تعاملات افراد در ایام کرونا خدشه وارد شده است، گفت: اکنون هیچ جایگزینی برای این تعاملات وجود ندارد و کارکرد خود را نیز از دست داده است، به‌طور مثال فردی که در گذشته ورزش می‌کرد در ایام کرونا از این فعالیت تا حد زیادی محروم شده است یا کسی که در گذشته فعالیت‌های اقتصادی مناسبی داشت، اکنون درآمدش آسیب دیده و نیازهای خانواده او بی‌پاسخ مانده است، بنابراین این مسائل و موضوعات فرد را با مشکل مواجه می‌کند.

این جامعه‌شناس افزود: متوقف شدن برخی از فعالیت‌های اجتماعی در ایام کرونا آسیب‌زا است، این تعاملات اجتماعی در گذشته جنبه‌های مثبت فراوانی داشت، امروز افراد خانواده زمان زیادی را باهم می‌گذارند، این تراکم و تزاحم در محیط خانواده باعث ایجاد اسطحکاک و خشونت در  بین افراد خانواده شده است.

وی با بیان اینکه افسردگی و دلمردگی از نتایج نبود شادی و فعالیت‌های نشاط‌ آفرین در ایام شیوع کرونا است، تاکید کرد: بعضا افسردگی خود را در افزایش خشونت نشان می‌دهد، کرونا پدیده‌ای است که در طول بیش از ۱۸ ماه گذشته با آحاد مختلف جامعه همراه شده و نباید تمام ابعاد زندگی خود را به‌خاطر آن کاملا تعطیل کنیم.

مقدس اضافه کرد: متاسفانه از ابتدای شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم زندگی، سلامت و معیشت مردم را به‌درستی مدیریت کنیم، هر زمان محدودیت‌ها کاهش پیدا کرد، با عدم رعایت پروتکل‌ها به سلامت مردم آسیب وارد شد، باید با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در جامعه شرایط برای حفظ سلامت و فعالیت فراهم می‌شد، ناگزیر به پیدا کردن جایگزین برای فعالیت‌های اجتماعی سابق در شرایط کرونایی هستیم.

این جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه طبق آمارها شاهد افزایش خشونت و افسردگی در جامعه در ایام کرونا هستیم، خاطرنشان کرد: باید راهی برای برون رفت از این شرایط و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این دوران داشته باشیم، قطعا در پساکرونا شاهد گشایش برای برون‌رفت از این فضا خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری دوران پساکرونا سلامت روان آسيب هاي اجتماعي آسیب های اجتماعی ایام شیوع کرونا سلامت اجتماعی ایام کرونا بیماری کرونا کاهش تعاملات افزایش خشونت افزایش پیدا سلامت روان کاهش پیدا حفظ سلامت آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۲۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، دراین مراسم برنقش روانشناسان و مشاوران درتشخیص آسیبها و مشکلات روابط افراد در زندگی خانوادگی و اجتماع تاکید شد.

روانشناسان می گویند سلامت روحی و روانی که در بسیاری از موارد کم اهمیت جلوه داده می شود مانند سلامت جسمی است که باید درکمترین زمان ممکن درمان شود. در غیر این صورت آسیب های جبران ناپذیری به دنبال دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • تجلیل از فعالان حوزه سلامت روان مهاباد
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • از روان تا درمان
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان