Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@12:44:15 GMT

توسعه از درون، مهمترین راهبرد بازآفرینی است

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۷۲۲۳

توسعه از درون، مهمترین راهبرد بازآفرینی است

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: به منظور بازآفرینی موفق شهری باید اصول و راهبردهایی مورد توجه برنامه ریزان و مدیران شهری باشد.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توجه و نگرش تعاملی اولین راهبرد و اصول در بازآفرینی شهری است و بر این اساس باید به مشارکت مردم و تعامل مؤثر میان آنان، مدیران و برنامه ریزان شهری توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کارشناسان و خبرگان شهری باید در فرآیند بازآفرینی شهر دخیل باشند و نباید خودشان را جدای از مردم بدانند تا از نظرات ساکنان در فرآیند بازآفرینی استفاده کنند.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: دومین راهبرد و اصلی که در بازآفرینی باید مورد توجه باشد، نگرش محیط زیستی است بدین معنا که حفظ سلامت شهروندان و حذف آلودگی‌ها در نظر گرفته شود و توسعه پایدار محقق شود.

ابراهیمی ادامه داد: در این راستا باید منابع شهری به نحوی مورد استفاده قرار بگیرد که برای نسل‌های آینده نیز بماند و آنان نیز از این مواهب بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: نگرش اقتصادی نیز راهبرد و اصل دیگری در بازآفرینی شهری است و بر این اساس تغییرات و فرآیندها باید به نحوی در بافت و محله فرسوده اتفاق بیفتد، که میزان سرمایه گذاری درآن بافت بالا برود و بهره‌وری بهینه از بافت ممکن شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری تاکید کرد: نگرش کالبدی نیز در این فرآیند بسیار مهم است تا بناهای فرسوده و غیر مستحکم به تدریج کاهش پیدا کرده و به بناهای مستحکم و نوساز تبدیل شود تا قابل سکونت و زندگی باشد البته این به معنای استفاده از سبک معماری جدید به پیروی از مکتب مدرنیسم در فرآیند بازآفرینی نیست.

ابراهیمی اضافه کرد: هدف آن است تا یک بافت علی رغم آنکه سیما و منظر و هویت تاریخی دارد، قابل استفاده و سکونت باشد.

وی ادامه داد: توجه به نگرش فرهنگی نیز اهمیت زیادی دارد تا سرمایه اجتماعی در محلات فرسوده افزایش پیدا کند تا به واسطه آن ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی کمتر شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: نگرش عملکردی اصل بعدی در بازآفرینی شهری است و در این راستا نیاز است که انواع خدمات مورد نیاز وجود داشته باشد و صنایع و عملکردهای مزاحم که سر و صدا و یا بوهای زننده دارد از بافت خارج شود.

ابراهیمی با بیان اینکه توسعه از درون باید در فرآیند بازآفرینی مدنظر قرار بگیرد و این اصل بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: توسعه باید منطبق با ویژگی‌های بافت باشد تا از تخریب غیر اصولی بافت جلوگیری شود لذا نیاز است این فرآیند مطابق با توان، قابلیت، استعداد، ویژگی‌ها و شرایط بافت از جمله وضعیت ساکنان انجام شود.

کد خبر 519432

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهر بازآفرینی شهری بافت شهری بافت فرسوده مسائل زیست محیطی هویت هویت شهر توانمندسازی برنامه ریزی شهری توسعه پایدار شهری توسعه پایدار شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فرآیند بازآفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۷۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !