Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@02:03:22 GMT

توافق شکننده درعا با میانجی‌گری روسیه

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۰۷۶۵۸

توافق شکننده درعا با میانجی‌گری روسیه

توافق جدید آتش‌بس میان ارتش سوریه و عناصر مسلح و تروریستی در درعا در حالی به گفته معارضان با شکست مواجه شده که برخی از بندهای توافق به حالت اجرا درآمده است.

 ارتش سوریه سال ۲۰۱۸ در ادامه پیشروی‌های خود بار دیگر کنترل شهر درعا واقع در جنوب این کشور را در دست گرفت، اما برخی از عناصر مسلح و تروریستی به موجب توافق قبلی، آتش‌بس در بخش‌هایی از این منطقه باقی ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دسته از عناصر مسلح و تروریستی پس از توافقات آتش‌بس قبلی که با میانجی‌گری روسیه حاصل شد، در مناطقی از درعا مستقر شدند و از آن پس کنترل خود بر مناطق تحت تسلط شان در شهر و استان درعا را حفظ کردند.

دولت سوریه برای بازپس‌ گیری مناطق تحت تسلط عناصر مسلح در اواخر ماه جولای، بار دیگر با آنها درگیر شد و سرانجام این درگیری‌ها پس از یک ماه به توافق آتش بس دیگر با میانجی گری روسیه منجر شد.

اما به گفته معارضان، توافق جدیدی که هفته گذشته پس از هفته‌ها درگیری شدید و کم سابقه میان ارتش سوریه و عناصر مسلح منعقد شده است، به شکست انجامید.

«رامی عبدالرحمن» رئیس گروه معارض «دیده بان حقوق بشر سوریه» (نهادی غیر دولتی که مقر آن در لندن است) گفت که این توافق پس از مخالفت عناصر مسلح با بازرسی‌های تصادفی و تحویل تمامی سلاح‌ها به ارتش سوریه با شکست مواجه شد.

این توافق سه روزه در حالی با شکست مواجه شده که برخی از بندهای توافق از جمله عملیات خروج تروریست‌ها و مخالفان توافق و تحویل سلاح به حالت اجرا درآمده است.

شبکه خبری «روسیا الیوم» هفته گذشته به نقل از یک منبع سوری گزارش داد که ارتش سوریه و گروه‌های مسلح مستقر در درعا با میانجگیری روسیه بر سر پایان دادن به درگیری‌ها در شهر درعا واقع در جنوب سوریه به توافق رسیدند و این توافق سه روزه شامل «عملیات خروج تروریست‌ها و مخالفان توافق، تحویل سلاح و قرار دادن مناطقی از "درعا البلد" در کنترل ارتش سوریه و روسیه» است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)  نیز  چهارشنبه گذشته خبر داد که عناصر مسلح شروع به زمین گذاشتن سلاح خود کرده‌اند و با انتشار عکس‌هایی از برخی عناصر مسلح که مشغول انجام مراحل اداری تحویل سلاح بودند، اعلام کرد که قرار است چندین مرکز حل و فصل در منطقه درعا البلد برای تسویه اوضاع عناصر مسلح و تحویل سلاح آنها به ارتش سوریه باز شود.

این توافق قرار بود تا دو روز پس از اعلام آن به شکل کامل به مرحله اجرا در بیاید، اما به گفته معارضان به شکست انجامید، هر چند منابع رسمی سوریه هنوز درباره شکست این توافق هیچ گونه اظهار نظری نکرده‌اند.

ترور دو سوری در درعا پس از شکست توافق آتش‌بس

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد که عناصر مسلح مستقر در حومه درعا دیروز دو سوری را در جاده «النعیمی-صیدا» واقع در حومه درعا (جنوب سوریه) ترور کردند.

اسپوتنیک به نقل از یک منبع امنیتی سوریه نوشت: یک خودرو حامل سه سوری در جاده النعیمی-صیدا، در کمین عناصر مسلح و تروریستی افتاد که در نتیجه آن، دو نفر از سرنشینیان خودرو کشته و یک نفر هم زخمی شد.

در گزارش خبرگزاری روسی آمده که این عملیات ترور در پی شکست توافق آتش بس که اخیرا بین دولت سوریه و عناصر مسلح در درعا البلد حاصل شده است، صورت گرفت./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: عناصر مسلح و تروریستی ارتش سوریه تحویل سلاح آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۷۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است

به گزارش قدس آنلاین، ان بی سی نوشت که کاخ سفید ماه‌هاست که به دنبال توافق آتش‌بس برای آزادی اسیران دربند حماس است، اما دور کنونی مذاکرات در یک برهه حساس جنگی و انتخاباتی انجام می‌شود.

مقام های آمریکایی پیش نویس توافق فعلی را آخرین و بهترین نسخه می ‌دانند، چرا که به عقیده آنها اسرائیلی‌ها در این دور از مذاکرات با شروط کلیدی موافقت کرده‌ و در مورد آنها سازش کرده‌اند.

یکی از مقام های آمریکایی در این خصوص گفت: "رئیس جمهوری بدان روی بسیار نگران میزان حساسیت برهه کنونی است که دیگر برگی برای بازی برایش باقی نمانده است.

به نوشته ان بی سی، در ماه‌های اخیر مذاکرات بر سر توافقی که شامل آتش‌ بس موقت و آزادی برخی از اسیران می‌شود به مرحله حساسی رسیده و سپس فروپاشیده است. اما به گفته مقام ها، اکنون که اسرائیل مصر است به‌رغم مخالفت‌ های آمریکا، حمله نظامی به شهر رفح را انجام دهد، شکست مذاکرات آتش‌ بس فرصتی برای احیای آن‌ باقی نمی گذارد. به گفته این مقام ها، این بار شکست در حصول توافق می تواند به تشدید جنگ و تهدید بیشتر جان اسیران منجر شود.

این بزنگاه تاریخی با اعتراض های فزاینده دانشگاهی و تهدید به تظاهرات در برنامه های انتخاباتی بایدن و سایر مقام های ارشد دولت در تابستان پیش رو همزمان شده است. برخی از مقام های دولتی به طور خصوصی گفته اند که یکی از مزیت های مهم در گشایش دیپلماتیک جنگ غزه می تواند تأثیر آن بر این اعتراضاتی باشد که در برخی از موارد به خشونت کشیده شده است.

برخی از مقام های آمریکایی نسبت به دستیابی به توافق آتش بس ابراز خوش بینی کرده و گفته اند که هدف آمریکا آن است که آتش بس موقت طولانی تر شده و راه را برای پایان جنگ هموار کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در «حمص» سوریه توسط روسیه
  • ارتش یمن لحظه حمله به کشتی اسرائیلی را منتشر کرد+فیلم
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • شاهکار دیگر ارتش یمن در دریای سرخ و اقیانوس هند
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است