Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارن پالسی به نقل از دو منبع آگاه گزارش کرد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا توانسته قبل از تکمیل خروج نظامیان این کشور از افغانستان اکثر جاسوسها و مخبران افغان خود را به آرامی از افغانستان خارج کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از فارن پالسی، این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده اکثر افغانهای کارمند آمریکا در دو دهه گذشته اعم از مترجم و افراد دیگر در افغانستان جا ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام کنگره آمریکا به فارن پالسی بدون افشای نامش گفت: ما کمابیش همه را خارج کردیم. این شامل هزاران نفر از جمله اعضای خانواده جاسوسان بود. آنها کسانی هستند که طالبان می توانست آنها را شناسایی کند.

یک منبع آگاه دیگر به این برنامه خارج سازی سیا گفت، مرکز فعالیتهای ویژه این سازمان که بخشی از نیروهایش را نیروهای شبه نظامی برگزیده تشکیل داده و به اجرای عملیاتهای محرمانه می پردازد، در این برنامه خارج سازی مشارکت کرد.به گفته منبع مذکور این عملیاتها در سراسر کشور افغانستان و نه فقط پیرامون شهر کابل پایتخت این کشور اجرا شدند.

به گزارش پلتیکو، سازمان سیا سابقه زیادی در اجرای موفق عملیاتهای خارج سازی افراد از مناطق پرخطر دارد.

این نشریه نیز نوشت که عملیات محرمانه مذکور منجر به خارج سازی موفق صدها تن از شهروندان آمریکایی و افغانهای آسیب پذیر شده است.

پلتیکو نوشت، همچنان که دولت باید به سراغ اجرای عملیات وسیع خارج سازی از افغانستان می رفت، مقامهای آمریکایی بی سر و صدا به شهروندان این کشور و افغانهای در خطر قرار گرفته، از جمله کماندوهای افغان دستور دادند عازم یک پایگاه مخفی سازمان سیا در حومه شهر کابل شوند تا به طور امن به آمریکا منتقل شوند.

این عملیات محرمانه که در عرض چند هفته در ماه اوت به اجرا در آمد ، منجر به خارج سازی موفق صدها شهروند آمریکایی و افغانهای آسیب پذیر از جمله اعضای نیروهای ویژه نخبه افغان و اعضای خانواده آنها شد. طبق این گزارش دست کم 1000 کماندوی افغان و اعضای خانواده آنها در مجموع این تلاشهای آمریکا خارج شدند.

پلتیکو نوشت که این گزارش را بر مبنای جزئیات اسناد ارائه شده به این رسانه و گفتگو ها با یک مقام دولتی ارشد، یک مقام دفاعی و یک مقام کنگره که نامشان را فاش نکرده اند، تهیه کرده است.

یک مقام آمریکایی دست داشتن سیا در این عملیات خارج سازی راتایید کرده و متذکر شد، این آژانس "همکاری نزدیکی با سازمانهای دیگر با هدف تسهیل دسترسی به فروگاه برای شهروندان آمریکایی و افغانهای در خطر با روشهای گوناگون داشت.

طبق این گزارش دست کم برخی از افراد خارج شده با هواپیما از این پایگاه مخفی سیا موسوم به "پایگاه عقاب" به فروگاه منتقل شدند تا جمعیت آشفته در محل این فرودگاه و تهدید تروریستی موجود در نزدیکی دروازه های آن را دور بزنند. بر اساس داده های پروازی که به دست پلتیکو رسید، چند هلیکوپتر تحت مدیریت یک شرکت آمریکایی زمانی که طالبان کنترل کابل را به دست آورد مورد استفاده قرار گرفته و از منطقه ای در اطراف پایگاه عقاب با شروع از تاریخ 15 اوت به مقصد فرودگاه کابل پرواز کردند.

داده های پروازی نشان می دهند برخی از این افراد خارج شده، به آلمان منتقل شدند. طی همین دوره زمانی، یک هواپیمای متعلق به یک مقاطعه کار دولت آمریکا ازفرودگاه کابل به پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان پرواز کرد.

همچنین این تلاشها با دیپلماتها و کارمندان آمریکایی که در پی تصرف کابل از سوی طالبان  از سفارت آمریکا به فرودگاه بین المللی حامد کرزای منتقل شدند، هماهنگ شده بودند. این دیپلماتها در تماس مستقیم با شهروندان آمریکایی بودند که برای ترک افغانستان تلاش می کردند اما نگران امنیتشان به ویژه بعد از درخواست علنی سفارت از آمریکایی ها برای نرفتن به فرودگاه به دلیل تهدید حمله داعش بودند.

همچنین فرماندهی عملیاتهای ویژه مشترک پنتاگون نیز به تامین دسترسی صدها شهروند آمریکایی در داخل کابل و اطراف این کشور کمک کرده است.

دو نفر از منابع گفتند کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت درباره این عملیات در جریان قرارگرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: افغانستان سازمان سیا خروج نیروهای خارجی از افغانستان خارج سازی یک مقام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۰۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به‌گفته‌ی منابع آگاه، جت شخصی ایلان ماسک امروز در پکن فرود آمده است تا او بازدیدی غیرمنتظره از دومین بازار بزرگ خودروهای تسلا داشته باشد.

براساس گزارش زومیت، ماسک بهدنبال ملاقات با مقامات ارشد چین است تا در مورد ارائه‌ی سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا موسوم‌ به FSD در چین و کسب مجوز برای انتقال داده‌های جمع‌آوری‌شده و ارسال آن‌ها به آمریکا برای آموزش الگوریتم‌های رانندگی خودران، گفت‌وگو کند.

به گزارش رویترز، تسلا از سال ۲۰۲۱ تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ناوگان چینی خود در شانگهای را طبق خواست رگولاتوری‌های چینی ذخیره کرده و تاکنون هیچ اطلاعاتی را به ایالات متحده منتقل نکرده است.

سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا چهار سال پیش معرفی شد و از آن زمان بسیاری از کاربران چینی از تسلا خواسته‌اند تا سیستم مذکور را در چین ارائه کند.

سفر ایلان ماسک به چین بسیار محرمانه بوده است و افرادی که این خبر را فاش کردند، نمی‌خواهند نامی از آن‌ها برده شود؛ چرا که مجاز به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند.

تسلا پیش‌تر اعلام کرد که ۱۰ درصد از نیروی کار خود را به‌دلیل مواجهه با کاهش فروش و افزایش رقابت بین خودروهای الکتریکی از سوی برندهای چینی، اخراج می‌کند.

تسلا از زمان ورودش به بازار چین بیش از ۱٫۷ میلیون خودرو در این کشور فروخته است و کارخانه‌ی شانگهای بزرگ‌ترین کارخانه‌ی تسلا در جهان محسوب می‌شود.

سفر ماسک مصادف با نمایشگاه خودرو پکن است که چند روز پیش شروع به کار کرد و امروز به پایان رسید. تسلا در این نمایشگاه غرفه‌ای نداشت.

ماسک پیش‌تر گفت تسلا مدل‌های جدید و ارزان‌تری را با استفاده از پلتفرم‌های فعلی معرفی خواهد کرد. این شرکت قصد دارد ۸ آگوست (۱۸ مرداد) تاکسی رباتیک جدیدی با فناوری خودران معرفی کند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900693

دیگر خبرها

  • جزئیات سفر محرمانه ایلان ماسک به چین!
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • پایان نمایشگاه بین‌المللی افغان-قزاق در کابل
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • اگر طوفان نمی‌شد + اسناد محرمانه
  • کمک ۵۳۶ تنی آرد روسیه به افغانستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل