Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-02@22:53:22 GMT

نگران تامین آب شرب اصفهان در پاییز هستیم

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۰۸۱۴

نگران تامین آب شرب اصفهان در پاییز هستیم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهرداد خورسندی سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان گفت: به طور قطع با کاهش دمای هوا، کسری آب شرب اصفهان بزرگ خود به خود برطرف می‌شود، اما اگر بارندگی نداشته باشیم و به ظرفیت سد زاینده رود اضافه نشود چه بسا در تامین آب شرب اصفهانی‌ها در پاییز نیز به مشکل برخواهیم خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به آخرین وضعیت تامین آب شرب در اصفهان، اظهار کرد: تامین آب شرب اصفهان پایدار شده و تنها در برخی مناطق تماس‌ها مربوط به افت فشار آب است و قطعی آب به دلیل خرابی و یا شکستگی لوله بوده که در مدت یکی دو ساعت مشکل برطرف شده است.

خورسندی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرایط تامین آب در استان عادی است، گفت: هر چند آبرسانی سیار در برخی از مناطق اصفهان بزرگ همچون روستا‌های مهردشت و … انجام می‌شود، اما طی ۱۰ روز گذشته در شهر اصفهان آبرسانی سیار نداشته ایم.

سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان درباره پیش بینی پاییز بسیار کم بارش برای اصفهان و ذخیره ۲۰ درصدی سد زاینده رود و نگرانی بابت تامین آب شرب اصفهان، اظهار کرد: هر ساله بعد از فصل گرما، پیش بینی می‌شد که تامین آب شرب در فصل پاییز بهتر شود، اگرچه با خروج کولر‌ها از مدار، مصرف آب کاهش پیدا خواهد کرد، اما در حال حاضر اینکه پاییز بارندگی شود که ذخیره سد زاینده رود بهبود یابد در تامین آب شرب اصفهان بسیار اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: حتی اگر سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ هم وارد مدار شود، اما پشت سد زاینده رود آب نباشد، در اصل این سامانه راهگشای حل مشکل کم آبی اصفهان نخواهد بود.

خورسندی با اشاره به اینکه بار اصلی تامین و انتقال آب شرب اصفهان بزرگ بر دوش سامانه اول اصفهان بزرگ است، افزود: سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ به عنوان فاز کمکی برای تامین ۴۳۰۰ لیتر در ثانیه کمبود آب در ساعات اوج مصرف است.

سخنگوی شرکت آبفای استان اصفهان تاکید کرد: اصفهانی‌ها همچنان باید صرفه جویی و مدیریت مصرف آب را ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه موضوع تغییر اقلیم بسیار جدی است، گفت: طی ۵۲ سال گذشته در سال ۹۸ پربارش‌ترین سال آبی و از سوی دیگر سال ۹۹ کم بارش‌ترین سال آبی را تجربه کردیم و به نوعی طی دو سال پشت سر هم رکورددار پربارش و کم بارش‌ترین سال‌های آبی بودیم که این نشان از تغییر اقلیم است.

خورسندی ابراز امیدواری کرد: با بارش‌های مناسب و افزایش ذخیره سد زاینده رود از پاییز امسال نیز گذر کنیم و در تامین آب شرب اصفهانی دچار مشکل نشویم.


انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آب و فاضلاب تامین آب شرب آبرسانی سیار تامین آب شرب اصفهان سد زاینده رود اصفهان بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۰۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با شیوع بیماری کرونا بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال واکسن کرونا بودند در این میان چند مدل واکسن در کشور وارد و توزیع شد، در این میان یکی از واکسن‌هایی که بسیاری از مردم ایران استفاده کردند آسترازنکا بود، در این میان از همان ابتدایی که واکسن آسترازنکا وارد کشور شد نظریه‌های مختلفی در مورد این واکسن در نشریه‌های مختلف منتشر می‌شد که قطعا واکسن آسترازنکا دارایی عوارضی است که می‌تواند به بدن گیرنده واکسن آسیب جدی وارد کند.

آسترازنکا چه نوع واکسنی است؟

واکسن آسترازنکا یک واکسن کووید ۱۹ است که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا توسعه داده شده و از طریق عضلانی تزریق می‌شود. این واکسن، با استفاده از آدنو ویروس ChAdOx۱ شامپانزه به عنوان ناقل ویروسی ساخته شده‌است. این واکسن از دسامبر سال ۲۰۲۰، در حال انجام تحقیقات بالینی فاز III بوده‌است.

واکسن آسترازنکا، به‌صورت دو دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود. دوز دوم نیز پس از ۶ تا ۱۲ هفته از دوز نخست، تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد می‌رسد.

اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون

شرکت داروسازی آسترازنکا اعتراف کرد واکسن کووید ۱۹ که با نام «کووید شیلد» عرضه شده بود، ممکن است به عوارض جانبی نادری از جمله لخته شدن خون و تعدادپلاکت‌های کم منجر شود.

واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در ۱۵۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن ۶۰ تا ۸۰ درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است، اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود ۵۰ قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار ۱۰۰ میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی‌تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد، اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می‌شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در ۲۰۲۳ میلادی مبنی بر این است که قبول نمی‌کند TTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

باید نگران واکسن آسترازنکا بود؟

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد عوارض واکسن آسترازنکا اظهار کرد: این واکسن از جمله واکسن‌هایی است که بر پایه وکتور و آدونا ویروس به شمار می‌رود که غیر فعال است و نسبت به سایر واکسن‌ها عوارض بیشتری دارد.

وی افزود: واکسن‌های برپایه وکتور عوارض بیشتری نسبت به سایر واکسن‌ها دارند و باید حداقل تا ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما با توجه به شرایط پاندمی کرونا بسیاری از واکسن‌ها خیلی زودتر وارد بازار شدند.

اکثر واکسن‌ها دارای عوارض هستند

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در نهایت برخی از واکسن‌های کووید ۱۹ باید بگیم دارای برخی عوارض خفیف یا بیشتر هستند؛ البته بیشتر واکسن ساز‌های داخلی عوارض واکسن را بررسی می‌کنند و افرادی که این واکسن هارا دریافت کردند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند برای مثال واکسن پاستور از جمله واکسن‌هایی است که مورد ارزیابی پس از دریافت قرار می‌گیرند.

وی در مورد ایجاد لخته خون توسط واکسن گفت: احتمال ایجاد لخته‌ی خون برای همه‌ی افراد وجود دارد، اما بسیار بسیار کم بوده و حدود یک در ۱۰۰ هزار نفر این عارضه خود را نشان می‌دهد که این عارضه نیز اغلب در زنان در سن باروری شایع است مخصوصا زنانی که از دارو‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • می‌ترسم لیورپول با اسلوت مثل یونایتد شود!
  • تصاویر جدید جاستین بیبر که طرفدارانش را نگران کرد + عکس
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • تجمع بزرگ مردم اصفهان در حمایت از طرح نور
  • فرمانده نیروی زمینی سپاه: امنیت ملی خط قرمز ماست و در تامین امنیت با کسی شوخی نداریم
  • رایتل پرسرعت‌ترین سیم‌کارت کشور
  • کاروان المپیک و پارالمپیک پاریس نگران بودجه!
  • نگران بودجه کمیته ملی پارالمپیک در سال پارالمپیک هستیم
  • سیر صعودی و نزولی مشترکان اینترنت موبایل و ثابت در ایران
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند