Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اندیشکده مرکز نشنال اینترست در ۳۱ اوت (۹ شهریور) در گفت‌وگو با «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، نشستی مجازی را تحت عنوان "اعتبار و قدرت آمریکا در جهان" برگزار کرد. «کریستین ویتون» عضو ارشد اندیشکده نشنال اینترست، به عنوان مجری در این نشست با رابرت اوبراین گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مصاحبه ویتون این پرسش را مطرح کرد: «پیش از این نشنال اینترست اعلام کرده بود زمانی که در آمریکا انتخابات برگزار شد، توافقنامه میان "زلمای خلیل زاد" با طالبان و دولت سابق افغانستان که مذاکره درباره تقسیم قدرت را اجباری می‌کرد، دچار تغییر شد. پس از برگزاری انتخابات آمریکا، "اشرف غنی" رئیس‌جمهور وقت افغانستان، مذاکرات حُسن نیت با طالبان را متوقف کرد. مجتمع‌های صنعتی نظامی ما به وی گفته بودند که بایدن قصد دارد به همراه ژنرال‌ها، ما را در افغانستان نگه دارد. اکنون پرسش من این است که شما در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مشاور امنیت ملی این کشور بودید. آیا شما در قبل و بعد از انتخابات آمریکا، تغییری در سیاست‌های این کشور در قبال افغانستان مشاهده کردید؟»

بیشتر بخوانید:

آلمان: افغانستان شکست تلخ و سنگینی بود روسیه: اوضاع افغانستان نشانگر ناتوانی و شکست آمریکا و ناتو است مسکو: عملیات پایان یافته آمریکا و ناتو در افغانستان یک شکست فاجعه‌بار بود بروز مشکلات روانی در نظامیان آمریکایی به دلیل حقارت شکست در جنگ افغانستان

رابرت اوبراین در پاسخ به این پرسش گفت: «ما به طالبان و اشرف غنی و همچنین احمد زی گفته بودیم که باید مذاکره کنند و همچنین اعلام کرده بودیم که اکنون زمان آن فرا سیده است که مردم افغانستان آینده‌شان را تعیین کنند. ما به دنبال مذاکره دوجانبه بودیم. مقامات پنتاگون امیدوار بودند که دولت بایدن همه چیز‌هایی را که در دولت ترامپ روی داده بود تغییر دهد و تغییر سیاست آمریکا در قبال افغانستان یکی از چیز‌هایی بود که آن‌ها انتظار داشتند.»

این مقام سابق آمریکا در ادامه افزود: «ما پیش‌تر روشن کرده بودیم که آمریکا در نهایت از افغانستان خارج خواهد شد. من معتقد بودم که در دولت بایدن نیز آمریکا از افغانستان خارج خواهد شد. البته هیچ‌کس فکر نمی‌کرد ما با این حالت از افغانستان خارج و باعث ناراحتی مردم آمریکا شویم، در این میان افرادی جان‌باختند و عده‌ای از آمریکایی‌ها در افغانستان جاماندند. این هرگز جزو برنامه‌های ما نبود. برنامه ما این بود که دولت افغانستان و طالبان باید با حُسن نیت درباره دولت موقت مذاکره می‌کردند.»

رابرت اوبراین در انتها گفت: «ما با حضور نظامیانمان در افغانستان اهرمی قوی در قبال دولت افغانستان داشتیم. ما دولت افغانستان را از لحاظ مالی تأمین می‌کردیم و در این راستا میلیارد‌ها دلار از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی خرج شد. ما در برابر دولت افغانستان اهرم در اختیار داشتیم. ما در برابر طالبان نیز اهرم زیادی داشتیم، زیرا طالبان، به طور خاص در دولت ترامپ درک کرده بود که نمی‌تواند ما را دور بزند و هرگونه حمله به نظامیان و غیرنظامیان آمریکایی با واکنش ویرانگر روبه‌رو خواهد شد.»

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا افزود: «ما اهرم زیادی در قبال طالبان داشتیم، اما متأسفانه در دولت جدید، اهرم ما در قبال هر دو طرف خیلی سریع محو و ناپدید شد. هرگز مذاکراتی انجام نشد. آنتونی بلینکن وقت زیادی را با هر دو طرف صرف کرد، ولی ما بدون آن‌که خروج نظامیان، مترجمان افغان و تجهیزات نظامی را تکمیل کنیم، تصمیم گرفتیم از افغانستان خارج شویم.»

درپی تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای نظامی و غیرنظامی خود از افغانستان پس از گذشت ۲۰ سال اشغالگری در این کشور، ماه گذشته گروه طالبان وارد کابل، پایتخت افغانستان شد و همزمان با آن «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان، از این کشور خارج شد و قدرت به دست طالبان افتاد. پس از خروج اشرف غنی، برخی کشور‌ها سفارت‌های خود را در کابل تعطیل کردند و یکی پس از دیگری دست به تخلیه نیرو‌ها و اتباع خود از افغانستان زدند.

آمریکا طی ۲۰ سال اشغال افغانستان و جنایات خود علیه مردم این کشور، هیچ اقدام مثبت و پایداری برای توسعه سیاسی و پیشرفت افغانستان انجام نداد و بدون این‌که تعهداتش در قبال این کشور را انجام دهد از افغانستان خارج شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رابرت اوبرایان جو بایدن تحولات افغانستان گروه طالبان دونالد ترامپ افغانستان خارج مشاور امنیت ملی دولت افغانستان رابرت اوبراین سابق آمریکا اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۱۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات حامیان فلسطین مقابل محل ضیافت شام بایدن

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به گزارش بخش تصویری خبرگزاری «رویترز» صدها نفر از حامیان فلسطین در برابر محل برگزاری مراسم سالانه ضیافت شام «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، با خبرنگاران تظاهرات برپا کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

حاضران در این تجمع، با سر دادن شعار و در دست داشتن پارچه نوشته اعتراض خود را به حمایت آمریکا از اسرائیل اعلام کردند.

 

جلیقه خبرنگاران شهید در غزه مقابل محل برگزاری ضیافت بایدن با خبرنگاران کاخ سفید
کانال تلگرام شبکه «قدس» با انتشار تصویری نوشت: تظاهرات کنندگان در حمایت از فلسطین جلیقه‌هایی را که روی آنها، نام‌های خبرنگاران شهید در جنگ غزه نوشته شده است، مقابل محل برگزاری ضیافت شام سالانه خبرنگاران کاخ سفید در واشینگتن قرار دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

برافراشتن پرچم فلسطین مقابل محل ضیافت خبرنگاران کاخ سفید
کانال تلگرام شبکه خبری «قدس» نوشت: شماری از فعالان، پرچم فلسطین را مقابل محل برگزاری سالانه ضیافت شام جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با خبرنگاران کاخ سفید که حامی رژیم اشغالگرند، آویختند.

 

دیگر خبرها

  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • تظاهرات حامیان فلسطین مقابل محل ضیافت شام بایدن
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • اعلام همکاری مالزی در زمینه امنیت سایبری با افغانستان
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند