Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@04:42:47 GMT

اعلام مشارکت ناتو با روسیه و چین در افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۵۱۶۱

اعلام مشارکت ناتو با روسیه و چین در افغانستان

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز یکشنبه به روزنامه دیلی تلگراف گفت: کاملاً موافقم که کل جامعه بین‌المللی از جمله روسیه و چین، باید برای جلوگیری از این که افغانستان محلی باشد که گروه‌های تروریستی می‌توانند آزادانه در آن فعالیت کنند و برای حملات علیه کشورهای ما آماده شده، سازماندهی، برنامه‌ریزی و تأمین مالی انجام دهند، همکاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اذعان کرد که تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت "البته به این حقیقت مرتبط است که متحدان ناتو به پایان این ماموریت نظامی در افغانستان تصمیم گرفتند." آخرین گروه از نیروهای آمریکایی در ساعات اولیه ۳۱ اوت افغانستان را ترک کردند.

دبیرکل ناتو از تلاشهای بیشتر اروپا در زمینه امور دفاعی استقبال کرد و گفت که اروپا و آمریکای شمالی باید پیوند خودشان را حفظ کنند. استولتنبرگ گفت: هرگونه تلاش برای ایجاد ساختارهای موازی و تکرار ساختار فرماندهی، توانایی مشترک ما را برای همکاری با یکدیگر تضعیف می‌کند زیرا با منابع کمیاب باید از تکرار و همپوشانی جلوگیری کنیم. پیشنهادات خاص در ناتو مورد بحث قرار نگرفته است و ما هیچ جزئیاتی مشاهده نکرده‌ایم.

او اذعان کرد که پس از بیش از ۲۰ سال سرمایه‌گذاری خارجی در امنیت افغانستان، منطقی است که انتظار می‌رفت آنها بتوانند برای مدت طولانی‌تری در برابر طالبان مقاومت کنند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه گفته بود که هرج و مرج کنونی در افغانستان مستقیما به خروج نیروهای خارجی ارتباط دارد و ابراز امیدواری کرد که کشورهای غربی متوجه شوند که خارج کردن نیروها پایان مسوولیت‌های آنها نیست و آنها باید حمایت اقتصادی و انسان‌دوستانه برای مردم افغان آماده کرده و به آنها برای ورود به مسیر احیا کمک کنند.

همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه خواستار هماهنگی تلاش‌های بین‌المللی در خصوص افغانستان و اتخاذ تصمیمات مشترک درباره به رسمیت شناختن نیروهای سیاسی شد. پوتین تاکید کرد که تلاش‌های مشترک برای مبارزه اثرگذار با تروریسم ضرورت دارد.

در همین حال جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست امنیتی جمعه گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد که تماس‌ها با طالبان را از طریق یک حضور مشترک اتحادیه اروپا در کابل هماهنگ کند.

از زمان ورود طالبان، هزاران شهروند افغان کشورشان را ترک کرده‌اند. یک ژنرال آمریکایی روز شنبه گفت که ایالات متحده اکثر ۵۷ هزار فردی که از افغانستان به قطر منتقل کرده بود به خارج از این کشور حاشیه خلیج فارس برده و برخی از آنها اکنون در آمریکا هستند و تعداد دیگری هم به اروپا رسیده‌اند.

حدود ۱۲۴ هزار تن ماه گذشته از کابل خارج شدند که شامل شهروندان آمریکایی و دیگر خارجی‌ها و افغان‌های آسیب‌پذیر می‌شد. اکنون کمتر از ۱۴۰۰ تن در پایگاه العدید قطر مانده‌اند و بسیاری از آنها به زودی از آنجا منتقل می‌شوند. اکنون دقیقا مشخص نیست که چه تعدادی در ایالات متحده یا اروپا هستند و همچنین تعداد نامشخص دیگری در یک پایگاه دیگر در قطر به سر می‌برند.

310 310

کد خبر 1551809

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: افغانستان ناتو روسیه چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۵۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود

مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان با اشاره به ترافیک شدید هیئت‌های خارجی در کابل گفت جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «شفیع اعظم» مسئول روابط اقتصادی وزارت خارجه حکومت طالبان در «ایکس» نوشت: افغانستان اکنون در موقعیتی قرار دارد که هر قدرتمند زمان و تاریخ، تهاجم به آن را امتحان کرده اما در پنجه، شکست و زخم و فرار گرفتار شده است.

وی با اشاره به مخالفان و نظامیان غربی افزود: در حال حاضر، بسیاری از فراریان تلاش می‌کنند تا تهاجم دیگری را به‌وجود آورند، اما جواب رد می‌شنوند.

این مقام ارشد وزارت خارجه حکومت طالبان تصریح کرد: همه درک کرده‌اند که این کشور را کسی جز افغان‌ها نمی‌تواند اداره کند. دنیا به سمت تعامل پیش می‌رود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا پیش از این در ارزیابی سالانه خود از تهدیدات علیه این کشور طی گزارشی اذعان کرد قدرت و تعامل بین‌المللی حکومت طالبان افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: طالبان قدرت خود را در افغانستان تقویت کرده است همچنین تعامل بین‌المللی را تقویت کرده و به اجرای احکام دینی اولویت داده است.

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کردرئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس خواستار تعامل با طالبان شدچین، روسیه و پاکستان کشورهای دیگر را به تعامل با طالبان دعوت کردند

«امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان نیز بارها تاکید کرده است نیت خوبی نسبت به همسایگان افغانستان داریم و از کشورهای دیگر نیز خواستار همین انتظار هستیم.

وی تاکید کرده بود حکومت افغانستان با همه همسایگان و کشورهای جهان خواستار تعامل و روابط مثبت است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند