Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@07:20:28 GMT

جلوی برداشت زودهنگام مرکبات گرفته شود

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۱۹۱۶۳

جلوی برداشت زودهنگام مرکبات گرفته شود

محمدرضا شعبانی امروز در ارتباط با موضوع برداشت مرکبات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: امسال هم مانند سال‌های قبل برخی از سورتینگ‌داران و سودجویان اقدام به برداشت نارنگی‌های پیش‌رس کردند که می‌توان گفت زمان برداشت برای بازار داخلی و عرضه به بازار صادراتی نیست.

وی افزود: متاسفانه این برداشت زودهنگام باعث افت قیمت و افت کیفیت در بارهای ارسالی هم به بازارهای داخلی و هم به بازارهای خارجی می‌شود که هردو به ضرر تولیدکنندگان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: جلسات مختلفی در استان برگزار شد که تصمیم‌گیری درباره زمان برداشت برعهده مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی است جلسه‌ای در این زمینه برگزار شده قرار شد مرکز تحقیقات و جهاد کشاورزی زمان برداشت را که همان زمانی است که میوه به آب لازم و قند کافی می‌رسد و بازار می‌تواند آن را جذب کند اعلام کنند.

شعبانی با اشاره به اینکه طبق تجربه نارنگی‌های پیش‌رس را می‎‌توان از اوایل مهر ماه برداشت کرد و تامسون که موقعیت برداشت از آبان ماه برای انبار و به‌مرور وارد بازار شود، تصریح کرد: درخواست ما این است هم باغداران و سورتینگ‌داران به این مهم توجه کرده و زودتز از موعد برداشت نکنند که باعث خرابی میوه در مقصد شده و ترشیدگی میوه در زمان عرضه و مصرف‌کنندگان را ناراضی می‌کند.

وی ادامه داد: این توصیه را به همه باغداران و سورتینگ‌داران داریم که فعلا از جمع‌آوری میوه خودداری کرده و تا میوه به آب و قند مناسب نرسیده  از برداشت خودداری کرده که باعث تخریب میوه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه امسال مجموع تولید ما به‌جز تامسون که کاهش تولید داریم همانند سال گذشته است، بیان کرد: در سایر ارقام افزایش تولید داریم که نیاز به برنامه‌ریزی صحیح است و اینکه فرصت را غنیمت شمرده و به‌موقع برداشت کنیم.

شعبانی یادآور شد: باتوجه به اینکه زمان عرضه طولانی داریم که هم قابلیت انبارداری و هم قابلیت عرضه به بازار باید به گونه‌ای رفتار کنیم که بازارهای صادراتی را از دست ندهیم و وارد بازارهای صادراتی شویم.

وی با تاکید بر اینکه امسال میزان تولید به‌گونه‌ای است که امیدواریم امسال رکوردی در زمینه صادرات به ثبت برسانیم، خاطرنشان کرد: البته این مهم منوط به این است زود برداشت نکنیم و از مسوولان هم استانی و هم کشوری این تقاضا را داریم که از برداشت زودهنگام جلوگیری کنند و برخورد قانونی حتی برخورد تعزیراتی را در دستور کار داشته باشند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: متاسفانه برخی سودجویان اقدام به برداشت کردند که موجب فساد میوه شده و حتی برخی رنگ‌افزایی و سبززدایی می‌کنند که باعث تخریب بافت میوه می‌شود.

شعبانی ادامه داد: متاسفانه این فضا برای برخی از سودجویان باز است که جلوگیری آن منوط به برخورد است از مسوولان استانی و کشوری این تقاضا را داریم که برای حفظ قیمت میوه و  اینکه تولیدکنندگان در این زمینه متضرر نشوند اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: محمدرضا شعبانی برداشت مرکبات در مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۱۹۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی دارایی نژاد، رییس پیشین اتحادیه بار فروشان درباره گرانی صیفی‌جات به مهر گفت: اسفند ماه سال گذشته هشدار دادم و اعلام کردم برای چند ماه آینده نسبت به قیمت پیاز و گوجه فرنگی نگران هستم. پاکستان و هند کشورهایی هستند که خود تولیدکننده پیاز هستند اما به دلیل کمبود، صادرات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس ممنوع کردند در حالی که ما به راحتی اجازه صادرات دادیم و هنوز هم ادامه دارد. این شد که در اواخر فروردین شاهد افزایش برخی محصولات از جمله پیاز و گوجه فرنگی بودیم.

وی افزود: در برخی مناطق نرخ هر کیلو گرم پیاز به حدود ۴۰ هزار تومان هم رسید که در این راستا باید وزارت جهاد کشاورزی مدیریت لازم را از ماه‌های قبل انجام می‌داد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات تا دی ماه ۱۴۰۲ بعد از اعمال عوارض، ۹ هزار تن بود و این عدد برای سال ۱۴۰۱، ۸ هزار تن به ثبت رسیده بود.

پیش بود بازار مرکبات

بازار میوه نسبتاً بازار آرامی است و قیمت‌ها در این بازار تثبیت شده است. دارایی نژاد در این خصوص گفت: فقط استان مازندران ۳.۸ میلیون تن تولید مرکبات داشت که اگر این آمار با یک میلیون تن مرکبات تولیدی کرمان جمع شود حاکی از بیش بود تولید در حوزه مرکبات است. سیب درختی هم بین ۴.۵ تا ۵ میلیون تن در شهرهای ارومیه، نقده، دماوند، سلماس و… تولید شد در نتیجه ذخیره این اقلام بیش از نیاز بازار انجام شده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به صادرات حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تن، گفت: صادرات باید ادامه پیدا کند زیرا محصولات زیادی باقی مانده اگر چه گذشت زمان از کیفیت آنها کاسته و اگر پیش تر می‌توانستیم به امارات، افغانستان، کویت، هندوستان و… صادرات داشته باشیم امروز به دلیل افت کیفیت با گذشت زمان، تمایلی به خرید مرکبات ایرانی در این بازارها وجود ندارد.

دارایی نژاد با بیان اینکه همچنان حدود ۱.۵ میلیون تن سیب و پرتقال در انبارها دپو شده است، گفت: هنگامی که در بازار داخل کمبود وجود دارد باید صادرات ممنوع شود و در زمان فراوانی صادرات باید با قوت انجام شود در حالی که این مدیریت از سوی نهاد متولی دیده نمی‌شود.

الگوی کشت در حرف مانده است

نهم اسفند ۱۴۰۱ در نخستین کنگره ملی مراکز جهاد کشاورزی سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر اسبق وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد، در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی نابیناست، چون آمار دقیقی از تولید محصولات و سایر فعالیت‌های کشاورزی ندارد. با نبود اطلاعات درست، چگونه می‌توان برنامه‌ریزی مناسب داشت.

وی اعلام کرد: با ورود پیازهای نو دزفول به بازار از ماه بعد قیمت‌ها شکسته می‌شود. در حال حاضر توزیع قطره چکانی پیازهای انبار شده توسط سوداگران منجر به افزایش قیمت‌ها شده اما از ماه آینده حداقل ۱۰ هزار تومان قیمت‌ها کاهش خواهد یافت.

وی گفت: پیش از این ورودی بار پیاز به میدان بارفروشان بین ۱.۵ تا ۲ هزار تن بود که در حال حاضر به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن رسیده است.

رییس پیشین اتحادیه بار فروشان با اشاره به وضعیت بازار گوجه فرنگی هم اظهار کرد: توزیع مناسب گوجه فرنگی حتی قیمت آن را در میادین عمده فروشی به ۸ هزار تومان هم رساند. در ادامه کاهش عرضه قیمت‌ها را صعودی کرد؛ البته نرخ گوجه فرنگی هم از هفته آینده کاهش خواهد یافت.

دارایی نژاد با بیان اینکه تا هنگامی که الگوی کشت در کشور اجرا نشود شاهد این نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود، گفت: پیش تر اعلام کردیم با توجه به اینکه ایران جز نادر کشورهایی با اقلیم متفاوت است، می‌توانیم برخی میوه‌های وارداتی را در داخل کشت کرد. در حال حاضر سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات موز هزینه می‌شود در حالی که می‌توان در داخل کشت کرد. میوه‌هایی مانند آواکادو و آناناس از جمله میوه‌هایی است که امکان کشت در داخل وجود دارد؛ اما نیاز به مدیریت دارد.

کد خبر 6092077 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • قهرمانی زودهنگام مس و تلاش قعرنشینان برای بقا در لیگ برتر هندبال مردان 
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • برکناری نتانیاهو تنها راه نجات است/ تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • حذف زودهنگام دختر شمشیرباز ایران از انتخابی المپیک
  • ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد