Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، کتاب‌های درسی تا سه سال پیش در فروشگاه‌های عرضه کتاب و نوشت افزار توزیع می‌شد و همین امر رونقی تابستانه به کسب و کار این صنف می‌داد، اما وزارت آموزش و پرورش حق توزیع و فروش کتاب را از اتحادیه گرفت تا مدارس عرضه کننده کتاب‌های درسی هم شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که در این سال‌ها کتابفروش‌ها را ناراضی کرده و تابستان هر سال با رسیدن فصل ثبت نام دانش آموزان و تهیه کتاب بار دیگر داغ می‌شود. البته آموزش و پرورش هم برای این تصمیم خود دلایلی دارد.

کتابفروش‌ها ناراضی از کتابفروشی مدارس

یکی از کتاب فروشان اصفهان به خبرنگار ما گفت: چند سال است که بسیاری از هم صنفی ما با رکود و تورم حاک بر بازار دچار مشکلات جدی و حتی ورشکست شده اند.

او افزود: خیلی سعی کردیم با این وضع خود را تطبیق بدهیم، اما نشد و امتیاز فروش کتاب‌های درسی هم که به کار کسادمان رونق میداد از ما گرفته شد.

یکی دیگر از فروشندگان کتاب و نوشت افزار هم به خبرنگار ما گفت: اگر توزیع و فروش کتاب مانند قبل بر عهده کتابفروش باشد در این صورت ما و همکارانمان می‌توانیم بار دیگر کسب و کارمان را رونق دهیم.

او ادامه داد: وظیفه صنف ما فروش کتاب است و اگر شغل ما توسط گروهی دیگر اشغال شود، باید به زودی منتظر تعطیلی واحدهای این صنف باشیم.

مسیر معکوس خصوصی سازی در آموزش و پرورش

اکبر چیت‌ساز رئیس اتحادیه صنف فروش کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان، در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: متأسفانه حدود سه سال است که در کل کشور به جای اینکه کتاب‌های درسی در کتاب‌فروشی‌ها به فروش برسد، با تصمیم وزارت آموزش و پرورش، مدارس فروشنده این کتاب‌ها شده اند.

او ادامه داد: مگر وظیفه آموزش و پرورش، تربیت فرزندان این سرزمین نیست؟ چرا باید وارد کاری شود که وظیفه اش نیست و به صنف بزرگ کتاب و لوازم التحریر هم آسیب می‌زند؟!

رئیس اتحادیه صنف فروش کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان اظهار کرد: با توزیع کتاب از طریق آموزش و پرورش ضرر زیادی به کتابفروشان وارد شده و بسیاری از افراد این صنف ورشکست و بقیه دچار مشکلات مالی زیادی شده اند.

چیت‌ساز افزود: در اصل ۴۴ قانون اساسی گفته شده که شرکت‌های دولتی را باید به شرکت‌های خصوصی واگذار کنند؛ اما متأسفانه شرکت‌های خصوصی به آموزش و پرورش تحویل شده است.

او هشدار داد: در شرایط فعلی این صنف مانند مریضِ در حالت کماست و امیدواریم دولت جدید تدبیری برای زنده ماندن این صنف بکند.

مدارس، نوشت افزار هم می‌فروشند

رئیس اتحادیه صنف فروش کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان گفت: در حالی که به آموزش و پرورش برای توزیع کتاب‌های درسی معترض هستیم، شاهدیم که برخی مدارس به فروش نوشت افزار هم روی آورده اند.

چیت ساز ادامه داد: به ما گفته شده هدف از فروش کتاب در مدارس، حذف واسطه‌ها بوده است؛ این در صورتی است که همه خانواده‌های ایرانی رایانه ندارند در نتیجه واسطه‌های کافی نت و پست نیز اضافه شدند. اگر در طول سال تحصیلی دانش آموزی نیاز به کتاب مجدد پیدا کرد و یا معلمی برای تدریس کتاب خواست باید به کجا مراجعه کند؟ زمانی که توزیع کتاب با اتحادیه بود ما برای افرادی که نیاز مجدد به کتاب پیدا می‌کردند نیز کتاب داشتیم.

او به فروش کتاب در حوزه‌های دیگر هم اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه در ادارات مختلف نمایشگاه‌هایی پرهزینه برگزار و کتاب‌ها به شکل غیرقانونی عرضه می‌شود؛ افرادی را هم می‌بینیم که با کوله‌ای که همراه دارند در متروها، گاراژها، پمپ بنزین‌ها و حتی مطب‌های پزشکان، کتاب‌هایی را که از لحاظ امنیتی و دینی مشکل دارند به مردم می‌فروشند.

آیا توزیع کتاب از طریق آموزش و پرورش باعث حذف واسطه شد؟

شیروی کارشناس کتب درسی و نشریات اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: با توجه به در دست نبودن آمار حقیقی، در سال‌های گذشته، کتاب‌های زیادی بدون در نظرگرفتن نیاز جامعه هدف چاپ می‌شد که اتلاف هزینه و مصرف بی رویه کاغذ را به دنبال داشت.

او گفت: موضوع دیگر حضور واسطه‌ها بود؛ اکنون دانش آموزان از طریق سامانه، مسیر هدایت تحصیلی، برای دریافت کتب درسی ثبت نام می‌کنند و شمار آنان برای دریافت کتاب کاملا مشخص و کتاب‌ها به صورت مستقیم به آن‌ها تحویل می‌شود.

کارشناس کتب درسی و نشریات اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: توزیع کتاب از طریق آموزش و پرورش از ایجاد بازار سیاه کتاب هم جلوگیری می‌کند و دانش آموزان با مشکل کمبود کتاب مواجه نمی‌شوند.

شیروی در این زمینه توضیح داد: در سامانه، ثبت نام کتاب برای هر فرد با ثبت کد ملی انجام می‌شود و علاوه بر دانش آموزان، معلمان و افراد بزرگسال نیز که به کتاب نیاز دارند می‌توانند با ثبت نام در بازه زمانی تعیین شده، کتاب‌های مورد نظر خود را تحویل بگیرند.

تصمیم گیر نهایی آموزش و پرورش است

او گفت: تابستان امسال به اتحادیه کتاب و لوازم التحریر مهلتی داده شد تا با سود مشخص توزیع کتاب را انجام دهند. اما اتحادیه با درصد مشخص شده از سوی وزاتخانه موافقت نکردند و بنابراین توزیع کتب درسی مطابق دو سه سال گذشته از طریق آموزش و پرورش انجام می‌شود.

کارشناس کتب درسی و نشریات اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: توزیع کتاب چه از طریق آموزش و پرورش یا اتحادیه کتاب و لوازم التحریر با تصمیم وزارتخانه است؛ کتاب و دانش آموز برای آموزش و پرورش است این راه‌کار اصولی توزیع کتاب نتیجه مطلوب داشته و امسال کتاب‌های مقاطع بیشتری از طریق سامانه ثبت‌نام و توزیع شد.

پیشنهادی که فروشندگان کتاب به صرفه نمی‌دانند

رئیس اتحادیه صنف فروش کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان بیان کرد: طبق متن نامه، مسئله توزیع و فروش کتاب‌های درسی در جلسات متعدد با حضور نمایندگان اتحادیه‌های کتابفروشان و صنف فروشندگان لوازم التحریر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد در صورتی که شرایط مورد پذیرش قرار بگیرد، فرایند توزیع و فروش کتاب‌های درسی دوره‌های متوسطه اول و دوم به ما واگذار شود.

چیت ساز عنوان کرد: باتوجه به شروط گفته شده رویه فروش و توزیع از روش‌های سنتی به سیستمی (سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی) و برابر ضوابط این سازمان، ارائه اطلاعات کامل کتابفروشی‌های مجاز برای ثبت در سامانه و اطلاع رسانی به خانواده‌ها، دانش آموزان و پایش توزیع است.

او ادامه داد: شرط دیگر کاهش نرخ سود از ۱۷.۵ درصد به ۸ درصد به نفع دانش آموز و خانواده‌هاست و تمام هزینه‌های توزیع از کرایه کامیون، دست‌مزد کارگر و خرابی بعضی کتاب‌ها در مسیر ارسال را نیز با سود۸ درصد محاسبه کردند.

رئیس اتحادیه صنف فروش کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان افزود: وزارتخانه سود ۸ درصد را برای اتحادیه مشخص کرده که ۴ درصد از آن هزینه کرایه کامیون و یک درصد صرف شرکت تعاونی می‌شود. سود باقی مانده ۳ درصد است که هیچ مزایایی برای کتابفروشان ندارد.

اعضای صنف کتاب و لوازم التحریر، شهریور هر سال رو بهار کسب و کار خود می‌دانند زمانی که دانش آموزان کتاب می‌خریدند و حالا مدرسه متولی امر شده و نوشت افزار می‌خریدند و حالا کرونا و آموزش‌های مجازی استفاده از آن‌ها را کمرنگ کرده است. آموزش و پرورش هم در این بین به دنبال حذف واسطه‌ها و کاهش قیمت تمام شده کتاب است. چالشی که امسال هم باقی بود، اما کتابفروش‌ها امیدوارند تابستان آینده بهار کسب و کارشان باشد نه خزانی منتهی به زمستان.

گزارش از محمد صابری

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کتاب مدارس آموزش و پرورش کتب درسی طریق آموزش و پرورش توزیع و فروش کتاب آموزش و پرورش کتاب های درسی کتابفروش ها دانش آموزان توزیع کتاب نوشت افزار کسب و کار کتب درسی واسطه ها چیت ساز کتاب ها ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۴۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب

نمایشگاه کتاب فرصتی است تا ناشران کتاب در زمینه‌های مختلف، تازه‌های نشرشان را در معرض فروش و معرفی کتابدوستان قرار دهند. انتشارات به‌نشر به عنوان یکی از ناشران موفق در زمینه ادبیات دینی،  قدیمی‌ترین و بزرگترین مجموعه انتشاراتی آستان قدس رضوی محسوب می‌شود که از سال ۱۳۶۵ در حوزه تولید، چاپ و توزیع کتاب در سطح کشور آغاز به کار کرده است.
 این انتشارات با گذشت ۴ دهه فعالیت به عنوان یکی از ناشران فعال مذهبی شناخته می‌شود که تاکنون در  جشنواره های متعدد ملی به عنوان ناشر برگزیده انتخاب شده است‌. این انتشارات طی بیش از سه دهه فعالیت، ۲۸۰۰ عنوان کتاب با شمارگانی بیش از ۳۳ میلیون نسخه کتاب منتشر شده که از میان این آثار انتشارات به‌نشر، بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب را با خود به نمایشگاه سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران  می‌آورد که بیش از ۱۰۰ عنوان آن، جزو آثار جدید به‌حساب می‌آیند.
امسال نیزهمانند سال گذشته، تمامی ناشران آستان قدس رضوی از جمله به‌نشر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و... درغرفه متمرکز آستان قدس رضوی و در فضایی واحد، کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند. علاوه بر این انتشارات به نشر با اختصاص یک غرفه در بخش اختصاصی کودک و نوجوان سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابد.
کتاب‌های «به دنبال ماه» به نویسندگی مهدیه ارطایفه، «تروریست‌های یهودی» به ترجمه سید رضا قزوینی، مجموعه ۵ گانه «ماجرای دشت مرموز» اثر محمد میرکیانی، کتاب «جان فیروزه جان» از مریم بصیری، مجموعه ۵ جلدی «مامان جونی و زیارت» و ... از جمله آثاری هستند که برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب از آن‌ها رونمایی خواهد شد. بخش کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر نیز با عنوان کتاب‌های پروانه با ارائه ۳۰۰ اثر عنوان کتاب به دیدار مخاطبانی می‌آید. 
 انتشارات به‌نشر یکی از پرکارترین و قدیمی‌ترین ناشران حوزه کودک و نوجوان است که  تاکنون در ۳ جشنواره به عنوان ناشر برگزیده کودک و نوجوان در سطح کشور و استان خراسان رضوی انتخاب شده و ۱۶۷ اثر کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر در جشنواره‌های جایزه کتاب سال، سلام، رشد، جشنواره کتاب دینی، نشان ادبیات معنوی، کتاب سال رضوی، جایزه پروین، جایزه شهید غنی‌پور، جایزه شهید اندرزگو و حتی جوایز مربوط به جشنواره‌های هنری نظیر شیرازه و ... برگزیده شده است‌. این انتشارات در این سال‌ها تلاش کرده برای هر گروه سنی و سلیقه‌ای کتاب تألیفی در حوزه سبک زندگی دینی و ائمه معصومین(ع) داشته باشد. بنا به اعلام این انتشارات، کتاب‌های پروانه همچون گذشته با دست پُر در نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ حضور خواهد داشت.
همچنین رویدادها و برنامه‌هایی از سوی انتشارات به‌نشر برای مخاطبان و پدیدآورندگان کتاب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده است که می‌توان به برگزاری نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب‌های «به دنبال ماه»، «تروریست‌های یهودی»، مجموعه ۵ گانه «ماجرای دشت مرموز»، کتاب «جان فیروزه جان»، مجموعه ۵ جلدی «مامان جونی و زیارت» اشاره کرد.

ارائه جدیدترین رمان‌ها و داستان‌های دینی به‌نشر در نمایشگاه کتاب
با توجه به اینکه از سال ۱۳۹۵ تمرکز اصلی انتشارات به‌نشر بر موضوعات معارف اسلامی، آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت به‎ویژه امام رضا(ع) و مفاهیم انقلاب اسلامی و سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده است کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه نیز در همین محورها و موضوعات هستند. 
تمامی آثار پرفروش و پرطرفدار انتشارات در نمایشگاه کتاب در معرض مخاطبان قرار خواهد گرفت و این انتشارات علاوه بر نمایشگاه حضوری، در نمایشگاه مجازی و سامانه خرید از کتابفروشی‌ها نیز شرکت کرده است. امکان خرید مجازی از همه جای ایران عزیز برای مخاطبان فراهم است و علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند علاوه بر خرید حضوری، از نمایشگاه مجازی و نیز سامانه کتابفروشی‌ها کتاب‌های خود را تهیه کنند.
به گزارش آستان‌نیوز: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • توزیع ۴۰۰۰ جلد کتاب برای پویش «قهرمان شهید شهر من» در استان تهران
  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • برگزاری اردوی آموزشی تابستانه اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی