Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاه خبرگزاری فارس، دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی «فصل تحول»، امروز با عنوان «گفتمان دولت سیزدهم، عدالت و عقلانیت» و با حضور جمعی از اساتید در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

محمد تقی کرمی این نشست در ابتدای برنامه گفت: مسئله گفتمان  و تحقق آن برای دولت سیزدهم و به خصوص شخص رئیس جمهور بسیار مهم بوده و ایشان پس از اینکه تکلیف انتخابات روشن شد، اعلام کردند برای صورت بندی گفتمان دولت  نیازمند حضور و ورود دانشگاه ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: رئیس جمهور انتظار دارند دانشگاه‌ها این گفتمان را تئوریزه  و زمینه بسط آن را در جامعه ایجاد کنند.

کرمی ادامه داد: نشست تخصصی «فصل تحول»حسب الامر خانم دکتر علم الهدی برگزار می شود و برای آن یک دال محوری را پیش بینی کردیم که در آن تحول، عدالت و پیشرفت برجسته شد.

وی گفت: بحث عقلانیت نیز با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب به اعضای هئیت دولت مورد توجه قرار گرفت که از سخنان اساتید در این نشست در این محورها استفاده می کنیم.

حسین سلیمی رئیس دانشگاه دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای نشست ضمن خیر مقدم به حضور اساتید و دانشمندان حاضر در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبایی طی 5 سال گذشته نشست‌های مختلفی را به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکار برای رفع آن‌ها برگزار کرده است.

وی گفت: برگزاری بیش از 50 نشست تخصصی در حوزه‌های مختلف و تعیین خوشه های متعدد برای ارائه راهکارها و  معضلات کشور از جمله این اقدامات بود. اینکه آیا  این راهکارها مورد استفاده بخش‌های مدیریتی قرار می‌گیرد بحث دیگری است اما رسالت خود را در این خصوص انجام می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علامه در ادامه مفهوم عدالت را مفهومی محوری در فلسفه و جهان خواند و گفت: در تاریخ، تفکر فیلسوفانه و اندیشه ورزی عدالت به عنوان موضوعی مبنایی مورد توجه قرار گرفته است. اگر کتاب افلاطون را نخستین کتاب فلسفه بدانیم. عدالت اولین مفهوم مطرح شده است، لذا عدالت با فلسفه عجین شده است .

سلیمی افزود: در کتاب آسمانی و آیات الهی این موضوع دیده می شود، چنانکه در سوره یونس نیز به این مفهوم اشاره می شود. عدالت با فطرت و اندیشیدن ممزوج  شده است و در عصر جدید همچنان مورد توجه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در 150 سال گذشته مفهوم عدالت در کنار آزادی یکی از پرجاذبه‌ترین مفاهیم تاریخی بشر بودند و به همین دلیل در ادبیات جهان عباراتی چون عدالت با برابری و برابری طبقاتی با هم بیان شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بدون عقلانیت سازمان یافته رسیدن به عدالت امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: بسیاری فکر می کنند وقتی به عدالت می رسیم همه چی تمام شده است اما عدالت همواره با عقلانیت ممزوج شده است و یک واحد جمعی است که می‌تواند به استقرار عدالت کمک کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با برگزاری چنین نشست هایی بتوانیم از کمک دانشگاهیان برای ایجاد الگویی برای عدالت ورزی که قابل تحقق و دستیابی باشد، استفاده کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عدالت علامه طباطبایی تحول عقلانیت دانشگاه علامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۰۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصیل ۲۵۰ دانشجوی استعداد درخشان در دانشگاه علامه‌طباطبائی

در مراسم تقدیر از دانشجویان برتر دانشگاه علامه‌طباطبائی اعلام شد ۲۵۰ دانشجوی نخبه و استعداد درخشان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، آیین تقدیر از دانشجویان رتبه برتر کنکور سراسری، دانشجویان برتر المیپاد علمی دانشجویی و رتبه‌های اول تا سوم پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 دانشگاه علامه‌ طباطبائی برگزار شد.

 معتمدی در این آیین با تبریک به دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها گفت: دانشجویان مایه خرسندی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. امیدوارم آن‌ها قدر این استعداد و ظرفیت خود را بدانند و خدمت به خلق را در راس امور قرار بدهند.

وی با اشاره به قدمت 65 ساله دانشگاه علامه‌طباطبائی، افزود: این دانشگاه تاکنون حدود یکصد هزار دانش‌آموخته داشته که تعداد زیادی از آن‌ها، وزیران کابینه‌های قبلی و فعلی دولت و در حال خدمت‌گزاری به کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. همچنین در راس این دانشجویان، ده‌ها شهید والامقام مانند شهید ابراهیم همت قرار دارند.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: ظرفیت دانشگاه را دانشجویان فراهم می‌کنند و آن‌ها در حال خدمت به کشور برای پیشرفت و کمک به ساختارها و سازمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی درباره حضور دانشجویان در دانشگاه و کلاس درس، اظهار کرد: به نسبت حضور فعال دانشجویان در کلاس‌های درس، سطح کلاس‌ها بالا می‌رود. هنگامی که دانشجویان فعالانه در کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند و به معلم خود گوش می‌دهند، معلم احساس می‌کند گفته‌هایش هدر نمی‌رود و این یک نعمت الهی برای معلم به شمار می‌رود.

معتمدی گفت: اینجا دانشگاه علوم انسانی است که خاستگاه جامعه تحقیقاتی و نظریه‌پردازان آن از ایران نیست و ما به شکل وارداتی از علوم انسانی استفاده می‌کنیم. دانش علوم انسانی باید مبتنی بر بافت، فرهنگ و موقعیت باشد. موضوع علوم انسانی، انسان است؛ انسان‌هایی که در فرهنگ‌ها و اقلیم‌های متفاوت‌، انتظارات و سلیقه‌های متفاوتی دارند. 

وی با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه علامه‌طباطبائی، خاطرنشان کرد: محور برنامه راهبردی، تحول در علوم انسانی است. علوم انسانی باید اثربخش باشد و دانش‌آموخته آن باید بتواند نقشی متناسب با تخصص خود ایفا کند. امروزه اولویت خانواده‌ها برای انتخاب رشته، علوم انسانی نیست و دلیل اصلی آن بی‌اطلاعی است. با توجه به اینکه ما رشته‌هایی در علوم انسانی داریم که دانشجویان از همان دوره کارشناسی شاغل می‌شوند، باید بتوانیم اثربخشی علوم انسانی را به جامعه نشان دهیم.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی تصریح کرد: دانشگاه علوم انسانی باید درخصوص مسائل و مشکلات جامعه چاره‌اندیشی و در این باره کمک کند تا مشکلات حل شود و این همان تحول در علوم انسانی است. یکی از نهضت‌هایی که علیه دانش جهانی شکل گرفته؛ ایجاد دانش بومی در بسیاری از کشورها مانند مکزیک، هند، ژاپن، کره جنوبی، کشورهای آسیای شرقی و آمریکای لاتین است.

وی ادامه داد: ما در دانشگاه علامه‌طباطبائی باید بتوانیم به کمک دانشجویان بااستعداد مطالعه دانش بومی انجام دهیم. باید به مسائل نگاه معرفتی، دینی، بومی و کاربردی داشته باشیم و این نوع جهان‌بینی است که خط فکری ما را نشان می‌دهد. 

معتمدی در پایان سخنان خود گفت: شما دانشجویان نخبه به دلیل توانمندی و استعدادی که خداوند در اختیارتان قرار داده است، قادر هستید به پربار شدن این مسیر کمک کنید. نوع نگاه نسل شما بسیار بهتر از نسل ما است و می‌توانید با همین نوع نگاه، تحول‌های مثبتی را ایجاد کنید.

آدمی با اشاره به حضور 250 دانشجوی نخبه و استعداد درخشان در دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: حضور این دانشجویان وظیفه ما را سنیگن‌تر می‌کند. این دانشگاه توجه ویژه‌ای به حضور استعدادهای درخشان و نخبگان دارد چرا که ما با شما شناخته می‌شویم.

وی افزود: برای معرفی دانشگاه علامه‌طباطبائی باید دانشجویان نمونه و نخبگان را نشان دهیم. نخبگان یک عامل شناسایی و هویت‌بخش برای دانشگاه هستند. وقتی کسی به برتری، نخبگی و نبوغ می‌رسد، جامعه از او انتظارات بیشتری خواهد داشت؛ ما از نخبگان هم در بُعد علمی، هم در بُعد فرهنگی و هم در بُعد تربیتی انتظار داریم. دانشجویان نمونه الگوی ویژه‌ای برای دیگر دانشجویان هستید.

معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی خطاب به دانشجویان نخبه و استعداد درخشان گفت: نکته‌ای که نخبگان باید در نظر بگیرند این است که نگویند چون ما نخبه و برتر هستیم پس نیاز به کار بیشتر و سخت‌کوشی نداریم؛ سخت‌کوشی بخشی از استعداد است و هیچ چیزی بدون تحمل سختی به دست نمی‌آید. 

وی تاکید کرد: زمینه همه بخش‌های کار آفرینی، مهارت‌ورزی، رشد، نو‌آوری، ایده‌پردازی و خلاقیت در دانشگاه فراهم شده است و فقط همراهی و همفکری شما را می‌طلبد و ما از شما انتظار ایده‌سازی داریم تا بتوانید از این محیط‌ها به بهترین شکل استفاده کنید. تلاش می‌کنیم هر آنچه که شما برای رشد و پیشرفت نیاز دارید را فراهم کنیم. 

در این آیین از دانشجویان رتبه برتر کنکور سراسری، دانشجویان برتر المیپاد علمی دانشجویی و رتبه‌های اول تا سوم پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد سال 1402 دانشگاه علامه‌طباطبائی با اهدای لوح و هدیه تقدیر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فارغ‌التحصیلی بیش از یکصد هزار دانش آموخته از دانشگاه علامه 
  • حسن‌پور: گشت ارشاد مسئولان از اقدامات انقلابی دولت است
  • کدام استان‌ها بیشترین شهدای مبارزه با مواد مخدر را دارند؟
  • تحصیل ۲۵۰ دانشجوی استعداد درخشان در دانشگاه علامه‌طباطبائی
  • بورسیه دستیاران تخصصی پزشکی برای ارائه خدمت در مناطق محروم
  • عدالت برای همه، ظلم به هیچ‌کس؛ محور پنجمین کنگره امام رضا(ع)
  • کنگره جهانی حضرت رضا(ع) میزبان دانشمندان داخلی وخارجی می‌شود
  • برپایی کنگره حضرت رضا (ع) با شعار عدالت / دنیای امروز به درک عدل و ترسیم الگوی رضوی نیاز دارد
  • نشست ایده پردازی ترویج گفتمان مقاومت در جامعه برگزار می‌شود
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد