Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:10:07 GMT

زمان‌بندی برای فقرزدایی

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۲۸۴۳

زمان‌بندی برای فقرزدایی

انتخاب سیستان و بلوچستان به عنوان دومین مقصد سفرهای استانی هشتمین رئیس جمهوری ایران، پس از سفر به خوزستان، از نگاه ناظران پیام‌ها و نشانه‌های روشنی از مسیر حرکت و برنامه‌های دولت سیزدهم برای رسیدگی به مشکلات مردم محروم به دست می‌دهد.

رئیس‌جمهوری در سفر پنجشنبه و جمعه هفته گذشته خود، با بازدید از مناطق حاشیه‌نشین و کپرنشین این استان، رو در رو با مردم کم برخورداری صحبت کرد که گویا برای سرو سامان دادن به وضع آنها برنامه‌هایی جدی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فقرزدایی، رسیدگی به فقرا و تلاش برای رفع نیازِ محرومین یکی از فرامین موکد رهبر انقلاب است. از نگاه رهبری، یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه‌ اسلامی «رفع فقر» و «رسیدگی به فقرا و نیازمندان» است. ایشان در بیاناتی در اردیبهشت ۸۴ تصریح کردند: «هر کاری در کشور صورت می‌گیرد، باید با هدف رفع فقر و محرومیت و ایجاد رونق در زندگی عموم مردم - نه بخشی از مردم و قشرهای خاص - باشد. در چنین فضایی است که مردم می‌توانند به اهداف والای نظام اسلامی - یعنی معنویت و تکامل روحی و تعالی اخلاقی - دست پیدا کنند.»

تعهد مستمر رئیسی به فقرزدایی

توجه به محرومان و حاشیه نشینان از مهمترین نکات برجسته سفر رئیسی به سیستان و بلوچستان بود.  رئیسی در بخشی از اظهاراتش در استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: قطعا فقر و تبعیض برای ملت عزیز ما پسندیده نیست. مردم درحالی از فقر رنج می‌برند که می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد.

رییس‌ جمهوری همچنین تاکید کرد: برای ادامه توسعه، دولت برای استانی مثل سیستان و بلوچستان، نگاهی ویژه تر از قبل دارد که امیدواریم در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این استان محرومیت از سر استان برداشته شود.

آیت‌الله رئیسی درجمع نمایندگان اقشار، علما و نخبگان چابهار هم با صراحت و قاطعیت گفت : مسأله کپرنشینی درسیستان و بلوچستان باید تا پایان سال جاری سامان یابد.

بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهوری برای این استان را می‌توان از خلال اظهاراتش متوجه شد. رئیسی در سخنانش در استان با بیان اینکه در منطقه سیستان و بلوچستان تلاش‌ها و اقدامات زیادی شده است و کارهای زیاد دیگری نیز باقی مانده که باید انجام شود، تصریح کرد: در این منطقه ظرفیت‌های ارزشمند زیادی داریم. مردم دلداده به انقلاب و منابع انسانی و نیروهای جوانی که می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند، از سرمایه‌های بزرگ منطقه هستند.

رئیس جمهور نیروی انسانی کارآمد را ارزشمندترین سرمایه کشور و سیستان و بلوچستان دانست و خاطرنشان کرد: باید قدر این نعمت را بدانیم. یکی از راه‌های قدرشناسی از این نعمت این است که این نیروی انسانی کارآمد درجهت گره‌گشایی از زندگی مردم به کار گرفته شود. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند ظرفیت نیروی انسانی و به ویژه نیروی انسانی جوان و کارآمد کشور را در جای مناسبی که می‌تواند نقش‌آفرین باشد، به کار بگیرد و این نیروی ارزشمند در جهت گره گشایی از زندگی مردم موثر واقع شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سواحل مکران یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: یکی از اولین اقدامات در این زمینه معرفی دقیق و کامل ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه مکران است. نگاه دولت به مکران به عنوان منطقه‌ای است که می‌تواند نقش سازنده‌ای در حوزه افزایش تولید و اشتغال به عنوان ۲ مسأله بسیار مهم کشور داشته باشد وسرمایه‌گذاری در مکران آینده بسیار روشن و خوبی دارد.

شناسایی ظرفیت ها و چالش‌های استان بر مبنای مطالعات میدانی دقیق، توزیع عادلانه امکانات، تلاش برای جذب سرمایه داخلی و خارجی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و نیروی انسانی استان به ویژه جوانان و ... از برنامه‌هایی است که برای این استان تدارک دیده شده است.

عمومیت برنامه فقرزدایی برای ایران

برنامه فقرزدایی دولت سیزدهم مختص استان جنوب شرقی کشور نیست وعمومیت دارد. آیت‌الله رئیسی در دوره رقابت‌های انتخاباتی خود هم توجه ویژه‌ای به ضرورت‌های فقرزدایی نشان می‌داد. او در مقبره الشعرای تبریز با بیان اینکه کسانی که دنبال فساد و رانت هستند دستشان قطع خواهد شد و روش من بی رودربایستی هست و رعایت اصحاب قدرت و ثروت و فلان جناح را نمی کنم، گفته بود: فقر برای جامعه برخوردار پسندیده نیست و فقر محصول بی عدالتی است و مبارزه با فقر و فساد در دستور کار دولت مردمی خواهد بود و من پای کار مردم هستم و متلک و بدگویی من را از میدان به در نمی کند.

رئیسی در جایگاه نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید دولتی به پشتوانه مردم مقتدر و عمل با وعده ها روی کار بیاید و باید صادق القول بود، بیان داشته بود: ما خود را مسئول می‌دانیم و با این تعهد کار را دنبال می‌کنیم و مردم باید حس کنند ظرفیت‌های کشور عادلانه بین مردم تقسیم شده است و هر کس شناسنامه ایرانی دارد برای تضمین حقوق شهروندی اش کافی است.

کارنامه عملکرد رئیسی در سمت‌های قبلی او از جمله قوه قضائیه نشان می‌دهد که او در مقابله نظام‌مند با ریشه‌های فقر از جمله مقابله با فساد، ارتباط بی تکلف و بی‌واسطه با مردم برای شناخت مشکلات محرومان، تلاش برای بهره‌گیری از نیروهای جوان انقلابی و برقراری عدالت ... ید طولایی دارد.

برچسب‌ها سید ابراهیم رییسی مقام معظم رهبری دولت سیزدهم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی مقام معظم رهبری دولت سیزدهم سید ابراهیم رییسی مقام معظم رهبری دولت سیزدهم سیستان و بلوچستان نیروی انسانی دولت سیزدهم ظرفیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۲۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به نقد عملکرد دولت و وعده‌های آن پرداخت.

این روزنامه می‌نویسد: نگاهی به افزایش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف مثل سکه و ارز که تاثیرات فزاینده خود را بر کالا‌های مصرفی و مایحتاج مردم گذاشته و می‌گذارد بیانگر آن است که عملکرد دولت چندان قابل قبول نبوده و نیست.

جالب اینکه در چنین شرایطی برخی دولتمردان یا چهره‌های سیاسی و نمایندگان از عملکرد مطلوب دولت می‌گویند و معتقدند که باید از این عملکرد فیلم درست کرد و به نمایش عموم درآورد.

چنانکه سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت شهریورماه گذشته در این خصوص گفته بود: «لازم است برای تک تک این اقدامات و دستاورد‌ها مستند و حتی فیلم و سریال ساخته شود و نمایشگاه برپا گردد.» این همان اختلاف نگاه به عملکردهاست که جامعه خود را در وضعیت بغرنجی می‌بیند، اما دولت و جریان همراه معتقد به ساخت فیلم از عملکرد‌های دولت هستند.

۲ نوع فیلم از عملکرد دولت

نگاهی به کارکرد ۳ ساله دولت نشان می‌دهد که دولت در تحقق بسیاری از وعده‌های خود از جمله ساخت یک میلیون مسکن؛ ایجاد یک میلیون شغل، رساندن تورم به نصف و تک رقمی کردن آن و تک نرخی کردن ارز ناموفق بوده است. مسائلی، چون برجام و FATF نیز به حال خود رها و کلا کنار گذاشته شده است. اما اینکه برخی بدون نگاه به این مسائل و گویی اینکه در این جامعه زندگی نمی‌کنند و از دولت عملکرد اقتصادی حمایت می‌کنند قابل تامل است.

چنانکه اخیرا حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت؛ «قطعا با توجه به اقدامات دولت لازم است که فیلمی از این اقدامات ساخته شود. اطلاع‌رسانی و اینکه مردم را در جریان اقدامات شایسته دولت قرار دهیم باید انجام شود. دولت دستاورد‌های مثبتی در حوزه سیاست خارجی و داخلی داشته است که باید در این رابطه اطلاع‌رسانی شود و بهتر است این اطلاع‌رسانی در قالب ساخت فیلم یا مستند باشد.»

با مطالعه برخی از این اظهارات دقیقا این پرسش پیش می‌آید که باید از کدام اقدام و عمل دولت فیلم ساخت که مردم ببینند و از دیدن آن لبخند رضایت بر لبان‌شان بنشیند. تورم میانگین ۴۰ درصد در ۳ سال اخیر را که قرار بود طی مدت ۴ سال نصف و سپس تک رقمی شود یا قیمت ارز را که تا کانال ۷۰ هزار تومانی رفت و با کاهش ۱۱ هزار تومانی در کانال ۵۹ هزار تومان قرار دارد و برخی مدح و ثنایش می‌گویند؟ البته این همان ارزی است که قرار بود تک نرخی شود.

شاید هم می‌خواهند از چندین دوره مذاکرات بی‌حاصل برای احیای برجام فیلم بسازند. به هر حال اگر هم فیلمی ساخته شود از دو نگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در فیلمی که دولت از اقدامات خود بسازد؛ قهرمان آن سیدابراهیم رئیسی است که به قرائت دولتی‌ها مدیریت بی‌عیب و نقصی را به نمایش گذاشته و توانسته شرایط را مطلوب و جامعه را راضی نگه دارد. ضدقهرمانش هم منتقدانی هستند که دلسوزانه نسبت به شرایط جامعه و عملکرد‌های انتقادآمیز هشدار می‌دهند.

اما فیلمی که واقعیت امور را به جامعه نشان دهد قهرمانش دولتمردانی خواهند بود که با عملکردهایشان تورم و قیمت ارزی را ببار آورده و چنین وضعیت اقتصادی را برای مردم رقم زده‌اند. ناگفته پیداست آنچه در باب دولت در قالب انتقاد از عملکرد‌ها گفته می‌شود دلسوزانه و از سر خیرخواهی است و اینکه برخی هر نقد و انتقادی را سیاه‌نمایی می‌خوانند از این رو است که یا تعریف درستی از نقد ندارند و یا نمی‌خواهد کسی به دولت متبوع‌شان انتقادی وارد شود.

دیگر خبرها

  • کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی
  • طعنه سنگین هاشمی‌طبا به دولت رئیسی
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • اظهارات رئیسی درباره انتخابات مرحله دوم مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • رئیسی خواستار فراهم کردن زمینه حضور گسترده‌تر مردم در انتخابات مجلس شد
  • کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • تاکید رئیسی بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت