Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@23:17:35 GMT

فرصت ها و چالش ها از نگاه مدیر کل آموزش و پرورش استان قم

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۶۹۸۷

فرصت ها و چالش ها از نگاه مدیر کل آموزش و پرورش استان قم

ایسنا/قم مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در گفتگوی اختصاصی با ایسنا به ذکر فعالیت های این اداره کل در دوران دولت پیشین پرداخت.

حمید رضا شیخ الاسلام در خصوص اقدامات انجام شده در طول ۸ سال عهده داری سمت مدیر کل آموزش و پرورش در دولت دکتر روحانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در زمینه آموزش معدل کتبی پایه دوازدهم رتبه سوم کشوری، ارتقا رتبه دوازدهم به رتبه چهار تا پنجم در کنکور، کسب رتبه اول بیش از ۴سال متوالی در رشته زبان انگلیسی، سعی در ایجاد توازن آموزش در سطح مدارس، کسب  توفیقات دانش آموزان دوره متوسطه اول در جشنواره خوارزمی، کسب رتبه های هر ساله کشوری توسط دانش آموزان ابتدایی در طرح جابربن حیان را در استان شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تأکید بر حفظ جایگاه و شأن معلم، نشاط و ارائه خدمات به فرهنگیان عنوان کرد: خانه معلم شماره ۱ و باشگاه فرهنگیان، اقامتگاه رفاهی مشهد و ساخت درمانگاه فرهنگیان که به مرحله افتتاحیه رسیده از جمله اقدامات انجام شده است.
شیخ الاسلام با اشاره به آغاز شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸ از استان قم و تعطیلی مدارس یادآورشد: همکاران ما آموزش فضای مجازی را بلافاصله و قبل از وجود برنامه شاد شروع کردند و در مناطق روستایی به دلیل مشکلات اینترنت روان سازی دروس مد نظر قرار گرفت و جزوات تهیه شده درب منازل دانش آموزان تحویل داده شد.
وی افزود: سال گذشته بیش از ۴ تا ۵ میلیارد تومان گوشی همراه و تبلت توسط خیرین در اختیار دانش آموزان بی بضاعت قرارگرفت امّا نتوانستیم کل استان را پوشش دهیم لذا برخی از دبیران و آموزگاران به صورت تلفنی و غیره تلاش کردند دانش آموزان متضرر نباشند.
شیخ الاسلام با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی خرداد ماه و ضمن تشکر از مدیران مدارس و معلمان بیان کرد: امسال برای بیش از ۳۰ هزار دانش آموز پایه نهم و دوازدهم امتحانات نهایی به صورت حضوری برگزار شد که آمار بسیار بالایی بود و ۱۰۰ درصد امتیازات رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از دانشگاه علوم پزشکی داشتیم.
وی در ادامه تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ مدرسه توسط خیرین و اعتبارات دولتی در استان احداث شده که بی سابقه بوده و از این تعداد بیشترین آمار را در مناطق کهک، قنوات و جعفریه احداث کردیم.
شیخ الاسلام با بیان اینکه سال ۹۲ استان قم از نظر کمبود فضای آموزشی با تراکم بالای دانش آموزی رتبه ۳۲ کشور بود اظهار کرد: امروزه با انجام ساخت و سازها رتبه استان قم ۲۶ کشور است امّا هنوز زیر میانگین کشوری هستیم یعنی تراکم دانش آموزی بسیار بالاست و مدرسه‌ای نیست که توسط خیرین و اعتبارت دولتی و استانی ساخته شده باشد که یک کلاس آن خالی باشد.
وی اضافه کرد: بین کلنگ زنی و احداث در ۹۸درصد پروژه‌ها کمتر از ۱۵ زمان صرف شده و زمانی افتتاحیه مدارس را انجام می‌دهیم که از ورود دانش آموز به مدرسه یکماه گذشته و به این شکل نبوده که بعد از افتتاحیه به دنبال رفع اشکلات باشیم.
مدیر کل آموزش و پرورش در خصوص بحث توازن بین دو ناحیه ۱ و ۴ خاطر نشان کرد: ایجاد ناحیه جدید با اعزام ۱۰۰ نیروی اداری علاوه بر ایجاد ماهانه حداقل نزدیک به یک میلیارد تومان بار مالی، برای استانی که کسری نیروی انسانی دارد هزینه ایجاد می‌کرد لذا به جای ایجاد یک ناحیه جدید در دو ناحیه ۱ و ۴ توازن ایجاد کردیم.
شیخ الاسلام تحقق رتبه بندی معلمان را یک تحول در نظام آموزشی دانست و گفت: مهم ترین مقوله در بحث نیروی انسانی ورودی های آموزش و پرورش است و باید دقت کنند انسان‌های باسواد، با انگیزه، متخصص و متعهد وارد مجموعه آموزش و پرورش شوند و شاخص جذب نیروها همان رتبه بندی است که مانند آموزش عالی جایگاه معلمان را در عملکرد نه صرف مدارک تحصیلی و مقاله تعیین کنند لذا نظام ارزشیابی یک نظام ثقیل و علمی است و شاخص‌های رتبه بندی باید دقیق و مرتبط با نوع مأموریت آموزش و پرورش باشد.
وی در خصوص نبود سیستم های جامع اطلاعاتی در آموزش و پرورش توضیح داد: نبود سیستم جامع اطلاعاتی یکی از مشکلات آموزش و پرورش بود که برطرف شد و سامانه سناد و بعد هم سامانه پادا شکل گرفت و در حال حاضر می‌توانیم تعداد دانش آموزان متوسطه اول و دوم را به تفکیک رشته مشخص کنیم و ورود و خروج دانش آموز در چرخه آموزش مورد رصد قرار می‌گیرد.
شیخ الاسلام در خصوص ترک تحصیل ناشی از شیوع کرونا یادآورشد: سال گذشته از مردم خواهش کردیم که اجازه ندهند وقفه تحصیلی برای دانش آموز اتفاق بیوفتد امروز هم اعلام می‌کنیم مدارس ما آمادگی ثبت نام آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیلی از تحصیل باز ماندند را دارند.
وی با بیان اینکه در خصوص ترک تحصیل در دوران کرونا حداقل ها را داشتیم و جز استان‌های سرآمد هستیم ادامه داد: از ۱۰۱ ملیت در استان قم دانش آموز داریم و درصد زیادی از دانش آموزان بیش از ۴۰ هزار نفر افاغنه هستند لذا مهاجرت‌ها بعضی مواقع این تصور را ایجاد می‌کند که ترک تحصیل است و تا زمانی که ما تعیین کنیم این دانش آموز به کدام استان رفته و آیا ثبت نام کرده یا نه یک مقدار آمار و اطلاعات ما را دقیق نشان نمی‌دهد.
مدیر کل آموزش و پرورش در خصوص بحث تراکم دانش آموزی و ایجاد یک مجتمع آموزشی بیان کرد: جلسات متعددی با خیرین و استاندار در خصوص احداث یک مجتمع آموزشی داشتیم که شامل دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم به صورت جداگانه و دارای امکانات رفاهی، چندین زمین چمن و سالن ورزشی باشد به نحوی که ده هزار دانش آموز بتواند از این فضا استفاده کند که هم می‌تواند آورده داشته باشد و هم اینکه از نیروی انسانی سازماندهی شده بتوان بهینه استفاده کرد.
وی با اشاره به شعار بهترین مدرسه نزدیک ترین مدرسه است خاطر نشان کرد: در برخی مناطق که ساخت و ساز انجام گرفته زمین کاربری آموزشی در اختیار ما قرار نگرفته و اولیا باید دانش آموز را چند کیلومتر جا به جا کنند در حال حاضر هم در منطقه انسجام کسری فضای آموزشی داریم و در روبه‌روی بوستان علوی تا شعاع ۵۰ هزار متری آن یک مدرسه نداریم.
شیخ الاسلام در خصوص ارتقای کیفیت نیروی انسانی اظهار کرد: امروز در دانشگاه فرهنگیان ما رتبه زیر ۱۰۰ وارد شده و در تالار آموزش خانه معلم آموزش‌های ضمن خدمت با بهترین اساتید برگزار می‌شود و معلمی نیست که کمتر از ۱۰۰ ساعت روش تدریس دیده باشد و اینها در ارتقای علمی دبیران و آموزگاران موثر است.
وی در ادامه با اشاره به لزوم  مدرسه محوری گفت: باید شعار مدرسه محوری را انجام دهیم و اگر ساختار را درون مدرسه ببریم و سازماندهی و سیاست گذاری درون مدرسه انجام گیرد این ساختار عظیم اداری را نمی‌خواهیم.
مدیر کل آموزش و پروش استان ضمن تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نباید به سمت سیاسی کاری پیش برود و با بیان اینکه آموزش و پرورش کار تخصصی و حرفه‌ای است لذا آموزش و پرورش نیاز به یک فرد متخصص، متعهد، علمی و کارآزموده دارد تصریح کرد: از وزیر آینده آموزش و پرورش تقاضا داریم نسبت به تکمیل نیروی انسانی و همچنین با توجه به تراکم بالای دانش آموز در رفع کمبود فضاهای آموزشی به استان قم کمک کنند.
وی ادامه داد: نکته‌ای که باید وزیر آینده به عنوان یک اصل و استراتژی ورود پیدا کند تغییر است و برخی از هزینه‌هایی که بازدهی مثبتی ندارد را در جای دیگری هزینه کنیم همچنین محتوای کتب آموزشی را مجددا مورد بررسی قرار دهیم و در تعداد واحدهایی که به دانش آموزان متوسطه دوم ارائه می‌شود دقت کنیم.
شیخ الاسلام در ادامه بیان کرد: مسئله دیگر  که باید مورد توجه وزیر آینده قرار گیرد مقوله تجهیز هنرستان‌ها و ایجاد تحولی در مدارس فنی و حرفه‌ای است و باید دانش آموزی که وارد آموزش و پرورش می‌شود دو فردای آینده که فارغ التحصیل شد بتواند امرار معاش کند لذا باید دانش آموز را به گونه‌ای تربیت کنیم که در کنار دروس تئوری مهارت آموزی کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش منطقه قم مدیر کل آموزش و پرورش شیخ الاسلام نیروی انسانی دانش آموزان دانش آموزی دانش آموز استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۶۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: امسال ۲۷ هزار دانش‌آموز استان در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند و اوراق امتحانی در استان تصحیح نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، ابوالقاسم اکبری امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری ۲۶۰۱ آموزشگاه در استان با ۱۹۷ هزار دانش‌آموز در ۹ هزار کلاس فعال است.

وی افزود: ۱۷۵ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و ۱۷ هزار در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند؛ ۱۳ هزار و ۷۶۹ معلم در مدارس دولتی مشغول به کار هستند که ۷۳۳۳ نفر خانم و مابقی آقایان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های آموزش و پرورش طی دو سال گذشته با رشد خوبی مواجه شده، گفت: ۷۰ پروژه طی این مدت به بهره‌برداری رسیده و ۸۵ پروژه با ۳۶۰ کلاس درس در حال ساخت است.

وی افزود: ساخت ۱۳ مدرسه با ۱۲۰ کلاس درس در مناطق طرح جهش ملی مسکن ساخته خواهد شد؛ اکنون ۳۷۳ کودکستان در سراسر استان مجوزهای فعالیت را از آموزش و پرورش اخذ کرده و ۳۲۶ مورد فعال شدند.

اکبری زیرساخت‌های ورزشی را نیز تشریح کرد و گفت: ساخت چمن‌های مصنوعی در خراسان شمالی نسبت به استان‌های هم طراز ۵۰ درصد بیشتر است.

اکبری گفت: ۱۸ زمین ورزشی رو باز برای دختران در حال ساخت است؛ ساخت ۲۰ اتاق درس تربیت بدنی نیز انجام شده و ۱۷ میلیارد تومان برای تجهیزات ورزشی مدارس جذب شده است.

وی با اشاره به پراکندگی بالای روستاهای استان افزود: ۴۸ درصد مدارس استان در روستاها هستند و ۱۸ مدرسه تک دانش‌آموزی و ۱۳۴ مدرسه کمتر از پنج دانش‌آموزی در خراسان شمالی فعال است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی چه مقدار به عدالت آموزشی اهمیت می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در پایه‌های دهم تا دوازدهم آزمون‌ها به صورت نهایی برگزار می‌شود؛ مجموعاً حدود ۲۷ هزار دانش‌آموز در این آزمون‌ها شرکت خواهند کرد.

وی افزود: تصحیح اوراق امتحانی نهایی در خراسان شمالی انجام نمی‌شود تا از هر گونه تخلف احتمالی جلوگیری شود؛ تصحیح نیز به صورت سوال به سوال خواهد بود و هر معلم یک سوال را بررسی می‌کند.

وی افزود: امسال ۵۰۹ دانش‌آموز خراسان شمالی در المپیادهای علمی حائز رتبه برتر شدند که آماری خیره‌کننده است؛ همچنین سه مدال برنز جهانی کسب شد.

اکبری خاطرنشان کرد: ۱۳۱۱ نفر کودک شش تا ۱۱ سال بازمانده از تحصیل در استان وجود داشتند که ۱۰۱۱ نفر شناسایی و تعیین تکلیف و جذب آموزش و پرورش شدند.

وی در انتها گفت: طی دو سال گذشته حدود دو هزار ردیف استخدامی ماده ۲۸ اخذ شده است؛ از این تعداد ۱۰۸۹ نفر مربوط به امسال است که این رقم در دهه اخیر بی سابقه است.

کد خبر 748897

دیگر خبرها

  • بازگشت ۴۶۱ دانش‌آموز به تحصیل در قزوین
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول!
  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • زنگ سپاس معلم در مدارس خراسان شمالی طنین انداز شد
  • وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود
  • اردوگاه دانش آموزی با منظر گردشگری مقاومت در بوشهر احداث شود
  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • ۳۲۰ دانش آموز برتر استان یزد تجلیل می‌شوند‌
  • شرکت ۲۷ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی در امتحانات نهایی
  • رشد ۸ درصدی توسعه متوازن رشته‌ای/ شرکت ۲۷ هزار نفر در امتحانات نهایی خرداد ماه