Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، در حالی پنجمین پیک کرونا را در سخت ترین شرایط پشت سر می گذاریم که به گفته محمدرضا میرجلیلی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، روند ابتلا، بستری و فوتی های ناشی از پیک پنجم از پیک اول که تجربه ای هم نداشتیم بیشتر است. حالا اما خبر رسیده که سویه خطرناک‌تری به نام "لامبدا"در بیش از ۵۰ کشور دنیا مشاهده شده است و اینگونه که گفته شده پاییز خطرناکی در راه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیک پنجم کرونا اما بر خلاف چهار پیک‌ قبلی هم طولانی‌تر شد و هم تلفات بیشتری برجای گذاشت تا جایی که رکورد مرگ و میرهای کرونایی روزانه شکسته شد تا جایی که میرجلیلی گفت: با حجم بسیار زیاد مراجعات سرپایی و بستری ها حتی با حال وخیم روبرو هستیم.

خطر ورود "لامبدا" جدی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان این که زنگ خطر شیوع ویروس لامبدا در جهان به صدا درآمده است گفت: مسئولان باید در آمادگی کامل قرار داشته باشند و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را پیش از آبان ماه بازسازی و تجهیز کنند.

وی با بیان اینکه قدرت این ویروس از لحاظ سرایت و کشندگی از همه ویروس‌های جهش یافته بیشتر است افزود: مهم‌ترین تفاوت سویه دلتا، شدت بیماری و میزان بالای ماندگاری ویروس در بدن است.

میرجلیلی با اشاره به این‌که محققان و اندیشمندان سلامت کشور‌ها و سازمان بهداشت جهانی در این زمینه اخطار جدی داده و تمام کشور‌ها باید مراقب باشند تا به این ویروس آلوده نشوند تاکید کرد: کشور ما هم از این جریان مستثنی نیست و باید مراقبت بیشتری در این خصوص انجام بگیرد.

وی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون برای افزایش ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا عنوان کرد: افراد با سن بالا به دلیل تزریق واکسن در دو دز از حمله این ویروس ایمن بوده و سن ابتلا و بستری ها در پیک پنجم نیز کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه سن فوتی ها نیز در حال کاهش است و راهی جز رعایت شیوه نامه‌ها و واکسیناسیون نداریم عنوان کرد: در موج پنجم فشار جسمی و روحی بسیار زیادی روی کادر درمان است و نوع دلتای کرونا، جوانترها را نشانه رفته است.

وی با تاکید بر اینکه باید با واکسیناسیون از فضای کرونای دلتا خارج شویم و سفرها به کشورهای آلوده به ویروس لامبدا به صورت جدی تحت کنترل قرار گیرد افزود: سویه "لامبدا" واکسن گریز است و آنگونه که محققان یافته اند ابتلای کودکان و نوجوانان به سویه "لامبدا" بیش از دیگر سویه‌های کرونا است.

ممکن است "لامبدا" پاییز سختی برای یزدی ها رقم بزند

پاییز نزدیک است و با سرد شدن هوا، قطعا درب و پنجره‌ها بسته می شود و راه‌های تهویه هوا در محیط‌های سربسته نیز مسدود، این مسئله می‌تواند به انتقال ویروس کمک کند و پاییز سختی برای یزدی ها رقم بزند.

در صورت ورود نوع جدید کرونا به کشور، "لامبدا" می‌تواند به چالش جدید برای مدیریت ویروس کرونا تبدیل شود و پیک های بعدی را با نوع جدید این ویروس ناشناخته داشته باشیم.

میرجلیلی با بیان این که برخی از واکسن‌ها در جلوگیری از ویروس لامبدا نقش داشته و تحقیقات اولیه نشان دهنده این مساله است، یادآور شد: محققان در حال تولید واکسنی هستند که در برابر این ویروس موثر است، اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

وی ادامه داد: این موضوع بیانگر این است که مراقبت ها باید بیش از گذشته باشد و شهروندان بجای عادی انگاری و بی توجهی به رعایت پروتکل ها برای تزریق واکسن های فعلی بر اساس گروه های سنی وزارت بهداشت مراجعه کنند و تاکید زیادی بر رعایت پروتکل ها داشته باشند.

میرجلیلی با تاکید بر اینکه در برابر نوع جدید باید مانند ابتدای شیوع کرونا حساس بود افزود: مرگ و میرهای اخیر کرونایی در پیک پنجم و خانواده هایی که داغدار شدند نتیجه بی توجهی مردم و عادی انگاری است لذا باید تا انجام کامل واکسیناسیون و حتی بعد از آن، مانند ابتدای شیوع کرونا حساسیت داشته باشند و با پرهیز از ترددهای غیرضروری و برگزاری میمانی های کوچک خانوادگی و سایر موارد به خود و عزیزان خود در این زمینه کمک کنند.

مشاهده یک مورد مشکوک به "لامبدا" در کشور

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد: یک مورد مشکوک به ویروس لامبدا در کشور مشاهده شده و منتظر نتیجه تست قطعی هستیم.

دکتر دهقانی درباره خبر‌های منتشر شده مبنی بر مشاهده ویروس لامبدا در کشور گفت: یک مورد مشکوک که سفر خارجی داشته و علائم ویروس لامبدا را دارد، در کشور مشاهده شده اما نتیجه قطعی تست هنوز نیامده است.مشاهده یک مورد مشکوک به لامبدا در کشور

وی افزود: فعلا گمانه زنی‌ها در حد آن چیزی است که در فضای مجازی منتشر شده و تا مشخص شدن نتیجه قطعی نمی‌توان اظهار نظر کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه ۹۷ درصد موارد جدید ابتلا در کشور پرو را ویروس لامبدا تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: این ویروس هم اکنون در آمریکای جنوبی شیوع یافته و ۷۰۰ مورد نیز در آمریکا ثبت شده است. با توجه به ارتباط میان کشور‌ها احتمالا لامبدا در آینده وارد همه کشور‌ها خواهد شد.

دهقانی ادامه داد: اطلاعات کمی درباره این ویروس وجود دارد، اما شیوع آن نسبت به سایر ویروس‌های جهش یافته بیشتر است و سنین پایین را بیشتر دربرمی گیرد، ولی درباره مرگ و میر آن اطلاعاتی قطعی در دست نیست.

وی درباره علائم ویروس لامبدا گفت: علائم آن مشابه سایر ویروس‌های کرونا یعنی تب و سرفه و از دست دادن حس بویایی و شنوایی است. مهمترین راه پیشگیری هم شست وشوی مستمر دست ها، تهویه مناسب منازل، استفاده از ماسک و دوری از شلوغی به شمار می‌آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر لزوم کنترل دقیق مرز‌های کشور به ویژه مرز‌های غیرقانونی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: رصد و شناسایی بیماری در استان یزد کاملا فعال است و افراد مشکوک به ویژه کسانی که سفر خارجی داشته اند به شدت کنترل می‌شوند.

به گزارش فارس، اینطور که پیداست امروز هم برای کنترل "لامبدا" دیر است اما هر چه هست باید زودتر نسبت به کنترل و نظارت دقیق مرزهایی که احساس می‌کنیم ویروس از آن نقاط وارد می‌شود، اقدام لازم صورت گیرد زیرا پاییز آهسته آهسته از راه می رسد و با شروع روزهای سرد پاییزی در هوای خشک و سوزان یزد، صدای پای "لامبدا" در گوش پاییز یزدی ها می پیچد.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: یزد ویروس لامبدا استان یزد پاییز خبرگزاری فارس میرجلیلی علوم پزشکی علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یک مورد مشکوک ویروس لامبدا پیک پنجم یزدی ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۷۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟

به گزارش خبرنگار مهر این روزها طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس توسط نمایندگان در حال بررسی است در جریان بررسی این طرح عده‌ای صدای مخالف بلند کرده و اعلام کرده‌اند در شرایط بد اقتصادی دولت دنبال گرفتن مالیات جدید است و این یعنی اعمال تورم بیشتر بر اقتصاد.

سال گذشته سید احسان خاندوزی نامه‌ای به شورای نگهبان نوشت و در مورد این مالیات توضیح داد تصویب و اجرای طرح موسوم به مالیات بر عایدی سرمایه که دلالان و سفته بازان بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه و ارزهای خارجی را هدف قرار می‌دهد، اقدامی بسیار ارزشمند است که در کشورهای دیگر نیز اجرا شده است.

به گفته خاندوزی، «فقدان این پایه مالیاتی که دست‌کم در ۱۰۰ سال گذشته در بیش از ۱۴۳ کشور در حال پیاده‌سازی بوده، موجب بروز مشکلات متعددی به‌خصوص در حوزه تولید شده است؛ به‌عنوان نمونه با توجه به بازدهی بالای خریدوفروش‌ها در بازارهای غیرمولد موازی تولید مانند بازار ملک، خودرو، طلا و ارز انگیزه سرمایه‌گذاری و کار در حوزه تولید را به‌شدت کاهش داده و یکی از موانع اصلی رونق تولید در کشور است.»

آن گونه که خاندوزی ادعا کرده است: «طرح مالیات بر سفته‌بازی و سوداگری به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌دلیل معافیت‌های گسترده در طرح، حداکثر دو درصد از افراد جامعه مشمول آن می‌شوند.

مصیبت بزرگ پدیده سوداگری، سال‌هاست که گریبان‌گیر اقتصاد کشور شده؛ به‌طوریکه کارشناسان آن را یکی از عوامل مهم به شماره افتادن نفس تولید می‌دانند. از نشانه‌های وجود این پدیده شوم در کشور، رونق کاذب بازارهای موازی با تولید است. بازارهایی همچون بازار زمین، طلا، خودرو و ارز که محمل مناسبی برای جولان سوداگران و دلالان هستند.

کسانی که می‌خواهند یک شبه راه صد ساله را بروند سرمایه خود را وارد یکی از این بازارها می‌کنند و در سایه نبود قوانین بازدارنده، سودهای هنگفت به جیب می‌زنند. اما این تمام ماجرای سوداگری نیست؛ چراکه ورود پول‌های کلان به بازارهایی مثل مسکن و خودرو باعث افزایش تقاضای سرمایه‌ای می‌شود و در نتیجه نیاز مصرفی مردم را با چالش مواجه می‌کند.

زیان‌های مردم از سوداگری

در حال حاضر بخش زیادی از تقاضا در بازار مسکن مربوط به تقاضای سرمایه‌ای است و مردم عادی توان خرید مسکن متناسب با نیاز خود را ندارند. با وضع مالیات بر سوداگری تقاضا سرمایه‌ای و التهاب بازار کاهش پیدا می‌کند؛ در نتیجه در صورت ساخت و عرضه بیشتر مسکن در کشور دسترسی مردم به آن امکان‌پذیر می‌شود.

سوداگری در بازار ارز در بسیاری موارد اثر شدیدتری بر بازار کالاهای مصرفی مردم دارد؛ چراکه با افزایش قیمت ارز، قیمت مواد اولیه تولید و کالاهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند و به سرعت نیاز ضروری روزانه مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

سوداگری علاوه بر رشد تقاضای سرمایه‌ای، باعث افزایش فاصله طبقاتی و فاصله غنی و فقیر می‌شود که در نتیجه آن انواعی از مشکلات اجتماعی به سمت خانواده‌ها سرازیر می‌شود. عدالت حکم می‌کند هر کسی متناسب با درآمد خود مالیات بپردازد تا هم از فشار بر روی اقشار کم درآمد کاسته شود و هم منابع به درستی در جامعه توزیع شود.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به همین منظور و نیز با هدف کنترل سوداگری و حرکت جریان سرمایه به سمت فعالیت‌های مولد و با ارزش افزوده برای کشور مطرح شد و هم اکنون در مرحله بررسی جزئیات آن در مجلس است.

کاهش فرار مالیاتی با طرح مالیات بر عایدی سرمایه

به گفته مهدی موحدی بکنظر، رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان امور مالیاتی؛ آمریکا پایه مالیات بر عایدی سرمایه را از سال ۱۹۱۳ و بریتانیا از ۱۹۶۵ اجرایی کرده‌اند و تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۸۷ کشور این نوع مالیات را به کار گرفته‌اند.

اما این نوع مالیات که بیشتر جنبه تنظیمی دارد، تاکنون در ایران فرصت بروز و ظهور پیدا نکرده و پیش از این با لطایف‌الحیلی از دستور کار خارج شده بود. اکنون دولت و مجلس اتفاق نظر دارند که مالیات بر عایدی سرمایه باعث فروکش کردن تلاطمات بازار دارایی‌های اصلی می‌شود؛ زیرا انگیزه سوداگران برای ورود به آن‌ها را از بین می‌برد.

طرح فعلی مالیات بر عایدی سرمایه مزایای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها کاهش فرار مالیاتی است. در کشور ما به دلیل شفاف نبودن درآمدهای برخی اشخاص و نبود مالیات ستانی هوشمند، فرار مالیاتی حجم بالایی دارد.

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در این باره اظهار داشت: «تا امروز که جای چنین قانونی در کشور خالی بوده، شاهد این هستیم که فرار مالیاتی افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر، برخی افراد که دنبال سوداگری و سفته‌بازی هستند، از بازار طلا، سکه، ارز، خودرو و مسکن، نهایت سودجویی را می‌برند و ضمن کسب سودهای هنگفت، مالیات هم نمی‌دهند و زیر رصد هم نیستند.»

با مالیات برعایدی سرمایه بساط سفته بازی جمع می‌شود

محمدحسین حسینزاده بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در باره مالیات بر عایدی سرمایه می‌گوید عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که خلأ طرح مالیات بر سوداگری چه تأثیری در افزایش قیمت بازار خودرو، مسکن، طلا و ارز داشته است، بیان کرد: نبود این ابزار تنظیم‌گری به میزان زیادی در بالا رفتن سرسام آور قیمت دارایی‌ها تأثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا شرایط به اینگونه است که اگر از یک مسکن کمتر از تعداد سال‌های مشخصی استفاده شود، برای فروش آن باید ۵۰ تا ۶۰ درصد مالیات به دولت پرداخت شود. این قوانین سخت‌گیرانه باعث می‌شود تا سوداگری در بازار جمع شود.

حسین‌زاده بحرینی توضیح داد: در کشور اشخاصی هستند که مبالغی را سرمایه‌گذاری می‌کنند تا یک کاسبی کوچک راه‌اندازی و اشتغال ایجاد کنند و مالیات نیز از آنها اخذ می‌شود، این در حالی است که سود این کار از خرید سکه و دلار کمتر است اما تاکنون سازوکاری نداشتیم که بتوانیم از این افراد و این مدل فعالیت‌های سوداگرانه مالیات بگیریم.

وی افزود: یک نهاد تنظیم‌گر باید جلوی این سوداگری‌ها و این سودهای هنگفت را بگیرد. سرمایه موجود در کشور نباید در این مسیرها هزینه شود، بلکه باید در مسیر تولید و مولدسازی به کار گرفته شود. بنابراین باید سازوکاری در بازار ایجاد شود تا جلوی این نوسان‌ها را بگیرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به اینکه اکثراً سوداگران هستند که از سرمایه‌گذاری در بازار دارایی‌ها، سودهای هنگفت به دست می‌آورند و تا الان نیز به دلیل نبود مکانیزم‌های لازم از این افراد مالیات اخذ نشده، این ضعف، عاملی برای افزایش شکاف طبقاتی است؛ چرا که کارمندان و کارگران قبل از اینکه حقوقشان واریز شود، مالیاتش را پرداخت می‌کنند اما این افراد اینگونه نیستند. ‌

کد خبر 6090718 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • یزدی ها کمترین تعداد پرونده قضائی نیروهای مسلح کشور را دارند
  • مسئولان، صدای مردم میمند درخصوص موقوفه میمند باشند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد