Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:33:07 GMT

پایان تابستان در قزوین با طعم زغال‌اخته

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۹۰۲۹

پایان تابستان در قزوین با طعم زغال‌اخته

ایسنا/قزوین تابستان میوه‌های خوش طعم بسیاری دارد که از جمله این میوه‌ها می‌توان به زغال‌اخته اشاره کرد، میوه‌ای که به‌خاطر مزه ترش طرفداران پروپاقرصی دارد، البته ناگفته نماند که قزوین رتبه نخست تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است.

از خواص این زغال اخته نمی‌توان غافل شد و هستند کسانی که از این میوه خوش طعم به عنوان دارو استفاده کنند، حتی چوب درخت این میوه برای ساخت برخی از ابزارآلات مورد استفاده قرا می‌گیرد چون بر خلاف سایر چوب‌ها در آب غوطه‌ور نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدیث باقری، دهیار روستای زناسوج از توابع الموت غربی با اعلام اینکه ۸۵ درصد زغال‌اخته کشور در الموت غربی تولید می‌شود، در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: روستای هیر بیشترین میزان تولید زغال‌اخته را دارد؛ از اواسط مرداد تا اواسط شهریور فصل برداشت این میوه است؛ البته گاه تا اواخر شهریور هم برداشت از درختان دیررس ادامه دارد.

وی اضافه می‌کند: زغال‌اخته را قرمز برداشت می‌کنند بنابراین تا زمان عرضه به بازار به صورت کامل می‌رسد؛ زغال‌اخته‌های رسیده روی زمین می‌ریزند به همین خاطر وقتی باغداران صبح‌ها برای چیدن به باغات می‌روند چند نفر این زغال‌اخته را از روی زمین جمع می‌کنند. زغال‌اخته‌های روی درخت را کال می‌چیدند و محصول را در بازار قزوین و تهران عرضه می‌کنند.

باقری تصریح می‌کند: برخی زغال‌اخته‌ها را خشک می‌کنند و عده‌ای نیز با آن لواشک و مربا درست می‌کنند بدین‌گونه زغال‌اخته به‌صورت سنتی فرآوری می‌شود. البته باید بگوییم که هیچ صنایع تبدیلی در استان برای فرآوری زغال‌اخته دایر نشده است.

دهیار روستای زناسوج خاطرنشان می‌کند: زغال‌اخته طرفداران زیادی دارد و می‌شود گفت نوعی میوه لاکچری است، چون کمیاب است خیلی از مردم این میوه را ندیدند؛ حتی برخی از الموتی‌ها هم درخت زغال‌اخته را از نزدیک ندیدند.

وی توضیح می‌دهد: نام زغال‌اخته‌های ریخته شده پای درخت «خُل پت» است و اگر می‌خواهید مزه اصلی زغال‌اخته را متوجه بشوید این را بخورید.

باقری با اشاره به برگزاری جشن زغال اخته، بیان می‌کند: در جشن زغال‌اخته خیلی از مردمی که حضور دارند و می‌توانم بگویم خیلی از الموتی‌ها درخت و محصولش را از نزدیک ندیده‌اند؛ درخت تیغ‌های کوچک دارد و برای توریست‌های داخلی هم جالب است و حتی برخی از آنان در عمرشان زغال‌اخته نخورده‌اند، همان‌طور که وقتی بلوبری را می‌ببینیم برای ما عجیب است زغال‌اخته هم برای برخی میوه‌ای عجیبی است.

وی با اشاره به اینکه شربت زغال‌اخته هم طرفداران بسیاری دارد، خاطرنشان می‌کند: خیلی از افراد با فرآورده‌های زغال‌اخته آشنا نیستند ولی وقتی می‌بینند از آن استقبال می‌کنند.  برخی از افراد ساکن روستای هیر به زغال‌اخته «ارسوله» نیز می‌گویند که آشی مخصوص به این نام توسط زنان روستایی پخته می‌شود که ثبت ملی هم شده است.

رتبه نخست قزوین در تولید زغال‌اخته

محمد پیله‌فروش، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به ایسنا می‌گوید: سطح زیر کشت زغال‌اخته در استان قزوین ۷۲۰ هکتار است سالانه از این سطح ۳۴۰۰ تُن محصول برداشت می‌شود؛ ازنظر سطح زیر کشت و تولید محصول قزوین رتبه نخست کشور را داراست.

وی اضافه می‌کند: این محصول در استان قزوین در الموت غربی و بخش‌هایی از کوهین کشت می‌شود، این محصول برای رشد به آب‌وهوای معتدل و سرد احتیاج دارد و خاک آن باید سبک و مایل به اسیدی باشد. البته درخت زغال‌اخته در سال‌های اولیه غرس باید در سایه درختان دیگر باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: این محصول بیشتر به‌صورت تازه خوری مصرف می‌شود و بخشی به‌صورت خشک، مارمالاد، ترشی، و در مواردی هم از آن رب تولید می‌شود؛ می‌توان گفت استان‌های اطراف قزوین مانند استان‌های شمالی و البرز تهران عمده خریداران این محصول هستند.

وی تصریح می‌کند: در استان، صنایع تبدیلی خاصی برای این محصول وجود ندارد، اغلب فرآوری توسط روستائیان و به‌صورت سنتی انجام می‌شود اما بعضی از واحدهای فرآوری و تولید آبمیوه و کنسانتره طی سالیان گذشته از این محصول جهت تولید کنسانتره و آبمیوه استفاده کردند.

مشکلات باغداران زغال‌اخته

بهرام گرئی یکی از باغداران الموت غربی در گفت‌گو با ایسنا اظهار می‌کند: زغال‌اخته درختی آب‌دوست و سایه‌پسند است، این درخت در ابتدا وحشی بود و سپس تربیت و وارد باغات سنتی شد؛ زغال‌اخته میوه‌ای است که کمترین آفت را دارد و برای پرورش آن از هیچ سمی استفاده نمی‌شود و تنها کود حیوانی به گیاه داده می‌شود و تا الان آفتی مشاهده نشده است اما ۲ سال اخیر گاهی اوقات و به‌ندرت دچار کرم‌خوردگی می‌شوند که بسیار نادر است.

وی اضافه می‌کند: درخت زغال‌اخته به سرما مقاوم است و در مناطق گرمسیر رشد نمی‌کند ولی گل میوه به‌دلیل اینکه رو به بالاست با بارش برف بهاری از بین می‌رود. امسال باغات روستای هیر یک‌ششم زغال‌اخته داشتند و بقیه باغات به‌دلیل سرما سوخته‌اند حتی در برخی باغ‌ها ۲۰۰ گرم هم زغال‌اخته نداشتیم.

این باغدار تصریح می‌کند: اصلی‌ترین مشکل باغداران قیمت است؛ باغداران به‌دلیل آب‌دوست بودن درخت زغال‌اخته هر هشت روز باغات را آبیاری می‌کنند ولی محصول را با کمترین قیمت خریداری می‌کنند، برای کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها درخواست تشکیل تعاونی روستایی را داریم تا دلالان حذف شوند و محصول را با قیمت واقعی از باغداران بخرند.

وی بیان می‌کند: امسال به دلیل کمبود زغال‌اخته قیمت بالاست و از کشاورزان ۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند، سال گذشته از باغدار هشت تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌کردند و در بازار ۳۰ هزار تومان می‌فروختند.

گرئی تصریح می‌کند: حمل زغال‌اخته از باغات تا مراکز خرید دشوار است و در هیچ‌یک از باغات خودرو وارد نمی‌شود؛ نهر آب بسیار مهم است و همه انهار سنتی است و موجب هدر رفت آب می‌شود از جهاد کشاورزی و مسئولین مربوطه می‌خواهیم تا برای احداث انهار جدید و کانال آب کمک کنند.

این باغدار که خود یکی از کارمندان میراث فرهنگی است می‌گوید: آش زغال‌اخته «ارسوله» در میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است؛ آش زغال‌اخته در نذورت و رسومات و جشن‌ها و برای ورود میهمان پخته می‌شود. ترکیبات این آش زغال‌اخته، گندم کوبیده، سبزیجات معطر و ادویه است.

به گزارش ایسنا، در پهنه مینودری تنوع محصولات کشاورزی و باغی را شاهد هستیم، با تنوع محصولات کشاورزی راه‌اندازی صنایع تبدیلی بیش از پیش احساس می‌شود و بهتر است مسئولان و سرمایه‌گذاران برای این امر برنامه‌ریزی داشته باشند تا علاوه بر ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس برای محصولات کشاورزی و باغداران ارزش افزوده ایجاد شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زغال اخته قزوين الموت زغال اخته ها زغال اخته زغال اخته استان قزوین الموت غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۹۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 

علیرضا فاضلی ثانی گفت: در راستای جلوگیری از فعالیت واحد‌های تولید زغال شهرستان، پس از تخریب ۱۵ دهنه کوره سنتی زغال در اراضی روستا‌های وهن آباد، حکیم آباد و علی آباد در هفته گذشته، دو واحد صنعتی تولید زغال فاقد هرگونه تمهیدات زیست محیطی در پروسه تولید در روستا‌های کیکاور و انجم آباد این شهرستان نیز پلمب شدند.

وی با بیان اینکه طی شکواییه‌های واصله به این اداره مبنی بر فعالیت آلاینده چندین واحد صنعتی تولید زغال، کارشناسان این اداره ضمن بررسی و شناسایی این واحد‌ها نسبت به ابلاغ اخطاریه برای رفع آلودگی اقدام کردند، افزود: با توجه به اینکه در اخطاریه‌های صادره مهلت مناسب به منظور رفع آلایندگی یا تعطیلی در صورت عدم رفع معضلات زیست محیطی به مسئولان این واحد‌ها ابلاغ شده بود، بر همین اساس نظر به عدم توجه به موارد اعلام شده، این اداره نسبت به اخذ حکم قضایی برای این واحد‌های آلاینده اقدام کرد و با همکاری عوامل نیروی انتظامی انجم آباد پلمب شدند.

فاضلی با تاکید بر اینکه اینگونه واحد‌ها تهدیدی علیه بهداشت عمومی و محیط زیست هستند، اظهار داشت: تولید گاز‌های سمی حاصل از دود مواد شیمیایی در کوره‌های زغال، احتراق و دود زغال، ذرات معلق، دی‌اکسید کربن و سایر ترکیبات مضر حاصل از فعالیت این کوره‌ها که به هوا رها می‌شوند، می‌توانند ضمن کاهش شدید کیفیت هوا، محیط زیست و هوای اطراف را آلوده و به سلامتی شهروندان آسیب جدی برسانند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رباط کردیم در پایان خاطرنشان کرد: این اداره در راستای اجرای وظایف سازمانی خود با هرگونه واحد آلاینده محیط زیست که حقوق شهروندی را نادیده می‌گیرد برابر قانون اقدام خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • هفته ۲۵ لیگ برتر فوتبال؛ برتری خانگی شمس‌آذر مقابل پیکان
  • رفع تداخل ۵ هزار و ۲۵۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین
  • توافق گروه ۷ برای تعطیلی نیروگاه‌های زغال سوز تا ۲۰۳۵
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • نگاهی بر خبر‌های ورزشی یازدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • شعری که در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان