Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@20:40:33 GMT

آثار جلال ستاری بازخوانی و تاویل می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۲۹۵۰

آثار جلال ستاری بازخوانی و تاویل می‌شود

حمیدرضا اردلان از تاویل و بازخوانی آثار جلال ستاری در این دوره از سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حمیدرضا اردلان، دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، از نامگذاری این بخش به نام استاد جلال ستاری خبر داد و در این باره گفت: جلال ستاری از جمله چهره‌هایی است که جامعه روشنفکری ایران را با جریان‌های اندیشگی معاصر آشنا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با عنایت به آثار گسترده و مؤثر این چهره به ویژه در حوزه آکادمی، جایزه جلال ستاری حدود ١٢ سال پیش طراحی شد و اکنون هر دو سال یک بار به صاحبان آثار داخلی و خارجی با عنوان‌های اسطوره، آئین، نمایش‌های سنتی و موضوعات میان رشته‌ای اهدا می‌شود.

وی افزود: این جایزه یک رویداد مستقل است که تاکنون در جوار سمینارهای بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی وابسته به جشنواره آئینی و سنتی کشور، اهدا می‌شود.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی، درباره اقدامات انجام شده در این دوره، اظهار کرد: در هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی که آذر ماه امسال برگزار می‌شود، یک روز به بازخوانی و تأویل آثار استاد ستاری و نام ایشان اختصاص یافته است. در این روز متخصصان حوزه‌های اسطوره، زبان شناسی، پدیدار شناسی و آئین‌های نمایشی درباره تأثیر آثار ایشان بر ایده‌های نوین در نگاه به موضوعات هنر، علوم انسانی و میان رشته‌ای سخنرانی خواهند کرد.

اردلان ادامه داد: در ادامه برنامه‌ها، میزگردی نیز به همین مناسبت برگزار خواهد شد. برای این میز گرد، با دکتر ناصر فکوهی که سال‌ها به صورت حضوری با استاد ستاری هم سخنی داشت و کتاب پر محتوایی نیز چاپ کرد، به همراه استاد محمدرضا اصلانی که در یک دوره به موازات فعالیت‌های جلال ستاری در حوزه شعر، سینما و مبانی فلسفه و هنر کار می‌کرد و با او ارتباط نزدیک داشت، مذاکره داشتیم. همچنین در حوزه اسطوره، اساتیدی چون رقیقه بهزادی و سودابه فضایلی، و در گرایش‌های زبان شناسی، پدیدار شناسی و نشانه شناسی با متخصصان دیگر داخلی و خارجی برای حضورشان در حال مذاکره هستیم.

وی درباره محورهای اصلی سمینارهای این دوره، گفت: ما در دو بخش عناوینی را پیشنهاد کرده‌ایم. در بخش نخست؛ مباحثی چون اصول و قواعد نمایش‌های سنتی و آئینی، نمایش سنتی و آئینی در سرزمین‌های همجوار، ناشناخته‌های نقل و روایتگری در ایران فرهنگی، ارتباط‌های میان رشته‌ای نمایش‌های سنتی و آئینی ایرانی با سایر هنرها، معرفی نمایش‌های آئینی و سنتی و شیوه‌های اجرا در میان اقوام ایرانی، ریشه‌های اساطیری، عرفانی و فلسفی نمایش آئینی و سنتی ایرانی و همچنین ارائه مقاله بر اساس پایان‌نامه‌های دانشجویی در نسبت با نمایش‌های آئینی و سنتی موضوعات کلی مدنظر قرار گرفته است و پژوهشگران با ادراک مطالعه و تجربه خود مقالاتی را در این زمینه‌ها ارائه می‌کنند.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی افزود: در بخش دوم اولیت‌های سمینار در عنوان کلی «آینده سنت» مطرح است و مشروح سرفصل‌ها عبارتند از آینده پژوهی با موضوع نمایش‌های آئینی و سنتی؛ محدوده‌های تغییر و زیست طبیعی، کارکردهای نوستالژی، نسبت‌های فرا زمانی، آسیب شناسی فراگیری تکنولوژی، مفاهیم باز جستی و رجعت است. همچنین موضوع دیگر؛ روش‌های پژوهش و اندیشه نوین در حوزه نمایش‌های آئینی و سنتی با نگاه‌های زیبایی‌شناسانه، نشانه‌شناسانه، پدیدارشناسانه و پست متافیزیکی خواهد بود. در سر فصل دیگری؛ کارکرد سوبژکتیویستی و ابژکتیویستی نمایش‌های آئینی و سنتی در تئاتر معاصر و آوانگارد به همراه نقش تغییرات زبانی در تحول نمایش‌های آئینی و سنتی مبتنی بر تئوری‌های نوین مطرح است. در نهایت پیوند یا تباین نظریه‌های متافیزیکی و غیر متافیزیکی در تأویل و تفسیر نمایش‌های آئینی و سنتی موردنظر قرار خواهد گرفت.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۹ آذر ماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار خواهد شد.

کد خبر 520624

منبع: ایمنا

کلیدواژه: هنرهای نمایشی جلال ستاری آثار جلال ستاری بیستمین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی هنرهای آیینی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیستمین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی جلال ستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۲۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که این شست به منظور هماهنگی برای برپایی نمایشگاه آثار نفیس موزه ایران باستان در استان‌ها برگزار می‌شود گفت: از طرف وزارت خانه ۱۱ استان به عنوان استان هدف برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان، انتخاب شده است و آذربایجان شرقی هم یکی از این استان ها است.

حمزه زاده افزود: اموال مربوط به منطقه آذربایجان به خصوص سکه‌های زرین ضرب تبریز و چینی‌های آبی و سفید که در موزه آذربایجان موجود نیست، از تهران به این موزه منتقل و از روز ۲۹ اردیبهشت که روز جهانی موزه ها است، به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: نمایش این آثار نفیس به مدت سه ماه در موزه آذربایجان ادامه خواهد داشت و هموطنان به خصوص هم استانی‌ها می‌توانند از این آثار دیدن کنند.
به گفته حمزه زاده، در روز جهانی موزه ها بازدید از همه موزه‌های استان رایگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در کنار نمایشِ اموال انتقالی از موزه ایران باستان، یافته‌های جدید باستان شناسی استان به خصوص یافته‌های بسیار مهم مربوط به تپه چمن شهرستان لیلان به مدت سه ماه در موزه آذربایجان به نمایش گذاشته می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشه‌ای است؟!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • آثار جنسیت زنانه بر رشد عرفانی و معنوی
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنرستان فاطمه الزهرا (س) در لارستان + تصاویر