Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود دوسال پیش که ویروس ناشناخته و عجیب کووید ۱۹ در جهان فراگیر شد، کمتر کسی پیش بینی می‌کرد این موجود کشنده، چنین دوامی بیابد و با تغییر رفتار و جهش‌های پی در پی، پهنه گورستان ها را روی زمین وسیع‌تر کند.

بسیاری از پروژه‌های تصویری مانند دیگر مشاغل و امورات به تعطیلی‌های موقت پی‌درپی تن دادند و برخی از آن‌ها متأثر از شرایط، در تولیداتشان اشاره‌ای کوچک به این پدیده داشتند که نشانه‌های آشکارش، ماسک روی صورت و رعایت فاصله‌های فیزیکی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این پدیده ناشناخته در جهان باقی ماند و نوع زیست ما را به اجبار تغییر داد، اتفاقی که می‌توانست سوژه‌ای قابل بحث، پربیننده و جذاب برای فیلم‌نامه‌نویس‌ها و کارگردان‌های تلویزیونی تلقی شود تا از ابعاد مختلف به این موضوع نگاه کنند، اما متناسب با این فراگیری و تأثیرگذاری، کمتر نشانی از کرونا و تأثیرات آن در سریال‌های داخلی می‌بینیم.

شرایط دستخوش تحول شده است

نوید محمودی، کارگردان و تهیه کننده آثار سینمایی و تلویزیونی که اسفندماه سال ۹۸ سریال «همدل» را با موضوع کرونا برای سیمافیلم در دست نگارش داشت، درباره آخرین وضعیت این پروژه می‌گوید: این پروژه به طور کامل تعطیل شد چون سال گذشته مشغول تولید سریال نوروزی «همبازی» شدم و پروژه «همدل» کاملاً متوقف شد، البته در مراحل ابتدایی و نگارش بودم که کار تعطیل شد.

او درباره اینکه چرا سریال «همدل» را بعد از پایان سریال نوروزی به سرانجام نرسانده، عنوان می‌کند: مشغول کارهای دیگری شدم و از تصمیم سیمافیلم درباره آن پروژه هم اطلاعی ندارم.

محمودی با بیان اینکه فعلاً مشغول پروژه جدیدی نیست، یادآور می‌شود: چندان تمایلی هم به نگارش سریال «همدل» ندارم؛ چون مسائل مربوط به کرونا در دو سال اخیر چنان دستخوش تحول شد که ضرورتی برای روایت آن نوع قصه ندیدم. قصه «همدل» مربوط به زمان حال و اتفاقات آن دوره بود و پیش‌بینی خاصی نسبت به اتفاقات آینده کرونا نداشتم.

محمودی درباره تولیدات کم تلویزیون در این حوزه خاطرنشان می‌کند: ما با یک بیماری عجیب و در حال تغییر مواجهیم که اگر کاری شروع به تولید شود روند ساخت آن حدود ۱۰ ماه زمان می‌برد و در این مدت، اتفاقات جدید و متغیر زیادی رخ می‌دهد. در دو ماه اول که کرونا آمد، همه در قرنطینه خانگی به سر می‌بردند و مراقب بودند که کسی بیمار نشود، ولی الان که تعطیلی عمومی به دلیل شرایط حاد کرونایی اعلام می‌شود، مردم از دو روز قبل راهی شمال می‌شوند که جاده ها را نبندند، فضا و شرایط در دوران کرونا کاملاً تغییر کرده است. باید صبر کنیم و از پساکرونا فاصله بگیریم تا ببینیم چه می‌شود، اگرچه می‌دانم فیلم‌های سینمایی درباره کرونا در حال ساخت است که احتمالاً به جشنواره امسال می‌رسد.

اهتمام تلویزیون به تولیدات کرونایی

مجید مولایی، تهیه کننده سریال‌های تلویزیونی که این روزها سریال «افرا» را روی آنتن شبکه یک دارد، درباره تولیدات کمی که با موضوع کرونا در تلویزیون ساخته شده است، می‌گوید: نسبت به کم کاری تلویزیون درباره این موضوع باید مدیران سازمان صدا و سیما پاسخ بدهند؛ چون آن‌ها باید پاسخگو باشند البته درباره کرونا، یکی دو سریال تلویزیونی ساخته شده است؛ سریال «فرشتگان بی‌بال» که پخش شده و سریال «اپیدمی» که در حال تولید است.

او در پاسخ به اینکه چنین مطالبه ای از سوی هنرمندان هم اتفاق نیفتاده است؟ عنوان می‌کند: من طرح و ایده ای در این باره نداشتم و از طرف تلویزیون هم به من پیشنهادی نشده است. ضمن اینکه مشغول چند پروژه هستم و فرصتی برای پرداخت به موضوعات دیگر ندارم.

مولایی درباره تأثیری که کرونا در روند تولیدات آثار تصویری گذاشته است، خاطرنشان می‌کند: ما در این شرایط مجبوریم کار کنیم حتی سخت و پر از استرس چون نمی توان آنتن تلویزیون را خالی گذاشت؛ مثلًا سریال «افرا» در شرایط کرونایی تولید شد، اما مخاطب چنین احساسی را ندارد که این مجموعه در شرایط سخت کرونایی و تعطیلی‌های موقت حین تولید، ساخته شده است.

امیر مهدی پوروزیری، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز درباره کم بودن تعداد سریال‌های تلویزیونی درباره کرونا و ارتباط آن با اهتمام سفارش دهنده و تمایل تولید کننده، می‌گوید: سفارش دهنده که تلویزیون باشد نسبت به این موضوع اهتمام زیادی داشته است و بارها به من گفته اند اما نوشتن درباره چنین موضوعی کار ساده ای نیست چون ویروس کرونا و تغییراتی که این مدت داشته، همچنان ناشناخته است.

او ادامه می‌دهد: هر روز اتفاق جدیدی می‌افتد یعنی در حین روند نگارش فیلم‌نامه، اتفاقات غیرقابل پیش بینی و عجیبی رخ می‌دهد که شاید در فیلم‌نامه به آن پرداخته نشده باشد. ضمن اینکه وقتی قرار است درباره کرونا و در شرایط کرونایی، اثری تولید شود، باید صورت بازیگر را با ماسک پوشاند، این، شرایط را برای انتقال حس به مخاطب دشوار می‌کند.

جای خالی سریال‌های حال خوب کن

پوروزیری معتقد است: اینکه در لحظه درباره کرونا، سریالی تولید شود، خیلی خام دستانه است باید اجازه داد که زمان بگذرد تا ماهیت این پدیده مشخص شود. وقتی علم هنوز جواب مشخصی درباره آن ندارد، چطور می‌شود فیلم‌نامه خوبی درباره اش نوشت.

این کارگردان و تهیه کننده با بیان اینکه هنرمندان  دوست دارند درباره این موضوع و اتفاقات پیرامونی آن کار تولید کنند اما پدیده کرونا هنوز ناشناخته است، می‌گوید: در شرایطی که مردم حال بدی دارند، تولید سریال‌های سرگرم کننده و امیدوار کننده بهتر است. ضمن اینکه از مجرای سریال که آگاهی سازی اتفاق نمی افتد، مردم از طریق اخبار، اطلاعات و آگاهی کسب می‌کنند. مردم سریال تماشا می‌کنند که حالشان بهتر شود، ولی سریالی که پیاپی در فضای بیمارستان و شرایط غم و اندوه بگذرد، حال مردم را خراب می‌کند.

او ادامه می‌دهد: همین حالا هم سریال‌های ما حال خوب کن نیستند، چه ضرورتی دارد که سریال‌های با فضای غم و اندوه برای مردم تولید و پخش شود. مردم نیاز به سریال‌های ملودرام امیدبخش با فضایی مفرح دارند، باید جهان‌بینی زیبا و امیدوارکننده را در آثار تلویزیونی توسعه داد.

تهیه کننده سریال «شرم» یادآور می‌شود: مدیران تلویزیون از زمان شروع این همه‌گیری، اهتمام به تولید آثاری با موضوع کرونا را داشتند اما تولید در این حوزه بسیار سخت است.

پوروزیری با اشاره به تأثیراتی که فراگیری بیماری کرونا بر زیست اجتماعی و فرهنگی مردم ایران و جهان گذاشته است، یادآور می‌شود: جهان دستخوش تحولات عجیبی از نظر ارتباطات انسانی، روابط عاطفی و شکل زیست مردم شده است که تأثیرات خودش را در دوران پساکرونا هم باقی می‌گذارد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سریال درباره کرونا نوید محمودی درباره کرونا تهیه کننده فیلم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۷۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی

  جالب اینجاست که در این میان یک رسانه نوشته بود به‌واسطه ضعیف‌بودن کارنامه عملکرد VOD‌ها یا همان شبکه نمایش خانگی، آمار مخاطبان تلویزیون بالا رفته! و به نوعی نفس تازه‌ای به رسانه‌ملی تزریق شده است؛ اما نکته مهم، صحبت‌های مطرح‌شده از سوی یکی از مدیران شبکه‌های نمایش خانگی است که نشان می‌دهد وضعیت این تولیدات و روابط آنها بیشتر از چیزی که مخاطبان مطلع باشند آشفته است و تنها یک اظهارنظر باعث شده تا دمل چرکین تولیدات عجیب و نمایش خانگی بیشتر از قبل برای مخاطب سر باز کند.حالا با تازه‌ترین نظرسنجی منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، همه این تحلیل‌ها بر باد رفته و نشان می‌دهد که مخاطبان تلویزیون واقعی و حتی بیشتر از آمار اعلام‌شده از سوی مقامات رسانه‌ملی است. آمار منتشرشده از سوی مرکز افکارسنجی ایسپا، از این منظر اهمیت دارد که نه از سوی خود تلویزیون که از سوی یک رسانه مستقل مطرح شده که آمارهایش تاکنون محل استناد بسیاری از تحلیل‌هاست. این آمار نشان می‌دهد که ۴۰.۸درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، ۳۵.۲درصد شبکه‌ آی‌فیلم و ۲۱درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صداوسیما» به ترتیب ۵۸.۹درصد شبکه سه، ۵۰.۸درصد شبکه آی‌فیلم و ۳۰.۳درصد شبکه یک بوده. همچنین ۶۹.۲ درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صداوسیما هستند.
   
«مردان آهنین» پرمخاطب شد 
این نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صداوسیما» با تعداد نمونه‌ ۱۷۱۵نفرازشهروندان ۱۵سال به بالای سراسرکشور در «هفته آخر فروردین‌ماه» سال‌جاری بوده که به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده و نکات مهمی را از مخاطبان تلویزیون روشن می‌کند. در مدت اخیر مطالبه بسیاری از منتقدان و فعالان رسانه بیان آمار روشن از میزان مخاطبان تلویزیون بود که بارها با حدس و گمان مطرح می‌شد. بااین‌حال، حتی زمانی که خود رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما آمار را به‌صورت شفاف، دقیق و در حضور رسانه‌ها بیان کرد، بازهم این نقدها ادامه یافت. حالا به نظر می‌رسد که با اعلام آمار از سوی مرکز ایسپا، بتوان تحلیل بهتری روی مخاطبان برنامه‌های تلویزیون داشت. بخشی از یافته‌های ایسپا مربوط به درصد مخاطبان به تفکیک برنامه‌هاست. یافته‌های نظرسنجی ایسپا‌ نشان می‌دهد ۹/۳۶درصد از «ایرانیان» برنامه مردان‌آهنین،۳۴.۷درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۳۴.۲درصد برنامه محفل، ۳۲.۳درصد برنامه شب‌خوش، ۳۱.۸درصد برنامه فوتبال برتر، ۲۹.۷درصد برنامه پانتولیگ و ۲۶.۵درصد برنامه معرکه، ۲۴.۵درصد برنامه مهمونی، ۲۱.۳درصد برنامه ماه خدا، ۱۸.۸درصد برنامه ماه من، ۱۷.۲درصد برنامه ایران دوست‌داشتنی، ۱۶درصد برنامه پاورقی و ۱۲.۱درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» ۵۳.۳درصد برنامه مردان آهنین، ۵۰.۱درصد برنامه زندگی پس از زندگی، ۴۹.۴درصد برنامه محفل، ۴۸درصد برنامه شب‌خوش، ۴۶درصد برنامه فوتبال برتر، ۴۲.۹درصد برنامه پانتولیگ و ۳۸.۳درصد برنامه معرکه، ۳۵.۴درصد برنامه مهمونی، ۳۰.۷درصد برنامه ماه خدا، ۲۷.۲درصد برنامه ماه من، ۲۴.۸درصد برنامه ایران دوست‌داشتنی، ۲۳.۱درصد برنامه پاورقی و ۱۷.۵درصد برنامه برمودا بوده است. همچنین ۴۵.۴درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، ۲۳.۲درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۰.۴درصد سریال رستگاری را دیده‌اند. میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که ۶۵.۵درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. ۳۳.۵درصد سریال هفت سر اژدها و ۲۹.۴درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.
   
رشد مخاطب در دوران افول تلویزیون‌های خارجی 
نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد، یکی از جملات رئیس مرکز تحقیقات صداوسیماست که در نشست اخیر گفته بود نباید انتظار مخاطب ۸۰درصدی از رسانه تلویزیون داشت، چراکه در کشورهای دیگر هم این آمار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است. در همان نشست هم برخی خبرنگاران با واکنش‌های کنایه‌آمیز از این مقایسه گفتند و خواستار توضیح شدند که شاکری‌نژاد گفته بود: «امروز در عصری هستیم که مخاطب را باید ترکیبی از برادباند و برادکست دانست و از آن گریزی نیست. در حقیقت این عددها در این عصر چیزی شبیه معجزه است. مثلا مرکز تحقیقاتی در آمریکا یا انگلیس که میزان مخاطب را ارائه می‌کند، به‌ندرت آمارهایش به ۱۰درصد می‌رسد؛ به‌عنوان‌مثال، برنامه پرمخاطب ۲۰۲۳ انگلیس، برنامه مربوط به تاج‌گذاری چارلز بود که ۱۲.۵میلیون نفر درمجموع آن را دیده بودند که حدود ۱۸درصد می‌شود. امروز وقتی با مردم صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم مردم در بستر خارج از تلویزیون و بر بسترهای دیگر مصرف رسانه‌ای دارند. در حقیقت باید به یک فناوری برسیم که وقتی درباره میزان مخاطب صحبت می‌کنیم، هر دو را لحاظ کنیم.» انتشار آمارهای ایسپا در کنار این صحبت‌های مطرح‌شده از سوی شاکری‌نژاد که حداقل آمار را بیان کرده بود، نشان می‌دهد که تلویزیون به‌عنوان یک رسانه سنتی، هنوز هم مخاطبان خود را دارد و بیان آمار ۶۹.۲درصد برای مخاطبان تلویزیون، مهر تاییدی بر درست‌بودن آماری است که مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر کرده بود. البته خود مرکز هم در نشست فوق تاکید کرده بود که حداقل آمار را بیان کرده‌ و حتی می‌توان گفت آمار فراتر از این مقدار است. نگاهی به تعداد کلیدواژه‌های تکرارشده در پیامک‌های سامانه ۱۶۲ هم دال بر این است که مخاطبان تلویزیون به شکل دقیق این رسانه را تماشا کرده و از طریق همین سامانه، نظرات خود را درباره جزئیات این تولیدات بیان‌می‌کنند. 

دلیل اهمیت آمار ایسپا
ناگفته پیداست که هر رسانه‌ای برای رسیدن به قله برنامه‌های خود نیاز به اصلاح و دریافت بازخورد دارد و به‌طور قطع برخی تحلیل‌های مطرح‌شده ــ صرف‌نظر از اهداف پشت آن یا صادقانه‌ بودن یا نبودن نکات ــ می‌تواند رسانه‌ملی را در جهت بهبود و استمرار جذب مخاطب هدایت کند. کما این‌که دو محور هویت‌محوری و عدالت‌گستری که در اهداف تحولی سازمان صداوسیما قید شده و هر بار در صحبت‌های رئیس این سازمان مورد تاکید قرارمی‌گیرد هم نشان از همین رویکرد ثبت بازخورد دارد. بااین‌حال، نمی‌توان انکار کرد که برخی از این تحلیل‌ها تنها هدف خود را بر نقد غیرعادلانه و یکطرفه علیه رسانه‌ملی گذاشته‌اند که در این صورت نمی‌توان آن را موثر دانست. آمار۶۹.۲درصد مخاطب برای تلویزیون و بیان آن درزمانی که بحث‌ها پیرامون مخاطبان این رسانه بالا گرفته، می‌تواند فصل تازه‌ای برای ارائه نقدهای درست ومنصفانه و البته نگاه به عملکرد واقعی و مستند رسانه‌ملی باشد.

دیگر خبرها

  • سریال حشاشین در تلویزیون‌های اینترنتی ایران ممنوع شد؟
  • حواشی جدید و پرحاشیه سریال پایتخت
  • پایتخت دوباره خبرساز شد؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • پایتخت دوباره خبرساز شد ؛ حواشی جدید سریال پرتماشاگر تلویزیون
  • بدقولی کنداکتوری تلویزیون این بار با برنامه «هفت»
  • نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال‌هایی که دیده نمی‌شود!
  • مردمی که تلویزیون نمی‌بینند و سریال هایی که دیده نمی‌شود!
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • (ویدئو) چهره باورنکردنی همسر نقی سریال پایتخت ۲۱ سال پیش در تلویزیون