کرونا، جانِ علیرضا فتحی بدلکار قدیمی سینما را گرفت
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۹۹۱۶
علیرضا فتحی بعد از دورهای نقاهت کرونایی در بیمارستان ولیعصر ناجا دارفانی را وداع گفت و مراسمِ خاکسپاریاش در قطعه هنرمندان برگزار خواهد شد.
به گزارش تسنیم، خبر شوکهکننده بود؛ وقتی برادرزاده بدلکار قدیمی سینمای ایران گفت: علیرضا فتحی بر اثر بیماری کرونا در بیمارستان ولیعصر ناجا درگذشت. او دچار بیماری زمینهای کلیوی بود و در هفته اخیر هم راهی بیمارستان شد و بامداد امروز هم دارفانی را وداع گفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او همچنین درباره زمان خاکسپاری این بدلکار فقید، تأکید کرد که به احتمال زیاد فردا در قطعه هنرمندان تشییع و خاکسپاریشان برگزار میشود.
حمیدرضا رسولیان طراح جلوههای ویژه در خصوص این بدلکار فقید، گفت: باورمان نمیشود یکی از بااخلاقهای سینما در آستانه روز ملی سینما از دست دادیم. کسی که به واقع بدلکار بلامنازعی بود و دوران معمای شاه و سلمان فارسی را نمیتوانم از یاد ببرم. یکی از خوبان این عرصه را از دست دادیم و امیدوارم خداوند به خانواده محترم سینما صبر عنایت کند.
جالب است که درباره حادثه و درگذشت ارشا اقدسی با علیرضا فتحی گفتگو کردیم و او در آخرین نکاتی که گفت به حضورش در سریال «سلمان فارسی» اشاره کرد که پیش از آن هم در «مختارنامه» با داود میرباقری تجربه همکاری داشته است. او همچنین در لا به لای صحبتهای خود به مشکلات این قشر و دیده نشدنِ آنها و قهرمان شدن کاراکترها تأکید کرد.
او در آثاری همچون «نهنگ آبی»، «محمد رسولالله»، «خفهگی»، «شهرزاد (فصل دوم)»، «بادیگارد»، «من دیهگو مارادونا هستم»، «سیزده ۵۹» و «عملیات ۱۲۵» فعالیت داشته است. همچنان که علیرضا فتحی نگاهِ خاصی به کارهای تاریخی مثل «معمای شاه»، «مختارنامه» و حتی در روزهای آخر، سریال «سلمان فارسی» داشت. همچنین کارهایی مثلِ «روز صفر» سعید ملکان که هنوز روی پرده نرفته هم کار بدلکاریشان برعهده مرحوم علیرضا فتحی بود.
علیرضا فتحی (طراح بدلکاری)، جلوههای ویژه میدانی، مسئول جلوههای ویژه میدانی و مسئول جلوههای ویژه بصری سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال تلویزیونی «شمعدونی»، سریال تلویزیونی «زمانه» و سریال تلویزیونی «آسمان من» فعالیت داشته است. علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) جلوههای ویژه میدانی سینما و تلویزیون ایران است. از مهمترین آثار علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) میتوان به فعالیت در سریال شمعدونی، سریال زمانه و سریال دیوار اشاره کرد.
علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) کار حرفهای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال ۱۳۸۹ در سریال عملیات ۱۲۵ به کارگردانی مسعود آبپرور به عنوان جلوههای ویژه میدانی فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیاش مانند سریال شمعدونی، بیشتر نبود، اما تجربه خوبی برای علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) محسوب میشود و همکاری با هنرمندانی همچون فلور نظری، فرهاد قائمیان، ایمان صفا و عبدالرضا اکبری را تجربه کرد.
علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) در سال ۱۳۹۴ دورهی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) در این سال، فعالیت در سریال شمعدونی به کارگردانی سروش صحت محسوب میشود.
علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) علاوهبر سریال شمعدونی، سال ۱۳۹۱ در سریال زمانه نیز فعالیت داشته است. علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) اینبار با حسن فتحی یعنی کارگردان سریال زمانه و هنرمندانی، چون حمید گودرزی، پریناز ایزدیار، حسین محجوب و امید روحانی همکاری داشت.
با اینکه علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) را بیشتر بعنوان جلوههای ویژه میدانی میشناسیم، اما در حرفههای دیگر نیز فعال بوده است. علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) علاوهبر جلوههای ویژه میدانی بهعنوان مسئول جلوههای ویژه میدانی و مسئول جلوههای ویژه بصری نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.
مهمترین آثار علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) در حرفهی مسئول جلوههای ویژه میدانی، فیلم رسوایی و سریال تبریز در مه است. مهمترین اثر علیرضا فتحی (طراح بدلکاری) در حرفهی مسئول جلوههای ویژه بصری، فیلم سیانور است.
علیرضا فتحی در آثاری همچون «خروس جنگی»، «عشق شیشهای»، «یورش»، «جان سخت»، «متهم»، «خط آتش»، «آنها هیچکس را دوست ندارند»، «یاران»، «گریز»، «سیرک بزرگ»، «گلها و گلوله ها»، «عبور از غبار»، «شرایط عینی»، «اطاق یک»، «آلزایمر»، «تعطیلات رویایی»، «خفهگی»، «ماموریت غیرممکن»، «بازی نقابها»، «ایراندخت»، «شهرزاد (فصل دوم)»، «بادیگارد»، «ماهی سیاه کوچولو»، «من دیهگو مارادونا هستم»، «قندون جهیزیه»، «فردا»، «خودزنی»، «من و زیبا»، «محمد رسول الله (ص)»، «عملیات ۱۲۵ (فصل دوم)»، «محافظ»، «مامان بهروز منو زد»، «نوار زرد»، «آسپرین»، «سیزده ۵۹»، «آناهیتا»، «اسپاگتی در هشت دقیقه» به عنوان «بازیگر»، «مجری طرح»، «جلوههای ویژه میدانی»، «طراح بدلکاری»، «اجرای جلوههای ویژه میدانی»، «گروه بدلکاری (با تشکر)»، «بدلکار» حضور داشته است.
مرحوم علیرضا فتحی همچنین مسئولیت بدلکاران سینمای ایران را داشت؛ روحش شاد و یادش گرامیباد.
منبع: فرارو
کلیدواژه: علیرضا فتحی بدلکاری جلوه های ویژه میدانی مسئول جلوه های ویژه فعالیت داشته سینما و تلویزیون سریال شمعدونی طراح بدلکاری علیرضا فتحی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
به گزارش برترینها، آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهمترین فیلمهای چند سال اخیر است که حاشیههای زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژههای مهم و بینالمللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلالالدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.
بازیگران و عوامل فیلم مست عشقیکی از ویژگیهای جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شدهاند و میتوان این فیلم را یکی از مهمترین و پرستارهترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی میکند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقشهای اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسامالدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.
بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی میکند. اما شاید یکی از مهمترین چهرههای این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریالهای ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
مهران برومند تهیهکننده این اثر است که با سرمایهگذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.
خلاصه داستانداستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سالهای ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را به تصویر میکشد. این فیلم دربارهی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر میکشد.
پرسش بزرگی که مست عشق مطرح میکندصفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش میدهد درباره ساختار فیلم مینویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلودهترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع میدهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکردهای سینما، تصویری کردن شنیدهها و خواندهشدهها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.
مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فرازهایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرمکننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازیهای خوب و ... کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیسسازی و تاکید اغراقآمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بارها شمس بیان میکند: «عشق یا تکلیف؟» و آنچه مولانا را از مرحله زهد به عرفان میرساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.
روایتی عامهپسند با حضور کمجانِ مولاناالهه آرانیان در روزنامه خراسان مینویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و اینکه چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آنچه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کردهاست. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانیبودن مولانا و زادهشدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.
تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بودهاست. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیتها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابلتوجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کردهاند. به هر حال «مست عشق» را با همه کموکاستیهایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهرهها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.
نظر کاربران چیست؟آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟
سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوقالعادهای داشت. هرچند میشه انتقادهایی مثل دوبله شدن دیالوگهای ترکی و کم بودن صحنههای شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل اینبار عالی بود.
پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟
محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.
مهرو: یه جوری از مست عشق بد میگید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.
ماندانا: "مست عشق" رو دیدیم و به نظرم:
۱: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.
۲: فیلمنامهش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایتهای سطحی داشت.
۳: جلوههای بصری قشنگی داشت.
۴: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذابتره؛ که من نخوندمش!