Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان با قرارگیری در سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که سال‌هاست بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا پروژه‌های سدسازی در این استان به بار بنشیند.

سد «کمندان» در آستانه ۱۷ سالگی

سد «کمندان» یکی از طرح‌های مصوب سفر هیئت دولت به استان لرستان بوده که آب دو شهر ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند، عملیات اجرایی این سد که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در دست احداث است از سال ۱۳۸۳ آغاز و در زمان‌های مختلف وعده آبگیری و بهره‌برداری از آن به مردم داده‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهم‌ترین اهداف سد کمندان تأمین آب شرب شهرهای ازنا و الیگودرز، مهار سیلاب رودخانه «ماربره» روستاهای کمندان و عزیزآباد، تأمین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست شهرستان ازنا و نیازهای زیست‌محیطی است.

به‌رغم این مزایا همچنان این پروژه به سرانجام نرسیده است و ماه‌به‌ماه و فصل‌به‌فصل تاریخ وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری از این سد به تعویق افتاد تا تنها وعده دهنده‌های بهره‌برداری پروژه تغییر کند و بین مسئولان ارشد استان ازجمله استاندار و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای جابجا شود.

علاوه بر مشکلات و موانع پیش روی احداث سد، بلاتکلیفی روستاییان حاشیه این پروژه برای ساخت‌وساز و وضعیت اراضی کشاورزی آن‌ها، بیکار شدن بسیاری از اهالی، خسارات جدی به ساختمان‌های روستا براثر احداث سد، عدم جابجایی روستا به بالادست و… از مشکلاتی است که برای اهالی روستای کمندان پیش‌آمده است تا آن‌ها هر بار به وعده‌های مسئولان دل‌خوش کنند.

جانمایی جدید برای احداث روستا

حالا مسئولان خبر از جانمایی جدید روستای «کمندان» می‌دهند و در این راستا حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در سخنانی با اشاره به جانمایی جدید برای روستای یاد شده اظهار داشت: مطابق نقشه‌های تهیه شده، در منطقه «چرخ میرزا» و مشرف به سد «کمندان» مکان روستا نهایی شده است.

وی عنوان کرد: قرار شده که این روستا، با رویکرد گردشگری و بوم گردی ساخته شود.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این روستا به عنوان یک شهرک مدرن ساخته می‌شود.

سد «کمندان» در مرحله بهره برداری است

حشمت بهمنی فرماندار ازنا نیز در این رابطه اظهار داشت: با تزریق اعتباری بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان، سد «کمندان» به مرحله بهره برداری رسیده است.

وی عنوان کرد: در حال احداث و تکمیل شبکه پایاب و کانال‌های آبرسانی به بخش کشاورزی این سد هستیم.

فرماندار ازنا با اشاره به اینکه با احداث این سد نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی آبی خواهد شد گفت: همچنین از محل آب این سد، آب شرب دو شهرستان ازنا و الیگودرز نیز تأمین می‌شود.

به هر روی، یکی از مشکلات پروژه‌های عمرانی در لرستان مسئله تملک اراضی و املاک مردم است، موضوعی که روال معمول زندگی ساکنان اطراف پروژه‌های عمرانی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بلاتکلیفی بیش از ۱۷ ساله اهالی روستای کمندان مسئله‌ای است که مردم این روستا را با مشکلات اساسی مواجه کرده است و امید می‌رود با جابجایی روستا به منطقه «چرخ میرزا» زمینه رفع مشکلات مربوط به اهالی این روستا فراهم شود.

خبرگزاری مهر تا کنون گزارش‌های متعددی در راستای تعیین تکلیف اهالی روستا «کمندان» و همچنین ضرورت بهره برداری از این سد را منتشر کرده است که برخی از آنها را می‌توانید بخوانید.

«آخرین خبرهاازجابجایی ساکنان حاشیه «کمندان» / آبگیری سدتا پایان خرداد»، «سدی در کمندِ وعده‌ها / من «کمندان» ۱۷ سال دارم!»، «سدی که در وعده‌ها غرق شد / رستگاری «کمندان» در ۱۴۰۰»، «سدی که در وعده‌ها غرق شد؛ من «کمندان» ۱۶ سال دارم!»، «بلاتکلیفی چندین ساله اهالی «کمندان» / وعده وزیر نیرو برای رفع مشکل»، «سدی که در وعده‌ها غرق شد؛ من «کمندان» ۱۴ سال دارم!»، ««کمندان» همچنان در کمند وعده‌ها / آبگیری سد در گرو جابجایی روستا»، «وعده‌ای برای تعیین تکلیف اهالی «کمندان» / منتظراعلام نظر مشاور هستیم»، ««کمندان» سد راه خدمات‌رسانی به ۱۲۰۰ روستایی؛ تکلیفی که روشن نمی‌شود»، ««کمندان» همچنان در کمند وعده‌ها؛ بلاتکلیفی ۱۳ ساله اهالی یک روستا»، «فیلم / دلِ خون مردم یک روستا ؛۱۲۰۰ روستایی چشم به وعده استاندار دارند»، ««کمندان» در کمند وعده‌های وزارت نیرو؛ سدی که ۱۲۰۰ روستایی راگرفتارکرد»، «تجمع اهالی روستای کمندان ازنا مقابل مجلس شورای اسلامی»

کد خبر 5301534

منبع: مهر

کلیدواژه: کمندان حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس حشمت بهمنی شهرستان ازنا ویروس کرونا بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه تعاونی واکسیناسیون اردبیل گرگان عکس استانها واکسیناسیون کرونا بیرجند جانمایی جدید بهره برداری اهالی روستا وعده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۰۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: اعضای شورا باید توجه کنند شورای شهر یا روستا هستند نه شورای شهرداری،  شورایی موفق است که مسائل منطقه را شناسایی و راه‌حل آن را ارائه دهد نه اینکه صرفاً به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای شهرداری باشد، چنین شورایی عملکرد خوبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان محمد خانچی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش ملی روز شوراها اظهار کرد: همزمانی عملکرد شوراها با شروع دولت سیزدهم و تزریق اعتباراتی که سال‌های سال پرداخت نشده بود می‌تواند در کارنامه شورایی‌ها تأثیرگذار باشد، باید در مدت باقی‌مانده کارهای عقب مانده و روی زمین مانده جبران شوند و تحول جدی و اساسی در منطقه ایجاد شود.

وی افزود: باید همه توجه کنند شورای شهر یا روستا هستند نه شورای شهرداری، شورایی موفق است که مسائل منطقه را احصاء کرده و راهکار حل آن را ارائه دهد نه اینکه صرفاً صبح تا شب دنبال شهردار و برخی مسائل حاشیه‌ای شهرداری باشد و چنین شورایی عملکرد خوبی ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: اینکه یک شهردار با حضور اعضای شورای شهر پیگیر مسائل است تا بتواند مشکلات را رفع کند لذت بخش است، این شورا قطعاً شورای شهر به معنای واقعی است.

خانچی با اشاره به اهمیت استفاده از نظرات مردم و توجه به مسائل از نگاه مردم و استفاده از تجارب گفت: باید در کنار مردم بودن تمرین شود و از مردم فاصله گرفته نشود تا موفق باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان توضیح داد: با تزریق نقدینگی تقریباً معوقات حقوقی به حداقل رسیده است و باید به گونه‌ای رفتار شود تا شکاف ایجاد نشود؛ باید توجه شود مبلغ عوارض آلایندگی محدود است و نباید به این پول وابسته شد زیرا اگر به این پول وابسته شوند و منابع جایگزین خلق نشود دچار مشکل خواهند شد.

خانچی با تاکید بر برنامه‌ریزی برای دهه کرامت و اربعین حسینی (ع) اضافه کرد: از هم اکنون باید برای اربعین حسینی (ع) برنامه‌ریزی شود و فضای شهرها به ویژه روستاها و شهرهایی که در محور طرق الحسین (ع) باید تغییر کند به گونه‌ای که زائران متوجه تغییر شوند.

وی خاطرنشان کرد: جهاد تبیین عملکرد مسئولان است و در این راستا باید کارها منعکس شود تا نگاه مردم نسبت به ما خوب باشد.

کد خبر 748863

دیگر خبرها

  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • در حاشیه دیدار مردم جنوب غرب تهران با رئیس جمهور
  • جانمایی زمین برای طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در نیشابور