Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مریم دهقان روز شنبه افزود: بیماری قارچ سیاه ارتباطی با بیماری کووید ۱۹ ندارد و این گونه نیست که این بیماری به واسطه کرونا ایجاد شده باشد.

وی تصریح کرد: ابتلای برخی از کرونایی‌ها به این بیماری ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن به واسطه مصرف برخی از داروهایی مانند کورتون که ناگزیر به تجویز آن هستیم، عدم تغذیه مناسب یا عدم کنترل قند خون در طول ایام ابتلا به کرونا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص بیماری های داخلی با بیان اینکه قارچ سیاه با نام علمی "موکورمایکوزیس" شناخته می شود، یادآور شد: شرط اساسی درمان بیماری قارچ سیاه این است که بیمار به محض مشاهده کوچکترین علائم این بیماری یا حتی شک نسبت به این بیماری به پزشک مراجعه کند تا تحت معالجه قرار گیرد.

به گفته وی در صورت مراجعه دیرهنگام، سینوس های بیمار گرفته و حفره چشم درگیر می شود و حتی درگیری مغزی ایجاد شده و علی رغم کارهای درمانی و جراحی توسط متخصصان چشم، گوش و حلق، باز هم احتمال مرگ و میر خیلی بالاست.

وی ادامه داد: مراجعه زودهنگام بیمار، تشخیص سریع و درمان زودرس می تواند از مرگ و میر بیماران جلوگیری کند؛ همچنین کنترل بیماری های زمینه ای، دارو و درمان زودهنگام و کنترل های جراحی در صورت لزوم سبب جلوگیری از این بیماری می شود.

این متخصص بیماری های داخلی اظهار داشت: بیمارستان شهید صدوقی به عنوان بیمارستان معین این بیماری در استان یزد معرفی شده تا بیماران مبتلا به قارچ سیاه به این بیمارستان منتقل شوند.

وی اضافه کرد: درمان بیمار مبتلا به قارچ سیاه نیازمند کار تیمی است و از این رو تیمی متشکل از متخصصان داخلی، عفونی، گوش،حلق و بینی، چشم و نورولوژی در قالب کمیته ای در این مرکز درمانی تشکیل شده که معاینه های لازم را بر روی بیمار انجام و روزانه پیشرفت بیماری را کنترل می کنند.

عضو کمیته موکورمایکوزیس (بیماری قارچ سیاه) مستقر در بیمارستان شهید صدوقی یزد افزود: چنانچه بیماران کرونایی در هنگام درمان مراقب تغذیه خود باشند، کنترل قند خون را فراموش نکنند و به حرف پزشک معالج گوش دهند و در صورت نیاز برای کنترل قند خون انسولین تزریق کنند دچار ضعف در سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری قارچ سیاه نمی شوند.

وی ترشح چرکی یا خونی از بینی، درد چشم یا صورت، بی حسی در یک قسمت از صورت، ورم ملتحمه و تاری چشم را مهمترین علائم بیماری قارچ سیاه عنوان کرد.

دهقان ادامه داد: قارچ سیاه فقط مربوط به ریه نمی شود و ممکن است پوست، مغز و یا دستگاه گوارش را درگیر کند و نوع نگران کننده آن سبب درگیری سینوس ها شده که ممکن است به مغز سرایت کند.

وی "رینوسربرال" را شایع ترین نوع بیماری قارچ سیاه عنوان کرد و گفت: این درگیری که اغلب در بیماران دیابتی صورت می گیرد از سینوس ها شروع می شود و چنانچه کنترل نشود به کاسه چشم منتقل می شود و ممکن است به مغز هم سرایت کند.

متخصص بیماری های داخلی اضافه کرد: در صورتی که این بیماری، بافت بدن را درگیر کند شاید در مرحله اولیه چیزی مشاهده نشود ولی بعدها قرمز رنگ شده و ورم و التهاب پیدا می کند و بعد به رنگ ارغوانی با یکسری از زخم های سیاه تبدیل می شود و ممکن است به سمت دهان گسترش یافته و یکسری زخم های سیاه رنگ و دردناک ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قارچ سیاه سلامت بیماری قارچ سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۵۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟

 به گزارش تابناک، متخصصان در تاریخ ۱۹ آوریل در مجله Nature Medicine گزارش دادند در یک مورد از هر ۱۰ مورد ابتلا به ام اس، بدن سال ها قبل از شروع علائم، شروع به تولید مجموعه مشخصی از آنتی بادی ها در خون می‌کند.

متخصصان دریافتند این الگوی آنتی بادی ۱۰۰ درصد تشخیص ام اس را پیش بینی می کند. هر بیمار حامل این مجموعه از آنتی بادی ها به ام اس مبتلا شد.

آنها امیدوارند این آنتی بادی ها روزی مبنای یک آزمایش خون ساده برای غربالگری ام اس باشند.

دکتر «مایکل ویلسون»، متخصص ارشد مغز و اعصاب از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) گفت: در چند دهه اخیر، حرکت در زمینه درمان ام‌ اس جدی‌تر و قوی‌تر صورت گرفته است.

ام اس زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی مرکزی حمله می‌کند و به غلاف محافظ اطراف رشته‌های عصبی به نام میلین آسیب می‌رساند. این امر سیگنال‌های ورودی و خروجی مغز را مختل می‌کند و باعث بروز علائم مختلفی می‌شود که حواس را مختل کرده و بر توانایی حرکت تأثیر می‌گذارد.

برای این مطالعه، متخصصان نمونه های خون گرفته شده از ۲۵۰ بیمار مبتلا به ام اس را که قبل و بعد از تشخیص آنها جمع آوری شده بود، غربالگری و آنها را با نمونه خون افراد سالم مقایسه کردند.

متخصصان تصور می‌کردند با مشاهده اولین علائم بیماری در بیماران ام‌ اس، شاهد جهش در آنتی‌بادی‌ها خواهند بود.

در عوض، آنها دریافتند که ۱۰ درصد از بیماران ام اس سال ها قبل از تشخیص، سطوح بالایی از آنتی بادی های اتوآنتی بادی - آنتی بادی هایی که می توانند به خود بدن حمله کنند – داشتند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث ام اس در ۹۰ درصد دیگر بیماران می شود، اما متخصصان بر این باورند که آنها اکنون یک علامت هشدار اولیه قطعی مبنی بر بروز این بیماری، دارند.

علائم ام‌ اس می تواند حاد یا مزمن باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. مهم این است که از علائم مختلف این بیماری آگاه بود. علائم بیماری ام‌ اس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- مشکلات حرکتی مانند احساس خستگی یا ضعف هنگام راه رفتن، صحبت کردن یا بلعیدن

- گزگز یا بی حسی در اندام ها

- اختلال عملکرد مثانه و روده

- اختلال شناختی

- تغییرات خلقی یا افسردگی

- لرزش یا اسپاسم

- سرگیجه

- اختلال بینایی

در موارد شدید، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است دچار نابینایی و/یا فلج شوند.

در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای ام‌اس وجود ندارد. بنابراین، مدیریت علائم، فاکتوری ضروری برای داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری است. پزشک ممکن است بسته به شدت علائم بیماری درمان‌های استروئیدی، تزریق خون یا فیزیوتراپی را انتخاب کند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • عوامل تاثیرگذار بر کپک زدن فرش
  • ناراحتی ستاره بارسلونا: از این تیم می‌روم!
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟