Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@05:04:33 GMT

تاثیر نمک در جلوگیری از رشد تومور

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۸۲۳۱

تاثیر نمک در جلوگیری از رشد تومور

محققان اخیرا با مطالعه بر روی موش‎ها دریافته‌اند که رژیم غذایی حاوی نمک زیاد می‎تواند با رشد تومورها مبارزه کند.

به گزارش ایمنا، گرچه رژیم‌های غذایی سرشار از نمک عمدتاً پیامدهای منفی بر روی سلامتی افراد دارد و موجب افزایش فشار خون شده و بر سیستم قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد، اما تحقیقات جدیدی که در مجله" Science Advances" منتشر شده نشان می‌دهد مصرف زیاد نمک ممکن است تأثیر مثبت غیر منتظره‌ای نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه توسط گروهی از محققان مؤسسه "NCR-Biotech Science Cluster"واقع در ایالت هاریانا در شمال هند انجام شد. مصرف زیاد نمک پیشتر با تشدید التهاب مرتبط شناخته شده بود و مطالعه‌ای که محققان در سال ۲۰۱۳ بر روی موش‌ها انجام داده بودند، نشان داد که مقادیر زیاد نمک در موش‌ها می‌تواند علائم انسفالومیلیت آزمایشی خود ایمنی (EAE) را برانگیزد.

التهاب یک پاسخ محافظتی توسط بدن است و محققان این مطالعه به رهبری پروفسور "آمیت آواتسی" (Amit Awasthi) قصد داشتند دریابند آیا رژیم غذایی دارای نمک می‌تواند التهاب را در برابر پاسخ ضد سرطانی بدن نیز تحریک کند یا خیر.

محققان در این مطالعه موش‌های دارای تومور را با رژیم غذایی دارای نمک کم ، متوسط و زیاد تغذیه کردند. سپس اندازه تومور و ترکیب سلولی و متابولیک با دقت کنترل شد. رژیم غذایی با نمک بالا رشد تومورهای موش‌ها را به میزان قابل توجهی محدود کرد. محققان شاهد افزایش بقا و کاهش رشد تومور در موش‌های مبتلا به ملانوما، کارسینوما و حتی سرطان متاستاتیک بودند.

آواستی اظهار کرد: تجزیه و تحلیل ما نشان داد که تعداد سلول‌های ایمنی موسوم به سلول‌های کشنده طبیعی (Natural killer cell) در موش‌هایی که رژیم غذایی پر نمک داشتند، ۵۰ درصد افزایش یافته است. این سلول‌ها به عنوان نوعی ابزار داخلی سیستم ایمنی عمل می‌کنند و سلول‌های بدن را که ویروسی یا سرطانی شده‌اند شناسایی کرده و آنها را از بین می‌برند. ریزمحیط تومور سرکوب کننده قوی سیستم ایمنی است. ریزمحیط تومور محیط اطراف تومور است که شامل رگ‌های خونی اطراف آن، سلول‌های ایمنی، فیبروبلاست‌ها، مولکول‌های سیگنالینگ و ماتریکس خارج سلول (ECM) است.

تومورها دارای دیوارهای دفاعی بیوشیمیایی مختلفی هستند که این موضوع به آنها اجازه می‌دهد در برابر حمله سلول‌های کشنده طبیعی و سایر فرآیندهای التهابی مقاومت کنند. درمان‌هایی مانند مهارکننده وارسی ایمنی که این دیوارهای دفاعی را نادیده می‌گیرند در زمینه تحقیقات سرطان، درمانی بسیار انقلابی بوده است.

مهارکننده وارسی ایمنی (Checkpoint inhibitor‎) نوعی از ایمنی‌درمانی سرطان است که وارسی ایمنی را هدف قرار می‌دهد که کارش تنظیم و کنترل دستگاه ایمنی است. برخی سلول‌های سرطانی می‌تواند با تحریک این فرایند، خود را از حملهٔ دستگاه ایمنی مصون کند. درمان‌های معطوف به وارسی ایمنی، قادرند با مسدود کردن وارسی ایمنی مهاری، عملکرد دستگاه ایمنی را به حالت عادی درآورند.

آواستی در ادامه افزود: این روزها همه در مورد ایمونوتراپی سرطان صحبت می‌کنند. داروهای مورد استفاده در این موارد مورد تأیید سازمان غذا و دارو آمریکا بوده و بسیار مؤثر است، اما کسی نمی‌داند چرا این درمان‌ها فقط بر روی برخی بیماران جواب می‌دهند برای مثال این داروها فقط در ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران جواب می‌دهند و برای باقی بیماران اینگونه نیست.

تفاوت در پاسخ بدن به داروها موضوع دیگری بود که محققان به بررسی آن پرداختند و دریافتند میکروبیوم یکی از موارد اثربخشی درمان است. میکروبیوم مجموعه‌ای از میکروب‌ها است که در بدن ما زندگی می‌کنند و متابولیسم داروها توسط این باکتری‌ها (که در افراد مختلف متفاوت است) می‌تواند تأثیرات زیادی بر کارایی آنها داشته باشد.

برای بررسی میکروبیوم موش‌های مبتلا به سرطان، محققان به تجزیه و تحلیل دقیق متابولومیک و RNA نمونه خون و مدفوع گرفته شده از موش‌ها پرداختند. محققان دریافتند یکی از گونه‌های باکتری روده به نام "بیفیدوباکتر"در موش‌هایی که از رژیم غذایی حاوی نمک زیاد پیروی می‌کردند، بسیار بالا بود. آنها دریافتند مصرف نمک زیاد به طور قابل توجهی نفوذپذیری روده موش را افزایش می‌دهد و این به آن معناست که بیفیدوباکتر غنی شده می‌تواند از روده به مناطق دیگر بدن از جمله نواحی که تومورها قرار دارند، مهاجرت کند.

محققان مشاهده کردند هنگامی که این باکتری‌ها در ریزمحیط توموری قرار گرفت، سلول‌های سرکوب شده یاخته کشنده طبیعی را فعال کرده و به آنها امکان می‌دهند حمله ضد توموری خود را بهبود بخشند.

منبع: ایسنا

کد خبر 521219

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نمک سرطان قلب تومور مغزی تومور شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق رژیم غذایی رشد تومور موش ها سلول ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۸۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص

گیتا حاتمی زاده جراح زنان و زایمان، فلوشیپ نازایی و آی وی اف در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با سرطان سینه در بانوان اظهار کرد: سرطان سینه جز شایع‌ترین سرطان‌‌ها در بانوان بوده که وابسته به سن است. هرچه میزان سن افزایش می‌یابد، احتمال ابتلا نیزبیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: درحال حاضر به دلیل علت‌های ناشناخته مانند آلودگی‌های غذایی و استرس‌های محیطی، سن ابتلا به این بیماری به صورت چشمگیری کاهش یافته و امروزه سرطان‌های پیشرفته پستان را در جوان‌ترها می‌بینیم؛ اما به صورت کلی هرچه سن بیشتر می‌شود شیوع سرطان پستان نیز افزایش می‌یابد.

جراح زنان و زایمان افزود: سرطان سینه در ابتدا از یک سلول سرطانی در سینه ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر سرطان پستان زمانی ایجاد می‌شود که یک سلول در سینه از حالت عادی خود خارج و تبدیل به سلول سرطانی شود. این سلول سرطانی شروع به تکثیر کرده تا زمانی که یک توده ایجاد کند. برای اینکه یک سلول سرطانی تبدیل به یک توده یک سانتی شود حدود پنج سال زمان نیاز دارد؛ اما بعد از آن برای بزرگ‌تر شدن و رسیدن به دو سانت، نیاز به زمان خاصی ندارد و این اتفاق بسیار سریع رخ می‌دهد.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه سلول‌های سرطان سینه از یکدیگر جدا هستند مطرح کرد: این سلول‌ها به دلیل باز بودن از یک دیگر نیازی به سایز، اندازه و زمان خاصی برای پخش شدن در سینه و نقاط دیگر بدن ندارند و حتی یک سلول بسیار کوچک هم می‌تواند پخش شود و درآینده موجب عود بیماری شود.

راهی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه تشخیص زودهنگام در درمان این بیماری بسیار مهم است بیان کرد: در خانم‌هایی که سینه کوچک دارند، توده حداقل باید یک سانت شده باشد تا با لمس کردن تشخیص داده شود این درحالیست که در خانم‌هایی با سینه‌های بزرگ‌ترممکن است در آزمایشات هم توده اصلا دیده نشود و نیاز به سایز بزرگ‌ترآن باشد؛ بنابراین با توجه به این موضوع که راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد مهم‌ترین کار تشخیص زودهنگام است. این تشخیص کمک می‌کند تا پزشک قبل از گستردگی و پخش این بیماری آن را مهار کند.

فلوشیپ نازایی و آی وی اف گفت: معمولا عوامل سرطان سینه توسط خود فرد تشخیص داده می‌شود. باید هر فرد از سن ۱۸ سالگی به صورت مرتب، ماهانه و پس از اتمام دوره عادت ماهانه،  خود را معاینه کند. خانم باید با کف انگشتان دستش در حالیکه دراز کشیده است سینه را به صورت چرخشی لمس کند تا اگر توده‌ای غیر طبیعی احساس شد سریع به پزشک مراجعه کند. بر خلاف تصورات مردم، بیشتر توده‌های بدخیم درد ندارند بنابراین اکثرخانم‌ها با لمس متوجه توده‌ جدید می‌شوند.

تفاوت توده خوش‌خیم و بدخیم

حاتمی‌زاده بیان کرد: به صورت طبیعی یکسری توده‌ خوش‌خیم که مانند دانه‌های تسبیح هستند در سینه وجود دارند. این توده‌ها‌ی خوش‌خیم که در همه نقاط پستان پخش و به هورمون‌های سینه نیز وابسته‌اند. توده‌های خوش خیم اکثرا حاشیه منظم، متحرک و صاف هستند درحالی که توده‌های بدخیم به یکدیگراتصال داشته، نمی‌توان حدودی برایشان تعیین کرد و حاشیه نامنظم دارند. معمولاً درصد کمی از توده‌های سرطانی  درد ایجاد می‌کنند و اکثر توده‌های دردناک جز توده‌های خوش‌خیم هستند. اما در حالت کلی اگر خانمی با توده‌ای در سینه خود مواجه شد باید به پزشک مراجعه و مورد بررسی قرار گیرد.

اشعه ماموگرافی سرطان‌زا نیست

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود بانوان ماهانه معاینات لازم را در منزل انجام دهند. هر ۶ ماه یا یکسال یکبارتوسط پزشک معاینه و از سن ۴۰ تا ۵۵ سالگی، هرسال ماموگرافی انجام دهند. معمولا برای تشخیص بهتر، سینه میان دو صفحه تلقی شفاف قرار می‌گیرد که بااین کار شاید در حد چند ثانیه احساس فشار ایجاد شود و این چیزی نیست که درد غیر طبیعی و غیرقابل تحمل باشد. نباید این درد دلیلی برای معاینه نشدن باشد. لازم به ذکر است که برخلاف تصورات بانوان، اشعه ماموگرافی خطرناک و سرطان‌زا نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت