گشتی در «هالیوود سینمای ایران»/ خاطرات ناگفتهای که مستند شد
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۲۱۷۸
دریافت 14 MB
محمدباقر سلمانی کارگردان و تهیه کننده مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مستند «خاطرات سینما» که به تازگی عرضه اینترنتی شده است، با اشاره به اینکه این مستند در سال ۹۶ آماده نمایش شد و در سال ۹۷ یک بار از تلویزیون پخش شد و حالا برای عموم قابل دسترس است، گفت: از کودکی که برای دیدن فیلمهای مختلف به سینما میرفتم همیشه برایم سوال بود که این نور از کجا و چگونه به پرده سینما میتابد و تبدیل به تصویر میشود و همین مساله باعث علاقهمندی ام به بخشهای فنی سینما شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: این علاقه در من همچنان باقی ماند تا اینکه به عنوان مستندساز مشغول به کار شدم و در نهایت تصمیم گرفتم تا مستندی را جلوی دوربین ببرم تا افرادی که کمتر نام آنها به میان آمده و تمام زندگی خود را برای سینما گذاشتهاند، جلوی دوربین از خاطرات و تجربههای خود از سینما بگویند.
کارگردان مستند «خاطرات سینما» تاکید کرد: قبل از اینکه همراه با خانواده خود در تهران ساکن شویم، در مورد خیابان لاله زار و سینماهای آن شنیده بودم، بعد از اینکه به تهران آمدیم، فرصتی پیش آمد که به این خیابان بروم و سینماهایی که دیگر چیزی از آن باقی نمانده بود را از بیرون تماشا کنم. همان زمان که حوالی خیابان لاله زار، منوچهری و محله ارباب جمشید قدم میزدم، متوجه مغازهای شدم که آپارات میفروخت و صاحب مغازه نیز یک آدم مسن بود که نشان میداد سالها در این زمینه کار کرده است. به داخل مغازه رفتم و با آن مرد صحبت کردم و متوجه شدم خاطرات متفاوتی را از سینما بیان میکند.
وی بیان کرد: این فرد، جمشید آذری پور بود که بعدها کاراکتر اصلی مستند «خاطرات سینما» شد، آذری پور در ابتدا و از زمان کودکی و نوجوانی پادوی خان باباخان معتضدی بود و طی ۷۰ سال فعالیت در سینما، خودش سالن سینمایی را افتتاح کرده و دستگاههای آپارات را تعمیر میکرد.
این مستند ساز با اشاره به اینکه آشنایی با آذری پور، سبب شد تا با دیگر افراد در این حوزه آشنا شود و با آنها نیز درباره خاطرات و تجربههایشان گفتگو کند، توضیح داد: از دیگر افرادی که در این مستند با وی صحبت کردهام، سلیمان راستکار است که دوربینهای دست دوم ۳۵ میلیمتری آلمانی را وارد ایران کرده و میفروخت. این فرد مالک خانه لابراتوآر خان باباخان معتضدی بود.
وی تاکید کرد: «خاطرات سینما» را میتوان به نوعی سفر در گذشته دانست، در واقع با قدم زدن همراه با این افراد در خیابانهایی که زمانی مرکز نمایش فیلمهای سینمایی در تهران بود، خاطراتی را روایت کردهایم که کمتر شنیده شده است. در کنار آن از تصاویر آرشیوی نیز برای جذابیت این مستند استفاده کردهایم.
سلمانی گفت: معتقدم این افراد گفتنیهای بسیاری درباره سینما دارند و با شنیدن حال و روز و خاطرات آنها میتوانیم به نکات بیشتری درباره روند توسعه سینما در ایران پی ببریم. سینمایی که در سال ۶۰۰ فیلم ایرانی و خارجی را ۸ صبح تا ۱۰ شب نمایش میداد.
وی بیان کرد: در میان تحقیقاتی که درباره این مستند داشتم، به کتابی از ایوب شهبازی برخوردم که درباره خاطرات وی از لاله زار با نام «یک روستایی در لاله زار» بود. آشنایی با آقای شهبازی سبب شد تا با افراد مختلفی ارتباط برقرار کنم که در ساخت این مستند با من همراه شوند.
این کارگردان مستند تاکید کرد: پروسه تولید «خاطرات سینما» ۳ سال طول کشید، در واقع اواخر سال ۹۵، دورهای بود که سینماها را به روز کرده و جای نگاتیو و آپارات به سیستمهای دیجیتال تغییر کرد، به همین دلیل بسیاری از افرادی که دنبالشان بودیم در حوزههای مختلف بی کار شده بودند و همین مساله سبب شد تا به این حجم از بیکاری نیز در مستند بپردازیم.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که سبب شد تا ساخت این مستند طولانی شود این بود که در واقع «خاطرات سینما» را با هزینه شخصی خود جلوی دوربین بردم، هرچند در کل ۱۲ جلسه برای این پروژه تصویربرداری داشتیم، اما همین تعداد جلسات نزدیک به ۳ سال طول کشید.
سلمانی در پایان گفت: معتقدم خیابان لاله زار به نوعی تاریخ سینمای ایران است، این خیابان در آن زمان معروف به هالیوود سینمای ایران بود، چرا که بیشتر سینماها، استودیوها و پاتوقهای سینمایی در این خیابان قرار داشت که پرداختن به آن و خاطراتی که در آن شکل گرفته است بسیار مهم است.
کد خبر 5302074 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: محمد سلمانی فیلم مستند سینماهای لاله زار روز ملی سینما فیلم کوتاه حضور هنر ایران در جهان تئاتر ایران موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی برنامه رادیویی جشنواره فیلم ونیز فیلم سینمایی فیلم مستند شبکه یک سیما موسیقی نواحی درگذشت چهره ها جایزه سینمایی ویروس کرونا خاطرات سینما سبب شد لاله زار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۲۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تهیهکننده متهم به تجاوز، باید دوباره محاکمه شود
به گزارش تابناک، اتهامهای متعدد تجاوز و سوءاستفاده جنسی علیه «هاروی واینستین» که از سوی برخی از شناخته شدهترین زنان سینمای هالیوود طرح شده بود، جرقه جنبش (MeToo#) را زد که علاوه بر آمریکا به سایر نقاط جهان هم گسترش یافت.
اکنون دادگاه تجدیدنظر میگوید در دادگاه بدوی دادستانها شاهدانی را به دادگاه احضار کردهاند که اتهامهای آنها در شکواییه اصلی علیه «هاروی واینستین» نبوده و به این دلیل فرصت دادرسی منصفانه به متهم داده نشده است.
با این حال، تا زمان برگزاری دادگاه جدید، این تهیه کننده سابق هالیوود در زندان باقی خواهد ماند چرا که او اکنون به علت محکومیت به جرم تجاوز در یک دادگاه دیگر در لسآنجلس در زندان است.
اتهامهای گسترده تجاوزجنسی علیه «هاروی واینستین» از سال ۲۰۱۷ علنی شد و تا زمان محکومیت او در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰ زن این غول تهیهکنندگی در صنعت سینما را به سوء رفتار جنسی طی چند دهه متهم کردند از جمله ک «اوما ترومن» و «سلما هیاک» دو هنرپیشه معروف هالیوود.
هاروی واینستین یکی از بزرگترین تهیهکنندگان سینمای آمریکاست که موفقیتهای فراوانی به دست آورده است.
فیلمهای او از جمله «سخنرانی پادشاه» و «شکسپیر عاشق» برنده چندین جایزه اسکار شدهاند.
منبع: بی بی سی