Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:44:31 GMT

هر سال از شکوه جشنواره‌ی فیلم فجر کاسته می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۳۰۲۸

هر سال از شکوه جشنواره‌ی فیلم فجر کاسته می‌شود

ایسنا/بوشهر یک منتقد فیلم و مدرس سینما گفت: جشنواره‌ی فیلم فجر سال به سال به لحاظ برگزاری با افت کیفیت همراه بوده است. هر سال از شکوهش کاسته می‌شود و ضعیف‌تر از سال‌های قبل برگزار شده است.

هنر سینما بسیار گسترده و غنی است. با نگاهی به گذر این هنر،  متوجه تاثیر آن را در جامعه از گذشته تا کنون خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سینما جزء پر جاذبه‌ترین پدیده در قرن بیستم است.

به گزارش ایسنا، سینما، لقب هنر هفتم را به خود گرفت و بسیاری از افراد را به خود جذب کرد. این هنر می‌تواند تاثیر زیادی بر روند زندگی افراد بگذارد و شاید می‌توان گفت سینما خود زندگی و نحوه زیستن را می‌آموزد. به همین دلیل است، در ساخت یک فیلم نقدهای بسیار زیادی صورت می‌گیرد. به مناسب روز جهانی سینما با مژده غضنفری، کارشناس ارشد سینما و منتقد فیلم و مدرس سینما به گفت‌وگو نشستم.

یک فیلم خوب چه ویژگی دارد؟

فیلم می‌تواند در هر ژانر یا سبکی ساخته شود، پرمخاطب یا کم‌مخاطب، جایزه گرفته یا نگرفته، این‌ها را به این دلیل می‌گویم چون به‌طور معمول این موارد را به اشتباه معیاری برای خوب یا بد بودن یک فیلم در نظر می‌گیرند، در حالی که معیار برای تشخیص فیلم خوب خودِ سینما است. یعنی کارگردانی، فیلمنامه، بازیگری، فیلمبرداری و … خوب. البته بداعت که بخش مهمی از هنر و البته فیلمسازی محسوب می‌شود.

کاربردی ترین رویکرد در نقد فیلم چیست؟

در نقد فیلم، رویکردها و روش‌های متفاوتی وجود دارد. برای من فرم در سینما خیلی اهمیت دارد و به نظرم کاربردی‌ترین رویکرد نقد فیلم، رویکرد نئوفرمالیستی است که بر پایه‌ی نظریه‌ی فرمالیست‌های روس بنا شده است. تئورسین‌های مهم این رویکرد دیوید بوردول و کریستین تامسون هستند که بین اهالی سینما به‌ویژه به خاطر کتاب‌های مهم تاریخ سینما و هنر سینما شناخته شده‌اند.
 
جایگاه نقد نوشتاری در ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

راستش به نظرم نقد نوشتاری سال‌هاست جایگاهش را در ایران از دست داده اما این‌روزها مستقل بودن خیلی سخت شده است و این فقط به نقد فیلم مربوط نیست و همه‌ی حوزه‌های هنر را در ایران شامل می‌شود. درواقع چیزی به اسم هنر مستقل و به طور ویژه سینمای مستقل در ایران وجود ندارد، اگر هنر و هنرمند بخواهد مستقل باشد امکان حیات و ادامه دادن نخواهد داشت.

آیا سینما ایران صاحب ژانر است؟

در سینمای ایران چیزی به اسم ژانر نداریم. ژانر مربوط به جریان اصلی سینمای آمریکا است. در ایران اکثر فیلم‌ها درام‌های اجتماعی یا درام‌های خانوادگی است. البته یک سری فیلم‌های کمدی یا شبه کمدی هم ساخته می‌شود. سینمای جنگی‌مان هم به عنوان سینمای دفاع مقدس شناخته می‌شود. درواقع آن‌چه که به عنوان تقسیم‌بندی ژانرها در سینمای هالیوود وجود دارد در هیچ‌کجای جهان به آن قدرت وجود ندارد و در سینمای ایران که اصلا وجود ندارد.

کیفیت جشنواره فیلم فجر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره‌ی فیلم فجر سال به سال به لحاظ برگزاری با افت کیفیت همراه بوده است. هر سال از شکوهش کاسته می‌شود و ضعیف‌تر از سال‌های قبل برگزار شده است. این البته خیلی شامل کیفیت فیلم‌های حاضر در جشنواره نمی‌شود. یعنی در طول این سال‌ها یکی دو فیلم خوب، چندتایی متوسط و تعداد زیادی فیلم ضعیف در جشنواره حضور داشته‌اند و این روند سال‌هاست که به همین شکل ادامه یافته است.  البته حد سینمای ایران هم همین است. اما جشنواره‌ی فیلم فجر مهم‌ترین اتفاق فرهنگی کشور است و به نظرم باید به آن توجه شود.

آینده سینما ایران را چگونه می‌بینید؟

خیلی موارد در سینمای ایران سر جای خودش نیست و سیستم اشتباه است. اینها باید تغییر کنند. اما به نظرم اگر امکان فیلمسازی برای جوان‌ها و بر پایه‌ی استعداد باشد و نه موارد دیگر آینده‌ بهتری می‌توان برای سینمای ایران متصور شد.

ماندگار ترین دیالوگ در سینما ایران

خیلی سخت است. دیالوگ و مونولوگ در آثار بعضی از کارگردان‌های سینمای ایران خیلی اهمیت دارد. مانند مسعود کیمیایی یا علی حاتمی. اما نمی‌دانم چرا وقتی می‌خواهم به دیالوگ فکر کنم به یاد سکانسی از مسافرانِ بهرام بیضایی می‌افتم که جمیله شیخی می‌گوید: «لعنت به جاده‌ها اگه معنی‌شون جداییه».

کرونا چه تاثیری بر سینما داشته است؟

راستش مسئله‌ی گردش پول در سینمای ایران چیز واضح و مشخصی نیست. کما این که هر روز هم خبرهایی منتشر می‌شود که حاکی از همین نکته است. در این دوران هم که اکثر تهیه‌کنندگان یا فیلمسازان رو به ساخت سریال برای شبکه‌های خانگی آورده‌اند و به این صورت سعی کرده‌اند پویایی داشته باشند. اما خب کرونا به‌حتم همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است و سینما را هم همینطور. 

آیا هنر سینما حد و مرز دارد؟

برای فیلمسازی باید و حد و مرزی قائل نیستم. راستش باید و نباید مربوط به هنر نیست. هنر رهاتر از این بحث‌هاست. اگر قرار است فرهنگ و ملتی هم به نمایش گذاشته شود باید صادقانه باشد و از درون فیلمساز سرچشمه بگیرد وگرنه احتمالا کارکرد و تاثیر چندانی نخواهد داشت. البته اگر هنرمند در آنجایی که متولد و بزرگ شده و ریشه دوانده بتواند کار کند، شاید آثار بهتری خلق کند، البته این می‌تواند یک اصل کلی هم نباشد. اما حداقل برای سه فیلمساز بین‌المللی ما مانندکیارستمی، فرهادی یا امیری که اینگونه بوده است. یعنی‌ فیلم‌هایی که در ایران ساخته‌اند به مراتب بهتر از آثاری است که در خارج از ایران کارگردانی کرده‌اند. 

تفاوت سینمای قبل و بعد از انقلاب چیست؟

واقعیت این است که شاید خیلی تفاوتی ایجاد نشده است. یعنی چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب فیلم‌هایی که مخاطب بیشتری داشته‌اند به‌طور معمول فیلم‌های خوبی نیستند و دلیلش هم همان است که در ابتدا گفتم، میزان مخاطب ربطی به خوب یا بد بودن یک فیلم ندارد.

و آینده سینما ایران

بگذارید مثل همه‌چیز، اینجا هم فقط امیدوار باشیم که اتفاقات خوب بیفتد…

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سینما جشنواره ی فیلم فجر سینمای ایران سینما ایران نقد فیلم یک فیلم فیلم ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۳۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران

زمانی، VOA، BBC، رادیو فردا،  رادیو اسرائیل و...، درباره موفقیت‌های ایران می‌گفتند «فتوشاپ است» و محال است ایران بتواند پهپاد و موشک بسازد اما اکنون غرب، در حالی برنامه پهپادی را بار دیگر تحریم می‌کند که ایران، پیشرفته‌ترین پهپادهای جنگی را به تولید انبوه رسانده و از روسیه و چین گرفته تا ده ها کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، در صف مشتریان نوبت گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد ایمانی در یادداشتی کوتاه در کانال تلگرام خود نوشت: برخی خبرهای یک خطی، لوح فشرده چند جلد کتاب مستند تحلیلی هستند؛ مانند این خبر BBC که نوشت: «آمریکا و بریتانیا، بار دیگر شبکه تولید پهپاد در ایران را تحریم کردند».

این خبر، یکی از صدها نشانگری است که از بالندگی ایران و فرتوتی فزاینده غرب حکایت می‌کنند. زمانی، VOA، BBC، رادیو فردا،  رادیو اسرائیل و...، درباره موفقیت‌های ایران می‌گفتند «فتوشاپ است» و محال است ایران بتواند پهپاد و موشک بسازد اما اکنون غرب، در حالی برنامه پهپادی را بار دیگر تحریم می‌کند که ایران، پیشرفته‌ترین پهپادهای جنگی را به تولید انبوه رسانده و از روسیه و چین گرفته تا ده ها کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، در صف مشتریان نوبت گرفته‌اند.

پهپادها در اوج تحریم‌ها ساخته شد و آخرین بار، بر سر صهیونیست‌ها در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتر دورتر تاخت. با این همه، غرب ناتوان در مهار ایران، باز هم دم از تحریم می‌زند! چه حربه بی‌خاصیت، اما شتاب دهنده‌ای!

برای غرب دردناک است که ایران یک دهه قبل، از ظرفیت شرکت‌های مختلف غربی برای تامین قطعات اولین پهپادها استفاده کرد؛ همچنان که ضمن هدف گیری پهپادهای آمریکایی، برخی از آنها را سالم بر زمین نشاند و مهندسی معکوس کرد؛ زنده‌گیری و تربیت معکوس و بومی سازی!

فناوران مومن ایرانی، با منطق «ما م‌ توانیم» در حال تغییرات اساسی در نظم جهانی هستند و این تغییر، به خاطر کاربست لجوجانه تحریم‌ها از سوی دشمن، ممکن شده است. حالا روزی نیست که محافل غربی از این اقتدار معجزه آسا ناله نکنند:

یورو نیوز: «پهپادهای شاهد که اخیرا در حمله به اسرائیل به کار گرفته شدند، سلاحی مرگبار هستند. این ابزار کارآمد جنگی، به هنگام اصابت، همه چیز را نابود می‌کنند. پهپادهای دوربرد، تا زمانی که اپراتور هدفی را برای منفجر کردن انتخاب کند، می‌توانند در اطراف یک منطقه چرخ بزنند. از این پهپادها به صورت گروهی و در جهات مختلف استفاده می‌شود، تا سیستم دفاع هوائی را خسته کنند».

شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال: «ایران با تامین پهپادهای شاهد و موشک‌های بالستیک، باعث تغییر موقعیت جنگ اوکراین شد. روسیه و ایران، قراردادی ۱.۸ میلیارد دلاری برای معامله شش هزار پهپاد منعقد کرده‌اند. در حالی خبر فروش سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ منتشر می‌شود که روسیه در سال ۹۵، اس-۳۰۰ را به ایران تحویل داد و اگر جنگنده‌ های سوخو-۳۵ را هم در اختیار ایران قرار دهد، قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل با چالش بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد. پیشنهاد فروش اس-۴۰۰ به ایران، پس از انهدام پهپاد آمریکایی توسط سامانه‌های پدافندی ایران صورت گرفت».

رادیو فردا ارگان سازمان CIA: «اظهارات جیک سالیوان درباره احتمال کاربُرد پهپادهای ایرانی از سوی روسیه، بسیاری را متعجب ساخت؛ این که آیا پهپادهای ایران از نظر فناوری و عملکرد، آن‌قدر پیشرفته‌اند که به چشم روسیه بیایند؟ ایران، یکی از متنوع‌ترین مجموعه‌ های تولید پهپادهای شناسایی، هجومی و انتحاری را دارد. این پهپاد ها در میدان‌ واقعی جنگ در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، یمن و فراتر از خاورمیانه (ونزوئلا و اتیوپی) به کار رفته‌اند وحتی رکورد انهدام سامانه پاتریوت عربستان را دارند. ایران، آنها را به راحتی تمام تولید می‌کند. شاهد-۱۲۹، ابابیل-۵، مهاجر-۶، و شاهد-۱۳۶ توانسته‌اند ارزش نظامی خود را اثبات کنند».

شبکه CBS NEWS: «ژنرال مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام که حملات انبوه پهپادهای ایران را با چشمان خود دیده، می‌گوید: با پهپادهای ارزان‌قیمتی مواجهیم که اگر با تعداد انبوه پرتاب و در ارتفاع پایین پرواز کنند، می‌توانند بر سامانه‌های دفاعی ما غلبه کنند... پیش از حمله موشکی به عین‌الاسد، چنین حمله‌ای را ندیده و تجربه نکرده بودم. موشک‌های دقیق آنها، به هرجا که بخواهند، اصابت می‌کنند. ایران انواع موشک بالستیک را دارد که حتی به وسط تل‌آویو می‌رسند».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • سومین سفر «شتر و آسیابان» به مراکش
  • ۳ جایزه و یک تقدیر از سینمای ایران در جشنواره مسکو
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»