Web Analytics Made Easy - Statcounter

با تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان، شورای جدیدی تحت عنوان شورای راهبری دانش‌بنیان به ریاست رئیس‌جمهور، دبیری و نایب رئیسی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تشکیل شده است؛ در قانون جدید ۳۰ هزار میلیارد ریال به سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ اسفندیار اختیاری رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس درباره آخرین وضعیت طرح جهش تولید دانش‌بنیان گفت: کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان، در شور اول به تصویب صحن علنی مجلس و در شور دوم، جزئیات آن در 20 ماده به تصویب کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناری رسید و در حال ویرایش نهایی برای قرار گرفتن در دستور کار صحن علنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت تدوین این طرح، گفت: با توجه به گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و نیازهای به وجود آمده برای این ستون اقتصادی کشور، جهت رفع مشکلات در این موضوع و به خصوص به‌روز کردن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که در سال 1389 تصویب شده، این طرح تدوین و ارائه شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که این طرح چه تغییرات مهمی به نسبت قانون سال 1389 ایجاد خواهد کرد، تصریح کرد: در این طرح، حمایت‌های قانونی و مورد نیازی که در آن قانون نیامده است یا در آن قانون، مشکل تفسیر داشت، به طور شفاف آورده شده است، در ضمن به گونه‌‌ای ساختارها تغییر کرده که شرکت‌های دانش‌بنیان، درگیری کمتری با بوروکراسی اداری داشته باشند و حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان جزو وظایف کابینه دولت نیز باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پاسخ به این سؤال که آیا با تصویب این طرح در ساختار دولت نیز تغییری ایجاد خواهد شد یا خیر، گفت: ساختار دولت تغییر نمی‌کند ولی وظایف برخی از اعضای کابینه تغییر کرده و همراهی با مباحث اقتصادی دانش‌بنیان در این وظایف پررنگ‌تر دیده شده است. این نیاز مهم کشور بوده که باید بدنه اجرایی کشور نیز با نگاه ویژه با این ستون اقتصادی همکاری کنند.

اختیاری درباره اینکه گفته شده با تصویب این طرح، شورای جدیدی تحت عنوان شورای راهبری دانش‌بنیان به ریاست رئیس جمهور، دبیری و نایب رئیسی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تشکیل می‌‎شود، گفت: در این شورا که علاوه بر ریاست‌جمهور و معاون علمی و فناوری، چند وزیر نیز حضور دارند، وظایف متعددی تعریف شده که مهمترین آن، تدوین برنامه‌های اجرایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان به آن نیاز دارند. به عبارت بهتر، غیر از سیاست‌گذاری برای این شرکت‌ها که در اختیار شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است، کلیه امور و هماهنگی‌های دیگر مربوط به اقتصاد دانش‌بنیان در چارچوب قانون، جزو وظایف این شورا است.

رئیس کمیته پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا برای صندوق نوآوری‌ و شکوفایی تکلیف و وظیفه جدیدی تعیین شده است، گفت: در این قانون به سرمایه صندوق، 30 هزار میلیارد ریال اضافه شده است و جهت همکاری بخش‌های مختلف بازار سرمایه کشور با این صندوق، مواد قانونی آورده شده است.

ایجاد 32 "خانه فناوری و نوآوری" برای تبادلات فناورانه و صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانیتصویب کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان شرکت های دانش بنیان طرح جهش تولید دانش بنیان شرکت های دانش بنیان رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر علیرضا رهایی در آیین افتتاح موزه دانشگاه امیرکبیر، دنیای امروز را دنیای علم و فناوری توصیف کرد و افزود: آنچه که موجب تفوق و برتری کشورها محسوب می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

وی ادامه داد: اگرچه که در کشورما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد ولی خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات مقام معظم رهبری و تاسیس و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد.
رهایی با بیان اینکه کشور در مسیر تحولی در این حوزه قرار گرفته است، یادآور شد: ایجاد معاونت علمی و پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، خاطرنشان کرد: با این اقدام، ملزومات تحقق این شعارها مطرح شد که چه تحقیقات و توسعه‌ای رخ دهد تا صنعت دانش بنیان محقق شود. اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

وی این تولید را شامل تولید دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم نقش دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در این مسیر هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است و به اعتقاد به اینکه همه پتانسیل دانشگاه را باید در توسعه صنعت قرار دهد، نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.
وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز معلم، ابراز امیدواری کرد که اساتید این دانشگاه و سایر دانشگاه ها با درک شرایط خطیر امروز، مشاهده می کنند که کشور و نظام در یک موقعیت ویژه قرار گرفته است؛ از یک سو هجوم دولت‌های استکباری با اعمال تحریم‌ها علیه کشور و از سوی دیگر فشارهایی که بر ملت مظلوم فلسطین ایجاد و باعث شده مردم فلسطین شهدای بسیار زیادی به جهان اسلام تقدیم کنند.

ربیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در این شرایط خطیر موضوعات و همکاری ها و استفاده از امکانات کشور به صورت بهینه قطعا بسیار مهم و جدی است و مسوولیت همه ما در این زمینه مهم تلقی می‌شود.

کد خبر 6092057

دیگر خبرها

  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • افزایش ۲۰۰ میلیون یورویی سرمایه صندوق ضمانت صادرات
  • سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • بازدید رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از دانش‌بنیان‌های شهرک صنعتی هشتگرد
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی