Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@20:35:20 GMT

نقاب از چهره نقشه وینلند برداشته شد

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۷۴۱۵

نقاب از چهره نقشه وینلند برداشته شد

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از yale.edu، تجزیه و تحلیل جدید دانشمندان و محافظان دانشگاه ییل نشان می‌دهد نقشه جدید وینلند که تصور می شد شامل جزئیات قرن پانزدهم و تصویری از ساحل آمریکای شمالی قبل از کلمبیا باشد، با جوهرهای مدرن ترسیم شده است. این نقشه زمانی به عنوان اولین تصویر جهان جدید شناخته می‌شد و محققان شواهد قانع کننده‌ای برای این ادعای خود مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشه‌ای که در قرن پانزدهم توسط ییل خریداری شد، تصویری از «وینلاندا اینسولا» بخشی از خط ساحلی آمریکای شمالی در جنوب غربی گرینلند پیش از کلمبیا را نشان می‌دهد.

یافته جدید دانشمندان دانشگاه ییل

در حالی که مطالعات قبلی شواهدی از جوهر‌های مدرن را در نقاط مختلف روی نقشه نشان داده بود، محققان دانشگاه ییل در تجزیه و تحلیل‌های جدید خود با استفاده از ابزار‌ها و تکنیک‌های پیشرفته، ترکیب اصلی کل سند را بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند ترکیب تیتانیومی که در جوهر‌ها برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ تولید شد، خطوط و متن نقشه را فرا می‌گیرد. ریموند کلمنز، سرپرست کتاب‌ها و نسخه‌های خطی اولیه در کتابخانه خطی Yale’s Beinecke Rare گفت: "نقشه وینلند جعلی است. هیچ شکی در این قضیه وجود ندارد. "

همچنین دانشمندان بر این باورند که این کار عمدی بوده است. مشاهدات محققان شامل یک کتیبه لاتین، یادداشت صحافی که مجموعه‌ای از Speculum Historiale را راهنمایی می‌کند، منابع معتبر قرون وسطا و یک پوست گوساله رونویسی شده با جوهر مدرن است که مانند دستورالعمل اتصال نقشه اصلی قرن پانزدهم عمل می‌کند. تصویر جدید نقشه وجود تیتانیوم در جوهر را نشان می‌دهد در حالی که تصاویر قبلی با جوهر گال آهنی قرون وسطایی سازگار بوده است.

کلمنس می‌گوید: "کتیبه تغییر یافته مطمئناً تلاشی برای جلب رضایت مردم است که نشان می‌دهد نقشه همزمان با Speculum Historiale ایجاد شده است. این شواهد ما را بر این داشته که این کار یک جعل است اگرچه ما نمی‌دانیم که چه کسی فریب خورده و این کار را مرتکب شده است. "

ییل در سال ۱۹۶۵ اعلام کرد که نقشه وینلند را خریداری کرده و کتابی را درباره کتابداران و متصدیان ییل به انتشار رسانده که در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شود. به نظر می‌رسد نورسمن‌ها اولین اروپایی‌هایی بودند که به دنیای جدید رسیدند و قبل از کریستوفر کلمب به قاره آمریکا پای گذاشتند. همچنین کشفیات باستان شناسی L’Anse aux Meadows در نیوفاندلند در دهه ۱۹۶۰ تایید کرده که وایکینگ‌ها مدت‌ها قبل از حرکت کلمب در آمریکا آبادی‌های بزرگ ساخته بودند. با این حال، از همان ابتدا دانشمندان صحت نقشه را زیر سوال بردند و بالاخره بعد از گذشت زمان به این نتیجه رسیدند که در واقع این نقشه جعلی است.

تحقیقات قبلی درباره نقشه Vinland

مطالعه سال ۱۹۷۳ توسط موسسه تحقیقاتی مک کرون در شیکاگو نشان داد که جوهر نقشه حاوی آناتاز است، شکلی از دی اکسید تیتانیوم که برای اولین بار در دهه ۱۹۲۰ به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفت. جدیدترین بررسی نقشه قبل از مطالعه جدید ییل توسط دانشمندان دانمارکی انجام شد که در سال ۲۰۰۴ رنگ، ضخامت، انعطاف پذیری و شفافیت آن را هنگام ارزیابی آسیب به پوست اندازه گیری کردند.

تیم بررسی نقشه وینلند

این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد نقشه تقلبی است. طیف سنجی فلورسانس اشعه ایکس کلان (XRF) وجود تیتانیوم را در تمام خطوط و متن نقشه نشان داد. در حالی که در تجزیه و تحلیل‌های قبلی تیتانیوم در نقاط خاصی از نقشه وجود داشت. در پژوهش جدید محافظان کتابخانه دانشگاه ییل، ماری فرانس لمی و پائولا زیتس متخصصان مواد و ساختار فیزیکی کتاب‌ها و نسخه‌های خطی اولیه با تیمی از دانشمندان موسسه حفاظت از میراث فرهنگی در پردیس غربی ییل شامل آنیکو بزور و والاس اس ویلسون مدیر آزمایشگاه مطالعات فنی، ریچارد هارک و پابلو لندرو، دانشمند ارشد حفاظت در لوور ابوظبی همکاری داشتند.

به محققان برای اولین بار اجازه داده شد تا نقشه را به طور سیستماتیک در کنار دو متن قرون وسطایی که در ابتدا با آن‌ها پیوند خورده بود، بررسی کنند. یکی Speculum Historiale، دایره المعارف معروف قرون وسطایی چهار جلدی وینسنت دو بووا است که ییل یک نسخه از جلد سوم آن را در اختیار دارد که مربوط به شورای عمومی کلیسای کاتولیک روم است و بین سال‌های ۱۴۳۱ تا ۱۴۴۹ در سوئیس برگزار شد. نسخه خطی دیگر، Hystoria Tartorum یا رابطه تارتار، روایتی از سفر دو روحانی لهستانی به سرزمین‌های چنگیزخان در اواسط سال ۱۲۰۰ است.

زیاتس، رئیس حفاظت از کتاب‌های کمیاب کتابخانه ییل می‌گوید: "مطالعه سه موضوع با هم برای فهمیدن داستان کامل آن‌ها بسیار مهم است. قدمت رادیوکربن بر روی هر دو نسخه خطی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که تاریخ کاغذ آن‌ها تقریباً از ۱۴۰۰ تا ۱۴۶۰ است که با تاریخ قبلی کربن روی نقشه ارتباط دارد. یک علامت روی برگ کاغذی Speculum Historiale قابل ردیابی است و این نظریه را تأیید می‌کند که این دو نسخه خطی در شورای بازل ساخته شده اند. همچنین، متن هر دو نسخه خطی به سبک مشابه و احتمالاً توسط یک کاتب یکسان نوشته شده است. "

کشف یک نسخه متعلق به قرن چهاردهم از Speculum Historiale در لوسرن سوئیس که یک نسخه از رابطه تارتار در آخرین جلد آن پیوست شده بود، نشان می‌دهد که سابقه ترکیب این دو نسخه خطی وجود دارد. نقشه وینلند به عنوان یک گنجینه، فاقد تزئینات معمول نقشه‌های دیگر قرون وسطایی مانند مجموعه نقشه‌های دریایی Portolan از کتابخانه Beinecke است.

طیف سنج فلورسانس اشعه ایکس اسکن بر روی نقشه Vinland

این ابزار توزیع عناصر را در سراسر نقشه نشان می‌دهد. اعضای تیم ییل توجه خود را بر جوهر استفاده شده در نقشه متمرکز کردند. آن‌ها با استفاده از طیف سنجی فلورسانس اشعه ایکس (XRF) که یک تکنیک غیر مخرب است، توزیع عناصر را در سراسر نقشه مشخص کردند. بزور گفت: " در حالی که دانشمندان برای دهه‌ها از XRF برای مطالعه ترکیب عنصری نقاط خاص روی یک شی استفاده کرده اند، اخیراً نتوانسته اند از آن برای اسکن کل یک شی دو بعدی در محیط آزمایشگاه استفاده کنند. با macro-XRF، ما می‌توانیم نقشه عنصری را در مقیاس یک به یک تهیه کنیم. این به ما امکان می‌دهد مجموعه کاملی از کل داده‌های نقشه را به اشتراک بگذاریم. ما نقاط را جداگانه انتخاب نمی‌کنیم بلکه یک تصویر بزرگ ارائه می‌دهیم. "

کاتبان قرون وسطایی به طور معمول با جوهر گال آهن که از سولفات آهن، آجیل‌های صفراوی پودر شده که عناصر اصلی اولیه جوهر گال آهن هستند و یک اتصال دهنده که اغلب به عنوان ناخالصی وجود دارد، می‌نویسند. تجزیه و تحلیل XRF نقشه Vinland نشان داد که مقدار کمی آهن، گوگرد یا مس وجود دارد. در عوض، اسکن وجود تیتانیوم را در جوهر استفاده شده در نقشه تایید کرد. اسکن Vinlanda Insula، اولین رنگدانه‌های سفید تیتانیومی حاوی دی اکسید تیتانیوم و سولفات باریم که در دهه ۱۹۲۰ تولید شده بود را به اثبات رساند.

این تیم از نوعی میکروسکوپ مولکولی به نام Raman، برای تأیید اینکه دی اکسید تیتانیوم در جوهر نقشه به شکل آناتاز است، استفاده کردند. در حالی که در مطالعه قبلی از میکروسکوپ Raman برای تجزیه و تحلیل ۹ نقطه روی نقشه استفاده شده بود. این تیم با کمک مارسی ویگینز دستیار دانشمند حفاظت در IPCH، جوهر‌های ۵۰ قطعه خطی مجموعه کتابخانه Beinecke را که در قرن ۱۵ در اروپای مرکزی تولید شده بودند، تقریباً مطابق با زمان ترسیم نقشه Vinland، تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که این قطعات حاوی سطوح بسیار پایین‌تری از تیتانیوم و سطوح بسیار بالاتری از آهن هستند.

تیم تحقیق نمونه‌هایی از متن تغییر یافته رابطه تارتار و نقشه را به وسیله میکروسکوپ الکترونی روبشی انتشار (FE-SEM) بررسی کرد. در این فرآیند تصاویر بسیار بزرگنمایی شده از اجزای جوهر به نمایش گذاشته شد که نشان داد ذرات آناتاز شباهت زیادی به ذرات موجود در رنگدانه‌ای دارد که در سال ۱۹۲۳ در نروژ تولید شده بود.

با تشخیص اینکه ترکیب جوهر با شکل اولیه سفید تیتانیوم موجود در بازار سازگار است، تیم شواهدی را پیدا کرد که نشان می‌دهد جعل نقشه عمدی است. هارک، لمای و ویگینز در حال حاضر بر روی پروژه‌ای مشترک با کتابخانه مورگان در منهتن برای تجزیه و تحلیل کارت‌های تاروت ویسکانتی تزئین شده با ورقه طلا و نقره کار می‌کنند که در اواسط قرن پانزدهم در ایتالیا ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید

۵۰ گاوصندوق زیر آب پیدا شد

گزارش از مهران محمدپور

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جعل مدرک جعل اسناد دانشگاه ییل کتیبه تاریخی سند تقلبی تجزیه و تحلیل قرون وسطایی قرن پانزدهم دانشگاه ییل نشان می دهد دو نسخه خطی نقشه Vinland روی نقشه تولید شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۷۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، داوود منظور در «نشست مدیریت نوآورانه برای مقابله با حوادث و سوانح برای دستیابی به توسعه پایدار» که در حاشیه هشتادمین نشست سالیانه اسکاپ در بانکوک انجام شد، اظهار کرد: تعداد و شدت سوانح طبیعی در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت و این نشانگر ضرورت استفاده از ابزاری برای سازگاری با این شرایط جدید است.

وی با بیان اینکه گنجاندن مسائل مربوط به کاهش خطر بلایا در برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی توسعه کشورها و ارتقای مدیریت اطلاعات بلایا صرفاً یک تلاش فنی نیست، افزود: این در درجه اول یک موضوع سیاستی و فرآیند حاکمیتی است. دولت‌ها نقشی محوری به عنوان تصمیم‌گیرندگان کلیدی ایفا می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که طرح‌ها و برنامه‌های توسعه ملی، محلی و بخشی نه تنها آسیب‌پذیری و خطر جدیدی ایجاد نمی‌کند، بلکه به طور مهمی به کاهش خطرات موجود و افزایش انعطاف‌پذیری افراد و سیستم‌ها کمک می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران، بر این باورم که گنجاندن بحث کاهش خطر بلایا و مقاوم‌سازی در تمام ابعاد برنامه‌های توسعه ملی، بخشی و محلی و ارتقای مدیریت اطلاعات و داده‌ها مربوط به خطرات بلایا، برای دستیابی به جامعه‌ای امن‌تر و توسعه تاب‌آور، فراگیر و پایدار ضروری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای دستیابی به اهدافمان، چند اقدام حیاتی باید انجام شود. ما باید توانایی‌های خود را برای درک بهتر، ارزیابی و نظارت بر خطرات بلایا به شیوه‌ای سازگار با خطرات متعدد بهبود بخشیم. این امر امکان پیش‌بینی مؤثرتر و هشدار زودهنگام خطرات و بلایا را فراهم می‌کند.

منظور بیان کرد: مایلم ابتکار مهم دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد «هشدار اولیه برای همه» و چهار مؤلفه حیاتی آن را برجسته کنم، اما همچنان نیاز به «پیش‌بینی و هشدار اولیه بر اساس تأثیر بلایا» وجود دارد تا ما را قادر سازد که نه‌تنها وقوع خطرات را به‌موقع و دقیق‌تر پیش‌بینی نموده و هشدار دهیم، بلکه اثرات منفی احتمالی و تلفات و خسارات خطرات را نیز پیش‌بینی کنیم.

وی تصریح کرد: انجام اقدامات لازم از قبل برای کاهش تلفات و خسارات احتمالی، مستلزم تعهد و مشارکت همه بخش‌ها و بازیگران توسعه اقتصادی- اجتماعی برای ارائه داده‌ها و اطلاعات لازم در مورد انواع آسیب‌پذیری‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی برای اندازه‌گیری خطرات، زیان‌ها و آسیب‌های احتمالی است.

معاون رئیس‌جمهور گفت: برای دستیابی به چنین دستاوردی، ما باید رویکرد توسعه مبتنی بر ریسک را اتخاذ و به کار ببریم و اطمینان حاصل کنیم که همه ابتکارات توسعه از طریق بررسی دقیق خطرات بالقوه برای محافظت از جوامع، زیرساخت‌های حیاتی و دستاوردهای محیطی طراحی شده‌اند. به‌علاوه، تلاش‌ها باید در جهت برطرف کردن عوامل زیربنایی عامل بلایا باشد. از جمله شهرنشینی سریع و بدون برنامه، تخریب محیط زیست و نابرابری‌های اجتماعی، برای ایجاد جامعه‌ای انعطاف‌پذیرتر.

منظور ادامه داد: در نهایت، گنجاندن مباحث مربوط به خطر بلایا در سیاست‌گذاری کاربری زمین ضروری است تا با ارزیابی ریسک وقوع فاجعه، تدوین و اجرای سیاست‌هایی برای کاهش خطر در مناطق شهری و روستایی ممکن شود.

وی بیان کرد: از طریق این اقدامات هماهنگ، می‌توانیم زمینه توسعه پایدار و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی را فراهم کنیم و از ایمنی و رفاه جوامع خود برای نسل‌های آینده محافظت کنیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران گام‌های مهمی برای اطمینان از کاهش مؤثر خطر بلایا و گنجاندن موضوع‌های مرتبط در مباحث مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی ملی، محلی و بخشی برداشته است.

منظور تاکید کرد: بدین منظور باید یک گروه کاری دائمی در زمینه علم، سیاست‌گذاری، پیوند اقدام برای مدیریت و کاهش خطر بلایا تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان عالی‌ترین نهاد برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در کشور ایجاد شود.

کد خبر 6088876 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • مشکلات کارگران از سر راهشان برداشته شود
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد
  • حمله افراد نقاب‌پوش به نشست ضدفاشیستی در سوئد
  • حمله افراد نقاب‌پوش به یک نشست سیاسی در سوئد