Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی پس از سفری یک روزه به تهران و در بدو ورود به وین به درباره نتیجه رایزنی‌هایش با مقامات ایران توضیحاتی را ارائه داد.

وی بیان داشت که توافق به دست آمده راه حل قطعی نیست بلکه تدبیری در راستای خرید زمان  برای دیپلماسی است. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد: نگاه او به این توافق یک راه حل طولانی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در پاسخ به سووالی درباره گمانه‌زنی‌هایی که پیش از سفر او درباره صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مطرح بود اظهار داشت  که برخی کشورها بر اساس گزارش اخیر او در خصوص برجام و مسائل پادمانی ایران معتقد به صدور قطعنامه بودند. او با بیان اینکه در تصمیم‌گیری اعضای شورای حکام نقشی ندارد خاطر نشان کرد که اطلاعات تکمیلی را پیرامون نتایج سفرش به ایران در اختیار اعضاء قرار داده تا آن‌ها اقدامات خود را «سبک سنگین» کنند

مدیر کل آژانس سپس تصریح کرد که در دیدارش با مقامات جمهوری اسلامی، فوری ترین مساله را که به گفته او «از بین رفتن اطلاعات» مهم درباره فعالیت‌ مراکز اتمی ایران بود حل و فصل کرده و این دستاورد مهمی است. 

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق، یک بار قبل از منقضی شدن به مدت یک ماه و تا  سوم تیرماه تمدید شد اما ایران بعد از آن تاریخ، توافق مذکور را تمدید نکرده است.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران امروز (یکشنبه) بیانیه مشترکی صادر و توافق کردند تا به بازرسان آژانس اجازه داده ‌شود نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت‌های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند.

بر اساس بیانیه مشترک که به امضاء طرفین رسید، آن‌ها روحیه همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصراً فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار داده‌اند.

دراین بیانیه همچنین‌آمده است: در چارچوب تعاملات و همکاری‌های موجود فی‌مابین، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند.

در همین راستا قرار شد معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران  در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل، با دولت جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.

برچسب‌ها وین رافائل گروسی آژانس بین المللی انرژی اتمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وین رافائل گروسی آژانس بین المللی انرژی اتمی وین رافائل گروسی آژانس بین المللی انرژی اتمی آژانس بین المللی انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!

طبق برنامه ظهر دیروز دوشنبه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صدر هیئت همراه وارد تهران شد. بر اساس این گزارش، نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که در اصفهان در حال برگزاری است، دیروز (دوشنبه) با حضور و سخنرانی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد. طبق اخبار قرار است که گروسی امروز سه‌شنبه ضمن شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای اصفهان با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و در یک کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران و رسانه‌های جمعی پاسخ دهد.

به گزارش شرق، رافائل گروسی در بدو ورود مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دوشنبه هم در مذاکراتی جداگانه با علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

گروسی عصر دیروز هم با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رایزنی کرد. نکته شایان‌توجه آنجا بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدارش با امیرعبداللهیان مدعی شد که «مجموعه‌ای از اقدامات عملی و ملموس را برای احیای بیانیه مشترک پیشنهاد داده است. رافائل گروسی در پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس با اشاره به سفرش به ایران نوشت: «در تهران برای دیدارهای سطح بالا هستم». البته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از سفر به ایران و در مصاحبه روز ۲۳ آوریل خود با دویچه‌وله آلمان گفته بود جمهوری اسلامی ایران اکنون به جای چند ماه فقط چند هفته با غنی‌سازی اورانیوم به حد مورد نیاز برای بمب اتمی فاصله دارد.

او بااین‌حال در این گفت‌وگو تأکید کرد «این بدان معنی نیست که ایران در این مدت به سلاح اتمی دست می‌یابد یا خواهد یافت. او افزود که غنی‌سازی اورانیوم تا حد مورد نیاز برای استفاده در سلاح هسته‌ای اگرچه هشداردهنده است اما نمی‌تواند مستقیما به دست‌یابی به سلاح هسته‌ای منتج شود». حال که گروسی خبر از انتقال پیشنهاد برای احیای برجام به طرف ایرانی را داده است، گویا فضای این سفر می‌تواند مثبت باشد.

پیرو این نکته، قبل‌تر در گزارشی به مذاکرات پشت‌پرده تهران – واشنگتن در آستانه سفر مدیرکل آژانس اشاره کرده بودیم؛ مذاکراتی که در روزهای گذشته خبرهای مربوط به آن به رسانه‌ها درز پیدا کرده و از سوی دیگر، کشورهایی مانند عمان یا حتی ژاپن به‌طور تلویحی از آمادگی خود برای «میانجیگری» در آن خبر داده‌اند که ادعاهای گروسی و توییت عصر دیروز او و دیدارش پشت درهای بسته با باقری‌کنی و امیرعبداللهیان می‌تواند تأییدی بر آن باشد.

البته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم شامگاه چهارشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخی طرف‌های مذاکرات برای احیای برجام را «زیاده‌خواه» دانست و گفت «همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می‌کنیم».

به نوشته یورونیوز هم سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگرچه به‌واسطه حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران انجام می‌شود اما نفس سفر ارشدترین مقام آژانس با درنظرگرفتن «اختلافات پادمانی حل‌نشدنی» با ایران اهمیت خاصی دارد.

اما با توجه به اینکه تنها شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مانده و با درنظرگرفتن نتایج نظرسنجی‌ها زمزمه بر مسند نشستن دوباره دونالد ترامپ به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی درصدد باشد برای احیای برجام تلاش مضاعفی به خرج دهد.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران و ناظران هم اذعان دارند که برجام دیگر قابل بازیابی نیست، زیرا شرایط به کلی تغییر کرده و ایران پیشرفت‌های هسته‌ای برگشت‌ناپذیر بسیاری داشته و گروه ۵+۱ جای خود را به ۴+۱ داده است که تاکنون گامی مؤثر برنداشته‌اند. حال باید دید سفر عالی‌رتبه‌ترین مقام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام چه نتایج ملموس و عینی‌ای را به‌دنبال خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • آژانس انرژی اتمی باید بداند شرایط تغییر کرده است و ایران به عقب بازنمی‌گردد
  • آژانس انرژی اتمی باید بداند شرایط تغییر کرده و ایران به عقب باز نمی‌گردد
  • گروسی خواستار تدابیر «ملموس» ایران برای رفع نگرانی‌ها شد!
  • اسلامی: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم
  • سند جدیدی در کار نیست/ معیار کار آژانس و ایران بیانیه مشترک است
  • گروسی: معیار کار آژانس و ایران بیانیه مشترک است
  • گروسی: پیشنهادی را به جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ گام‌های جدید ارائه دادم
  • بدخواهان همواره از ارتباطات ایران با آژانس ناخرسند هستند
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی