Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@02:38:31 GMT

کشف رود گسل مسبب زلزله امروز قوچان

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۶۱۸۰

کشف رود گسل مسبب زلزله امروز قوچان

رییس مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، منطقه قوچان تا مشهد را منطقه مهم از لحاظ لرزه خیزی دانست و گفت: در این منطقه گسل مهم و فعال "کشف رود" وجود دارد که احتمالا شاخه‌های این گسل مسبب زلزله امروز قوچان بوده است.

دکتر علی بیت اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زلزله امروز ۲۲ شهریورماه در قوچان استان خراسان رضوی، افزود: در ساعت ۸ و ۳۲ دقیقه امروز بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ۳۰ کیلومتری شرق قوچان استان خراسان رضوی زلزله‌ای با بزرگی ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ رخ داده است.

وی افزود: این ناحیه از کشور از نظر لرزه‌خیزی بسیار مهم است؛ چرا که امتداد گسل‌هایی است که تا مجاورت کلانشهر مشهد گسترده و شهرهای پر جمعیتی در این منطقه ایجاد شده است.

بیت اللهی، زلزله امروز قوچان را در دسته زلزله‌های متوسط دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه منطقه وقوع زمینلرزه ۵.۲ امروز، در منطقه کوهستانی مرتفع است که از نظر سکونتگاه‌های شهری و روستایی خلوت است، ولی بر اساس استعلامی که از مسوولان محلی داشتیم، در روستاهایی مانند "ددانلو" که ۳۷۸ نفر جمعیت دارد، گزارش‌هایی مبنی بر ترک خوردگی ساختمان‌های روستایی، ارسال شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه در نزدیکی رومرکز زلزله ۵.۲ قوچان، گسل "کشف رود" قرار دارد، اظهار کرد: احتمالا شاخه‌های جانبی این گسل که تا مشهد امتداد دارد، مسبب زلزله امروز این منطقه است.

وی تاکید کرد: تا کنون ۴ پسلرزه بیش از ۲.۵ در این منطقه رخ داده است و احتمالا ادامه داشته باشد، ولی این زمینلرزه، زلزله بزرگی نیست که پسلرزه‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

بیت اللهی توجه به ساخت و ساز در مراکز جمعیتی را از مهمترین نکات درباره رخدادهای لرزه‌ای عنوان کرد و یادآور شد: کل واحدهای ایجاد شده در ۵۰ کیلومتری رومرکز زلزله ۵.۲ قوچان، حدود ۹۰ هزار واحد مسکونی می‌شود که شامل مراکز شهری و روستایی می‌شود و از این تعداد ۶۴ هزار واحد مسکونی، فاقد اسکلت هستند، به این معنا که این سازه‌های فاقد اسکلت در برابر زلزله‌های بزرگتر، مقاومت زیادی ندارند.

به گفته وی، تعداد ۹۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی منطقه رومرکز زلزله امروز قوچان بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۵ است.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع پسلرزه بزرگ بالا نیست، گفت: ولی گسل مسبب زلزله امروز، یک گسل بسیار فعال و کاری است که توان ایجاد زلزله‌های بزرگتر را دارد، از این رو باید از منطقه قوچان تا مشهد، مورد توجه قرار گیرد و توصیه می‌شود در زمینه ارتقای کیفیت ساخت و ساز توجه لازم صورت گیرد.

بیت اللهی به بیان سابقه لرزه خیزی این منطقه پرداخت و اظهار کرد: اطلاعات حاصل از ایستگاه‌های لرزه نگاری جدید که در ۱۵ سال اخیر در این منطقه نصب و داده‌های لرزه نگاری در آن ثبت شده است، نشان می‌دهد که در این مدت تعداد ۵۱۰ زمینلرزه بالای ۲.۵ در این منطقه رخ داده و نشان می‌دهد که این منطقه لرزه خیز است و لازم است اقدامات ویژه انجام شود که عمده‌ترین آنها توجه به ساخت و سازها به ویژه روستایی است.

وی با اشاره به گسترش شبکه شتابنگاری در خراسان رضوی، گفت: در این منطقه از سوی مرکز تحقیقات چندین ایستگاه شتابنگاری در مشهد و اطراف آن نصب شده است.

به گزارش ایسنا، گسل کشف رود، با راستای خمدار شمال باختر- جنوب خاور و درازای حدود ۱۶۴ کیلومتر است و به موازات رشته کوه‌های کپه داغ و کناره شمالی دشت مشهد کشیده شده و به روشنی رسوبات آبرفتی کواترنر دشت را برش می‌دهد.

این گسل در بخش‌های شمال باختر خود از شمال روستای رادکان و شهرستان چناران و روستای چشمه گیلاس و در بخش‌های جنوب خاور از شمال روستاهای نریمانی و کنه بیست می‌گذرد.

انتهای پیام    

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زلزله قوچان زلزله مرکز تحقیقات مسکن زلزله امروز قوچان مسبب زلزله امروز مرکز زلزله بیت اللهی کشف رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۶۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

ایسنا/خراسان رضوی بخشدار سرولایت اختصاص پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین درآمد پایدار برای دهیاری‌های منطقه را ضروری دانست.

باقر صدیقی امروز جمعه ۷ اردیبهشت در حاشیه دیدار با مدیر برق شهرستان قوچان در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مدیریت حوزه برق سرولایت با قوچان و سه روستا نیز با خوشاب سبزوار است، افزود: مدیریت حوزه آب و آب‌رسانی سرولایت نیز با شهرستان نیشابور و آب‌رسانی به تعدادی از روستاهای فیروزه، نیشابور و خوشاب نیز با این بخش است.

 وی عنوان کرد: چون نقطه مرزی هستیم متأسفانه این گونه تقسیم‌بندی شده است. در حوزه برق‌رسانی از ۴۰ روستا ۳۷ روستا زیر نظر قوچان و سه روستا با خوشاب است.

بخشدار سرولایت با بیان اینکه در حوزه خدمات رسانی مانند گاز و آب این منطقه نیاز شهرستان‌های هم‌جوار را تأمین می‌کند، تصریح کرد: چون هم‌جوار ما روستاهای بخش آبکوه شهرستان قوچان است، به همین دلیل از این منطقه برق مورد نیاز وارد بخش سرولایت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای شبکه توزیع برق استان از این مسیر مقرون به صرفه‌تر است تا اینکه بخواهد از نیشابور توزیع برق صورت گیرد. بخش سرولایت ۹۰ کیلومتر تا مرکز شهرستان فاصله دارد، در صورتی که این فاصله تا قوچان ۳۰ کیلومتر بیشتر نیست.

صدیقی در ادامه تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان را از محورهای مهم توسعه و آبادانی یک منطقه دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم موانع و مشکلات را برطرف و راهکارهای عملی برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم را انتخاب کنیم.

وی با تأکید بر تداوم اجرای طرح تعویض شبکه توزیع برق فعلی به کابل خود نگهدار و همچنین تأمین روشنایی معابر روستایی خاطرنشان کرد: فرمانداری و بخشداری نقش حمایتی، نظارتی و هدایت کننده دارد و سایر دستگاه‌های اجرایی باید با هم افزایی و تعامل مشکلات مردمی را برطرف کنند.

بخشدار سرولایت در ادامه بر اختصاص پنل‌های خورشیدی به منظور تأمین درآمد پایدار برای دهیاری‌ها، پیگیری چارت و تأمین نیرو و بالابر مختص اداره برق مستقر در منطقه تأکید کرد.

وی همچنین به ضرورت هماهنگی بیش از پیش بین ادارات آب و برق با لحاظ حداقل اثرات اجتماعی اشاره و اظهار کرد: انتظار داریم برق کنتورهای چاه و خط پمپاژ به هیچ وجه قطع نشوند تا مشکل در کمبود و توزیع آب شرب برای اهالی بخش سرولایت را نداشته باشیم.

صدیقی همچنین با هرگونه تعامل و همکاری با مجموعه برق و تداوم این همکاری‌ها اعلام آمادگی کرد و خواستار تسریع در اصلاح و نوسازی شبکه توزیع برق و برخی از خطوط انتقال آب و همچنین رفع مشکل مالکیت و دولتی شدن شبکه آب‌رسانی در ۳ روستای باقی مانده سطح بخش شد.

مدیر برق شهرستان قوچان در این نشست سه جانبه ضمن بیان اقدامات مهم انجام شده و در دست اقدام اظهار کرد: با توجه به اینکه رسالت شرکت برق خدمت‌رسانی به مردم است، از هیچ کوششی جهت خدمت شایسته به مردم دریغ نخواهیم کرد.

مهدی آدینه ادامه داد: خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان یک نعمت الهی است که باید قدردان و شکرگزار این نعمت باشیم.

وی با اشاره به هزینه کرد حدود ۴۵ میلیارد ریال برای برق‌رسانی به روستای ماه نشین سرولایت در سال گذشته ادامه داد: تکریم ارباب رجوع و پیگیری مطالبات به حق مردم از جمله محورهای مهم مورد توجه است که برای موفقیت در این راه و کسب رضایت مردم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • چالوس دوبار لرزید
  • ثبت ۵ زمین‌لرزه در خوی طی هفته گذشته
  • ثبت ۵ زمینلرزه در خوی طی هفته گذشته
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها