Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در جلسه ای با حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری «رایزن فرهنگی ایران در عراق» که به منظور بررسی زمینه‌ های همکاری علمی مشترک با مراکز علمی عراق، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه باقرالعلوم(ع) دارای مجوز از سوی وزارت علوم است و هیئت مؤسس آن دفتر تبلیغات اسلامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص رشته های دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۷۳ آغاز به کار کرد که در حال حاضر دارای سه دانشکده «فلسفه و اخلاق»، «فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری» و «تاریخ، تمدن و مطالعات سیاسی» و سه گروه علمی مستقل (فقه مضاف، مطالعات خانواده و مطالعات فرهنگی و تمدنی) که در آینده این سه گروه به دانشکده تبدیل خواهند شد، و در مجموع ۲۰ گروه علمی در این دانشگاه وجود دارد.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: این دانشگاه تلاش است رشته هایی که بر زمین مانده و مورد نیاز جامعه اسلامی است را راه اندازی کند اما مشکل این کار، تامین استاد تخصصی این رشته ها است.

وی با بیان این که درخواست های متعددی از کشورهای مختلف دریافت می شود که نسبت به تحصیل در دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز علاقه می کنند، افزود: این مسأله در هیأت امنا و هیئت مؤسس این دانشگاه مطرح و در نهایت تصویب شد که دانشجویانی از دیگر کشورها پذیرش شوند.

در بخشی از این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین اباذری ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، اظهار داشت: پس از سقوط صدام، تنها مدارک سه دانشگاه ایران (تهران، امیر کبیر و اصفهان) در عراق ارزش داشت، این در حالی است که اکنون ۴۸ دانشگاه ایران مورد پذیرش عراق است و در تلاش برای افزایش این تعداد به ۷۵ دانشگاه هستیم.

وی گفت: لازمه این که دانشگاه باقرالعلوم(ع) به جمع این دانشگاه های مذکور برسد، آن است که باید زیرساخت های پذیرش دانشجویان خارجی را فراهم کنید و سایت دانشگاه به زبان عربی فعال باشد.

رایزن فرهنگی ایران در عراق تصریح کرد: یکی از موانع پذیرش ما، فراگیری زبان فارسی در شش ماه ابتدایی پذیرش دانشجویان است که این مورد باید اصلاح شود، به این صورت که دانشجوی پذیرشی همزمان با ترم اول، زبان فارسی را فراگیرد.

وی ضمن بیان راهکارهایی جهت تسهیل در پذیرش دانشجو از عراق افزود: در صدد همکاری های دانشگاهی با مراکز علمی عراق باشید تا زمینه های پذیرش دانشجویان عراقی نیز فراهم شود.

اباذری اظهار داشت: همکاری با اماکن متبرکه عراق، برگزاری دوره های علمی مشترک با گروه های مختلف عراقی و همچنین همکاری پژوهشی مشترک، از دیگر راه های مؤثر در پذیرش دانشجوی عراقی به شمار می رود.

همچنین، محمد ستوده آرانی «معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه باقر العلوم(ع)» از آمادگی این دانشگاه نسبت به پذیرش دانشجوی خارجی در رشته مطالعات منطقه ای خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا شریعتمدار «رئیس اداره تهذیب و امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» با اشاره به انتشار سه مجله در این دانشگاه اظهار داشت: سه مجله «آیین حکمت»، «علوم سیاسی»، «تاریخ اسلامی» به صورت فیزیکی و الکترونیکی از سوی این دانشگاه منتشر می شود و در صدد راه اندازی سه مجله دیگر هستیم که مجوز برخی گرفته شده و مجوز برخی دیگر در حال انجام است.

در ادامه این جلسه، سید هادی ساجدی «رئیس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» طی سخنانی تصریح کرد: از سال ۹۹ مجوز پذیرش دانشجوی خارجی از سوی وزارت علوم در دو بخش انگلیسی و عربی صادر شد که در سال تحصیلی جدید، در بخش انگلیسی ۲۰ دانشجو از کشورهای آمریکا و اروپا خواهیم داشت که در این میان، ۱۰ نفر در رشته فقه و معارف مقطع کارشناسی و ۱۰ نفر در رشته فلسفه و کلام مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می شوند.

وی گفت: علت این که در سال تحصیلی جدید از کشورهای عربی پذیرش نداریم، به این جهت است که مجوز پذیرش از کشورهای مقصد صادر نشده است.

رییس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم (ع) افزود: نگاه دانشگاه باقرالعلوم(ع) نخبه گزینی است و نگاه انتقادی به علوم انسانی غرب داشته ایم و این دانشگاه در فضاهای آکادمیک می تواند عرض اندام کند.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به برگزاری دوره های کوتاه مدت نخبگانی در رشته های تخصصی آمادگی داریم./

برچسب‌ها قم رایزن فرهنگی ایران دفتر تبلیغات اسلامی علمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم رایزن فرهنگی ایران دفتر تبلیغات اسلامی قم رایزن فرهنگی ایران دفتر تبلیغات اسلامی علمی دانشگاه باقرالعلوم ع حجت الاسلام والمسلمین پذیرش دانشجوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۱۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدعلی زلفی‌گل، دانشگاه را نهاد انسان ساز دانست و افزود: در این زمینه فعالیت فرهنگی را توسعه داده ایم، از دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های مختلف استفاده می‌کنیم، اعتبارات فرهنگی را برای تشکل‌های دانشجویی افزایش می‌دهیم. برای نخستین بار مرکز علوم انسانی را در وزارت علوم تاسیس کردیم و بخشی از ماموریت تحول در علوم انسانی به این مرکز محول شده است. همچنین برگزیدگان جشنواره بین‌المللی حرکت و جشنواره رویش به عنوان برگزیده بنیاد ملی نخبگان شناخته می‌شوند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. روند جذب افراد نخبه و مستعد در دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیل شده است.

وی با تاکید بر اهمیت سلامت جسمی و روحی انسان‌ها گفت: سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود و اگر به این رشته‌ها بی توجهی شود، در راستای سلامت روحی و روانی جامعه به خوبی گام برنداشته‌ایم. باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم. در بسیاری از کشور‌ها نخبگان داخلی به رشته‌های علوم انسانی هدایت می‌شوند و برای رشته‌های علوم پایه از نخبگان خارجی کمک گرفته می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه تولید علم باید برونداد داشته باشد، تولید مقاله، کتاب، اختراع و دستاورد‌های علمی یا هنری یکی از این بروندادهاست و استادان باید برخی از این برونداد‌ها را داشته باشند، اضافه کرد: این موضوع در آیین‌نامه ارتقای جدید استادان و اعضای هیات علمی که در حال تدوین است، قید شده است که استاد می‌تواند به هر شکلی دستاورد علمی خود را نشان دهد و فقط مقاله مد نظر نیست. کاربردی بودن مقالات را نیز در نظر داریم؛ به همین دلیل مقالات بنیادین ۷ امتیاز، مقالاتی که نیازی از جامعه رفع کنند، ۱۴ امتیاز برای ارتقای استادان خواهد داشت.

وی افزود: فردی که رساله‌های بنیادی داشته باشد به اندازه حقوق استاد پایه یک پژوهانه دریافت می‌کند، فردی که رساله‌های کاربردی دارد دو برابر و فردی که رساله فناوری داشته باشد، سه برابر حقوق استاد پایه یک پژوهانه می‌گیرد. استادان ارتباط با صنعت نیز به صورت ویژه تشویق می‌شوند. همچنین از علوم نوظهور و نوپدید مانند هوش مصنوعی در حد توان حمایت مالی می‌کنیم.

وزیر علوم در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش پایه‌های تشویقی استادان به ۶۰ پایه، بورسیه رتبه‌های برتر کنکور هر سال و المپیادی‌ها، تعیین کارانه (جهش علمی) بر مبنای عملکرد، اختصاص پژوهانه به استادانی نو استخدام، اختصاص پژوهانه برای دانشمندان یک‌درصد و دودرصد، قید شدن پژوهانه جامع در برنامه توسعه هفتم، تخصیص ۱۵ درصد بودجه کل دانشگاه برای فعالیت‌های پژوهشی و پنج درصد برای فعالیت‌های فرهنگی، راه‌اندازی بورسیه صنعت با همکاری صنایع، حمایت از مجلات تحت نمایه‌های بین‌المللی، تاسیس صندوق عالی عتف از جمله اقدامات انجام شده در راستای تسهیل امور و رشد علمی است.

زلفی‌گل همچنین با تجلیل از اقدامات عالمان و مدیران پیشین وزارت علوم گفت: عملیات وعده صادق دستاورد دانش‌آموخته‌های دانشگاه‌ها بود و شهید طهرانی مقدم‌ها، شهید شهریاری‌ها و شهید احمدی روشن‌ها در همین دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید قدردان وزیران و دانشمندان پیشین باشیم.

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • رقابت بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • نیاز جدی جامعه به نظریات بومی و کاربردی حوزه علوم انسانی
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • پذیرش بدون آزمون در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
  • دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو پذیرش می‌کند
  • شاید مهندس امنیت اطلاعات