Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تعلیم و تعلم در محیط‌های علمی و آموزشی باید هدفمند باشد و اولویت‌بندی شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، امروز دوشنبه ۲۲ شهریور در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: به لحاظ خلقت، شرط اولیه این است که انسان هر کاری را با علم انجام دهد و موجودات دیگر نیاز به تعلیم و تعلم ندارند و نوع هدایت آنها غریزی است، قبل از آنها نباتات و جمادات طبیعی است و تعلیم و تعلم نیاز نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی علم را برای انسان مساله‌ای اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: علم که به عنوان فریضه مطرح است پیش از آن که امر تشریعی باشد، امر تکوینی و ارشادی است پس اهم همه امور همین است که شما دست اندرکارید و به نوع بشر، علم را تعلیم می‌دهید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: اولین چیزی که به عنوان علت غایی سوال می‌شود اینکه تعلیم یا تعلم برای چه است لذا هم استاد و هم محصل باید بدانند که برای چه دنبال علم می‌روند پس باید هدفمند باشد و اگر ندانند به ناکجا آباد می‌روند.

وی افزود: مساله دیگر اینکه باید اولویت‌بندی شود و این علم برای عمل است اما کدام عمل؛ علم شامل همه مسائل اسلامی و انسانی که لازم بوده، اجتناب‌ناپذیر است.

عبادی با طرح این پرسش که علوم اسلامی مربوط به چه می‌شود؟ گفت: هر موضوعی که در ذهن‌تان مطرح شود اسلام روی آن حکم دارد به این معنا که همه امور تحت این قضیه قرار دارد اما اولویت مطرح است و هرچند اصل شمول آن فراگیر است که هم باید بدانید و هم تعلیم دهید اما همه مساوی نیستند و سلسله مراتب دارد.

وی اظهار کرد: آنچه می‌خواهید انتقال دهید، اولویت با حکومت الله است و این مساله باید برای بشر تبیین شود، این علم در همه سلسله علوم فراگیر است اما آنچه اولویت دارد و اهم مسائل بوده، حکومت الله است و برای هر بخشی دلیل و دلایل مربوطه دارد و مکتب غنی است.

امام جمعه بیرجند گفت: بعد از بحث‌های کلامی، امروز دنیا در یک شرایطی قرار دارد که با تاکتیک و رشته‌های مختلف همه گذشته تاریخ و زمان معاصر را مثل کف دست ملاحظه می‌کند.

وی افزود: به عنوان یک تجربه میدانی مشکل اصلی بشر تبعیت از غیرخدا و طاغوت است و در توحید عملی باید در صحنه میدانی موفق شویم تا نجات پیدا کنیم.

عبادی اظهار کرد: در طول تاریخ و دوران معاصر تفکر غربی برای دستیابی و سلطه بر انسان است و برای ورود به صحنه‌های حکومتی با انواع شگردهای باطل هیچ حد و مرزی ندارند و اینها در جامعه ما هم رسوخ کرده است.

وی گفت: اما عده‌‎ای با نفوذ، مکر، حیله یا از نقاط ضعف و جهل استفاده کردن و یا خریدن افراد، دم از اسلام و تشییع می‌زنند ولی مانند صهیونیست‌ها حرف می‌زنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: این افراد دنیا را برای مردم زندان کرده و جان، مال و ناموس همه انسان‌ها را با ادعاهای آلوده به خطر انداخته‌اند.

وی گفت: اگر حکومت اسلامی لازم نیست یعنی اینکه میلیون‌ها انسان بدون هیچ گونه قدرت دفاعی به عنوان شکارگاه و با خلع سلاح در اختیار گرگ‌های دنیا قرار بگیرند که قرار گرفته‌اند.

عبادی افزود: اگر حکومت اسلامی باشد و حاکم آن مسلمان فاسق، انسان جاهل، کافر و مشرک باشد هم مساله حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه امروز خداوند به ما نعمت انقلاب اسلامی داده و خودش هم پشت سر آن است گفت: انقلاب اسلامی همه را غافلگیر کرد و به گفته امام راحل، انقلاب ما معجزه الهی بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: در شکست آمریکا در حادثه طبس و جریان بعدی انقلاب اسلامی به خصوص در هشت سال جنگ تحمیلی و در فتنه‌های مختلف دشمنان، دست خداوند متعال وجود دارد و خداوند خودش فتنه‌های دشمنان را خاموش می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خداوند پشت سر انقلاب اسلامی در همه صحنه‌ها است گفت: فتنه‌های دشمنان را با مدد الهی یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته‌ایم اما دشمنان هر روز فتنه‌گری می‌کنند که باید هوشیار باشیم.

عبادی بیان کرد: موج انقلاب اسلامی و هسته‌های مقاومت امروز جان تازه‌ای گرفته و این جز با قدرت خداوند متعال نیست.

وی افزود: دشمنان روزی که عراق و سوریه را در عرصه نابودی قرار دادند و بشار اسد باید از کشورش خارج می‌شد، مقام معظم رهبری فرمودند بشار اسد هم می‌ماند، شما هم می‌مانید و پیروزی‌تان را هم می‌بینید که پیروزی ملت سوریه و ملت ایران را در انتخابات‌ اخیر دیدید.

امام جمعه بیرجند گفت: فتنه‌های دشمنان ریشه دارد و با طراحی چند ساله بود که با مدد الهی نقش بر آب شد و امروز دست قدرت الهی دارد جهان را به سویی می‌کشد که زمینه برای ظهور امام زمان (عج) باشد و این شما هستید که امانت بزرگ در دست شماست.

حجت الاسلام هابیل خسروی، مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: واکسیناسیون طلاب و اساتید در حال انجام است و توصیه ما این است که همراهی شود تا این امر زودتر محقق شود.

وی یادآور شد: تا زمانی که واکسیناسیون طلاب به اتمام نرسد، برنامه ما تحصیل مجازی است چرا که سلامت طلاب و اساتید برای ما اهمیت اساسی دارد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تعلیم و تربیت منطقه خراسان جنوبی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی انقلاب اسلامی تعلیم و تعلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیات علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • اقدامات آموزشی و رتبه بندی معلمان
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای
  • نگران رسوب پروژه های عمرانی معطل مانده در اردبیل هستیم
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد