Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@04:11:35 GMT

دستبرد به موزه ها؛ ترمیم یک شکاف

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۰۳۵۵۲

افشای ناپدید ماندن آثاری از یک موزه خاصه اگر سال‌هایی طولانی از آن گذشته باشد پی جویی و ردیابی کردنش را بسیار دشوار خواهد کرد. چرا که کاویدن فهرست اموال یک موزه که خود روندی طولانی و زمانبر خواهد داشت اگر با فقدان اطلاعات کافی همراه باشد کمک چندانی به بازجستن و بازپس گرفتن آثار از دست رفته نمی‌تواند بکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان- شاید امروزه این گزاره‌ای پذیرفتنی باشد که متولیان موزه‌ها در اقصای عالم جدیت بیشتری برای حفاظت از آثارشان نشان می‌دهند. این البته می‌تواند پیامد وجود رخنه‌ای باشد که در سالیان گذشته موزه‌های نامدار و پراعتبار در چهارگوشه دنیا را به مسلخ سرقت‌هایی مرموز و بی رد و اثر کشانده بود. از همین هم درگرفتن گمانه‌هایی از بی نام و نشان ماندن سرقت‌ها و پنهان ماندن راز ربوده شدن آثار تاریخی یا هنری گران قیمت به بیم از سرشکستگی و شرم زدگی گردانندگان موزه‌ها دلالت داده می‌شد.

هرچه هست، اما امتناع موزه‌ها از آگاهی رسانی در باب دستبرد‌هایی که به گنجینه هایشان زده می‌شد خود به پیدایی مشکلات تازه تری دامن می‌زد که به ویژه هنگام بازشماری و بازیابی آثار موجود در انبار‌ها چهره عیان می‌کرد. چه آنکه افشای ناپدید ماندن آثاری از یک موزه خاصه اگر سال‌هایی طولانی از آن گذشته باشد پی جویی و ردیابی کردنش را بسیار دشوار خواهد کرد. چرا که کاویدن فهرست اموال یک موزه که خود روندی طولانی و زمانبر خواهد داشت اگر با فقدان اطلاعات کافی همراه باشد کمک چندانی به بازجستن و بازپس گرفتن آثار از دست رفته نمی‌تواند بکند.

امروز، اما انگار این رسم، دور تازه‌ای است که موزه‌ها گزارش سرقت آثارشان را به سرعت به دست پلیس برسانند. این البته داعیه‌ای است که مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر سر آن پافشاری دارد. وقتی سراغش می‌رویم و وجود نگرانی‌ها و شرم زدگی‌ها از افشا شدن شکاف‌های امنیتی موزه‌ها را دلیلی بر مکتوم ماندن سرقت‌ها می‌گیریم او به میزان از وظیفه داشتن نهاد متبوعش برای اطلاع رسانی درباره سرقت آثار و اموال خبر می‌دهد: من به هیچ وجه چنین ادعا‌هایی را تایید نمی‌کنم. ما در اداره موزه‌ها از اساس وظیفه داریم گزارش مربوط به چنین اتفاقاتی را در صورت وقوع ارائه بدهیم. وقتی چنین ادعا‌هایی مطرح می‌شود این پرسش پیش می‌آید که ما سرقت اموال موزه را به کجا گزارش نمی‌کنیم. به محض اینکه یک اثر در موزه‌ای سرقت یا مفقود شود ما باید به تمام دستگاه‌های امنیتی و مراجع قانونی کشور این مساله را اطلاع بدهیم. چون اگر ما این اطلاع رسانی را انجام ندهیم از اساس مرتکب تخلف شده ایم.

وقتی از محمدرضا کارگر درباره شیوه اطلاع‌رسانی در مورد آثار ربوده‌شده موزه‌ها می‌پرسیم از اساس منکر وجود چنین اتفاقاتی می‌شود: معمولا درباره چنین اتفاقاتی اطلاع رسانی‌ها انجام می‌شود. چون هیچ نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد. اما خوشبختانه ما چنین مواردی را در موزه هایمان نداریم و در گذشته هم چنین اتفاقاتی را تقریبا نداشته ایم. یکی از معدود مواردی که اتفاق افتاد مربوط به مفقود شدن یک آلبوم تاریخی متعلق به کاخ گلستان بود که البته خبر این اتفاق هم رسانه‌ای شد و بعد از مدتی هم این آلبوم رویت شد.   بیشتر بخوانید: تاسیس موزه هنر‌های معاصر زودتر از زمانه خود بود

اما امتناع از اطلاع‌رسانی درباره سرقت آثار هنری یا تاریخی از انبار‌ها چه تبعاتی برای موزه‌ها می‌تواند داشته باشد: چنین چیزی به لحاظ ساختاری اصلا وجود ندارد. درواقع باید به شکلی سیستماتیک و نظام‌مند گزارش بشود و تا بیست و چهار ساعت بعد از سرقت باید به نهاد‌های امنیتی و پلیس اطلاع داده شود. ما اگر سرقت شدن اموال و آثار موزه را دیر به پلیس اینترپل گزارش کنیم یا مثلا به نیرو‌های مستقر در مرز‌ها و به گمرک فرودگاه‌ها اطلاع داده نشود و بعد این اثر سرقت شده از کشور خارج شود همه ما که مسوولیت داریم محکوم خواهیم شد. در چنان حالتی ما باید پاسخگو باشیم که چرا این مساله را دیر اعلام کرده ایم تا این اثر از کشور خارج شود؛ بنابراین ما اگر شاهد سرقت اثری در یکی از موزه‌ها باشیم در همان لحظه باید مراجع قانونی وارد عمل بشوند و شواهد موجود مورد بررسی قرار بگیرد و مثلا اقداماتی نظیر انگشت نگاری به انجام برسد.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی از موضعش پا پس نمی‌کشد. او حتی پا را فراتر می‌گذارد و کتمان ناپدید شدن آثار موزه‌ها را به عنوان نوعی جرم شناسایی می‌کند: اصلا نمی‌شود که موضوع مفقود یا سرقت شدن یک اثر تاریخی پنهان بماند و اطلاع داده نشود. اطلاع رسانی کردن درباره چنین اتفاقی جزو دستورالعمل‌های ماست. اگر مفقود شدن اثری در یک موزه اعلام نشود اولا یک جرم بزرگ اتفاق افتاده که مدیریت آن موزه باید پاسخگو باشد. موضوع دیگر هم به این بر می‌گردد که این اطلاع ندادن باعث می‌شود تا فرصت‌ها از دست برود. یعنی اگر نود درصد شانس پیدا شدن اثر مفقود شده در همان روز‌ها و ساعت‌های اولیه وجود داشته باشد درصورت پنهان ماندن مساله، اما وضع به سمت هرچه بغرنج تری خواهد رفت و فرصت برای پیدا شدن آن اثر از دست می‌رود.

دستبرد به اموال موزه‌ها بی هر معطلی یا مکثی باید به پلیس گزارش شود. این جان کلام و اساس مدعای مدیرکل موزه‌هاست. اما آیا چنین اتفاقاتی به اطلاع عموم مردم هم خواهد رسید: اینکه درباره سرقت یا مفقود شدن اشیای موزه‌ای اطلاع رسانی عمومی اتفاق بیفتد به نظر مراجع قانونی وابسته است. اگر در مراجع قانونی تشخیص داده شود که باید اطلاع رسانی شود این اتفاق خواهد افتاد. یک مثالی که برای روشن شدن این موضوع مفید خواهد بود به مراجعاتی بر می‌گردد که به آتش نشانی صورت می‌گیرد. در گزارش‌هایی که به آتش نشانی داده می‌شود خود فرد مساله آتش سوزی منزلش را اطلاع رسانی نمی‌کند. بلکه خود سازمان آتش نشانی این موضوع را مطرح می‌کند. در مورد سرقت از موزه‌ها هم با توجه به وجود فضای مجازی و رسانه‌های گوناگون به سرعت توسط کارکنان یا دیگران خبر مربوط به آن اطلاع رسانی عمومی می‌شود. اما قاعدتا پیگیری موضوع به مراجع قانونی سپرده می‌شود و در تحقیقاتی که انجام می‌شود اطلاع رسانی رسمی و تعیین زمان این اطلاع رسانی مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/ برچسب ها: میراث فرهنگی موزه حفاظت اموال

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میراث فرهنگی موزه حفاظت اموال چنین اتفاقاتی مراجع قانونی اطلاع رسانی یک موزه موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۳۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: تاکنون اقدامات خوبی در سطح شهرستان انجام شده، اما وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست، مدیران ما با وجود اینکه تلاش می‌کنند اما اطلاع‌رسانی از خدماتشان نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، حمیدرضا محمدی فشارکی بعد ظهر امروز _یکشنبه، نهم اردیبشهت_ در جلسه شورای اداری شهرستان کاشان اظهار کرد: امپراطوری رسانه‌ای دشمن همه تلاشش را انجام می‌دهد تا بی‌عفتی و لاابالی‌گری را در جامعه ترویج دهد.

وی افزود: اگر وحدت، همدلی و انسجام نباشد بسیاری از مشکلات رفع نمی‌شود، تصمیماتی که در کاشان گرفته می‌شود همه منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: اگر وحدت و همدلی و انسجام باشد اقدام و عمل رخ می‌دهد، باید بتوانیم بن‌بست‌ها را بشکنیم، با اجرای قوانین و هماهنگی با دستگاه‌های نظارتی و کار کارشناسی می‌توانیم از کار مردم گره گشایی کنیم.

محمدی فشارکی افزود: توجه نکردن دستگاه‌های دولتی به موضوع اطلاع‌رسانی موجب فاصله بین مسئول و مردم، بروز بخشی از بی‌اعتمادی‌ها در جامعه و آسیب به سرمایه‌های اجتماعی و نوعی خود تخریبی است.

وی اظهار کرد: عدم توجه مدیر به مقوله اطلاع رسانی در خصوص دستاوردها توسط دستگاه‌های اجرایی نوعی خود تخریبی و خود تضعیفی است.

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان بیان کرد: رسانه‌ها از مسئولان شهرستان کاشان گلایه مند هستند، چراکه برخی از مسئولان خدمات انجام شده در دستگاه خود را به موقع اطلاع‌رسانی نمی‌کنند.

محمدی افزود: تاکنون اقدامات خوبی در سطح شهرستان انجام شده، اما وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست، مدیران ما با وجود اینکه تلاش می‌کنند اما اطلاع‌رسانی از خدماتشان نمی‌کنند و شبکه‌های مجازی شهرستان در دست افرادی قرار می‌گیرد که به جای تقویت روحیه و امیدآفرینی در جامعه تخریب، یاس و ناامیدی را تبلیغ می‌کنند و مردم هم ناامید می‌شوند.

وی اضافه کرد: مردم باید متوجه عملکرد مسئولان شوند و این مهم از طریق بیان دستاوردها و خدمات از طریق رسانه‌ها محقق می‌شود.

هادی کاشانی مدیر بحران کاشان هم در جلسه شورای اداری اظهار کرد: بارش‌های چهارم اردیبهشت باعث بروز بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال به جاده‌ها، خطوط ریلی، خانه‌های سازمانی و بخش کشاورزی در مناطق سیل‌زده بخش مرکزی این شهرستان وارد کرد.

وی افزود: خسارت برآورد شده شامل ۲۱۳ هکتار از باغات و مزارع صیفی و سبزی بود که شامل ارزش‌گذاری نابودی حدود ۸۷۰ تن انواع محصولات باغی و زراعی، ۴۵ رأس گوسفند، تخریب چهار رشته قنات و چند کیلومتر جاده بین مزارع است.

کاشانی با اشاره به اهمیت گزارش‌های هواشناسی تأکید کرد: از بهره‌برداران در بخش‌های مختلف زراعی، باغی و دامداری و گلخانه‌ای، درخواست داریم موارد ایمنی را رعایت کرده و خسارت‌های احتمالی را به واحدهای مربوط در مدیریت جهاد کشاورزی اطلاع‌رسانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: لزوم توجه به حفاظت سازه‌های کشاورزی، گلخانه‌ها، واحدهای دام و طیور، شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات از جمله ضرورت‌هایی است که کشاورزان باید در برابر سیل و بارش رگبار باران مورد توجه جدی قرار دهند.

کد خبر 748920

دیگر خبرها

  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • بیمارستان محب مهر پلمب نشده است
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل حجاب یا اختلاف ملکی؟
  • تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل کشف حجاب در شمال تهران
  • پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب؟
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود