Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خبرگزاری آریا- در سال‌های اخیر افزایش افسار گسیخته و چندین برابری قیمت سیمان و بتن، فولاد و انواع آهن‌آلات، قیر و مصالح سنگی و دیگر اجزاء و مصالحی که در ساخت زیربناهای عمرانی و مسکن بیشترین مصرف را دارند، سازندگان و کارفرمایان پروژه های ملی و خصوصی را با افزایش بیش از حد در هزینه‌های ساخت مسکن و احداث زیربناهای حمل و نقل مانند روسازی های بتنی و آسفالتی، تونل‌های قطار شهری (مترو) و انتقال آب، انبارها و سوله‌های صنعتی، محوطه‌سازی بنادر و باراندازهای صنعتی و تولیدکنندگان قطعات پیش‌ساخته بتنی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مواجه کرده است. در این میان ساده‌ترین راه برای سازندگان پروژه‌ها افزایش قیمت فروش به دلیل افزایش قیمت تمام شده است، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به ویژه در خرید مسکن و یا صاحبان صنایع و شرکت‌ها در احداث کارخانه و سوله های صنعتی و همینطور عدم توان دولت در تامین بودجه‌های عمرانی پروژه‌های ملی و زیربنایی، امکان افزایش قیمت‌ها متناسب با افزایش قیمت تمام شده نبوده است. اما از طرفی همواره این دانش و فناوری‌های نوین بوده است که در صنعت ساخت و ساز توانسته راه حل های اقتصادی و اجرایی فراوانی را برای مهندسین به ارمغان آورد.

روشی نوین در کاهش هزینه ساخت و ساز

یکی از روش های نوین در صنعت ساخت و ساز استفاده از بتن الیافی است، که البته طی سالهای اخیر در کشورمان نیز طرفداران زیادی به واسطه کاهش هزینه های اجرایی و افزایش طول عمر سازه ها پیدا کرده است. بتن الیافی در واقع یک کامپوزیت است که در آن با به کارگیری درست الیاف با جنس های مختلف طبیعی، پلیمری یا مصنوعی و فولادی روی خواصی از بتن که در آن ها ضعیف است (مانند مقاومت کششی، خمشی، ضربه پذیری، حرارت و ...)، تاثیر مثبت گذاشته و به طورکلی می تواند باعث بهبود عملکرد بتن شود. بتن الیافی دوام بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد و می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

یکی از انواع الیاف با عملکرد مطمئن در بتن، الیاف پلیمری سازه ای (ماکروسینتتیک) فورتا FORTA  کانتک است. این الیاف به منظور جایگزینی کامل میلگرد یا مش بندی در کاربردهایی مانند کفسازی و روسازی های بتنی، سقف های عرشه فولادی، شاتکریت و لاینینگ تونل ها، قطعات پیش ساخته بتنی، محوطه سازی و باراندازها در بنادر استفاده می شود. خوشبختانه در سال های اخیر در پروژه های متعددی از الیاف ماکرو پلیمری فورتا که محصول انحصاری ارائه شده توسط شرکت دانش رویان یکتا ماندگار(کانتک) در کشور است، استفاده شده و مزایای قابل توجه آن به اثبات رسیده است. با حذف میلگرد در کاربردهای ذکر شده هزینه های ساخت بیش از 50 درصد کاهش می یابد و با توجه به مزیت بیشتر این الیاف به دلیل مقاومت کششی بسیار بالا و عملکرد آن در افزایش مقاومت خمشی و کششی و افزایش مقاومت در برابر ترک خوردگی و طاقت خمشی و ضربه پذیری بتن، سازه نهایی که با الیاف اصل فورتا مقاوم شده باشد، طول عمر و دوام بیشتری نسبت به سازه های مسلح شده با میلگرد در کاربردهای ذکرشده دارد. ذکر این نکته ضروری است که در برخی کاربردها مانند تیر و ستون امکان حذف کامل میلگرد نیست اما در مواردی که ذکرشد و به شرط رعایت استانداردها و استفاده از الیاف جایگزین میلگرد فورتا اصلی و دریافت دستورالعمل و طراحی توسط کارشناسان فنی و متخصص در زمینه بتن الیافی در مجموع کانتک، امکان حذف مش بندی و آرماتور وجود دارد.

مزیت کلیدی استفاده از الیاف فورتا

از مزایای مهم الیاف پلیمری بتن فورتا افزایش شکل پذیری و جذب انرژی بتن می باشد که این مزیت می تواند سازه های ما را در برابر زلزله بسیار ایمن کند. همچنین طبق گزارش محققین و نتایج عملکردی، استفاده از بتن الیافی فورتا مقاومت بتن در برابر گسیختگی های ناگهانی در هنگام آتش سوزی را افزایش می دهد، بنابراین مطابق مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، استفاده از این نوع الیاف که از جنس پلی پروپیلن/پلی اولفین است برای مقاوم کردن بتن در برابر قلوه کن شدن در هنگام آتش سوزی الزام شده است. دو مزیتی از بتن الیافی فورتا که مستقیما با جان انسان ها در ارتباط است و علاوه بر کاهش هزینه های اجرایی می تواند به ایمن سازی سازه ها و کاهش تلفات در بلایای طبیعی و سوانح کمک شایانی نماید.

از طرف دیگر، در برخی پروژه های ملی مانند ساخت و توسعه بنادر و تونل های انتقال آب و فاضلاب که دارای محیط های به شدت خورنده برای بتن مسلح هستند، الیاف سازه ای فورتا بهترین راه حل اقتصادی، اجرایی و دوامی است. چراکه با جایگزینی میلگرد در این پروژه ها هزینه های اولیه به شدت کاهش می یابد، بنابراین مشکلات تامین بودجه و نگرانی از افزایش بی سابقه قیمت ها تا حدودی برطرف می شود، دوما با حذف عملیات مش بندی که یکی از زمان بر ترین مراحل اجرایی و به خصوص در تونل ها هزینه های اجرایی بسیاری تحمیل می کند و خطرات زیادی برای دست اندرکاران اجرایی دارد، سرعت اجرا و ایمنی افزایش می یابد، که این عامل هم به کاهش هزینه های اجرایی منجر می شود. سوم اینکه دیگر نگرانی از خوردگی میلگرد و دوباره کاری و صرف هزینه های گزاف برای تعمیر و نگهداری این سازه ها از بین می رود، چرا که الیاف سنتتیک فورتا دچار خوردگی نمی شود و یک سازه با دوام و عمر بالا که دغدغه، آرزو و هدف همه مهندسین و کارفرمایان و بهره برداران است حاصل می شود. شایان ذکر است دستیابی به یک بتن و سازه با دوام نیازمند رعایت الزامات متعددی از جمله داشتن طرح مخلوط بتن و مصالح مناسب، استفاده از افزودنی هایی همچون فوق روان کننده های استاندارد، استفاده از بتن الیافی حاوی الیاف پلی پروپیلن و الیاف پلیمری سازه ای فورتا، رعایت الزامات طراحی و اجرای دقیق و نظارت دائمی بر روند ساخت پروژه می باشد.

نکته کلیدی در استفاده از الیاف فورتا

البته در کنار تمام مزایایی که برای بتن الیافی حاوی الیاف ماکروسینتتیک فورتا که تنها توسط یک شرکت در داخل کشور تامین می شود اشاره شد، معایبی هم وجود دارد که اصلی ترین آن سواستفاده برخی افراد و ارائه محصولات بی کیفیت و ارزان قیمت بدون پشتوانه های فنی به قصد فریب مصرف کنندگان است، که باید این هشدار توسط مصرف کنندگان جدی گرفته شود و توصیه می شود با مجموعه های شناخته شده و فنی همچون کانتک که در زمینه اجرا و مشاوره بتن الیافی به صورت تخصصی فعالیت می کند مشورت نمایید.

به نظر می رسد اکنون بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند استفاده از فناوری های اثبات شده و پذیرفته شده توسط آیین نامه ها و استانداردهای مرجع و روز دنیا در سطح وسیع و به خصوص در پروژه های بزرگ ملی هستیم، تا بتوانیم علاوه بر حفظ سرمایه های خدادادی و منابع محدودی که در اختیار داریم، حفاظت بیشتری از محیط زیست نماییم و تمام توان خود را برای برپایی و ساخت سازه های بادوام به کار بریم.



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۰۷۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد

۴۱ شرکت و نماد در صنعت فلزات اساسی بازار سرمایه درج شده و معامله می‌شوند، اما از بین تمام آن‌ها تنها ۵ شرکت وجود دارد که محصولات اصلی آن‌ها میلگرد و تیرآهن است. پس قاعدتاً آن شرکت‌ها به واسطه افزایش نرخ پایه رقابتشان در بورس کالا بیشتر مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت؛ چرا که محصولات خود را با قیمت‌های بالاتری به فروش رسانده و سود بیشتری شناسایی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، قبل از بررسی شرکت‌های تولید کننده تیرآهن و میلگرد، به بررسی نرخ دلاری که شمش فولاد خوزستان با آن معامله می‌شود، میپردازیم. بررسی نرخ‌های هفتگی معاملات شمش فولاد خوزستان در بورس کالا نشان می‌دهد که رقابت صورت گرفته در معاملات، عملا نرخ‌گذاری بالاتر دلار را نشان می‌دهد.

همانطور که مشاهده میشود این نرخ در ابتدای سال ۱۴۰۲ حوالی ۳۲ هزار تومان بوده است و طی یک روند صعودی به ۴۱ هزار تومان رسیده است که حاکی از کم شدن فاصله بین دلار آزاد و دلار معاملاتی است. از سوی دیگر، در مقطع فعلی نرخ دلار نیما به ۴۱ هزار تومان رسیده و قطعا نرخ معاملاتی برای اردیبهشت و خرداد بالاتر از این اعداد را خواهد دید!

حال با فرض نرخ دلار ۵۰ هزار تومان و همچنین اعمال فرمول جدید در معاملات ۵ شرکت تولید کننده تیرآهن و فولاد یعنی فرود، کویر، فجهان، فخاس و ذوب، می‌توان عملکرد آن‌ها را به روز رسانی کرد.

در صورتی که نرخ پایه ۱۶ درصد بالاتر از بیلت باشد، شرکت‌های مذکور به طور متوسط ۲۶ درصد افزایش سودآوری را تجربه خواهند کرد. (شرکت ذوب آهن اصفهان به علت زیان‌ده بودن آن، از محاسبات حذف شده است)

با این تفاسیر میتوان p/e آینده‌نگر شرکت‌ها را به دست آور که به اعداد خارق العاده‌ای میرسیم؛ اعدادی که سهامداری در این شرکت‌ها را بسیار کم ریسک کرده و در کنار رشد خزنده نرخ دلار نیما، این ریسک به صفر نزدیک می‌شود.

جدول زیر p/e کنونی و آینده شرکت‌های مذکور را نشان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • سریال‌های جایگزین نون خ و اژد‌ها چیست؟
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • ماجرای تصمیم دولت برای تغییر در نرخ پایه رقابت میلگرد
  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • سایبان خودرو بدون پایه
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف